Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 18:35

Dat is je goed gelukt! En ik ben het eens met dat citaat, het is helaas precies wat er gaande is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 19:10

Yesilgoz zegt dat doxing strafbaar moet worden? Het is sinds 1 januari 2024 al strafbaar !

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 19:16

BigOne schreef:
Het zet wel zoden aan de dijk, gedeeltelijk in ieder geval. Je ziet dat de Kamervoorzitter nogal partijdig is en dat Wilders gewoon geen verantwoordelijkheid voor z’n woorden neemt.

Vind je dat serieus? Eeuwige klaagzang over een ander kamerlid, over een andere partij?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 19:23

Veronica2 schreef:
Veronica2 schreef:
De samenleving ontwortelt zich van de waarheid en van elkaar,

Dit is trouwens een letterlijk citaat van wat Dassen zei in zijn interruptie, ik vind het een treffende beschrijving die aanvult wat polarisatie betekent.

Fijn dat jullie het gewaardeerd hebben, ik heb geprobeerd om neutraal te blijven in hoe ik het opschreef :o .

Dat is je goed gelukt hoor! +:)+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 19:29

Kaja, ja dat vind ik wel, verstandige mensen onder de pvv stemmers gaan hopelijk toch kritisch naar Wilders kijken , grote bek, geen verantwoordelijkheid nemen enz.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 20:56

Lees even mee want druk met andere dingen in het leven. En ik word niet zo warm van wat momenteel gebeurd in de politiek.
Wat een werk steek je erin Veronica2! Enorm bedankt voor deze samenvattingen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 21:23

Veronica2 schreef:
Veronica2 schreef:
De samenleving ontwortelt zich van de waarheid en van elkaar,

Dit is trouwens een letterlijk citaat van wat Dassen zei in zijn interruptie, ik vind het een treffende beschrijving die aanvult wat polarisatie betekent.

Fijn dat jullie het gewaardeerd hebben, ik heb geprobeerd om neutraal te blijven in hoe ik het opschreef :o .

Dassen kan het goed verwoorden!
Vind hem vaker goede bijdragen leveren!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 21:47

BigOne schreef:
Kaja, ja dat vind ik wel, verstandige mensen onder de pvv stemmers gaan hopelijk toch kritisch naar Wilders kijken , grote bek, geen verantwoordelijkheid nemen enz.

Maar heb je dan echt niet in de gaten dat wat jij doet ook onder polarisatie valt en dat dat nu echt wel een heel groot probleem word?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 22:17

Kaja schreef:
BigOne schreef:

Maar heb je dan echt niet in de gaten dat wat jij doet ook onder polarisatie valt en dat dat nu echt wel een heel groot probleem word?

Valt een persoonlijke mening van iemand ook onder polarisatie?
Je hoeft het toch niet met elkaar eens te zijn?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 06:41

Kaja schreef:

Polariseert BigOne? Laten we eens kijken. Steekt ze dingen in de fik? Vernielt ze partij- of provinciekantoren? Maakt ze hele bevolkingsgroepen verdacht? Negeert ze feiten en overheidsinstanties? Liegt ze over allerlei onderwerpen? Nee,nee,nee en nee.

Zelfs haar omschrijvingen zijn aanzienlijk minder sterk dan het taalgebruik van bv Wilders zelf - die nogmaals verklaard heeft daar beslist niet mee op te houden, ook niet als is aangetoond door de NCTV dat dat een voedingsbodem heeft gelegd voor het geweld van dit weekend.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 07:25

Vallen vernielingen onder polarisatie? Ik meende dat polarisatie meer het denken in wij vs zij betreft?

Dus zij zijn dom/extreem/lui/asociaal vs wij zijn slim/gematigd/vlot/betrokken etc..?
En dan uitspraken doen die dat bevestigen en versterken.. dat valt dacht ik onder polariseren?
Eigenlijk is het vingerwijzen, dacht ik?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 07:53

Wat Shadow noemt, is het gevolg van polarisatie.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 08:11

Citaat:
Polarisatie is het proces waarbij de verschillen en tegenstellingen tussen groepen in de samenleving toenemen en worden verscherpt, wat leidt tot een "wij" tegen "zij" denkpatroon en afname van begrip en ruimte voor genuanceerde meningen. Dit kan leiden tot spanningen en conflicten en komt voor op verschillende gebieden, van politiek en culturele groepen tot buren en burgers en overheid.
Wat gebeurt er bij polarisatie?
"Wij" tegen "zij" denken: Mensen gaan denken in termen van groepen die tegenover elkaar staan, waarbij de eigen groep en de andere groep worden overdreven en uitvergroot.
Versterken van tegenstellingen: De normale verschillen en meningsverschillen tussen mensen worden uitvergroot en worden tegenstellingen.
Afname van nuancering: Er is minder ruimte voor genuanceerde of gematigde standpunten; mensen nemen steeds extremere standpunten in.
Groeien van spanningen: De toenemende tegenstellingen kunnen leiden tot meer spanningen, afkeer en zelfs conflicten tussen groepen.
Impact op sociale samenhang: De sociale samenhang in de samenleving kan afbrokkelen omdat groepen zich terugtrekken in hun eigen 'gelijk'.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 08:24

