Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 17:01

Babootje schreef:
mysa schreef:
Er is een (groot) verschil tussen concentratiekampen en vernietigingskampen.

Ook waar, maar de concentratiekampen waren het voorportaal van de vernietigingskampen toch?

Dat weet ik niet. In NL lijken die synoniem met elkaar. Duitsland kende ook nog zogenoemde einsatzlagers. Mijn opa heeft dat overleefd. Het enige verschil zo ongeveer? Er was geen gaskamer en voor zover ik weet waren daar ook geen Joden, Zigeuners, etc maar mensen die andere dingen op hun geweten hadden. Mijn opa belandde daar wegens werkweigering en werd opgepakt bij een razzia in Rotterdam.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 18:01

Dld had al voor WOII concentratiekampen. Voor misdadigers, politieke tegenstanders etc. Daar was het beslist niet leuk maar ze waren niet direct op grootschalige vernietiging gebaseerd.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 18:23

enzino schreef:
Kuggur schreef:
Valt op zich mee; de voorraad uranium is eindig, en daar is niet zó veel meer van. Dus die korte termijn is heel letterlijk.

De NEA schat dat de voorraad voldoende is voor 230 jaar bij het huidige verbruik. Dat geeft wel een bijzondere interpretatie van de woorden "letterlijk korte termijn".

Je kunt spelen met statistiek.
Huidig verbruik van uranium is vrij laag ja. Maar het verhaal wordt héél anders als het verbruik ervan stijgt om andere energiebronnen te vervangen (kernenergie wordt gepropageerdom kooldioxide emissie te verlagen). Dan zul je snel die eeuwen zien veranderen in decennia.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 18:56

enzino schreef:
Energieleider worden kan heel winstgevend zijn. Maar zal het genoeg zijn om de concurrentiepositie verzwakking in elke andere sector op te vangen? NL is ook wereldleider op het gebied van watermanagement, maar als % van het GDP speelt dat nauwelijks mee. De meeste klanten voor de energiekennis, die je hoopt dat we krijgen, zullen overigens binnen de EU zitten, daarbuiten kopen ze wel de oudere Chineze producten die ze zelf installeren of blijven ze doorgaan met fossiele brandstoffen.

Blijft de vraag hoe we de huidige concurrentiepositie kunnen verdedigen, laat staan verbeteren, met relatief hogere energiekosten.

Hoe het leuk is of hoe je jezelf in de voet schiet als je goedkope alternatieven verbied en iedereen laat overstappen op duurdere alternatieven? Laten we eerlijk zijn, als elektrische auto's en zonnepanelen zo competatief waren dan was er geen dwang of subsidie nodig geweest.

NL is idd marktleider in de lithografie sector. Zal die positie sterker of zwakker worden als gevolg van toenemende enrgiekosten?

Waar zal ik beginnen met reageren :?
De lithografie-sector is aanmerkelijk groter dan de IC lithografie waar ASML de machines voor maakt, ook printplaten worden mbv een lithografie-stap gemaakt en zelfs kunst. Dus nee, Nederland is geen marktleider in de lithografie sector, alleen in de IC-lithografie sector. De machine van ASML doet trouwens wel een stukje meer dan alleen de lithografie-stap.

Ik krijg niet de indruk dat jij een idee hebt wat de drijvende krachten achter het komen van een innovatief 'state of the art'-niche product naar een mainstream goedkoop massa product zijn. Subsidies zijn daar 1 van bv. Wil je als land vooruit (mee) komen in de wereld zul je toch blijvend iets te bieden moeten hebben en nu we geen koloniën of gas meer hebben om de schatkist mee te vullen....

