Marigold schreef:De crux is dat onze westerse economie niet kan blijven functioneren zonder Russisch gas. En het kopen van Russisch gas de oorlog laat voortduren.
Dat zie ik anders.
Nu ja, die westerse economie is sowieso een kwestie van roofbouw.
Voorlopig is het 'vloeibaar gas' (LNG - maar het blijft een raar gehoor voor een beta)
wat ook niet best is voor het milieu,
het is gewoon beter om over te gaan op zaken als waterstof.
Citaat:
Ik denk zelfs aan zaken zoals de melkrobots: hoe lost een melkveehouder het op als de stroom wegvalt? Als koeien niet op tijd gemolken worden, daar moet je echt niet aan denken.
Met 200 koeien red je het niet.
Off grid met een paar zonnepanelen en een batterij - naast een stuk of 200 panelen aan het netwerk.
Citaat:
Plus dat best akelig grote aandeel mensen die (angstreactie?) zo sterk in verzet gaat tegen ongeveer alles. Van Covid naar boerenzakdoek zijn gegaan en geen vertrouwen in de geldende macht en leiders en hun toekomstperspectief.
Die mensen baren mij ook zorgen.
En ten dele hebben ze gelijk : "Regeren is bij Rutte vooruitschuiven" - dat geeft geen vertrouwen.
Citaat:
Dus de lontjes zijn overal aanwezig. Het wordt nog spannend, of ‘de pleuris breekt uit’, óf we zetten de schouders er onder en gaan naar een grote en duurzame transitie.
... in de 19e eeuw geloofden de Marxisten in een grote gewapende opstand - en daarna zouden de onderdrukten een ideale maatschappij bouwen.
Mijn idee is eerder, dat mensen die 'nog krom van slavernij' de macht krijgen, hier zelden in slagen.
Citaat:
Hoe hebben we het eigenlijk zo ver kunnen laten komen dat wij als continent afhankelijk zijn van gevaarlijke grootmachten voor het kunnen onderhouden van ons… tja ons kaartenhuis zo onderhand?
Goede vragen!!
... nu het antwoord nog.