Als je alleen maar aan het wijzen bent naar anderen, het continue benoemen wat een ander in jouw ogen niet goed doet en dat blijft herhalen zoals dat nu in de politiek ook gebeurd, dan komen we nergens. Dan is dit het resultaat. In dat opzicht is de maatschappij zeker een afspiegeling van de politiek op dit moment.
Om moedeloos van te worden.

Wilders zal vast een hoop fout doen ( in wiens ogen is dan een belangrijk gegeven) maar wat hij zegt is dat hij blijft benoemen wat er speelt in de maatschappij. En als zoveel mensen op hem stemmen, dan is hetgeen hij zegt toch wat er momenteel leeft? Dan is dat toch de huidige situatie in de samenleving? Dat heet toch een democratie?

Je hoeft het er niet mee eens te zijn, niemand dwingt je daartoe, want dat is een democratie. Maar stop dan ook met het dwingen van hen die een andere stem, richting of stroming heeft. Als je wil dat het beter word, ga dan constructief te werk. Stop met het wijzen naar anderen en kom met ideeën, plannen, woorden die er toe doen. Zorg dat je zo andere mensen overtuigd van hoe een fijne maatschappij eruit ziet, hoe zij functioneert en van daaruit verder.

We keuren extreem rechts en extreem links allemaal af, maar stop met wijzen. Alles wat er mis gaat of gegaan is, is de schuld van Wilders. Maar vergeet niet hoeveel mensen hun democratische stem hebben gegeven. Zoals het behoort te zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 08:30

Kaja schreef:
Als je alleen maar aan het wijzen bent naar anderen, het continue benoemen wat een ander in jouw ogen niet goed doet en dat blijft herhalen zoals dat nu in de politiek ook gebeurd, dan komen we nergens. Dan is dit het resultaat. In dat opzicht is de maatschappij zeker een afspiegeling van de politiek op dit moment.

Klopt. Dit is wat de PVV en BBB heel sterk aanwakkeren. Maar ga er geen 'both sides' van maken want die zijn er hier helemaal niet. En nee, georganiseerde knokploegen die Heil Hitler roepen en een partijkantoor vernielen en het Binnenhof in de fik willen steken zijn geen democratie, en dat geweld kwam heel duidelijk van 1 richting.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 08:40

Shadow0 schreef:
Klopt. Dit is wat de PVV en BBB heel sterk aanwakkeren. Maar ga er geen 'both sides' van maken want die zijn er hier helemaal niet. En nee, georganiseerde knokploegen die Heil Hitler roepen en een partijkantoor vernielen en het Binnenhof in de fik willen steken zijn geen democratie, en dat geweld kwam heel duidelijk van 1 richting.

Wellicht begrijp ik je post niet goed, dan verneem ik dat graag.

Het is wel degelijk ‘both sides’. Hier, in de maatschappij en in de tweede kamer. Iets wat mij enorm irriteert en daarbij ook een verkeerd signaal afgeeft richting de kiezers, richting de maatschappij. Het is alleen maar wijzen en zeuren. De één nog erger dan de ander. Om moedeloos van te worden. Het is niet ‘hoe bundelen wij onze krachten en zorgen we constructief voor een goede, gewenste manier van het besturen van het land’. Nee het is continu ‘anderen wijzen op hun fouten en hoe meer ik dit herhaal, hoe meer ik iemand overtuig van mijn eigen gelijk’.

Dat is toch heel storend, maar bovenal ook heel kinderlijk? Wat draagt dat bij? Waarom zijn we hier beland? Het is net een kleuterklas.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 08:44

Oke Kaja, je hebt gelijk , er zijn both sides. De ene is een verwerpelijke smerige ophitsende rattenvanger van Hamelen, beschermd doordat politici in de kamer beschermingen genieten om alles te zeggen wat ze willen, de andere kant is een grote groep mensen die willen het land weer besturen en zorgen dat we eindelijk eens vooruit gaan.
En reden dat er zoveel voor die eerste hebben gestemd ( toen 20 % ) is het feit dat hij heel veel beloofde maar achteraf totaal niets heeft waargemaakt. Behalve 130 rijden op 14 km snelweg.
Mijn bijnaam voor hem ? WACO!
Wilders always chickens out!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 09:14

Kaja schreef:
Het is wel degelijk ‘both sides’. Hier, in de maatschappij en in de tweede kamer. Iets wat mij enorm irriteert en daarbij ook een verkeerd signaal afgeeft richting de kiezers, richting de maatschappij. Het is alleen maar wijzen en zeuren. De één nog erger dan de ander. Om moedeloos van te worden. Het is niet ‘hoe bundelen wij onze krachten en zorgen we constructief voor een goede, gewenste manier van het besturen van het land’. Nee het is continu ‘anderen wijzen op hun fouten en hoe meer ik dit herhaal, hoe meer ik iemand overtuig van mijn eigen gelijk’.

