Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polar

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 21:35

En dat doet me dan weer denken aan de uitspraak van Trump dat als je voor hem zou stemmen, je in de toekomst niet weer hoefde te stemmen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 21:46

https://x.com/Victorshi2020/status/1886 ... dgEZg&s=19

Deze reactie van Raskin biedt nog wel een beetje hoop dat er Democraten zijn die willen vechten voor de grondwet en het land. Het enige wat je kan hopen is dat deze crisis het voor elkaar krijgt om de Democraten te verenigen achter een sterke duidelijke leider....en dat het dan niet inmiddels te laat is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 21:46

Die Bill is voor volgende verkiezingen, om zeker aan de macht te blijven . Dat de afgelopen verkiezingen niet eerlijk zijn verlopen, vooral door musk , is wel duidelijk.
Want wanneer iemand het hele systeem zomaar over kan nemen kan hij ook starlink manipuleren met verzenden van de stemcomputer uitslagen. Ze hebben het indirect zelfs toegegeven. Zowel trump als musk .

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 21:56

BigOne schreef:
Die Bill is voor volgende verkiezingen, om zeker aan de macht te blijven . Dat de afgelopen verkiezingen niet eerlijk zijn verlopen, vooral door musk , is wel duidelijk.
Want wanneer iemand het hele systeem zomaar over kan nemen kan hij ook starlink manipuleren met verzenden van de stemcomputer uitslagen. Ze hebben het indirect zelfs toegegeven. Zowel trump als musk .

Hmm zou zonder bewijs dit alsnog niet zomaar roepen tbh. Genoeg Trump aanhangers in de US en toen trump zonder bewijs riep dat er fraude was in 2020 keken we daar ook op neer. Gelijke monniken gelijke kappen.

Bedoel, zou het niet uitsluiten, maar zo lang er geen bewijs voor is…

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 21:59

Polar schreef:
De reden dat we dit in de VS schokkend vinden, komt waarschijnlijk doordat Amerika altijd gezien werd als het land van ongekende mogelijkheden.
Het was de plek waar je naartoe ging om het te maken, waar alles mogelijk was en waar welvaart en een goede levensstandaard voor velen bereikbaar waren/leken.
Maar dat beeld klopt allang niet meer. De ongelijkheid is enorm en o.a armoede is een serieus probleem
Trump heeft deze ongelijkheid niet alleen blootgelegd, maar ook vergroot.
Hij heeft wantrouwen in een democratie aangewakkerd, extremisme genormaliseerd en mensen tegen elkaar opgezet.
Zelfs als Amerika en de rest van de wereld hier enigszins 'normaal' uit komen na 4 jaar, zullen de gevolgen nog heel lang merkbaar zijn.
Zelfs al zou hij in deze 4 jaar niks meer doen alleen maar golf spelen en op zijn kont zitten, dan is er alsnog 4 jaar verloren waarin heropbouw richting meer Westerse levensstandaarden zou kunnen zijn gestart.

Ja, maar het punt was dus, dat de VS allang niet meer te vergelijken was met de EU, al lang voor Trump niet meer.

Dus je beoordeelt een land op 'onze waarden en normen' . En dat doe je bij een zandbak waar sheik de 5e aan de macht komt niet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 22:02

ruitje schreef:
In het artikel gaat het erover dat 'wij' Europeanen de VS vergelijken met onze wijze van besturen, en onze maatschappij.

Maar dat de VS eigenlijk een heel ander land is.

Een beetje de knuppel in het hoenderhok:

Maar als we in een of andere zandbak ergens iemand in de macht krijgen die zich presenteert als Trump denken we: Tja, dat krijg je in zo'n type land....

En in de VS vinden we het schokkend.