Het is trouwens ook zo dat er al een tijd geen enkel windpark meer gebouwd wordt met subsidie en ook op zonnepaneelprojecten van de afgelopen paar jaar wordt geen subsidie meer uitbetaald omdat de opbrengst prijs van de stroom hoger is dan het minimaal door subsidie gewaarborgde bedrag. Op dit moment is de inkoopsprijs van de energiemaatschappij voor een kW stroom tussen de 10 en 30 cent, een kW windstroom maken kost op dit moment rond de 5 cent https://windopzee.nl/onderwerpen/wind-z ... indparken/
Geen slechte ROI, zou ik zo zeggen. Zonneenergie maken is ietsje duurder, zo rond de 7 cent per kW, maar nog steeds een prima investering dus.

enzino schreef:
Ik zie een mooie droom waar de EU nu wakker is en alle problemen aan zal pakken, ik zie echter geen onderbouwing hoe dit meer dan een droom is. Volgens mij is er zelfs nog geen plan van aanpak hoe we de CO2 uitstoot naar nul zullen brengen. Je hebt het wel over waterstof maar wie gaat dat gebruiken en nemen we die 50% energieverlies gewoon op de koop toe? Het is als blijven roepen dat een thorium reactor de uitkomst is en de oplossing is en de datum steeds doorschuiven zodat het altijd 15-20 jaar in de toekomst blijft.

Heb je het filmpje bekeken over de verbranding van ijzerpoeder? Zou zomaar eens de goede oplossing kunnen zijn, het mooie daarvan is dat het schaalbaar is.
En die droom is al heel lang begonnen, zonnepaneel technologie is rui 100 jaar oud, de eerste auto's waren elektrisch. 50% energieverlies van een oneindige bron als de zon en wind, who cares. Het is dan gewoon zo dat processen die persé waterstof nodig hebben wat duurder uit zijn dan processen die het rechtsstreeks op elektriciteit doen.
Misschien moeten we er naar toe dat we seizoensprocessen krijgen, dus alleen kunstmest maken in de zomer in de Sahara, of alleen als de wind waait. Zet een fabriek neer die 2x zo groot is, dus in de helft van de tijd evenveel output levert, en schrijf die in plaats van over 5 jaar, over 10 jaar af.

En als je dan ziet dat we zomaar ineens 30% energie kunnen besparen als het heel duur wordt....

En mensen met een kleine beurs die het dan niet meer kunnen betalen? Dat risico wordt aanmerkelijk kleiner wanneer je als land zelf energiebronnen hebt die duurzaam zijn, daar kun je een precieze berekening op los laten en ben je nauwelijks afhankelijk van geopolitieke ontwikkelingen elders op de wereld :)* Dus hadden we nu maar die wind en zon eerder ingezet dan zou de prijs van onze elektra nu 10 cent zijn in plaats van 40. De technologie bestaat (al heel lang), nu nog het verstand en de durf van de "pennelikkers" om er voor te kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 19:26

irmaz schreef:
Waar zal ik beginnen met reageren :?
De lithografie-sector is aanmerkelijk groter dan de IC lithografie waar ASML de machines voor maakt, ook printplaten worden mbv een lithografie-stap gemaakt en zelfs kunst. Dus nee, Nederland is geen marktleider in de lithografie sector, alleen in de IC-lithografie sector. De machine van ASML doet trouwens wel een stukje meer dan alleen de lithografie-stap.

Ik krijg niet de indruk dat jij een idee hebt wat de drijvende krachten achter het komen van een innovatief 'state of the art'-niche product naar een mainstream goedkoop massa product zijn. Subsidies zijn daar 1 van bv. Wil je als land vooruit (mee) komen in de wereld zul je toch blijvend iets te bieden moeten hebben en nu we geen koloniën of gas meer hebben om de schatkist mee te vullen....

Het is trouwens ook zo dat er al een tijd geen enkel windpark meer gebouwd wordt met subsidie en ook op zonnepaneelprojecten van de afgelopen paar jaar wordt geen subsidie meer uitbetaald omdat de opbrengst prijs van de stroom hoger is dan het minimaal door subsidie gewaarborgde bedrag. Op dit moment is de inkoopsprijs van de energiemaatschappij voor een kW stroom tussen de 10 en 30 cent, een kW windstroom maken kost op dit moment rond de 5 cent https://windopzee.nl/onderwerpen/wind-z ... indparken/
Geen slechte ROI, zou ik zo zeggen. Zonneenergie maken is ietsje duurder, zo rond de 7 cent per kW, maar nog steeds een prima investering dus.

