Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 11:19

Mijn beeld van de PVV is een beetje anders dan een partij die niks waar maakt. Ik heb het stemgedrag van de PVV een beetje gevolgd afgelopen tijd en daar laat de PVV toch een stemgedrag zien dat redelijk in lijn is met de eigen standpunten. Tenminste sinds de regering aktief is. In de korte tijd tussen uitslag verkiezingen en gevormde regering hebben ze hun standpunten wel eens verloochend, waarschijnlijk zodat hun ministers straks wat te scooren zouden hebben (m.i ;) )

Waarom ze nu zoveel tegenstand krijgen in het niet behalen van beloftes is, dat ze heel veel beloftes hebben gedaan en ze vooral heel stellig hebben gedaan. Alle partijen hebben in het verleden beloftes gedaan die ze achteraf niet waar konden maken en zijn daar m.i. juist in de afgelopen verkiezingen wel voorzichtig mee geweest. Zo niet de PVV, die zijn (wederom mijns inziens) vol voor de mooie beloftes gegaan en hebben de indruk gewekt dat ze het allemaal wel waar zouden maken omdat ze wisten wiens schuld alle problemen zouden zijn en dat zouden zij wel eens oplossen zodra ze aan de knoppen kwamen.

Waar ik een groter probleem bij de PVV mee heb, is dat het zelf geen democratische partij is, je kunt er niet lid van worden. De partij heeft 2 leden en dat zijn Geert Wilders en stichting 'vrienden van Geert Wilders'. Die laatste klinkt groots maar ook dat is alleen Geert Wilders zelf.
En Geert Wilders heeft (wederom mijns inziens) maar 1 doel en dat is de Islam in Nederland uitvlakken. En dan bedoelt hij niet alleen de criminelen, zoals sommige mensen schijnen te denken en schrijven, maar alle Islamitische denkwijze en uitingen, bij iedereen. Om dit doel te bereiken heeft hij veel geduld, gaat hij heel ver en zal hij zich bij iedereen aansluiten die hem daarin vooruit kan helpen. Internationaal steunt hij om die reden Rusland en Israel,en zie ook het grote aantal mensen met een dubieus verleden (strafblad) in Nederland die hij zijn partij laat vertegenwoordigen.
Waarom Wilders zo'n haat heeft jegens de Islam in het algemeen is mij nog niet helder. Mogelijk heeft het te maken met zijn moeders' familie, die zou afstammen van een Duitse edelman die als kolonialist naar Nederlands Indië is getrokken. Indonesië (het vroegere Ned. Indië) is en was altijd al een voornamelijk Islamitisch land. Na het uitroepen van de Republiek Indonesia zijn veel kolonialisten heel veel bezittingen kwijt geraakt en in Nederland had deze groep zeer zeker niet hetzelfde aanzien als in de kolonie. Misschien zit daar wrok, wie zal het zeggen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 11:20

@Cowboy, ben je niet bang dat de schimmel van je rechtervoet langs je been omhoog trekt? :oo

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 11:22

Hmmm, dat Schoof een marionet zou zijn - lijkt mij eerder beeldspraak dan subjectiviteit.
Vanwege de laten we zeggen ingewikkelde positie hebben twee of drie mensen bedankt voor de eer.

En inderdaad: over hoe principieel Omtzigt was en gaat zijn: het is lastig objectiveerbaar.
Maar puur subjectief: nee.

De man heeft een braaf boek geschreven met op zich goede (braaf christen democratische) pleidooien - en dan toetreden tot dit kabinet, dat is laten we met juf Ank zeggen heel bijzonder.
(Okee, het cda heeft een traditie van 'het land mot geregeerd worden en het is volstrekt logisch en normaal dat wij dat doen'. Maar dat principe stond nou net weer niet in het boek....)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 11:25

Probeer dit topic te volgen, was soms echt de moeite waard om de verschillende meningen te lezen. Helaas lijkt het nu meer op onze Tweede Kamer, elkaar bestoken/beschuldigen van van alles, terwijl het niet meer over de politiek in Nederland gaat.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 11:49

Janneke2 schreef:
Hmmm, dat Schoof een marionet zou zijn - lijkt mij eerder beeldspraak dan subjectiviteit.
Vanwege de laten we zeggen ingewikkelde positie hebben twee of drie mensen bedankt voor de eer.

