Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 09:42

Wintu schreef:
Volgens Mekel gaat het goed met het kuddeverband in het Drents Friese Wold, ze vinden er vooruitgang in zitten, de veulentjes leven al langer dan vorig jaar, sommige worden misschien wel volwassen.

Mijn hart huilt

Leven al langer dan vorig jaar... Sommigen worden misschien wel volwassen. Wat een uitspraken zijn dat :n

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 09:51

Wintu schreef:
Volgens Mekel gaat het goed met het kuddeverband in het Drents Friese Wold, ze vinden er vooruitgang in zitten, de veulentjes leven al langer dan vorig jaar, sommige worden misschien wel volwassen.

Mijn hart huilt

Hoe zou zoiets staan in de media? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat mensen ongevoelig zijn voor veulentjes...

Ook vraag ik me af of dit wettelijk mag? Ik zou bijna Animal Right inschakelen. :') Je hebt toch zorgplicht? Dit zijn toch geen wilde dieren?

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 09:53

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 09:57

Dat weet ik, maar die willen ook opkomen voor de dieren die nog wel een houder hebben. Wanneer je de schapenhouders al verantwoordelijk wil stellen, mag je dat bij deze persoon ook wel doen, denk ik zo.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 10:12

Zichtmelding Rutten Fl
Citaat:
Rutten Flevoland
28-04-2025
08.30 uur

Zicht melding

Wolf gezien aan IJzerpad, liep richting Wrakkenweg.
Vanochtend ook gezien op de Lemsterweg tussen nr 40 en 27 (tijd onbekend)
Eerder ook aan de Gemaalweg (zie eerdere melding met filmpje).

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/16JuZq ... tid=wwXIfr

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 10:59

Jessix schreef:
Wintu schreef:

Mijn hart huilt

Hoe zou zoiets staan in de media? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat mensen ongevoelig zijn voor veulentjes...

Ook vraag ik me af of dit wettelijk mag? Ik zou bijna Animal Right inschakelen. :') Je hebt toch zorgplicht? Dit zijn toch geen wilde dieren?

Ik weet niet meer waar ik het tegen ben gekomen, maar het schijnt dat vee in natuurgebieden (behalve schapen) als wild wordt aangemerkt en je dus geen zorgplicht hebt. Dat is vrij nieuw, als iemand weet waar ik het alsnog kan vinden, dan hoor ik het graag.

Vanochtend met het dvhn gesproken, ze willen een artikel plaatsen, maar even afwachten..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 11:45

@Wintu, dat is helemaal mooi dan. :roll: Ongelofelijk wat een land is dit geworden...

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 12:36

Wat een antwoord. Van merkel

Worden misschien zelfs volwassen.. wat een antwoord.

Groot probleem is dat de veulens van particulieren of bedrijven er vlak bij ook opgegeten worden ze weten dat ze die kunnen eten. Dat gebeurd ook al met allerlei pony's daar in de omgeving.

En dan heb ik het nog niet over alle andere dingen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 12:41

Goed bezig Wintu :j

Volgens mij is dat niet vrij nieuw.
is dat niet waar Annemieke al jaren tegenaan loopt bij de Oostvaardersplassen?

Uitgezette dieren worden hops wild.

https://www.animalrights.nl/de-grote-gr ... le-analyse
Wel bijzonder dat je animal rights niet hoort over alle dieren van Mekel en ark re-wilding enz in wolven gebied.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 14:10

Zichtmelding Tollebeek Fl gisteren
Citaat:
Tollebeek Flevoland
27-04-2025
17.00 uur

Zicht melding

Wolf gezien gisteren in weiland aan de Vormtweg / N712. Liep richting het bos.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1AgzF2 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 16:28

Weliswaar late melding, eergisteren Groenekan U
Citaat:
Groenekan Utrecht
26-04-2025
18.00 uur

Zicht melding

Wolf gezien afgelopen zaterdag in weiland aan de Nieuwe Weteringseweg.
Liep richting het bos. (Beukenburg)

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/1CQaiN ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 08:15

Citaat:
29 april 2025/Dagblad van het Noorden
In 2025 zijn al 3 veulens verdwenen

Exmoorpony’s Drents-Friese Wold lijken zich aan te passen aan de wolf. Staatsbosbeheer: ‘Niet alle veulens zijn gedood’

De kudde Exmoorpony’s in natuurgebied Aekingerzand in het Drents-Friese Wold lijkt zich aan te passen aan de komst van de wolven. „Vorig jaar verdwenen alle veulens, dit jaar gaat het beter”, zegt een woordvoerder van Staatsbosbeheer.