Dan bedoel je zeker meer een Eurropese bril. Volgens mij werd Amerika altijd als de aanvoerder van de westerse wereld gezien.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 22:07

Het gaat over een hier gepost artikel he, ik probeer uit te leggen wat daar in staat :o

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 22:10

Ik zal kijken of ik het artikel nog terug kan vinden

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 22:22

ruitje schreef:
Polar schreef:
De reden dat we dit in de VS schokkend vinden, komt waarschijnlijk doordat Amerika altijd gezien werd als het land van ongekende mogelijkheden.
Het was de plek waar je naartoe ging om het te maken, waar alles mogelijk was en waar welvaart en een goede levensstandaard voor velen bereikbaar waren/leken.
Maar dat beeld klopt allang niet meer. De ongelijkheid is enorm en o.a armoede is een serieus probleem
Trump heeft deze ongelijkheid niet alleen blootgelegd, maar ook vergroot.
Hij heeft wantrouwen in een democratie aangewakkerd, extremisme genormaliseerd en mensen tegen elkaar opgezet.
Zelfs als Amerika en de rest van de wereld hier enigszins 'normaal' uit komen na 4 jaar, zullen de gevolgen nog heel lang merkbaar zijn.
Zelfs al zou hij in deze 4 jaar niks meer doen alleen maar golf spelen en op zijn kont zitten, dan is er alsnog 4 jaar verloren waarin heropbouw richting meer Westerse levensstandaarden zou kunnen zijn gestart.

Ja, maar het punt was dus, dat de VS allang niet meer te vergelijken was met de EU, al lang voor Trump niet meer.

Dus je beoordeelt een land op 'onze waarden en normen' . En dat doe je bij een zandbak waar sheik de 5e aan de macht komt niet.
Niet persé op onze normen en waarden, maar de VS was toch niet zo heel lang geleden nog een land waar naar op werd gekeken.
Het land dat het goed voor elkaar had.
Juist dat zo'n land (of continent eigenlijk), zo snel de vernieling in kan gaan en richting iets vergelijkbaars als Rusland of Noord Korea kan gaan, is dan erg eng om te zien.
Waarbij een 'zandbak-land' vaak al is zoals het is zolang als wij leven en we daar ook veel minder van mee krijgen omdat bijvoorbeeld de banden ook veel kleiner of zelfs niet aanwezig zijn.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 22:23

mylittlejoy schreef:
https://x.com/Victorshi2020/status/1886 ... dgEZg&s=19

Deze reactie van Raskin biedt nog wel een beetje hoop dat er Democraten zijn die willen vechten voor de grondwet en het land. Het enige wat je kan hopen is dat deze crisis het voor elkaar krijgt om de Democraten te verenigen achter een sterke duidelijke leider....en dat het dan niet inmiddels te laat is.

Het is ook wel een bizarre situatie.
Een man die omdat hij niet in de VS geboren is en daardoor niet zelf gekwalificeerd is om president van de USA te worden heeft het voor elkaar gekregen om een president in het witte huis te krijgen waar hij zoveel invloed op heeft dat hij nu feitelijk zelf aan de macht is. De president zelf staat liever op de golfbaan terwijl hij er zelf voor zorgt dat die president decreten krijgt die hij dan met veel fanfare en media vertoon kan ondertekenen.

En dan krijgt hij het ook nog eens voor elkaar dat niet alleen de president doet wat hij wil maar dat hij ook nog genoeg steun in het congres heeft om de democratie langzaam aan af te breken.

En dan heeft hij inmiddels ook nog meer en meer toegang tot de Amerikaanse IT systemen. Je kunt veel van hem zeggen. Maar hij is wel een briljant strateeg.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 22:25

Ik begin echt steeds meer Handmaids tale vibes te krijgen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 22:27

ruitje schreef:

Eens, en zo nu en dan wel goed om ons hier weer van bewust te zijn. Het is in feite een rijk derdewereld land. Geen healthcare, slechte educatie en veel ongelijkheid. Onze sociaal-ingestelde Europese breinen kunnen niet vatten hoe (voor ons egocentrisch) veel Amerikanen erin staan.