En inderdaad: over hoe principieel Omtzigt was en gaat zijn: het is lastig objectiveerbaar.
Maar puur subjectief: nee.

De man heeft een braaf boek geschreven met op zich goede (braaf christen democratische) pleidooien - en dan toetreden tot dit kabinet, dat is laten we met juf Ank zeggen heel bijzonder.
(Okee, het cda heeft een traditie van 'het land mot geregeerd worden en het is volstrekt logisch en normaal dat wij dat doen'. Maar dat principe stond nou net weer niet in het boek....)

Zolang Omtzigt zich zelf niet heeft uitgelaten over zijn beweegredenen om deel te nemen aan dit kabinet kun je mijns inziens niets zeggen over hoe principieel hij wel/niet is. Feit is dat je vanaf de zijlijn per definitie geen invloed hebt. Dat zal hij wellicht mee gewogen hebben in zijn besluit? Daarnaast is het behoorlijk democratisch om dat te doen wat de kiezer van je vraagt; deelnemen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 12:13

irmaz schreef:
Mijn beeld van de PVV is een beetje anders dan een partij die niks waar maakt. Ik heb het stemgedrag van de PVV een beetje gevolgd afgelopen tijd en daar laat de PVV toch een stemgedrag zien dat redelijk in lijn is met de eigen standpunten. Tenminste sinds de regering aktief is. In de korte tijd tussen uitslag verkiezingen en gevormde regering hebben ze hun standpunten wel eens verloochend, waarschijnlijk zodat hun ministers straks wat te scooren zouden hebben (m.i ;) )

Waarom ze nu zoveel tegenstand krijgen in het niet behalen van beloftes is, dat ze heel veel beloftes hebben gedaan en ze vooral heel stellig hebben gedaan. Alle partijen hebben in het verleden beloftes gedaan die ze achteraf niet waar konden maken en zijn daar m.i. juist in de afgelopen verkiezingen wel voorzichtig mee geweest. Zo niet de PVV, die zijn (wederom mijns inziens) vol voor de mooie beloftes gegaan en hebben de indruk gewekt dat ze het allemaal wel waar zouden maken omdat ze wisten wiens schuld alle problemen zouden zijn en dat zouden zij wel eens oplossen zodra ze aan de knoppen kwamen.

Waar ik een groter probleem bij de PVV mee heb, is dat het zelf geen democratische partij is, je kunt er niet lid van worden. De partij heeft 2 leden en dat zijn Geert Wilders en stichting 'vrienden van Geert Wilders'. Die laatste klinkt groots maar ook dat is alleen Geert Wilders zelf.
En Geert Wilders heeft (wederom mijns inziens) maar 1 doel en dat is de Islam in Nederland uitvlakken. En dan bedoelt hij niet alleen de criminelen, zoals sommige mensen schijnen te denken en schrijven, maar alle Islamitische denkwijze en uitingen, bij iedereen. Om dit doel te bereiken heeft hij veel geduld, gaat hij heel ver en zal hij zich bij iedereen aansluiten die hem daarin vooruit kan helpen. Internationaal steunt hij om die reden Rusland en Israel,en zie ook het grote aantal mensen met een dubieus verleden (strafblad) in Nederland die hij zijn partij laat vertegenwoordigen.
Waarom Wilders zo'n haat heeft jegens de Islam in het algemeen is mij nog niet helder. Mogelijk heeft het te maken met zijn moeders' familie, die zou afstammen van een Duitse edelman die als kolonialist naar Nederlands Indië is getrokken. Indonesië (het vroegere Ned. Indië) is en was altijd al een voornamelijk Islamitisch land. Na het uitroepen van de Republiek Indonesia zijn veel kolonialisten heel veel bezittingen kwijt geraakt en in Nederland had deze groep zeer zeker niet hetzelfde aanzien als in de kolonie. Misschien zit daar wrok, wie zal het zeggen.

Wat je over Wilders niet kan zeggen is dat hij niet principieel is :D

Zijn standpunten zijn sinds 2004 hetzelfde en hij is de langstzittende politicus. Hij is de zwaarst beveiligde man van Nederland en gaat van schuiladres naar schuiladres. Het feit dat hij zo zwaar beveiligd moet worden, omdat hij zich tegen de Islam keert, speelt hem denk ik ook deels in de kaart.

