Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:14

Kaja schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ik vind dat ik niet hoef te luisteren naar mensen / partijen die achter genocide staan. Die racistisch zijn. Die bevolkingsgroepen generaliseren en criminaliseren. Die het klimaatprobleem ontkennen. Die journalisten uitschelden. Die zich niet hard uitspreken tegen geweld in demonstraties. En al helemaal niet naar mensen die de grondwet en de rechtsstaat niet respecteren.

Dit zijn zulke fundamenteel slechte dingen dat ik niet vind dat ze gehoord moeten worden.

Echter zijn we een democratie. Dus is het wel nodig om te luisteren en samen te werken. Want wat is de definitie van een democratie?

Dat jij vind dat je daar niet naar hoeft te luisteren, is je goed recht.
Wat vervolgens wel een kwalijke zaak is, is iemand openlijk blijven hekelen en aanvallen. Denigrerend neerhalen en wegzetten. Continue. Dat werkt polariserend. Dat is niet goed en niet nodig. Als je zelf zo goed bent en goede plannen hebt, dan heb je dat niet nodig.

Politici die zich niet aan de grondwet houden en de rechtsstaat ondermijnen zijn een groot gevaar voor de democratie. Dus nee daar hoef je geen aandacht aan te besteden. Want dan wordt het groter.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:15

juval schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ik vind dat ik niet hoef te luisteren naar mensen / partijen die achter genocide staan. Die racistisch zijn. Die bevolkingsgroepen generaliseren en criminaliseren. Die het klimaatprobleem ontkennen. Die journalisten uitschelden. Die zich niet hard uitspreken tegen geweld in demonstraties. En al helemaal niet naar mensen die de grondwet en de rechtsstaat niet respecteren.

Dit zijn zulke fundamenteel slechte dingen dat ik niet vind dat ze gehoord moeten worden.

Sorry Marlinde, ik kwam deze tegen op FB..

[ Afbeelding ]

Dit is echt nikszeggend. De linkse partijen die tegen gestemd hebben hebben dat gedaan omdat ze niet mee willen gaan in dit soort symboolpolitiek. Want geen enkele partij wil graag geweld. Dit soort moties worden gewoon ingediend om puntjes te scoren.

Want dit gebeurt ook:
Afbeelding

Electra63

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:17

Helemaal eens met MarlindeRooz.

Laten we vooral de waarschuwingen van de AIVD serieus nemen, die zelfs waarschuwde voor een PVV-kamerlid.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:18

MarlindeRooz schreef:
Politici die zich niet aan de grondwet houden en de rechtsstaat ondermijnen zijn een groot gevaar voor de democratie. Dus nee daar hoef je geen aandacht aan te besteden. Want dan wordt het groter.

Het gebeurd wel, de negatieve aandacht is enorm. Ook hier.
De één praat nog lelijker dan de ander. Zo ook het uitsluiten.
Echter sluit je zo ook heel veel burgers uit. Eveneens een gevaar voor de democratie.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:27

Zolang politici niet de verantwoordelijkheid nemen voor de gevolgen van hun uitspraken is dat vooral een groot probleem. Kijk maar naar Dilan Yeşilgöz. Die keihard bleef ontkennen dat haar tweets invloed hadden op het feit dat Douwe Bob moest vluchten naar het buitenland door bedreigingen. Ze heeft weliswaar toen de druk echt hoog werd haar excuses aangeboden. Maar ze vindt niet dat zij met haar Tweets als politiek leider van een van de grootste partijen invloed heeft gehad op de bedreigingen aan het adres van Douwe Bob.
Bron: Boos aflevering

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:28

Wilders is geen democraat, eenling, partij zonder leden, oproepen tot haat tegen moslims.
Alles beloven ,niets waarmaken en voor de tweede keer uit de regering gestapt. Ja het is democratie dat mensen de mogelijkheid hebben om op hem te stemmen maar dat maakt de partij nog geen heilig figuur.
20’jaar haat spuien heeft inderdaad de samenleving flink gepolariseerd en nu probeert BBB hem ook nog rechts in te halen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:28

Maar Kaja, moet je dan maar slikken wat extreem-rechtse politici allemaal roeptoeteren? Terwijl zij –als centraal/links dat inderdaad doet– alle kans aanpakken om hun eigen misinformatie de wereld in te helpen?