Staatsbosbeheer verving in april vorig jaar mede vanwege de aanwezigheid van wolven de schapen die er normaliter graasden door twaalf Exmoorpony’s. „Deze zijn beter in staat zich tegen de wolf te verweren’’, legt Joke Bijl van Staatsbosbeheer uit. ,,Er zijn vorig jaar geen volwassen dieren gepakt, maar we misten wel de drie veulens. Slechts van één dier zijn er resten teruggevonden, daarvan weten we zeker dat die door een wolf is gedood. Vermoedelijk zijn de laatste twee eveneens door een wolf gepakt, maar dat is niet met honderd procent zekerheid te zeggen.”

‘Leerproces voor kudde’

De kudde, die eigendom is van wolvenconsulent Jaap Mekel, vertoont volgens de natuurbeheerorganisatie inmiddels ander gedrag. „Rond zes februari is het eerste Exmoorveulen van 2025 geboren. Het veulen ligt vaak in het midden van de groep, met de vrouwelijke dieren er omheen en de hengsten positioneren zich tussen kudde en waarnemers als beschermers van de groep. Dit is het verwachte wenselijke, weerbare gedrag wanneer een kudde leert om te wennen aan de aanwezigheid van de wolf. Er is nu ook een jonger veulen bij de kudde. Er zijn bij ons weten tot nu toe vijf veulens geboren, waarvan er twee in leven zijn. Het is voor een kudde ook een leerproces, het duurt even voordat de dieren hebben geleerd hoe ze elkaar moeten beschermen.”

Paardenhouders stuit het tegen de borst dat Staatsbosbeheer geen maatregelen neemt de pony’s tegen de wolven te beschermen. Lammert Tel uit Een startte vorig jaar met Harm Jan Veenstra uit Boijl een rechtszaak om de pony’s uit het Drents-Friese Wold te weren. Ze sluiten niet uit dat de wolven ook hun paarden aanvallen, nu ze de smaak te pakken hebben.

Tel: „Ik wil gewoon niet dat wolven mijn dieren dood maken. Nu niet, morgen niet, nooit niet. Ze zijn gewoon onderdeel van het gezin. Alle paarden hebben een naam.”

‘Weiland beter beschermd dan gevangenis’

De rechter stelde ze uiteindelijk in het ongelijk. De paardenhouders hebben volgens hem ‘niet aannemelijk’ gemaakt dat hun paarden groter gevaar lopen door de aanwezigheid van de Exmoorpony’s. Het risico op een wolvenaanval in het gebied bestond al voordat de pony’s op het Aekingerzand rondliepen, stelt de rechter.

Tel: „Ik heb net een bedrijf aan de Vledderlanden in Vledder gekocht. Ik denk dat mijn weiland straks beter beveiligd is dan de gevangenis in Veenhuizen. Begrijp me goed, ik vind de wolf een mooi dier, maar het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat de veulentjes van deze pony’s aan wolven worden gevoerd.”

Staatsbosbeheer wijst erop dat de bescherming van de dieren aan de regels voldoet. „Runderen en paarden zijn gehouden dieren en dus is de Wet Dieren van toepassing. Hoe die bescherming wordt geboden is een open norm. De invulling van de kuddebeheerder en ook die van Staatsbosbeheer is dat werken met een weerbare sociale kudde bescherming biedt tegen roofdieren zoals de wolf.”
---
Begrazing

Staatsbosbeheer wil met begrazing het open karakter van het Aekingerzand behouden. „We willen voorkomen dat het gebied overgroeit met snelgroeiende planten. Zo behouden we de bijzondere natuurwaarden van dit stuifzandgebied. Exmoorpony’s zijn geschikt voor begrazing in natuurgebieden vanwege hun oersterke karakter en hun aanpassingsvermogen. Bovendien is het ras zelfredzaam dat goed tegen zware omstandigheden zoals kou en vocht kan en merries kunnen zelfstandig bevallen. Daarnaast hebben de pony’s een voorkeur voor kort gras. Exmoorpony’s grazen anders dan runderen en schapen. Ze eten met hun tanden in plaats van met hun tong. Hierdoor kunnen ze korter grazen, wat gunstig is voor bepaalde plantensoorten en konijnen. Dit past bij het karakteristieke open landschap van het Aekingerzand.”

Foto's uit eigen archief

https://dvhn.nl/drenthe/dewolden/Exmoor ... 28939.html

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/18ssgdPo ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 08:27

Een open invulling, blijkbaar was ie er een paar dagen geleden nog stellig van overtuigd dat ‘natuurlijke kudde opbouw een wolfwerende maatregel is volgens Wet Dieren’.
Citaat:
Mekelogisch Beheer kunt u mij even verwijzen naar Artikel Wet Dieren alstublieft?
Op zondag 27 april 2025 om 20.48 uur schreef Mekelogisch Beheer: “In de Wet Dieren staat omschreven dat een natuurlijke kudde opbouw bij runderen en paarden een wolfwerende maatregel is”.