Hoe ver hij wil gaan qua beperkingen van de Islam durf ik niet te zeggen. Ik vraag mijzelf ook af waar de haat vandaan komt. Laat hij zich daar ooit over uit? Ik ben in het dagelijks leven absoluut niet zover met het verleden bezig dat ik bij het kolonialisme uitkom als grond voor idealen etc. Jij wel?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 12:29

irmaz schreef:
@Cowboy, ben je niet bang dat de schimmel van je rechtervoet langs je been omhoog trekt? :oo

_O- Mijn bericht had een diepere betekenis. Sommigen hebben dat gesnapt, anderen wellicht wat minder. Ik heb niet helder of jouw bericht een hele diepe betekenis heeft die ik mis of dat je je echt zorgen maakt. Dat laatste hoef je in elk geval zeker NIET te doen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 12:35

En met “diepere betekenis” bedoel je dat je gewoon mensen belachelijk aan het maken was :)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 13:05

996981 schreef:
En met “diepere betekenis” bedoel je dat je gewoon mensen belachelijk aan het maken was :)

Nee hoor. Geen mensen (meervoud). Eigenlijk ook geen mens (enkelvoud). Meer een spreeuw.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 13:14

Cowboy55 schreef:
996981 schreef:

Nee hoor. Geen mensen (meervoud). Eigenlijk ook geen mens (enkelvoud). Meer een spreeuw.

Triest hoor, zo moeten reageren. Je degradeert iemand tot schimmel of dier (waarom precies?)

Maar oh oh wat zij rechtse stemmers domme en onfatsoenlijke mensen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 14:26

Als het reces voorbij is en de politiek weer vol actief kom ik terug in dit topic. Ik vind het niet interessant meer en krijg buikpijn van het over en weer elkaar " te slim af zijn" en dan ook nog vaak met die smileys erbij. Dat vind ik echt niet fijn en krijg ik "jeuk" van.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 15:02

996981 schreef:
Het eerste citaat is evengoed een mening. Zou wat zijn als we feitelijk een marionet in de regering hadden zitten ;)

Wel/niet principieel genoeg zijn is ook pure subjectiviteit.

Het lijstje tegenspreken kan simpelweg nog niet, gezien je nog niet op die manier beschouwend kan kijken, wat de schrijver wel doet (dat was precies mijn punt).

Over de reden(en) waarom mensen wegblijven kun je ook eindeloos speculeren. Je kunt ook even terugzoeken. Een aantal mensen heeft persoonlijk aangegeven waarom ze er de brui aan hebben gegeven of minder actief zijn geworden.

Hoezo zou je het lijstje niet zo kunnen zien? Er is prima vast te stellen dat het er nu op lijkt dat Wilders zijn grootste beloftes in ieder geval niet gaat waarmaken. De rest van het termijn zal wellicht het tegendeel bewijzen, maar hij heeft dus niet voet bij stuk gehouden wbt zijn verkiezingsbeloften. Iets waar hij andere partijen overigens ook van beschuldigde. Dan mag je daar best wat van zeggen toch? Gelijke monniken enzo?

Ik ervaar jou in de discussie altijd zo… ontwijkend. Als er om jouw visie wordt gevraagd. Maar zodra iemand anders wat zegt, zeker iemand die jou klaarblijkelijk niet ligt, spring je er gelijk zo op. Is het een super goede bron? Nee. Maar het is ook maar een simpele opsomming van zaken waar je naar moet kijken met de huidige kennis. Voel je vrij er inhoudelijk iets van te zeggen hoor. Vind je hier dus ook best ontwijkend —stellen dat de termijn nog niet voorbij is en je er dus niks van kan zeggen vind ik een zwaktebod als ik eerlijk ben. Wat vind JIJ ervan dat Wilders schijnbaar zo veel van zijn beloften heeft moeten inleveren, alleen al aan de start van de periode waarbij PVV éindelijk regeert, na al die jaren van oppositie voeren? Van het feit dat hij nu zelf doet waar hij anderen van beschuldigde? En daar niet eens een uitleg of woord aan vuil maakt richting zijn kiezers?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 15:12

pien_2010 schreef:
Als het reces voorbij is en de politiek weer vol actief kom ik terug in dit topic. Ik vind het niet interessant meer en krijg buikpijn van het over en weer elkaar " te slim af zijn" en dan ook nog vaak met die smileys erbij. Dat vind ik echt niet fijn en krijg ik "jeuk" van.

