Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 22:52

Veulen Aekingerzand gewond
Citaat:
Deze week weer voorjaarspret bij onze groene Staatsbosbeheer vrinden in Appelscha met drie nieuwe jonggeboren veulens bij de koppel Exmoor pony’s, ik bedoel eigenlijk twee want eentje is meteen al opgevreten door de wolf, en eentje is gewond.
Ik blijf deze wantoestanden maar onder de aandacht brengen in de hoop dat de politiek toch een keer gaat ingrijpen….

Spoiler:
Afbeelding

Bron:
https://www.facebook.com/share/p/16Aers ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-25 08:27

Zichtmelding Groesbeek Gld
Citaat:
Groesbeek Gelderland
25-04-2025
22.40 uur
Zichtmelding wolf
Betrouwbaarheid hoog.
Lopend over de zevenheuvelenweg tussen Berg en dal en Groesbeek over het fietspad richting Berg en Dal.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/1AQ8wv ... tid=wwXIfr

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 09:14

Citaat:
Volgens Lelieveld bestaat de kans dat hij een tijdje in de polder blijft hangen, waar hij op reetjesjacht kan...
Zou hij het verschil tussen en ree en een schaap wel weten...??
Als het niet zo triest was zou ik het nog humor kunnen vinden |(

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-25 10:38

Wolvencafé zaterdag 3 mei as in Schiedam

Citaat:
Op zaterdag 3 mei van 10.00 tot 12.00 uur is er een weer Natuurcafé in Natuurcentrum de Boshoek in Schiedam.
Gast Emiel Eigenraam zal gaan vertellen over de terugkeer van de wolf in Nederland. Niet iedereen is blij met de aanwezigheid in Nederland van deze iconische soort. Tegenstanders zien graag dat hij zo snel mogelijk weer uit Nederland vertrekt. Echter, de wolf hoort thuis in Nederland dus we zullen moeten accepteren dat hij er is.

Emiel Eigenraam gaat in op de terugkeer van de wolf in Nederland, de diverse weerstand hiertegen en waarom het essentieel is om manieren te vinden om samen te leven met deze dieren. Hij laat zien hoe andere landen ter wereld die met veel grotere uitdagingen rond wilde dieren te maken hebben er desondanks in slagen om met hen samen te leven.

Iedereen is welkom en de toegang is gratis.

Bron rodi.nl/schiedam
https://www.rodi.nl/schiedam/nieuws/443 ... -nederland

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 12:28

Waarom blijft men zo hameren op 'de wolf hoort thuis in Nederland'.....omdat ie er ooit eerder geweest is??
Dan kan ik er nog wel een paar noemen die we echt niet terug hoeven te zien :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 12:33

Ik zeg wel eens laten we de zee ook weer zee worden waar hij oorspronkelijk was.
Maar dat vind niemand dan een goed plan.
Snap er niks van. :o?

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 15:26

DuoPenotti schreef:
Ik zeg wel eens laten we de zee ook weer zee worden waar hij oorspronkelijk was.

Bepaalde provincies heb ik er steeds minder moeite mee.. O:)

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 17:29

tienus63 schreef:
Zichtmelding Beek-Ubbergen Gld
Citaat:
25 april 2025/Wylerbergmeer/Beek/Gelderland
‘Kijk! Een wolf, man!’: Jurre filmt een wolf bij het Wylerbergmeer, en nu gaan alle alarmbellen af
Vrijdagochtend om 05.30 uur filmde Jurre Verheijen een rennende wolf op de weg naar het Wylerbergmeer in Beek.
Onder schapenhouders zijn de alarmbellen inmiddels uitgebreid afgegaan.

„Kijk! Een wolf, man!” Zichtbaar opgewonden filmt Jurre Verheijen (25) uit Beek deze vrijdagochtend vanuit zijn auto op de Alde Weteringweg een dier dat wel heel veel weg heeft van een wolf. Het dier rent een stukje voor de wagen uit en buigt vervolgens rechtsaf een akker in.
Verheijen moet door naar zijn werk in Tiel, maar stuurt de beelden wel snel door naar zijn moeder. Die zet de beelden snel online en waarschuwt meteen dierenhouders in de hele polder. Want een wolf, die zie je niet vaak zo dicht bij de stad.

Nijmegen in? Dat gaat echt niet gebeuren. Daar is veel te veel menselijke activiteit
Glenn Lelieveld, Wolvenmeldpunt

Want dat het een wolf is, daarover twijfelt ook kenner Glenn Lelieveld van het landelijke Wolvenmeldpunt geen moment. „Als ik het filmpje zo zie, hoef ik daarvoor geen dna af te nemen”, zegt hij. „Dit is gewoon helder. Ik zou het ook geen nieuws noemen. Er kwamen al vaker wolven via de Ooijpolder het land in.”

Vier dode schapen

De Erlecomse schapenhouder Wilbert Verriet beschouwt de waarneming van vrijdagochtend wel degelijk als nieuws. Sinds er ruim drie jaar geleden bij een collega in Ooij vier schapen werden doodgebeten, kwamen er volgens hem geen echt serieuze melding meer binnen. „Het waren allemaal meldingen waarover discussie was. Schapen zijn er niet meer gedood”, zegt hij. „Maar ik heb het idee dat we over dit dier de komende dagen nog wel wat gaan horen.”

Lammetjes

Verriet heeft collega’s in de polder en rond Groesbeek gewaarschuwd. Een geluk is dat veel kleine schapenhouders hun dieren momenteel ’s avonds binnenhouden omdat ze lammetjes hebben, aldus Verriet. „Zelf zet ik nu voor de zekerheid mijn tweehonderd vleesschapen ook binnen. Verder heb ik verspreid over het poldergebied zo’n 250 schapen en lammeren voor de beweiding. Die blijven buiten. Ik denk dat ze achter hun stroomnetten aardig veilig staan, al is dat nooit zeker.”