Aka, moeten de fatsoenlijke politici maar netjes op hun handjes blijven zitten en hun mond houden, terwijl extreem rechts allerlei dingen flikt die onze democratie beschadigen? Lak heeft aan de bescherming en rechten die we in Nederland hebben voor iedereen?

Ik vind het zo apart dat rechts continu stelling 'mag' nemen en zodra links het doet, sommige mensen gaan wijzen van "oh oh oh dat is polarisatie dat is niet goed, oh nee ze sluiten politici uit"

"De een praat nog lelijker dan de ander", dat geldt volgens mij vooral voor extreem rechts, ik vind de meeste politici stellig maar wel netjes.

Oprechte vraag: wat moet de politiek dan wél doen? Want negeren heeft de afgelopen jaren nou niet bepaald vruchten afgeworpen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:29

BigOne schreef:
Wilders is geen democraat, eenling, partij zonder leden, oproepen tot haat tegen moslims.
Alles beloven ,niets waarmaken en voor de tweede keer uit de regering gestapt. Ja het is democratie dat mensen de mogelijkheid hebben om op hem te stemmen maar dat maakt de partij nog geen heilig figuur.
20’jaar haat spuien heeft inderdaad de samenleving flink gepolariseerd en nu probeert BBB hem ook nog rechts in te halen.

Ik ben een te grote beelddenker hiervoor. Ik zie Wilders in een cabrio voor me met blond wapperend haar. En dan Van der Plas op een John Deere die hem rechts inhaalt. :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:34

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:34

En even naar links stuurt, dwars over hem heen.... oh nee, dat mag ik niet zeggen, dat is op de man spelen.

Ik zeg niks.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:35

Zal hem eens kijken wanneer ik genoeg geduld in de kont heb. :P

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:41

Kaja schreef:
Het gebeurd wel, de negatieve aandacht is enorm. Ook hier.
De één praat nog lelijker dan de ander. Zo ook het uitsluiten.
Echter sluit je zo ook heel veel burgers uit. Eveneens een gevaar voor de democratie.

Maar eh, heb je verder nog iets te zeggen over een groep gewelddadige demonstranten die "Sieg Heil" roepen, en "Kankerjoden" en het kantoor van een politieke partij beschadigen en het Binnenhof in de fik willen steken en die ook nog gericht journalisten intimideren? Mogen we het even over die bedreiging van de democratie hebben? Hoe gaan we zorgen dat dat stopt, ipv dat ze gezellig het land door gaan reizen om her en der wat gemeenten te slopen en het democratisch protest te verstoren? (Ze zijn al afgereisd naar Doetinchem, ze plannen amsterdam.)

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:50

Kaja schreef:
Shadow0 schreef:
Klopt. Dit is wat de PVV en BBB heel sterk aanwakkeren. Maar ga er geen 'both sides' van maken want die zijn er hier helemaal niet. En nee, georganiseerde knokploegen die Heil Hitler roepen en een partijkantoor vernielen en het Binnenhof in de fik willen steken zijn geen democratie, en dat geweld kwam heel duidelijk van 1 richting.

Wellicht begrijp ik je post niet goed, dan verneem ik dat graag.

Het is wel degelijk ‘both sides’. Hier, in de maatschappij en in de tweede kamer. Iets wat mij enorm irriteert en daarbij ook een verkeerd signaal afgeeft richting de kiezers, richting de maatschappij. Het is alleen maar wijzen en zeuren. De één nog erger dan de ander. Om moedeloos van te worden. Het is niet ‘hoe bundelen wij onze krachten en zorgen we constructief voor een goede, gewenste manier van het besturen van het land’. Nee het is continu ‘anderen wijzen op hun fouten en hoe meer ik dit herhaal, hoe meer ik iemand overtuig van mijn eigen gelijk’.

Dat is toch heel storend, maar bovenal ook heel kinderlijk? Wat draagt dat bij? Waarom zijn we hier beland? Het is net een kleuterklas.

Dat is níet wat er gebeurt. Er zitten politici in de kamer die keer op keer extreme standpunten de kamer ingooien, onjuiste informatie verspreiden die feitelijk niet klopt en haat en geweld aanwakkeren. Door bijvoorbeeld journalisten “tuig van de richel” te noemen en hele bevolkingsgroepen weg te zetten als onmenselijk. Het sterk veroordelen en benoemen van die dingen voor wat het zijn (racisme, fascisme, democratie ondermijnend) valt niet onder polariseren wat mij betreft - als dat niet meer benoemd kan worden onder het mom van “vebinden” is dat een vrijbrief voor racisme, geweld en haar tegen bevolkingsgroepen en antidemoctratische retoriek.