Verstandig, ik volg je in deze. Het lijkt wel een kleuterschool met al dat geneuzel over en weer.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 15:42

IMANDRA schreef:
996981 schreef:
Het eerste citaat is evengoed een mening. Zou wat zijn als we feitelijk een marionet in de regering hadden zitten ;)

Wel/niet principieel genoeg zijn is ook pure subjectiviteit.

Het lijstje tegenspreken kan simpelweg nog niet, gezien je nog niet op die manier beschouwend kan kijken, wat de schrijver wel doet (dat was precies mijn punt).

Over de reden(en) waarom mensen wegblijven kun je ook eindeloos speculeren. Je kunt ook even terugzoeken. Een aantal mensen heeft persoonlijk aangegeven waarom ze er de brui aan hebben gegeven of minder actief zijn geworden.

Hoezo zou je het lijstje niet zo kunnen zien? Er is prima vast te stellen dat het er nu op lijkt dat Wilders zijn grootste beloftes in ieder geval niet gaat waarmaken. De rest van het termijn zal wellicht het tegendeel bewijzen, maar hij heeft dus niet voet bij stuk gehouden wbt zijn verkiezingsbeloften. Iets waar hij andere partijen overigens ook van beschuldigde. Dan mag je daar best wat van zeggen toch? Gelijke monniken enzo?

Ik ervaar jou in de discussie altijd zo… ontwijkend. Als er om jouw visie wordt gevraagd. Maar zodra iemand anders wat zegt, zeker iemand die jou klaarblijkelijk niet ligt, spring je er gelijk zo op. Is het een super goede bron? Nee. Maar het is ook maar een simpele opsomming van zaken waar je naar moet kijken met de huidige kennis. Voel je vrij er inhoudelijk iets van te zeggen hoor. Vind je hier dus ook best ontwijkend —stellen dat de termijn nog niet voorbij is en je er dus niks van kan zeggen vind ik een zwaktebod als ik eerlijk ben. Wat vind JIJ ervan dat Wilders schijnbaar zo veel van zijn beloften heeft moeten inleveren, alleen al aan de start van de periode waarbij PVV éindelijk regeert, na al die jaren van oppositie voeren? Van het feit dat hij nu zelf doet waar hij anderen van beschuldigde? En daar niet eens een uitleg of woord aan vuil maakt richting zijn kiezers?

Wat-als discussies heb ik niet zoveel mee nee. Beschouwend terugkijken 2 maanden na de beëdiging, midden in reces, heb ik ook niks mee.

Wilders niet de politicus van mijn keuze. Verre van. Maar om na twee maanden te doen alsof hij niks waar maakt, niks waar kan maken vind ik te voorbarig. Dat verwijt krijgt Van der Plas hier ook al. Zelfs nog vóór ze überhaupt in het kabinet zat.

Je kunt prima zeggen dat je verwacht dat zaken niet waargemaakt kunnen worden, dat er zaken zijn die per definitie niet doorgaan klopt ook. En dat hij daar tegenover z’n kiezers tot nu toe stil over blijft is niet netjes. Maar nogmaals; het is reces en we zijn pas twee maanden onderweg.

Over veel zaken kun je simpelweg nog niks zeggen, terwijl dat document doet vermoeden dat dat wel zeker is.

Als ik als ontwijkend word bestempeld omdat ik weiger na twee maanden spijkerhard te oordelen dan is dat maar zo. Dat is het netste dat ik vandaag genoemd ben in ieder geval.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 15:48

996981 schreef:
IMANDRA schreef:

Wat-als discussies heb ik niet zoveel mee nee. Beschouwend terugkijken 2 maanden na de beëdiging, midden in reces, heb ik ook niks mee.

Wilders niet de politicus van mijn keuze. Verre van. Maar om na twee maanden te doen alsof hij niks waar maakt, niks waar kan maken vind ik te voorbarig. Dat verwijt krijgt Van der Plas hier ook al. Zelfs nog vóór ze überhaupt in het kabinet zat.

Je kunt prima zeggen dat je verwacht dat zaken niet waargemaakt kunnen worden, dat er zaken zijn die per definitie niet doorgaan klopt ook. En dat hij daar tegenover z’n kiezers tot nu toe stil over blijft is niet netjes. Maar nogmaals; het is reces en we zijn pas twee maanden onderweg.

Over veel zaken kun je simpelweg nog niks zeggen, terwijl dat document doet vermoeden dat dat wel zeker is.

