Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 09:05

Ik probeer mijn berichten te nuanceren, maar sorry als ik je irritatie heb opgewekt.

voor mij (en Anjali) is het een wezenlijk probleem. En ja, daar ben ik wel stellig over.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 09:10

Hier zie ik ook liever minder wolven en dat ze beter aangepakt worden. De mens hoort tenslotte net zo goed bij de natuur als elk ander wezen. Waar ik woon zijn gelukkig nog geen wolven, maar ze komen wel steeds dichterbij. Het is zeker wel een probleem aan het worden.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 09:14

Met waar ik ben (en mijn verzorgpaarden staan) staat de wolf ook op mijn stoep, maar ik zie het dus niet als probleem. Het is echt een kwestie van perceptie. Ik denk dat er zoveel mogelijkheden zijn om allebei te laten bestaan, maar dat mensen (van nature?) geneigd zijn om mogelijke bedreigingen direct uit te schakelen en daarbij heel veel vaak onnodige schade doen.

Het is dus echt een kwestie van perceptie en ik denk dat het in de politiek heel goed zou zijn als beide geluiden vertegenwoordigd zijn op polariserende standpunten als deze. Dus niet één kant de kop in drukken, maar samen naar oplossingen zoeken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 09:17

anjali schreef:
pien_2010 schreef:
Waarom zijn die wolven zo belangrijk voor je Anjali?

Omdat ik een pony heb die graag op zijn weitje staat zonder vermoord te worden. En ook voor het leven van alle andere weidedieren .Als dit zo doorgaat met die wolven dan wordt het onmogelijk om nog dieren op de wei te hebben staan.

Het lijkt erop dat jij vooral stemt uit emotie en vooral kijkt naar wat je niet wilt.

VuurVleugels schreef:
Met waar ik ben (en mijn verzorgpaarden staan) staat de wolf ook op mijn stoep, maar ik zie het dus niet als probleem. Het is echt een kwestie van perceptie. Ik denk dat er zoveel mogelijkheden zijn om allebei te laten bestaan, maar dat mensen (van nature?) geneigd zijn om mogelijke bedreigingen direct uit te schakelen en daarbij heel veel vaak onnodige schade doen.

Dat denk ik ook. En vanuit angst veel te groot reageren en daardoor hele diersoorten laten uitsterven.

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 09:20

Met alles wat er gaande is in de wereld en dus ook in NL, vind ik het bijzonder om dan hoogste prioriteit te geven aan wolven. Iets wat ook nog eens op Europees niveau bepaald wordt. Sommige wat populistische partijen spelen hier ook makkelijk op in.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 09:24

Sky schreef:
Met alles wat er gaande is in de wereld en dus ook in NL, vind ik het bijzonder om dan hoogste prioriteit te geven aan wolven. Iets wat ook nog eens op Europees niveau bepaald wordt. Sommige wat populistische partijen spelen hier ook makkelijk op in.

Ik vind de SGP (de alleroudste nog bestaande partij in Nederland) en de BBB niet bepaald populistisch.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 09:28

anjali schreef:
Sky schreef:

Ik vind de SGP (de alleroudste nog bestaande partij in Nederland) en de BBB niet bepaald populistisch.

Niemand zegt dat ook. Het is niet omdat een partij er iets over zegt dat ze ook populistisch zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 09:35

Sky schreef:

Bij mij staan wolven niet bovenaan. Dan denk ik eerder aan koopkracht, ziektekosten en immigratiebeleid. Ook vind ik het milieubeleid belangrijk, maar dan in de zin dat we er vooral niet aan mee moeten doen. Geen verplichte dingen die geld moeten kosten, gewoon blijven reizen en dat soort dingen. Een plastic zak verbieden vind ik prima. Maar ga niet mensen op kosten jagen en beperken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 09:41

anjali schreef:
pien_2010 schreef:
Waarom zijn die wolven zo belangrijk voor je Anjali?

Omdat ik een pony heb die graag op zijn weitje staat zonder vermoord te worden. En ook voor het leven van alle andere weidedieren .Als dit zo doorgaat met die wolven dan wordt het onmogelijk om nog dieren op de wei te hebben staan.

Als je echt wilt dat er iets aan het wolven probleem gedaan kan worden. Dan moet je volgend jaar ook bij de Europese verkiezingen gaan stemmen.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 09:41

Sky schreef:

Goede observatie, en ook wat Avalanche zegt: politiek speelt (iig mijns inziens) tegenwoordig veel te veel in op emotie. De ratio is ergens eind vorige eeuw uit de politiek verdwenen en we hebben hem niet meer terug gevonden. En voordat er met de SGP gestrooid wordt: de SGP is inderdaad een zeer oude partij, maar volledig gefundeerd op geloof en geloof is niet rationeel, dat is een gevoel, een emotie. Alles wordt zo hard op emotie gespeeld en ik denk echt dat een land op emotie (willen) regeren een onhoudbaar scenario is.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 09:45

VuurVleugels schreef:
Goede observatie, en ook wat Avalanche zegt: politiek speelt (iig mijns inziens) tegenwoordig veel te veel in op emotie. De ratio is ergens eind vorige eeuw uit de politiek verdwenen en we hebben hem niet meer terug gevonden. En voordat er met de SGP gestrooid wordt: de SGP is inderdaad een zeer oude partij, maar volledig gefundeerd op geloof en geloof is niet rationeel, dat is een gevoel, een emotie. Alles wordt zo hard op emotie gespeeld en ik denk echt dat een land op emotie (willen) regeren een onhoudbaar scenario is.