Dat is toch heel storend, maar bovenal ook heel kinderlijk? Wat draagt dat bij? Waarom zijn we hier beland? Het is net een kleuterklas.

Helemaal mee eens!
De politiek is meer met zichzelf en elkaar bezig dan met het besturen van het land.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 09:23

Kaja schreef:
Het is niet ‘hoe bundelen wij onze krachten en zorgen we constructief voor een goede, gewenste manier van het besturen van het land’.

Dan heb je vast gemist dat er een commissievergadering over de woningnood en toenemende dakloosheid was - jammer alleen dat de minister het niet interessant vond. Er ligt een belangrijke motie en debat over de jeugdzorg en jeugdbescherming. Even geleden was nog geprobeerd om het vervoer naar speciaal onderwijs onder de aandacht te krijgen, geen interesse.

Er zijn beslist mensen die proberen te komen tot een constructieve, goede, gewenste manier van besturen van het land. En het is vrij voorspelbaar wie dat zijn, zoals het ook vrij voorspelbaar is wie elk initiatief daarvan ontraadt, blokkeert en negeert.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 09:50

BigOne schreef:
Oke Kaja, je hebt gelijk , er zijn both sides. De ene is een verwerpelijke smerige ophitsende rattenvanger van Hamelen, beschermd doordat politici in de kamer beschermingen genieten om alles te zeggen wat ze willen, de andere kant is een grote groep mensen die willen het land weer besturen en zorgen dat we eindelijk eens vooruit gaan.
En reden dat er zoveel voor die eerste hebben gestemd ( toen 20 % ) is het feit dat hij heel veel beloofde maar achteraf totaal niets heeft waargemaakt. Behalve 130 rijden op 14 km snelweg.
Mijn bijnaam voor hem ? WACO!
Wilders always chickens out!

Maar zie je nu echt niet dat jij hiermee polarisatie in de hand werkt? Datzelfde gebeurd in de Tweede Kamer. Alleen maar modder gooien en wijzen. En waarom?
Waarom denk jij dat dit nodig is? Als je naar de uitslagen kijkt van de verkiezingen, dan vinden heel veel mensen dat er iets mis gaat. Hoe zou dat komen? Waarom luisteren we niet meer? Iedereen is maar met zichzelf bezig en bezig met het overtuigen van hun eigen gelijk? En waarom?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 09:52

Ik vind dat ik niet hoef te luisteren naar mensen / partijen die achter genocide staan. Die racistisch zijn. Die bevolkingsgroepen generaliseren en criminaliseren. Die het klimaatprobleem ontkennen. Die journalisten uitschelden. Die zich niet hard uitspreken tegen geweld in demonstraties. En al helemaal niet naar mensen die de grondwet en de rechtsstaat niet respecteren.

Dit zijn zulke fundamenteel slechte dingen dat ik niet vind dat ze gehoord moeten worden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 09:58

MarlindeRooz schreef:
Ik vind dat ik niet hoef te luisteren naar mensen / partijen die achter genocide staan. Die racistisch zijn. Die bevolkingsgroepen generaliseren en criminaliseren. Die het klimaatprobleem ontkennen. Die journalisten uitschelden. Die zich niet hard uitspreken tegen geweld in demonstraties. En al helemaal niet naar mensen die de grondwet en de rechtsstaat niet respecteren.

Dit zijn zulke fundamenteel slechte dingen dat ik niet vind dat ze gehoord moeten worden.

Sorry Marlinde, ik kwam deze tegen op FB..

Afbeelding

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:01

Heb je ook meegekregen waarom deze partijen hun naam niet onder dit pamflet wilden hebben Juval?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:09

MarlindeRooz schreef:

Echter zijn we een democratie. Dus is het wel nodig om te luisteren en samen te werken. Want wat is de definitie van een democratie?

Dat jij vind dat je daar niet naar hoeft te luisteren, is je goed recht.
Wat vervolgens wel een kwalijke zaak is, is iemand openlijk blijven hekelen en aanvallen. Denigrerend neerhalen en wegzetten. Continue. Dat werkt polariserend. Dat is niet goed en niet nodig. Als je zelf zo goed bent en goede plannen hebt, dan heb je dat niet nodig.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:11

Benzz schreef:
Heb je ook meegekregen waarom deze partijen hun naam niet onder dit pamflet wilden hebben Juval?

Ook zo kinderlijk, echt om moedeloos van te worden. Waar zijn we mee bezig?