Als ik als ontwijkend word bestempeld omdat ik weiger na twee maanden spijkerhard te oordelen dan is dat maar zo. Dat is het netste dat ik vandaag genoemd ben in ieder geval.

Er is geen “wat als” bij. Het akkoord zal echt niet zo maar veranderen, dus daar kan je hem best op afrekenen. Reces of niet; dat is de “guideline” die er nu ligt.

Spijkerhard oordelen vraag ik ook niet, maar een mening erover hebben in plaats van enkel afgeven op de vorm kan wel.

Het is ook vooral het “put your money where your mouth is” idee bij Wilders. Bij van de Plas overigens ook —zo hard roepen maar als puntje bij paaltje komt krijgt ze, in ieder geval aldus het akkoord wat er ligt, niet voor elkaar wat ze wel roept en belooft.

En tja, als je als politicus zo principieel roept tijdens de verkiezingen en vanuit de oppositie, dan vind ik het, zoals Janneke al zegt, “best bijzonder” dat dit er dan als akkoord uitrolt.

Ik ben dan ook best benieuwd wat PVV, BBB en Omtzigt stemmers ervan vinden. Het lijkt er nu niet bepaald op dat hun grootste belangen behartigd worden?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 15:58

Ik las dat artikel van Bigone meer als satire. Maar ben geloof ik de enige die het zo las.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 16:22

Echwel schreef:
Citaat:
Waarom weinig bokkers nog reageren?
Er is niet veel nieuws inderdaad, er valt nog niet veel te discussiëren, behalve over het selectief twitteren door de fractievoorzitters.
Er zijn weinig argumenten om dit kabinet te verdedigen of om blij mee te zijn?
Ga maar eens het rijtje uit de link van BigOne tegenspreken, dat wordt lastig.
En dan vergeten we de leugens van de VVD waarop het vorige kabinet is geklapt.
Vergeten we dat Omtzigt toch niet heel principieel is.
En de BBB er vooral zit voor de agrireuzen en niet voor de gewone boer.
Vergeten we ook dat Schoof een marionet is, die weinig kan inbrengen tegen Wilders.

Daarom om al deze dooddoeners reageren mensen niet meer
Want als je dit schrijft over GroenLinks of andere linkse partijen, oehhhh

Ik vind het prima als je dit over GroenLinks of andere partij schrijft.
Het verschil, voor mij, is dat GL niet regeert.

Het huidige kabinet wordt gevormd door PVV, VVD, BBB en NSC.
Met name PVV en BBB hebben tijdens het vorig kabinet heel hard geroepen, dat het allemaal anders moest en hebben beloftes gedaan.
Zeker het afschaffen per direct van het ER was tijdens het SBS-debat een groot punt, voor Wilders.
Agema is al jaren woordvoerder zorg voor de PVV en heeft altijd hele grote woorden en kritiek gehad op het beleid. Nu zij zelf minister is, blijkt het niet zo gemakkelijk te zijn, zoals bijvoorbeeld het handhaven van SEH in de regio.
Voor de goede orde: ik wil heel graag dat SEH open blijft in de regio en ik ben zeker heel blij als het ER wordt afgeschaft. Ik heb alleen deze beloftes door de PVV niet geloofd. Wat mij betreft zijn het loze beloftes en het voorbeeld van populisme. Roepen wat je niet kan waarmaken.

Wat de VVD betreft: niet voor niets is een aantal (prominente) leden niet blij met de samenwerking met de PPV. Dat verzin ik niet, maar is overal te lezen geweest. Maar sommige VVD-leden zullen wel blij zijn.
Links krijgt vaak de schuld van allerlei problemen in het land, maar de VVD is toch echt de stabiele factor in de laatste 4-5 kabinetten.

En dan Omtzigt: altijd anderen de maat nemen over achterkamertjespolitiek; armoedebestrijding; heldere taal; principieel? Ik zie het bij hem (helaas) niet terug. Niet voor niets is hij ontzettende gezakt in de peilingen.
Ik had gehoopt dat hij Wilders in toom zou kunnen houden, maar ze twitteren allemaal wat af, maar niemand neemt afstand van de soms belachelijke en gevaarlijke berichten van Wilders op bijv. X.

En zo zijn er nog tal van onderwerpen waar we over zouden kunnen discussiëren.
Maar ook over de relatie van Wilders met bijv. Orban en Putin. Ik vind dat gevaarlijk, zeker omdat hij nu toegang heeft tot geheime informatie.