De meeste mensen stemmen met de achterliggende gedachte 'wat is goed voor mijzelf'. Egoïstisch? Ja. Logisch? Ook. En onder 'wat is goed voor mijzelf' schaar ik ook alle meningen, standpunten en achtergronden van de persoon. Hoe meer een partij met standpunten komt waar iemand denkt 'ja helemaal mee eens!' dan krijg je die persoon ook mee.

Mijn resultaten in de kieswijzer komen niet hoger dan 50%. Ik moet dus veel meer de diepte in om mijn keuze te gaan maken en voor mijzelf kiezen welke punten ik echt belangrijk vind.

Edit: de ultieme zwevende kiezer... Ik merk bijvoorbeeld dat mijn achtergrond (agrarisch) soms haaks staat op toekomstvisie (duurzaam agrarisch). Daar lijkt blijkbaar geen tussenweg in te zitten bij partijen. Het is heel zwart wit: Behoud óf stikstof en alles weg. En dat dan weer in de zin van 'alles wat afgelopen jaren is bereikt breken we nu af en gaan terug naar 1800.' Ik zoek progressief agrarisch met een goede tint voor de natuur. Versus: Ik wil op het platteland niet de sjaak zijn door groenlinks/pvda perikelen... Die zitten bij mij op 13 procent :+
Laatst bijgewerkt door Winged op 31-10-23 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 09:47

Spelen op gevoel is ook een maximum getal hangen aan immigratie. Alsof je dat kunt regelen, en met een tellertje aan de grens kan gaan staan. Er ís helemaal geen getal aan te hangen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 09:50

prompter schreef:
Spelen op gevoel is ook een maximum getal hangen aan immigratie. Alsof je dat kunt regelen, en met een tellertje aan de grens kan gaan staan. Er ís helemaal geen getal aan te hangen.

Nou ja, je kunt natuurlijk wel de legale instroom meten. Wat er ongemerkt de grens over gaat (erin of eruit, wit zwart geel of lichtblauw) dat is niet te meten.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 10:00

Natuurlijk kun je dat meten, maar je kunt niet in oktober zeggen "nee nee, mijn maximum is bereikt, wegwezen nu, jammer dan dat er een oorlog bij je aan de gang is". Zo'n maximum getal is ook weer puur populisme.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 10:08

prompter schreef:
Natuurlijk kun je dat meten, maar je kunt niet in oktober zeggen "nee nee, mijn maximum is bereikt, wegwezen nu, jammer dan dat er een oorlog bij je aan de gang is". Zo'n maximum getal is ook weer puur populisme.

Dat idee heb ik ook vaak. Dat er te gemakkelijk , populistisch, aan oplossingen wordt gedacht.
We hebben wolven, dus die moeten dood en voor en tegenstanders rollen over de mat. Daardoor lijkt het alsof die wolven door mensen naar Nederland zijn gebracht. Waardoor de tegenstanders lekker boos kunnen worden op de mensen die het allemaal wel prima vinden. De nuance ontbreekt in de discussie waardoor het echte probleem alsmaar niet wordt aangepakt.

Zo ook met immigranten. Precies wat prompter hierboven schrijft. De hele wereld lijkt wel op drift en er is nogal wat aan de hand op teveel plekken. En natuurlijk kunnen we dat niet allemaal opvangen. Maar waarom die ontmenselijking van mensen die gewoon, meestal om zeer goede redenen, naar Europa willen? Waarom die zogenaamde oplossing door er een getalletje aan te hangen ? Zo bizar.

Etc etc. En inderdaad als het om de wolf gaat, heeft landelijk stemmen geen enkele zin. Want het beleid is en wordt in Europa bepaald. En dan gaat het om de regels te bepalen wat wel en niet mag rondom schieten, bejagen van de wolf. En als je in Nederland woont, dan voel je die regels harder als dat je ergens op het platteland woont afgelegen, waar mensen vaak zelf zaken regelen. In Nederland kun je niets stiekem regelen want dan krijg je hoopjes problemen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 10:14

Wie heeft gisteren het debat tussen Omtzigt en Timmermans gevolgd.
Het is terug te kijken op de youtube kanalen van beide partijen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 10:19

pien_2010 schreef:
We hebben wolven, dus die moeten dood en voor en tegenstanders rollen over de mat. Daardoor lijkt het alsof die wolven door mensen naar Nederland zijn gebracht. Waardoor de tegenstanders lekker boos kunnen worden op de mensen die het allemaal wel prima vinden. De nuance ontbreekt in de discussie waardoor het echte probleem alsmaar niet wordt aangepakt.