Willen we geen polarisatie? Dan moeten we stoppen met het knuffelen en normaliseren en de kamer in stemmen van (rechts) extremisme, zodat extremen weer extreem worden in plaats van een genormaliseerd iets binnen de huidige politiek. Een heel groot gedeelte van het volk, waaronder ik, is het zwaar, heel zwaar oneens met wat er nu gebeurt. Mijn stem is véél minder hoorbaar en vertegenwoordigd.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 11:09

maar denk je dan dat het bij de stemmingen op moties en wetsvoorstellen gaat om de inhoud? of om degene die de motie indient? Ik zie steeds meer kamp links en kamp rechts die met elkaar meestemmen, voornamelijk tegen de voorstellen van het andere 'kamp'.

Benz, mijn plaatje ging over een motie waarover in de kamer is gestemd, niet het pamflet van de CU. En nee, ik zou geen reden weten waarom je niet je naam onder zo'n pamflet zou zetten.
je bedoelt deze:

Afbeelding

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 11:28

Eerder heb ik al aangegeven wat mij persoonlijk dwars zit aan de hedendaagse politiek, wat zijn weerslag heeft op burgers. De huidige maatschappij is een afspiegeling van de huidige politiek.
Waarbij gezegd mag worden dat het zowel links als rechts niet eens in de gaten heeft, dat zij enkel maar vitten op de ander. Hoe wil je dan bereiken dat mensen verenigen?

Een politieke voorkeur prima, natuurlijk. Daar zijn we het allemaal over eens. Stemmen, anders gaat je stem verloren. Stemmen, want zo draag je bij aan de democratie.

Echter word nu een enorme hoeveelheid burgers ( stemmers) continue weggezet. Er is gekozen, er is gestemd. En nu komt het… Nee, willen we niet. Nee, doen we niet. Nee, jouw stem sluiten we buiten.
Hoe dan? Ik zeg niet dat het mijn stem is, of de jouwe. Maar we leven anno 2025 en zijn als stemmers volwassen. En het lijkt net een kleuterschool….

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 11:33

Deze partijen vinden het pamflet ongeloofwaardig omdat PVV en FvD dit hebben ondertekend. PVV roept o.a. bij demonstraties tegen AZC's: we nemen ons land terug enz. En noemt journalisten tuig van de richel en FvD heeft tijdens het debat van de week gewoon gezegd dat de politie deze rellen veroorzaakt.
Zo lang je mensen ophitst of misinformatie verspreidt, wat heeft het ondertekenen van een pamflet dan voor nut?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 11:38

Kaja schreef:
Eerder heb ik al aangegeven wat mij persoonlijk dwars zit aan de hedendaagse politiek, wat zijn weerslag heeft op burgers. De huidige maatschappij is een afspiegeling van de huidige politiek.
Waarbij gezegd mag worden dat het zowel links als rechts niet eens in de gaten heeft, dat zij enkel maar vitten op de ander. Hoe wil je dan bereiken dat mensen verenigen?

Een politieke voorkeur prima, natuurlijk. Daar zijn we het allemaal over eens. Stemmen, anders gaat je stem verloren. Stemmen, want zo draag je bij aan de democratie.

Echter word nu een enorme hoeveelheid burgers ( stemmers) continue weggezet. Er is gekozen, er is gestemd. En nu komt het… Nee, willen we niet. Nee, doen we niet. Nee, jouw stem sluiten we buiten.
Hoe dan? Ik zeg niet dat het mijn stem is, of de jouwe. Maar we leven anno 2025 en zijn als stemmers volwassen. En het lijkt net een kleuterschool….

Dat is al vaker gebeurd.
PvdA in de tijd van Den Uyl was eens de grootste partij en werd buitengesloten door VVD en CDA, die gingen samen regeren.