Maar Mekelogisch Beheer kunt u mij dan even verwijzen naar Artikel Wet Dieren waar dat dan staat alstublieft? Ik kan het niet vinden namelijk.

In de Wet dieren zelf staat niet letterlijk dat het opbouwen van een “natuurlijke kudde” een wolfwerende maatregel is. De Wet dieren (en ook het Besluit houders van dieren) gaat over algemene normen rond dierenwelzijn, veiligheid en gezondheid, maar noemt niet specifiek maatregelen tegen wolven of het vormen van natuurlijke kuddes als bescherming.

Waar u mogelijk op doelt, is dat in beleidsdocumenten, subsidieregelingen of praktijkadviezen (bijvoorbeeld van provincies of BIJ12) natuurlijke kuddeopbouw soms wordt gezien als een preventieve maatregel tegen predatie door wolven.

Bijvoorbeeld:

1. Een natuurlijke kudde is meer waakzaam, beweegt als groep, en kan jongvee beter beschermen.

2. Provincies zoals Drenthe, Friesland en Gelderland noemen natuurlijke kuddeopbouw soms als één van de “passieve” preventiemethoden tegen wolvenaanvallen (naast bijvoorbeeld wolfwerende rasters).

Maar: juridisch verplicht is het niet volgens de Wet dieren, en het geldt ook niet automatisch als “voldoende” maatregel als je bijvoorbeeld schadevergoeding wilt aanvragen.

In de Wet dieren zelf: nee, het staat er niet in.

In beleidspraktijk of provinciale documenten: ja, het wordt soms erkend als een passieve wolfwerende maatregel.

Ik ben heel benieuwd!

Annemieke van Straaten

Afbeelding
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1H3nrz ... tid=wwXIfr

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 11:03

Hoe akelig ik het ook vind dat deze veulens gepakt worden door wolven, ik vind ook dat een natuurlijke kudde hier in het semi-wild mag lopen. Al zou het mijn keuze niet zijn. En inderdaad leren ze beter voor elkaar zorgen zoals dat in het echte wildleven ook gaat. Dat niet alle veulens uiteindelijk groot worden is natuurlijk waar. Wanneer ook de volwassen dieren één voor één gepakt worden, weet je dat het de dieren niet gaat lukken zich te beschermen. Dat zou een duidelijke grens zijn. In het wild zijn ook niet alle paarden uitgestorven door predatie. Maar hoe vreselijk het ook is, ook andere dieren zoals reeen worden daar gepakt. Dat vind ik net zo naar voor de dieren als de gepakte veulens. Alle wilde dieren lopen het risico gedood te worden door roofdieren. In Nederland is dat natuurlijk pas sinds een aantal jaar opnieuw het geval. Wij leefden er niet meer mee. En begrijp me goed: ik wil de wolven kwijt om alle vee te beschermen en ze zoveel mogelijk vrijheid, weidegang te bieden!
Het lijkt me wat ver gezocht dat ze nu meer pony's gaan aanvallen omdat ze "de smaak te pakken" hebben. Maar misschien verandert mij mening door verdere ervaringen, dat kan.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 11:39

Het is alleen nogal een ongelijke strijd als de prooidieren achter een hek staan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 11:46

Nou dat...
er staat geen wolfwerend raster, dat hoeft Mekel als omheining "expert" zelf niet te plaatsen.
Want ja staat zo vervelend als hij dan bewijst voor ook de poffertjes die het echt niet willen geloven dat die hekken niet werken en de boeren dat enkel niet plaatsen omdat ze niks om hun dieren geven.

Maar wel een omheining waar de paarden niet uit kunnen.
Reeën kunnen daar nog over springen.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 11:47

josien_m_ schreef:
Hoe akelig ik het ook vind dat deze veulens gepakt worden door wolven, ik vind ook dat een natuurlijke kudde hier in het semi-wild mag lopen. Al zou het mijn keuze niet zijn. En inderdaad leren ze beter voor elkaar zorgen zoals dat in het echte wildleven ook gaat. Dat niet alle veulens uiteindelijk groot worden is natuurlijk waar. Wanneer ook de volwassen dieren één voor één gepakt worden, weet je dat het de dieren niet gaat lukken zich te beschermen. Dat zou een duidelijke grens zijn. In het wild zijn ook niet alle paarden uitgestorven door predatie. Maar hoe vreselijk het ook is, ook andere dieren zoals reeen worden daar gepakt. Dat vind ik net zo naar voor de dieren als de gepakte veulens. Alle wilde dieren lopen het risico gedood te worden door roofdieren. In Nederland is dat natuurlijk pas sinds een aantal jaar opnieuw het geval. Wij leefden er niet meer mee. En begrijp me goed: ik wil de wolven kwijt om alle vee te beschermen en ze zoveel mogelijk vrijheid, weidegang te bieden!
Het lijkt me wat ver gezocht dat ze nu meer pony's gaan aanvallen omdat ze "de smaak te pakken" hebben. Maar misschien verandert mij mening door verdere ervaringen, dat kan.