enzino schreef:
Ik zie een mooie droom waar de EU nu wakker is en alle problemen aan zal pakken, ik zie echter geen onderbouwing hoe dit meer dan een droom is. Volgens mij is er zelfs nog geen plan van aanpak hoe we de CO2 uitstoot naar nul zullen brengen. Je hebt het wel over waterstof maar wie gaat dat gebruiken en nemen we die 50% energieverlies gewoon op de koop toe? Het is als blijven roepen dat een thorium reactor de uitkomst is en de oplossing is en de datum steeds doorschuiven zodat het altijd 15-20 jaar in de toekomst blijft.

Heb je het filmpje bekeken over de verbranding van ijzerpoeder? Zou zomaar eens de goede oplossing kunnen zijn, het mooie daarvan is dat het schaalbaar is.
En die droom is al heel lang begonnen, zonnepaneel technologie is rui 100 jaar oud, de eerste auto's waren elektrisch. 50% energieverlies van een oneindige bron als de zon en wind, who cares. Het is dan gewoon zo dat processen die persé waterstof nodig hebben wat duurder uit zijn dan processen die het rechtsstreeks op elektriciteit doen.
Misschien moeten we er naar toe dat we seizoensprocessen krijgen, dus alleen kunstmest maken in de zomer in de Sahara, of alleen als de wind waait. Zet een fabriek neer die 2x zo groot is, dus in de helft van de tijd evenveel output levert, en schrijf die in plaats van over 5 jaar, over 10 jaar af.

En als je dan ziet dat we zomaar ineens 30% energie kunnen besparen als het heel duur wordt....

En mensen met een kleine beurs die het dan niet meer kunnen betalen? Dat risico wordt aanmerkelijk kleiner wanneer je als land zelf energiebronnen hebt die duurzaam zijn, daar kun je een precieze berekening op los laten en ben je nauwelijks afhankelijk van geopolitieke ontwikkelingen elders op de wereld :)* Dus hadden we nu maar die wind en zon eerder ingezet dan zou de prijs van onze elektra nu 10 cent zijn in plaats van 40. De technologie bestaat (al heel lang), nu nog het verstand en de durf van de "pennelikkers" om er voor te kiezen.

De lithografiesector is inderdaad groter dan ASML, dank voor het corrigeren. Neemt niet weg dat dat stukje bijzaak was en je de vraag gemist hebt.

En het is heel goed mogelijk dat ik niet helder voor me heb wat de drijvende krachten achter innovatie zijn, misschien kan jij dat dan kort en bondig uitleggen, dan leren we hier mogelijk allemaal wat.

Mooi dat duurzame energie opwekken zo winstgevend is, kan je dat ook vertalen naar Europese prijzen want daar kreeg ik erg het idee dat Duitsland voorop liep met vergroenen maar stukken duurder is dan andere Europese landen die minder groen opwekken?

Ijzerpoeder verbranden klinkt mooi inderdaad. Een thoriumreactor over 10 jaar oud trouwens. Laten we het hopen, blijven dromen, maar er niet op rekening.

Het probleem met 50% energieverlies, ook bij een oneindige bron, is dat het opwekken geld kost. De wind zal altijd waaien, maar als we op 200% capaciteit windmolens moeten bouwen en onderhouden dan zal het rendement snel zal dalen. Dat is ook meteen de reden dat waterstof geen doorbraakt heeft gemaakt... het is er al zo lang en bijna nergens gebruiken ze het op schaal. Dromen over dat het binnenkort beter gaat worden mag natuurlijk wel, maar laten we er wederom niet op rekenen.

Het gebrek aan voortgang afschuiven op "pennelikkers" komt erg over alsof jij alle wijsheid al bezit en zij te bang zijn die grote doorbraak toe te laten. Dat klinkt als het tegenovergestelde van wat ik lees over de energiemarkt waar veel participanten aangeven dat het de moeiste markt is om te innoveren omdat er zoveel afhankelijkheden zijn. Ik hecht meer waarde aan hun (onderbouwde) mening dan jouw droomscenario. Wat overigens niet wil zeggen dat ik niet open sta voor nieuwe inzichten mits niet gebaseerd op niets.