Waarom zou je hier niet over kunnen discussiëren met anderen?
Als je een overtuigd VVD-stemmer bent, kun je toch goed beargumenteren waarom jij wel blij bent met dit kabinet of met welke standpunten je het wel of niet eens bent.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 16:24

Benzz schreef:
Ik las dat artikel van Bigone meer als satire. Maar ben geloof ik de enige die het zo las.

Ik ook, ik vond het echt iets van Joop bijvoorbeeld. :D

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 16:31

Wat ik bijzonder vind is het feit dat er steeds maar op wordt gehamerd, dat de PVV zijn verkiezings beloftes niet waar maakt (en hoe de goedgelovig de PVV kiezer wel niet moet zijn dat men toch voor deze partij heeft gekozen :+ ) Ook vraagt men zich af hoe de kiezers van regerende partijen hier nu echt over denken.

Maar ja, die zijn inmiddels allemaal weggezet als "niet zo slimme mensen" (anders hadden ze wel links gestemd! :+ ) en hebben het topic dan ook wijselijk verlaten.

Dus ja, dan blijft er niets anders over dan een steeds herhalende speculatie over het onderwerp. Mij lijkt de oplossing simpel: gewoon even wachten tot de volgende verkiezingen! De mensen die dan nog steeds bij hun partij blijven interesseert de verkiezingsbeloftes niet en hebben waarschijnlijk om een andere reden op bepaalde partijen gestemd, of men vind dat de gedane verkiezingsbeloftes voldoende zijn nagekomen, omdat men zowiezo verwacht dat er flink water bij de wijn zou worden gedaan. In elk geval lijken de betreffende kiezers zich een stuk minder druk te maken over het onderwerp, dan de gemiddelde linkse kiezer. :j

Wat betreft strafverzwaring, sommige misdrijven zijn zo zwaarwegend, dat mensen die deze met hun volle verstand hebben gepleegd, naar mijn mening nooit meer terug de maatschappij in zouden mogen komen.

Een hond die diverse malen kinderen heeft aangevallen zou ik nooit of te nimmer meer met een kind vertrouwen, hoe goed hij zich na "rehabilitatie" ook zou gedragen. Een mens wat mij betreft idem.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 16:55

Electra63 schreef:
@Cer,
Ik begrijp jouw berichten vaak niet. Jij stelt "altijd" algemene vragen en dan krijg ik de indruk dat jij vooral "advocaat van de duivel" wil spelen.

Maar dat is ook letterlijk hoe ik het zeg. :?
Er zitten altijd meerdere kanten aan een verhaal naar mijn idee ..
ik vind vaak dat er mensen zijn met een starre mening, die overal verstand van lijken te hebben en precies weten hoe de wereld in elkaar steekt en vooral ook vinden hoe anderen het moeten doen, dat is dan weer het andere uiterste.
Ik geef vaak toe dat ik iets niet weet ..

Citaat:
Ik hou gewoon van open en eerlijk je mening zeggen.
Stem je op de PVV omdat je vindt dat er teveel buitenlanders zijn, prima. Maar wees dan niet boos als anderen je een racist vinden.

Alleen werkt het niet zo. Op de vraag “waarom stemmen mensen in hemelsnaam pvv” heb ik wel eens uitgelegd waarom ik denk dat ze dat doen.. nou, dat werd me daar een feest … puntje bij paaltje was ik ook vast een rechtse pvv stemmer ..
Om nog maar niet te spreken van de verwensingen over hoe dom die mensen wel niet zijn. Dat slaat toch iedere discussie dood?
Ik heb het woord “generaliseren” ook best vaak gebruikt als in “aangegeven dat dat niet handig is” maar dat moet gewoon kunnen blijkbaar.

En een paar pagina’s terug gaat het over het gevangenisregime van Nederland versus de VS. Ik steek vervolgens een poosje tijd in googlen en leer dat Spanje een veel strenger regime heeft dan nl en veiliger is.. wordt niks mee gedaan.
En ik schrijf, nadat ik het eerst opgezocht heb, dat Dutroux vrijgelaten is.. (ivm de discussie over straffen) .. komt cowboy55 eerst met iets “wat makkelijk op te zoeken was (ja dat weet ik, had ik gedaan, het staat er ook) en dan met iets raars over schimmelvoeten.. nou, supernuttige bijdrage hoor.

