Waar zal ik beginnen met reageren
De lithografie-sector is aanmerkelijk groter dan de IC lithografie waar ASML de machines voor maakt, ook printplaten worden mbv een lithografie-stap gemaakt en zelfs kunst. Dus nee, Nederland is geen marktleider in de lithografie sector, alleen in de IC-lithografie sector. De machine van ASML doet trouwens wel een stukje meer dan alleen de lithografie-stap.
Ik krijg niet de indruk dat jij een idee hebt wat de drijvende krachten achter het komen van een innovatief 'state of the art'-niche product naar een mainstream goedkoop massa product zijn. Subsidies zijn daar 1 van bv. Wil je als land vooruit (mee) komen in de wereld zul je toch blijvend iets te bieden moeten hebben en nu we geen koloniën of gas meer hebben om de schatkist mee te vullen....
Het is trouwens ook zo dat er al een tijd geen enkel windpark meer gebouwd wordt met subsidie en ook op zonnepaneelprojecten van de afgelopen paar jaar wordt geen subsidie meer uitbetaald omdat de opbrengst prijs van de stroom hoger is dan het minimaal door subsidie gewaarborgde bedrag. Op dit moment is de inkoopsprijs van de energiemaatschappij voor een kW stroom tussen de 10 en 30 cent, een kW windstroom maken kost op dit moment rond de 5 cent
https://windopzee.nl/onderwerpen/wind-z ... indparken/Geen slechte ROI, zou ik zo zeggen. Zonneenergie maken is ietsje duurder, zo rond de 7 cent per kW, maar nog steeds een prima investering dus.
enzino schreef:Ik zie een mooie droom waar de EU nu wakker is en alle problemen aan zal pakken, ik zie echter geen onderbouwing hoe dit meer dan een droom is. Volgens mij is er zelfs nog geen plan van aanpak hoe we de CO2 uitstoot naar nul zullen brengen. Je hebt het wel over waterstof maar wie gaat dat gebruiken en nemen we die 50% energieverlies gewoon op de koop toe? Het is als blijven roepen dat een thorium reactor de uitkomst is en de oplossing is en de datum steeds doorschuiven zodat het altijd 15-20 jaar in de toekomst blijft.
Heb je het filmpje bekeken over de verbranding van ijzerpoeder? Zou zomaar eens de goede oplossing kunnen zijn, het mooie daarvan is dat het schaalbaar is.
En die droom is al heel lang begonnen, zonnepaneel technologie is rui 100 jaar oud, de eerste auto's waren elektrisch. 50% energieverlies van een oneindige bron als de zon en wind, who cares. Het is dan gewoon zo dat processen die persé waterstof nodig hebben wat duurder uit zijn dan processen die het rechtsstreeks op elektriciteit doen.
Misschien moeten we er naar toe dat we seizoensprocessen krijgen, dus alleen kunstmest maken in de zomer in de Sahara, of alleen als de wind waait. Zet een fabriek neer die 2x zo groot is, dus in de helft van de tijd evenveel output levert, en schrijf die in plaats van over 5 jaar, over 10 jaar af.
En als je dan ziet dat we zomaar ineens 30% energie kunnen besparen als het heel duur wordt....
En mensen met een kleine beurs die het dan niet meer kunnen betalen? Dat risico wordt aanmerkelijk kleiner wanneer je als land zelf energiebronnen hebt die duurzaam zijn, daar kun je een precieze berekening op los laten en ben je nauwelijks afhankelijk van geopolitieke ontwikkelingen elders op de wereld

Dus hadden we nu maar die wind en zon eerder ingezet dan zou de prijs van onze elektra nu 10 cent zijn in plaats van 40. De technologie bestaat (al heel lang), nu nog het verstand en de durf van de "pennelikkers" om er voor te kiezen.