Overigens is de energiesector een sector die nu behoorlijk in de belangstelling staat, maar de hoopvolle boodschap die jij geeft komt bijna nergens terug op wat slecht bekeken youtube filmpjes na. Dat wil niet zeggen dat wat je zet niet klopt, maar het doet me wel vermoeden dat de consensus behoorlijk afwijkt.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 00:08

enzino schreef:
De lithografiesector is inderdaad groter dan ASML, dank voor het corrigeren. Neemt niet weg dat dat stukje bijzaak was en je de vraag gemist hebt.

En het is heel goed mogelijk dat ik niet helder voor me heb wat de drijvende krachten achter innovatie zijn, misschien kan jij dat dan kort en bondig uitleggen, dan leren we hier mogelijk allemaal wat.

Mooi dat duurzame energie opwekken zo winstgevend is, kan je dat ook vertalen naar Europese prijzen want daar kreeg ik erg het idee dat Duitsland voorop liep met vergroenen maar stukken duurder is dan andere Europese landen die minder groen opwekken?

Ijzerpoeder verbranden klinkt mooi inderdaad. Een thoriumreactor over 10 jaar oud trouwens. Laten we het hopen, blijven dromen, maar er niet op rekening.

Het probleem met 50% energieverlies, ook bij een oneindige bron, is dat het opwekken geld kost. De wind zal altijd waaien, maar als we op 200% capaciteit windmolens moeten bouwen en onderhouden dan zal het rendement snel zal dalen. Dat is ook meteen de reden dat waterstof geen doorbraakt heeft gemaakt... het is er al zo lang en bijna nergens gebruiken ze het op schaal. Dromen over dat het binnenkort beter gaat worden mag natuurlijk wel, maar laten we er wederom niet op rekenen.

Het gebrek aan voortgang afschuiven op "pennelikkers" komt erg over alsof jij alle wijsheid al bezit en zij te bang zijn die grote doorbraak toe te laten. Dat klinkt als het tegenovergestelde van wat ik lees over de energiemarkt waar veel participanten aangeven dat het de moeiste markt is om te innoveren omdat er zoveel afhankelijkheden zijn. Ik hecht meer waarde aan hun (onderbouwde) mening dan jouw droomscenario. Wat overigens niet wil zeggen dat ik niet open sta voor nieuwe inzichten mits niet gebaseerd op niets.

Overigens is de energiesector een sector die nu behoorlijk in de belangstelling staat, maar de hoopvolle boodschap die jij geeft komt bijna nergens terug op wat slecht bekeken youtube filmpjes na. Dat wil niet zeggen dat wat je zet niet klopt, maar het doet me wel vermoeden dat de consensus behoorlijk afwijkt.

Je hebt echt geen idee wie je voor je hebt :=

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 09:37

@enzino: De energiemarkt de moeilijkste markt om te innoveren? Dat is echt onzin.... mijn man zit in de waterstofontwikkeling (die blijkbaar volgens jou al mislukt is?) en het gaat daar nu juist als een malle. De projecten en subsidies vliegen ze om de oren. Het gaat écht heel hard en is niet moeilijk, zeker nu niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 10:52

Schrijf je het meteen af of vraag je om verdere uitleg? Indien het tweede; rare manier van vragen maar het probleem binnen bijvoorbeeld het elektriciteitsnet is dat er elke seconde voldoende aanbod moet zijn voor de vraag, de vraag per seconde fluctueert, met groene energie ook het aanbod per seconde fluctueert en er nauwelijks opslag mogelijk is op grote schaal. En dat terwijl de ingebruikname van nieuwe centrales tientallen jaren duurt, miljoenen/miljarden kost en het overgrote deel van het land stil valt als er iets mis gaat op schaal.

Maar als je je op een klein deelgebied richt dan is het stukken makkelijker natuurlijk. Zo verwissel ik ook zelf de batterijen in mijn afstandsbediening zonder problemen.