Het is wel bekend dat wolven elkaar leren op bepaalde dieren te jagen. Als ze vaker paard/veulen op hun dieet hebben staan, is de kans wel groter dat diezelfde wolf/roedel meer paarden op hun dieet zetten. Dus ik snap de angst van mensen daarvoor wel.

Hier in mijn regio in België zijn de aanvallen op paarden gestopt sinds alle wolven die dit deden zijn aangereden. De nieuwe wolven hebben nog niet geleerd op paarden te jagen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 11:53

Onali schreef:
Het is alleen nogal een ongelijke strijd als de prooidieren achter een hek staan.

Dit inderdaad! Ik vind het heel wat anders als een leeuw in Afrika een zebra pakt. Totaal niet te vergelijken met de kuddes dieren die wij in natuurgebiedjes opsluiten.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 11:54

Onali schreef:

Er bestaat geen eerlijke strijd in de natuur. De verdediging van een kudde is niet op de vlucht slaan. Wolven houden heel gemakkelijk een lange achtervolging vol.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 12:14

Een lange achtervolging kan niet op natuurlijke wijze plaatsvinden met al die hekwerken. Het zijn aaneengeregen, onnatuurlijke obstakels op een klein grondoppervlak.
Dat de wolf er overheen heeft leren springen en de ponies niet maakt het bovendien wel degelijk een ongelijke strijd naar mijn mening.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 12:23

josien_m_ schreef:
Onali schreef:

Er bestaat geen eerlijke strijd in de natuur. De verdediging van een kudde is niet op de vlucht slaan. Wolven houden heel gemakkelijk een lange achtervolging vol.

Ja, daarom blijven de zebra’s in Afrika ook allemaal staan als de leeuwen op jacht zijn. / sarcasme modus

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 12:33

josien_m_ schreef:

Helaas is die grens er ook dan niet, want er zijn immers al 2 hengstjes van hem gegrepen, toen ze nog op het terrein van Natuurmonumenten stonden.

Het is voor reekalfjes even erg, maar er is een verschil, dat is wild en wild is geen gehouden dier. Wild kiest ervoor in dat gebied te lopen, die ponies zijn daar door de mens neer gezet en de mens heeft er verantwoording over die ze niet nemen.

In principe komt SBB en Mekel weg met zaken waar de gemiddelde dierhouder om wordt verguisd.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 12:35

DuoPenotti schreef:
Nou dat...
er staat geen wolfwerend raster, dat hoeft Mekel als omheining "expert" zelf niet te plaatsen.
Want ja staat zo vervelend als hij dan bewijst voor ook de poffertjes die het echt niet willen geloven dat die hekken niet werken en de boeren dat enkel niet plaatsen omdat ze niks om hun dieren geven.

Maar wel een omheining waar de paarden niet uit kunnen.
Reeën kunnen daar nog over springen.

Ik liep hier zondag een stuk bos in, helemaal heringericht met begrazingsstukken met nachtkralen, hekwerk met draad aan de bovenkant en sommige stukken met gaas van 2 meter hoog, allemaal ontoegankelijk voor wild. Het grootste stuk stond open, daar kan wild in, maar als er schapen staan gaat het dicht, met wild er in of niet.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:11

josien_m_ schreef:
Onali schreef:

Wel waar.
Koeien hebben hoorns, herten een gewei, paarden snelheid en kunnen trappen.

Waar de eerlijkheid bij stopt is dat de exmoors in een omheining staan waar ze niet uitkunnen.

In het wild hebben roof en prooi evenveel kansen en zie je dus ook vaak dat de jacht niet altijd slaagt omdat de prooidieren sneller, wendiger of slimmer waren dan het roofdier.

Maar nogmaals, dan staan er geen hekken om dat prooidier heen.

Btw je hebt echt geen kaas gegeten van paarden als je niet snapt dat paarden bij gevaar als eerste reactie weg zullen rennen.
Koeien, rundersoorten (bizons, waterbuffels enz) zijn helemaal niet snel en zullen dus inderdaad sneller in de verdediging gaan, mede dankzij de hoorns.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 13:15

Zichtmelding Rheezerveen Ov
Citaat:
Rheezerveen,Overijssel
29-04-2025
10:45

Zichtmelding.

Vanochtend 2 wolven gezien in het klimbos bij willemsdijk.
Meldster liep met 2 honden en de wolven stonden op 50 meter afstand te kijken, op een gegeven moment draaide de wolven zich om en liepen weg.
Ze liepen richting de rheezeveenseweg

Zekerheid : laag

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp  

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1DMWBu ... tid=wwXIfr