Sjeik Mohammed de 14e heeft tenminste wel het fatsoen om in z'n zandbak te blijven en zich niet te bemoeien met het ons. Dat stukje is Trump vreemd: hij wil nu dat Oekraïne mineralen uit de 'rare earth' van het land aan USA geeft. En oh ja, Canada komt van de tariffs af als ze de 51e staat worden. Zei hij zojuist tijdens het ondertekenen van een EO voor het oprichten van een of ander sovereign wealth fund.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 22:29

Het is toch eigenlijk raar dat er dan niemand is die de macht heeft om in te grijpen en alles 'on hold' te zetten? Of is zo iemand er wel?
Ik kan me ergens niet voorstellen dat Trump nu de machtigste persoon in de US is en overal mee weg kan komen.
Stel hij zou nu iedereen de opdracht geven om mensen met blauwe ogen te doden, zou er dan niemand zijn die ingrijpt?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 22:34

Polar schreef:

Niet persé op onze normen en waarden, maar de VS was toch niet zo heel lang geleden nog een land waar naar op werd gekeken.
Het land dat het goed voor elkaar had.
Juist dat zo'n land (of continent eigenlijk), zo snel de vernieling in kan gaan en richting iets vergelijkbaars als Rusland of Noord Korea kan gaan, is dan erg eng om te zien.
Waarbij een 'zandbak-land' vaak al is zoals het is zolang als wij leven en we daar ook veel minder van mee krijgen omdat bijvoorbeeld de banden ook veel kleiner of zelfs niet aanwezig zijn.[/quote]

Het kan heel raar lopen. En hoe vaak heeft de geschiedenis zich inmiddels niet herhaalt en herhaalt.

Laatst kwam ik dit filmpje tegen waar op een humoristische manier verteld wordt hoe het Romeinse rijk van republiek omgevormd werd naar een keizerrijk. Met veel knipogen naar deze tijd en uiteraard een beetje versimpeld. Maar dardoor wel op een hele vermakelijke en toegankelijke manier verteld. Er zijn grote verschillen, maar zeker ook een aantal bijna grappige overeenkomsten. Dit liep op dat moment heel goed voor het volk af. Maar later kwamen er slechte keizers en viel het rijk uiteen. Zoals zoveel grote rijken uit de geschiedenis die ooit oppermachtig en voor de eeuwigheid bestemd leken, maar waarvan nu enkel nog wat museale schatten van over zijn.

https://youtu.be/MZEvr_paH1c?si=KrXbPGC4GSVSd5wc

En dan ook nog over de propaganda uit die tijd. Hoe vaak heeft de geschiedenis zich inmiddels wel weer niet hethaalt en herhaalt. En ondanks alle technologische vooruitgang die we inmiddels als mensheid behaalt hebben zijn we in dat opzicht als mensheid gewoon oerstom. We willen het maar niet leren.

https://www.ru.nl/onderzoek/hulp-bij-pr ... keizertijd

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 23:15

BigOne schreef:
Ik begin echt steeds meer Handmaids tale vibes te krijgen.

Ik ook en vind dat zorgwekkend.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 23:32

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 23:43

Hartverscheurend.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 00:35

Canada buigt ook als een knipmes voor Trump en krijgt 30 dagen uitstel.

https://www.nu.nl/economie/6344649/vs-s ... udeau.html

Ben benieuwd hoe lang de stoere taal van de EU nog zal duren. Op korte termijn misschien handig want geen hoge import tarieven. Op lange termijn maken onze politici zonder ruggengraat ons allemaal tot vazallen van Trump en consorten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 01:08

Mooie stoere woorden van Von der Leyen. Maar waarschijnlijk buigt ze straks als een knipmes voor Trump zijn eisen. Politici en stoere taal. Wie gelooft dat nu nog?

https://nos.nl/l/2554448

En is natuurlijk ook wel wat te zeggen voor het slappe gedrag van politici.
Het bedrijfsleven roept immers ook al op om rustig tegen Trump te doen. En wat kan Europa nou ook anders? Europa heeft zich afhankelijk gemaakt van de VS. Zeker op militair gebied stelt Europa niets voor. Qua handel zal Europa toch zijn knopen moeten tellen en zich af vragen of China echt een slechtere keuze als handelspartner is dan de VS. Of misschien beter gezegd. Wie van de twee is nu de minst slechte? En dat is nog best een ingewikkelde vraag.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 09:01

Loretta schreef:

Ben benieuwd hoe lang de stoere taal van de EU nog zal duren. Op korte termijn misschien handig want geen hoge import tarieven. Op lange termijn maken onze politici zonder ruggengraat ons allemaal tot vazallen van Trump en consorten.

