Kaja schreef:MarlindeRooz schreef:Ik vind dat ik niet hoef te luisteren naar mensen / partijen die achter genocide staan. Die racistisch zijn. Die bevolkingsgroepen generaliseren en criminaliseren. Die het klimaatprobleem ontkennen. Die journalisten uitschelden. Die zich niet hard uitspreken tegen geweld in demonstraties. En al helemaal niet naar mensen die de grondwet en de rechtsstaat niet respecteren.
Dit zijn zulke fundamenteel slechte dingen dat ik niet vind dat ze gehoord moeten worden.
Echter zijn we een democratie. Dus is het wel nodig om te luisteren en samen te werken. Want wat is de definitie van een democratie?
Dat jij vind dat je daar niet naar hoeft te luisteren, is je goed recht.
Wat vervolgens wel een kwalijke zaak is, is iemand openlijk blijven hekelen en aanvallen. Denigrerend neerhalen en wegzetten. Continue. Dat werkt polariserend. Dat is niet goed en niet nodig. Als je zelf zo goed bent en goede plannen hebt, dan heb je dat niet nodig.
Politici die zich niet aan de grondwet houden en de rechtsstaat ondermijnen zijn een groot gevaar voor de democratie. Dus nee daar hoef je geen aandacht aan te besteden. Want dan wordt het groter.