Waarom zou je met PVV willen regeren? Ze lopen weg, hebben geen goede bestuurders, de Kamerleden zijn zelden aanwezig en doen niets.
Er is geen democratie in de partij en Wilders doet vooral haat zaaien en doet verder niets. Dat is zijn bestaansrecht, hij kan verder niets en zal altijd in de oppositie blijven.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 11:43

Electra63 schreef:
Deze partijen vinden het pamflet ongeloofwaardig omdat PVV en FvD dit hebben ondertekend. PVV roept o.a. bij demonstraties tegen AZC's: we nemen ons land terug enz. En noemt journalisten tuig van de richel en FvD heeft tijdens het debat van de week gewoon gezegd dat de politie deze rellen veroorzaakt.
Zo lang je mensen ophitst of misinformatie verspreidt, wat heeft het ondertekenen van een pamflet dan voor nut?

het heeft nut voor mensen zoals ik die de achtergrond verder niet kennen en dus de namen van een aantal partijen missen op dit pamflet. En daardoor denken dat ze niet achter deze boodschap staan.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 11:44

zelfs betreffende wilders zijn stokpaard zie ik nergens een doorgedacht plan, hoe willen ze zijn plannen kunnen handhaven, met het hermetisch afsluiten van onze grenzen? hoe gaan we dat inrichten, wat kost dat, wat heeft dat voor invloed om onze handelspositie, moeten we daarvoor uit de EU en VN stappen? Welke (financiële, veiligheids) gevolgen heeft dat? hoe gaan we dat compenseren?

Idem voor het negeren van de klimaatafspraken, welke gevolgen heeft dat?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 11:47

juval schreef:
Electra63 schreef:

het heeft nut voor mensen zoals ik die de achtergrond verder niet kennen en dus de namen van een aantal partijen missen op dit pamflet. En daardoor denken dat ze niet achter deze boodschap staan.

Ja dat is dus heel erg kwalijk. Hierdoor wordt er misinformatie verspreid.

Ik volg daarom op instagram: checkjestem

Daar staan ook de redenen kort onder samengevat waarom er voor / tegen gestemd is.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 11:49

fokfanaat schreef:
zelfs betreffende wilders zijn stokpaard zie ik nergens een doorgedacht plan, hoe willen ze zijn plannen kunnen handhaven, met het hermetisch afsluiten van onze grenzen? hoe gaan we dat inrichten, wat kost dat, wat heeft dat voor invloed om onze handelspositie, moeten we daarvoor uit de EU en VN stappen? Welke (financiële, veiligheids) gevolgen heeft dat? hoe gaan we dat compenseren?

Idem voor het negeren van de klimaatafspraken, welke gevolgen heeft dat?

Als we de doelen van BBB / FVD / PVV / VVD willen bereiken dan moeten we uit de Europese Unie en dan moet er inderdaad heel veel geld gaan naar defensie zodat de grenzen dicht kunnen. Ik denk alleen dat het verlaten van de EU + deze beveiliging zo bizar veel geld gaat kosten. Dan kunnen we beter dat geld investeren in betere asielopvang en integratie. Want we kunnen best wat handjes gebruiken hier in Nederland.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 11:52

BBB wil niet uit de EU

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 11:55

Door je denigrerend uit te laten, oordeel je indirect over een ander.

Hoe komt het dat er zoveel mensen stemmen op een partij als de PVV?
Kennelijk zien zij iets anders dan wat er hier verkondigd word.
Hoe komt dat?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 12:00

Ik vind dat als je zulke extreme plannen hebt, je het ook moet vertalen en eerlijk de gevolgen ook door moet rekenen.
Dat mensen weten waar ze aan beginnen als ze zeggen, een volledige permanente asielstop, onbeperkt boeren en geen uitsstootbeperkingen meer.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 12:25

MarlindeRooz schreef:
juval schreef:

Ja dat is dus heel erg kwalijk. Hierdoor wordt er misinformatie verspreid.

Ik volg daarom op instagram: checkjestem
Daar staan ook de redenen kort onder samengevat waarom er voor / tegen gestemd is.

dit doen niet alle mensen, jij bent toevallig waarschijnlijk meer dan gemiddeld geïnteresseerd in politiek. Ik denk dat de meerderheid alleen de koppen leest.

je zegt dat partijen niet het pamflet willen tekenen OMDAT fvd en pvv dit wél hebben gedaan. Maar zo kom je toch nooit tot elkaar. Dit is toch ook uitsluiten. Een actie van de Christenunie veroordelen omdat er een aantal medestanders zijn die je niet aanstaan.

(en ja, ik weet dat het meeste van wat er nu gebeurt voor de bühne is, om stemmen te trekken)