Dus of ik wel of niet iets onderbouw, een raar antwoord komt er toch wel. Dan maakt t toch niet meer uit?

Dit als te lange toelichting..
het zal allemaal wel, ik sla de bokt politiek weer even over (ik weet er te weinig van om inhoudelijk nuttig te zijn.. )

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 17:39

Cer schreef:
Electra63 schreef:
@Cer,
Ik begrijp jouw berichten vaak niet. Jij stelt "altijd" algemene vragen en dan krijg ik de indruk dat jij vooral "advocaat van de duivel" wil spelen.

Maar dat is ook letterlijk hoe ik het zeg. :?
Er zitten altijd meerdere kanten aan een verhaal naar mijn idee ..
ik vind vaak dat er mensen zijn met een starre mening, die overal verstand van lijken te hebben en precies weten hoe de wereld in elkaar steekt en vooral ook vinden hoe anderen het moeten doen, dat is dan weer het andere uiterste.
Ik geef vaak toe dat ik iets niet weet ..

Citaat:
Ik hou gewoon van open en eerlijk je mening zeggen.
Stem je op de PVV omdat je vindt dat er teveel buitenlanders zijn, prima. Maar wees dan niet boos als anderen je een racist vinden.

Alleen werkt het niet zo. Op de vraag “waarom stemmen mensen in hemelsnaam pvv” heb ik wel eens uitgelegd waarom ik denk dat ze dat doen.. nou, dat werd me daar een feest … puntje bij paaltje was ik ook vast een rechtse pvv stemmer ..
Om nog maar niet te spreken van de verwensingen over hoe dom die mensen wel niet zijn. Dat slaat toch iedere discussie dood?
Ik heb het woord “generaliseren” ook best vaak gebruikt als in “aangegeven dat dat niet handig is” maar dat moet gewoon kunnen blijkbaar.

En een paar pagina’s terug gaat het over het gevangenisregime van Nederland versus de VS. Ik steek vervolgens een poosje tijd in googlen en leer dat Spanje een veel strenger regime heeft dan nl en veiliger is.. wordt niks mee gedaan.
En ik schrijf, nadat ik het eerst opgezocht heb, dat Dutroux vrijgelaten is.. (ivm de discussie over straffen) .. komt cowboy55 eerst met iets “wat makkelijk op te zoeken was (ja dat weet ik, had ik gedaan, het staat er ook) en dan met iets raars over schimmelvoeten.. nou, supernuttige bijdrage hoor.

Dus of ik wel of niet iets onderbouw, een raar antwoord komt er toch wel. Dan maakt t toch niet meer uit?

Dit als te lange toelichting..
het zal allemaal wel, ik sla de bokt politiek weer even over (ik weet er te weinig van om inhoudelijk nuttig te zijn.. )

Laat me duidelijk zijn, ik pretendeer niet dat ik veel of meer weet.
Ik volg al heel lang de politiek en ik kijk graag naar de debatten en volg heel veel politici op SM, ook Wilders en Baudet, waar ik beiden niets mee heb. Maar ik wil graag op de hoogte zijn.
Dat sommige PVV-ers, maar ook FvD-politici zelden in de Kamer zijn bij debatten of stemmingen, daar vind ik wat van. Er was laatst een hele opsomming van politici wanneer ze wel of niet aanwezig zijn en bijv. welke moties zij hebben ingediend of aan hebben meegewerkt.

Wat betreft de PVV-kiezer; ik ken er velen, ook familie en vrienden.
Het gros stemt PVV omdat zij vinden dat er teveel buitenlanders zijn en denken/hopen dat minder buitenlanders de oplossing is voor allerlei problemen. Dat verzin ik niet, dat wordt gewoon verteld.
Kijk onder een bericht van Wilders op Insta of X, 90% juicht over Faber en Wilders, weg met de buitenlanders, Nederland voor de Nederlanders enz.
Dat sommige Bokkers om andere redenen op Wilders stemden, dat kan, prima dat moet iedereen voor zichzelf weten.
Wilders is een fantastische debater, de beste misschien wel.