Nope, Canada had deze maatregelen al eerder aangekondigd. Met zoals Mexico al 15.000 man bij de grens heeft staan. Allemaal voor de bühne.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 09:27

Wat bedoel je precies met 'buigt als een knipmes'?
Ik lees niet zozeer iets negatiefs in dat specifieke artikel.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 09:41

Canada had idd al 10.000 man aan de grens. Wat dan evt nieuw zou zijn is de fentanyl task force, al zou het me niet verbazen als ook dat al eerder overeengekomen zou zijn.
Toneelspel?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 10:21

Loretta schreef:

Nou nee, Canada had deze overeenkomst al met Biden gesloten in december hoor . Dus niets op het conto van Trump. Net als met Mexico , hij doet alsof hij dit heeft geregeld maar hij doet niets.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 10:26

Sowieso denk ik dat een groot deel van deze dingen gedaan worden door (team) Trump om even hun spierballen te laten zien zodat hun achterban juichend op de stoeltjes klimt en het net lijkt alsof hij heel wat bereikt.

Ik kijk er nog steeds dubbel naar. Aan de ene kant zie ik heel duidelijk hoe eng en gevaarlijk de hele opmars van dit soort "leiderschap" is, en wat ze allemaal aan het afbreken zijn :n

Maar aan de andere kant zie ik ook wel hoe unfair ze bvb. een RFK wegzetten want tussen alle waanzin heeft hij echt hele legitieme punten zitten en ik vind het een slechte zaak om dat heel zwart-wit af te branden want als je ziet dat dat niet fair gebeurt, dan ga je twijfelen over andere zaken ook of dat wel zo terecht is.

Ik vind het een engerd maar zou veel liever zien hoe een RFK bepaalde zaken eens opschudt in de health department zeg maar, die vol met tunnelvisies zit. Want owee als je eens zou willen kijken of het nu echt wel nodig is om iedere baby verplicht het Hep. vaccin te geven, en of het nou echt wel nodig is om het drinkwater te fluorideren en van chloor te voorzien..... daar schijnt geen realistische kijk op mogelijk te zijn want dan komt iedereen meteen in een ijzeren long te liggen volgens de automatische retoriek 8)7

Ik zou dan liever eens aankijken wat zo'n RFK zou gaan doen, dan dat ze al die andere enge lui hun gang laten gaan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 10:32

Tja, ik zei al. Ik ken het Amerikaanse systeem niet zo goed als het onze. En ook heb ik dit soort ontwikkelingen niet gevolgd. Het is dus gewoon een poppenkast vanuit Trump. Net zoals dat die tafel vol met decreten een show was. Maar wel een heel gevaarlijk toneelspel. Wat ik wel heel goed weet is waar dit soort dingen toe kunnen leiden. Want in het verleden is hier zelden iets goeds van terecht gekomen. En daar wil de mensheid maar niets van leren. Ondanks alle technologische vooruitgang die we geboekt hebben.

En het verbaast me hoe voortvarend team Trump te werk kan gaan zonder dat er ook maar iets in de weg gelegd lijkt te worden. Alleen om al op dit nivo te komen was Poetin een paar jaar verder. Daarom zeg ik al. Ik ken het Amerikaanse systeem verder niet. Maar het verbaast me wel hoe snel het allemaal lijkt te gaan. De oppositie lijkt nog nauwelijks te bestaan.

Dan moet ik wel zeggen dat ik heel benieuwd ben wat er straks gaat gebeuren als die decreten bij de rechter liggen.