En ik zeg helemaal niet dat de waterstofsector al mislukt is, maar misschien kan je de huidige toepassingen ervoor verder toelichten en dat afzetten tegen de alternatieven. Bijvoorbeeld welk % van voertuigen rijd op diesel, benzine, accu's of waterstof in NL nu? Of welke andere toepassing dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 11:00

irmaz schreef:
Je hebt echt geen idee wie je voor je hebt :=

Of ik heb een heel helder idee _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 11:32

Over de aankomende (verergering van de) hongersnood:

Afbeelding

Graanprijzen zullen hoog blijven, meer onrust, meer vluchtelingen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 11:41

Dank zij de Russen kunnen we ons verheugen hierop. Honger als pressiemiddel. Hoe diep kun je zakken als mens.
Maar het is ook dankzij de handelaren die gelijk dollartekens kregen in hin ogen en vanaf dag 1 vd oorlog de prijzen verhoogden. Tja bij teveel mensen op belangrijke posten ontbreekt nu eenmaal de moraal zodra het om geld gaat en het ergste is nog dat iedereen dat normaal vind t uitzonderingen nagelaten zoals ik die het verachtelijk vindt.

Frankrijk overigens is zelf voorzienend. De boeren is gevraagd om hun braakliggende terreinen te beplanten voor graan voor de dieren, daar men daar tekorten verwacht. Dit kunnen ze doen met behoud vd subsidie die ze krijgen voor die terreinen.
Dus hier verwacht men geen probleem met voldoende graan voor de mens. Wellicht een wat hogere prijs. Stokbrood is paar centen duurder geworden en voor de Fransen is dat een groot ding.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 11:55

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3868690 ... -in-kelder

Na onderzoek is komen vast te staan dat er door Rusland oorlogsmisdaden zijn gepleegd.
aldus het rapport van de OVSE.
Niet alleen in Bucha werden door onderzoekers martelkamers aangetroffen, ook „In Zabuchchya, een dorp in het Boetsja-district, werden achttien verminkte lichamen van vermoorde mannen, vrouwen en kinderen gevonden in een kelder: van sommigen waren de oren afgesneden, van anderen werden hun tanden uitgetrokken”, aldus het rapport.

In de bezette gebieden in Oekraine, Oekrainers gerekruteerd om zonder opleiding mee te vechten aan het front. "De escalatie en het stijgende aantal slachtoffers beginnen zelfs bij pro-Russische gemeenschappen woede op te wekken. Verschillende video’s die online zijn geplaatst, tonen naar verluidt de vrouwen van dienstplichtigen in Donetsk en Loehansk die hulp eisen voor hun echtgenoten en vragen waarom mannen zonder militaire achtergrond verplicht worden om te vechten.”

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 11:56

Babootje zijn het Russen of Oekraïense mensen die worden gerecruteerd zonder enige vorm van ervaring? Ik denk nl Russen maar je schrijft Oekraïners.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 12:05

De Russen sturen Oekraieners (die het Russische gedachtegoed aanhangen) naar het front om de andere Oekraieners te bevechten.

Zoals ik eerder linkte zijn ook veel Oekraiense troepen naar de frontlinies verzonden met minder dan een week training. En veel komen daar vanwege de dienstplicht (niet vrijwillig).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 12:10

Dienstplicht is nu niet aan de orde toch? Dienstplichtigen kunnen alleen in geval van oorlog opgeroepen worden en dit is een speciale operatie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 12:24

Ik heb het daar over Oekraiense troepen, die hebben wel dienstplicht.

De Russen idd niet, maar het voornaamste verschil is weke naam je erop plakt. Het resultaat is hetzelfde: een verplichting te vechten en zonder adequate training naar het front te worden verzonden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 12:37

bigone schreef:
Dienstplicht is nu niet aan de orde toch? Dienstplichtigen kunnen alleen in geval van oorlog opgeroepen worden en dit is een speciale operatie!