Wat betreft de discussie over een gevangenisregime versus VS en Spanje enz.
Daar weet ik niet genoeg van, daar bemoei ik mij dan ook niet mee en eerlijk gezegd, interesseert mij dat ook niet zo hoe het gevangenisregime in een ander land is. Ik kan daar niets mee.
Ik had de afgelopen 2 weken ook andere dingen aan mijn hoofd.
Ik bok soms veel en soms helemaal niet.
Maar dit topic heb ik ook wel weer gehad.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 18:13

IMANDRA schreef:
996981 schreef:
[

Er is geen “wat als” bij. Het akkoord zal echt niet zo maar veranderen, dus daar kan je hem best op afrekenen. Reces of niet; dat is de “guideline” die er nu ligt.

Spijkerhard oordelen vraag ik ook niet, maar een mening erover hebben in plaats van enkel afgeven op de vorm kan wel.

Het is ook vooral het “put your money where your mouth is” idee bij Wilders. Bij van de Plas overigens ook —zo hard roepen maar als puntje bij paaltje komt krijgt ze, in ieder geval aldus het akkoord wat er ligt, niet voor elkaar wat ze wel roept en belooft.

En tja, als je als politicus zo principieel roept tijdens de verkiezingen en vanuit de oppositie, dan vind ik het, zoals Janneke al zegt, “best bijzonder” dat dit er dan als akkoord uitrolt.

Ik ben dan ook best benieuwd wat PVV, BBB en Omtzigt stemmers ervan vinden. Het lijkt er nu niet bepaald op dat hun grootste belangen behartigd worden?

Is dat zo? Dat hoofdlijnen akkoorden altijd gevolgd worden? Ik heb me daar nooit mee bezig gehouden. Ik heb sws het idee dat alles nu veel meer onder een vergrootglas ligt.

Dat iedereen wat bij de wijn moet doen bij een coalitie is ook evident toch?

Wat de stemmers daar van vinden zullen we op Bokt denk ik niet horen zoals journee ook mooi uiteenzet. Zoals ik eerder ook zei; rechts wordt hier verketterd maar als “we” benieuwd zijn wat rechts er van vindt wordt wel verwacht dat ze komen opdraven om tekst en uitleg te geven. Arrogant vind ik dat.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 18:16

Ja ik kwam ook niet met dat andere land.. maar ik zoek het wel even op. Ook dat van Dutroux.. en 3x raden waar over gevallen wordt ..

Vwb reacties op de socials.. van alle kanten kan je nare reacties vinden.. de gemiddelde mens die reageert is blijkbaar wat apartig.. ik las net een Facebook post over de rijdende rechter.. om te huilen wat daaronder staat (om over het programma an sich nog maar niet te beginnen).

Ik heb geen idee welke bokkers op wilders stemmen en waarom… ik heb dat nooit gelezen.. ik heb wel een paar keer gelezen dat er vriendelijk verzocht werd of de Wilders - stemmers konden komen melden waarom ze hem zo geweldig vinden :')
Edit: tegelijkertijd :)
Laatst bijgewerkt door Cer op 20-08-24 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 18:16

Rechts wordt niet verketterd. Racisme, discriminatie en ophitsing vanuit het onderbuik gevoel wordt verketterd.

Het valt mij op dat veel mensen een onderbuikgevoel hebben, als je daar tegenin gaat met cijfers en feiten ben je spontaan links?
Ik ben helemaal niet links, maar ik houd wel van juiste informatie en niet het onderbuikgevoel van een ander.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 18:24

Benzz schreef:
Rechts wordt niet verketterd. Racisme, discriminatie en ophitsing vanuit het onderbuik gevoel wordt verketterd.

Het valt mij op dat veel mensen een onderbuikgevoel hebben, als je daar tegenin gaat met cijfers en feiten ben je spontaan links?
Ik ben helemaal niet links, maar ik houd wel van juiste informatie en niet het onderbuikgevoel van een ander.

Rechts wordt hier steevast op 1 hoop gegooid. Wilders en Baudet worden ook in een adem genoemd alsof die vergelijkbaar zijn.

Ik houd ook van discussies op basis van feiten. Juist dat mis ik in dit topic. Men roept veel zonder onderbouwing. Juist daarom moest ik lachen toen er wel een bron gedeeld werd. Ik had niet verwacht dat dat deze reacties teweeg zou brengen.

Jij bent links omdat je graat discussieert op basis van feiten. Ik ben rechts omdat ik bepaalde beweegredenen van rechtse stemmers kan begrijpen en kritisch kan zijn op links.

Maar we (ver)oordelen hier verder niet :D