De spijker op de kop wat mij betreft. En door al die emotie en tranen zien we het probleem niet eens meer, laat staan dat het opgelost wordt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 10:26

Loretta schreef:

Niet gevolgd, ik zag vanmorgen ook pas dat het geweest was, maar als ik het zo lees was hier weer eens sprake van een stukje beschaving in een debat en niet alleen maar scherp willen scoren.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 10:27

Avalanche schreef:
pien_2010 schreef:

De spijker op de kop wat mij betreft. En door al die emotie en tranen zien we het probleem niet eens meer, laat staan dat het opgelost wordt.

Ik zou al heel blij zijn wanneer er beheer plaats zou vinden. Want kijken en niets doen werkt niet in de Nederlandse postzegelnatuur. Zeker niet met wolven. Ik hoop daarom dat de versoepeling van beschermde status waar de Europese commissie mee bezig is doorgang gaat vinden. En dat er vervolgens in Nederland een evenwichtig beheerplan wordt opgesteld. Een mogelijkheid tot 0 stand zou het allermooiste zijn maar ik vrees dat dat politiek een brug te ver wordt.

Ik vind de wolf wel een probleem. Maar het heeft bij mijn stemkeuze niet een dermate hoge prioriteit dat ik mijn stemkeuze daarvan af laat hangen. De wolf staat vrij laag op mijn prioriteitenlijstje mbt mijn stemkeuze.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 10:28

prompter schreef:
Loretta schreef:

Niet gevolgd, ik zag vanmorgen ook pas dat het geweest was, maar als ik het zo lees was hier weer eens sprake van een stukje beschaving in een debat en niet alleen maar scherp willen scoren.

Het was echt een debat op inhoud. Niet te vergelijken met de gewone TV debatten.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 10:31

prompter schreef:

Kan wel. De instroom wordt van week tot week gemeten. Dus je kunt al bijvoorbeeld half januari aan de wereld laten weten: vanaf 2e a 3e week oktober zitten we naar verwachting vol voor dit jaar. Dus ons niet bellen.

Maar de ballen hebben om dat dan ook daadwerkelijk uit te voeren is natuurlijk weer een heel ander verhaal.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 10:54

Cowboy55 schreef:
prompter schreef:

Kan wel. De instroom wordt van week tot week gemeten. Dus je kunt al bijvoorbeeld half januari aan de wereld laten weten: vanaf 2e a 3e week oktober zitten we naar verwachting vol voor dit jaar. Dus ons niet bellen.

Maar de ballen hebben om dat dan ook daadwerkelijk uit te voeren is natuurlijk weer een heel ander verhaal.

Gisteravond in het debat werd dat uitgelegd. Het is een richtgetal. Je kunt inderdaad niet zeggen na 50.000 dit was de limiet volgend jaar weer een jaar. Maar je kunt wel met beleid sturen op mogelijke instroom. Daarbij gaat het niet enkel over vluchtelingen. Bijvoorbeeld door het versoberen of zelfs helemaal afschaffen van de expat regeling. En ook de instroom van buitenlandse studenten beperken. En ja, het ene jaar zullen er meer oorlogsvluchtelingen binnen komen dan het andere jaar.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 10:57

Loretta de expats hebben we juist heel erg hard nodig dus dat willen we helemaal niet inperken. Zonder expats ligt met name de hoogtechnologische industrie plat.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 11:02

je zult wellicht toch een keer iets moeten vinden van aantallen.. heeft denk ook te maken met verwachtingsmanagement.. als je er geen getal aanhangt kunnen de mogelijkheden eindeloos lijken, en dat is ook niet juist. Het is maar net hoe het getal opgepakt worden. Sommgen vatten het op als een hard getal, en anderen als een richt getal.

Er wordt ook populistisch gereageerd op bepaalde uitspraken die heel zwart wit onder een vergrootglas worden gelegd om iets in het belachelijke te trekken, dat irriteert me al jaren aan politiek en pers. Maar goed, het is wat het is..

Dat is ook met die stellingen wat eerder ook geschreven werd. Daar kan je gewoon niks van vinden als je geen achtergronden weet, maar het is wel lekker makkelijk scoren als "partij die en die is tegen discriminiatie van bepaalde groepen!! Kijk maar, ze stemden tegen!!" zonder verdere toelichting geschreven wordt..

@Loretta: is dat dan bijv dat belastingvoordeel voor expats?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 11:04

pien_2010 schreef:
Loretta de expats hebben we juist heel erg hard nodig dus dat willen we helemaal niet inperken. Zonder expats ligt met name de hoogtechnologische industrie plat.

Dat is zeker een argument. Timmermans haalde dat ook aan als argument in het debat gisteravond.
Aan de andere kant zorgen ze wel voor een druk op de woningmarkt wat Omtzigt weer als argument aan haalde. Plus het feit dat het niet eerlijk is dat de Nederlandse collega bij bijvoorbeeld ASML meer belasting moet betalen dan zijn of haar buitenlandse collega.

Voor beide standpunten is volgens mij wel iets te zeggen. Daarbij had Omtzigt het er ook over dat we met andere landen in overleg moeten gaan over dit soort belastingconstructies.