Vandaar dat ze mannen inzetten veelal onder dwang vanuit die bezette gebieden, want valt niet onder de russische wet/kan gerechtvaardigd worden als verdediging territorium.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 12:47

pien_2010 schreef:
Babootje zijn het Russen of Oekraïense mensen die worden gerecruteerd zonder enige vorm van ervaring? Ik denk nl Russen maar je schrijft Oekraïners.

Oekrainers, die in de bezette (pro Russische) gebieden wonen. Die inmiddels wel een Russisch paspoort opgedrongen hebben gekregen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 13:01

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 13:41

enzino schreef:

De Russen idd niet, maar het voornaamste verschil is weke naam je erop plakt. Het resultaat is hetzelfde: een verplichting te vechten en zonder adequate training naar het front te worden verzonden.

... en je wordt gedwongen te vechten tegen je eigen mensen.
Het feit dat iemand in Loegansk woont wil nog niet zeggen dat iemand dus voor Poetin is,
of behoefte heeft aan het 'bevrijden' van de rest van Oekraïne.

En ik zeg het al maanden : ik zet mijn hoop op sabotage en desertie.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 14:30

Janneke2 schreef:
enzino schreef:

... en je wordt gedwongen te vechten tegen je eigen mensen.
Het feit dat iemand in Loegansk woont wil nog niet zeggen dat iemand dus voor Poetin is,
of behoefte heeft aan het 'bevrijden' van de rest van Oekraïne.

En ik zeg het al maanden : ik zet mijn hoop op sabotage en desertie.

Ik hoop met je mee Janneke, want dit is voor Rusland ook een linke strategie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 20:35

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 21:42

Zijn argument is wat simplistisch: "we kunnen alles doen want de enige vorm van escalatie is ww3 met kernwapens en dat kunnen ze zich niet veroorloven".

Het doel lijkt helemaal niet Rusland weg krijgen uit Oekraine te zijn, tenminste niet volgens sommige hoge heren van het Pentagon (eerder geplaatste link).

Citaat:
4/20 What exactly is the "escalation" that we fear? That Russia would start bombing Ukrainian cities or infrastructure outside of the war-zone proper? That they would try to hit the Western supplies?

Wake up. There is not much that they could do that they are not doing already.

Uhm, een oorlogsverklaring, mobilisatie van de gehele bevolking en een volledige aanval met alles dat ze hebben dat niet stopt voor Oekraine niet meer bestaat?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 22:39

Inderdaad, het is onzinnig te beweren dat dit conflict niet verder zou kunnen escaleren.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 23:37

Zucht, had ik een heel stuk getypt: weg -O-

Kort samengevat ben ik het niet helemaal eens met dat opiniestuk. Ik ben het er wel mee eens dat het niet waarschijnlijk is dat er een algemene mobilisatie komt omdat juist de propaganda Russen voorhoudt dat ze een vredelievend volk met compassie zijn.
Door alle propaganda, die er op gericht is om vooral veel twijfel te zaaien over waar/niet waar is alle geloof van de Russen flinterdun, 1 bewijs tegen de propaganda en de sfeer (en steun voor Putin) kan omslaan. Vooral in het bevoorrechte deel rondom Moskou.

Wat ik meer terugzie in welke wapens richting Ukraïne gaan is dat de oorlog als een schaakspel wordt gespeeld. De kunst is om zo veel mogelijk schade aan het Russische leger wordt aangericht zonder dat ze het zelf echt in de gaten hebben. Rusland reageert steevast op iedere tegenslag met een nieuwe, meer barbaarse actie, kunst is om die zo klein mogelijk te houden.

M.i. moet Rusland door het Ukraïnse leger op Ukraïns grondgebied verslagen worden wil dit een duurzame situatie tussen beide landen opleveren. Anders zal Rusland blijven proberen Ukraïne te onderwerpen. Het heeft geen enkel nut dat de NAVO of de VS de strijd direct aan gaat met Rusland. Belangrijker is dat de Russische Federatie uit elkaar valt.

Deze opinie geeft weer hoe Putin het Westen juist gebruikt om druk op Ukraïne te zetten, zodat hij krijgt wat hij wil. Ik kan me in dit stuk goed vinden: https://threadreaderapp.com/thread/1548 ... 98656.html