Ook William Giesbertz, de bewuste collega met de doodgebeten schapen, is alert. „Deze wolf loopt wel héél dicht bij mij”, zegt hij. „Ik had een deel van mijn schapen al permanent buiten staan en wilde de rest dit weekend ook ’s nachts buiten laten. Dat laat ik nu maar achterwege.”

De Alde Weteringweg is de autoverbinding naar recreatieplas Wylerbergmeer, de Beekse voetbalvereniging BVC’12 en tennisclub De Oorsprong. De familie Verheijen-Ebbers runde er tot vorig jaar een manege en woont er nog steeds.
Te laat voor werk

Filmer Jurre Verheijen reageert, na zijn eerste opwinding, nuchter op zijn ontmoeting met de wolf. „Ik had maar een paar seconden om te filmen”, zegt hij. „Stilstaan om te blijven kijken? Nou, nee: ik was al een beetje laat voor mijn werk.”

Waar de wolf nu is, is onduidelijk. Volgens Lelieveld bestaat de kans dat hij een tijdje in de polder blijft hangen, waar hij op reetjesjacht kan. „Maar hij kan ook de Waalbrug oversteken en de Betuwe in trekken”, zegt hij. „[b]We weten van een wolf met een chip die in het verleden de brug bij Emmerik overstak.”[/b]

Inwoners van Nijmegen hoeven niet bang te zijn dat het dier straks de straten van de stad onveilig maakt, denkt Lelieveld. „Nijmegen in? Dat gaat echt niet gebeuren. Daar is veel te veel menselijke activiteit.”

https://www.gelderlander.nl/berg-en-dal ... 3YlKDOqZJw

[ Afbeelding ]
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/1952au ... tid=wwXIfr

Een wolf met een chip?? Nee maar….!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 20:38

DuoPenotti schreef:

Is ook heel goed voor de natuur inderdaad, grote ecologische waarde. Best wel raar dat niet ingevoerd wordt.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 11:18

lieke2 schreef:
Dank je Tienus! Dat ga ik doen.

Mocht je meer horen, kun je het me dan laten weten, of hier in het topic plaatsen?
Voor een wolf is dit ook al aardig bij ons in de buurt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-25 14:45

Zichtmelding Nagele Fl
Citaat:
Nagele Flevoland
27-04-2025
11.00 uur

Zicht melding

Wolf gezien aan de Han Stijkelweg, rende richting Tollebeek.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
https://www.facebook.com/share/v/1Fpi5r ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-25 16:38

Opnieuw veulen gepakt in de kudde Exmoors, dit keer pasgeboren veulen.
Op dit moment zijn er nog twee levende veulens in de kudde.
Citaat:
Wederom veulentje Mekelogisch Beheer verdwenen Drents Friese Wold Staatsbosbeheer.

Directeur Mekelogisch Beheer is tevens de wolvenconsulent Provincie Friesland en Provincie Drenthe die andere dierhouders de les leest over preventieve maatregelen ivm de wolf en uit dezelfde ruif vreet, maar zelf zijn pony’s op laat vreten door de wolven in het natuurgebied Drents Friese Wold van Staatsbosbeheer. Ik heb nog steeds geen antwoorden op mijn brief met vragen hierover van Gedeputeerde Mathijs de Vries Provincie Friesland. Ook heb ik nog niets gehoord ivm mijn handhavingsverzoek NVWA ( zie mijn eerdere berichten hier op Facebook). die ik enkele weken geleden heb ingediend. Ik stuur steeds aanvullende informatie naar de NVWA.

Afbeelding
Afbeelding
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1ALPn6 ... tid=wwXIfr

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 16:52

Afschuwelijk vind ik het

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 16:54

knollentuin schreef:
Afschuwelijk vind ik het

Ik ook! |(

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 17:51

Ik heb verschillende media aangeschreven, Omrop Fryslan, DVHN, Rtv Drenthe, Hart van Nederland. Ik heb staatsbosbeheer DFW gemaild, ik heb Mekel gemaild. Als iedereen dat nu doet, dan komt het hopelijk ergens op het nieuws. Mekel kan de boel draaien hier, dus een mailtje zijn kant op.

beheerdrentsfriesewold@staatsbosbeheer.nl

info@mekelogischbeheer.nl

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 22:15

Mac schreef:
lieke2 schreef:
Dank je Tienus! Dat ga ik doen.

Mocht je meer horen, kun je het me dan laten weten, of hier in het topic plaatsen?
Voor een wolf is dit ook al aardig bij ons in de buurt.

De wolf is al meerdere keren gezien, ook op camera. Om voor mij onbekende redenen zijn er geen meldingen gedaan hiervan. -O-

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 22:17

lieke2 schreef:
De wolf is al meerdere keren gezien, ook op camera. Om voor mij onbekende redenen zijn er geen meldingen gedaan hiervan. -O-

Dat is wel jammer. Het is wel fijn om te weten of we extra alert moeten zijn, dan wel de paarden weer 's nachts binnen moeten halen.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 22:25

Ik zit er onvoldoende dicht bij zeg maar om er meer van te weten of er meer van te weten te komen. Ik kan ook niet goed begrijpen waarom er geen meldingen gedaan zouden worden :? Als iig waar is

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-25 22:47

Zichtmelding Langedijke Frl
Citaat:
Langedijke Friesland
27-04-2025
21.30 uur

Zicht melding

Wolf gezien in weiland aan de Klokhuisdijk.
Onbekend welke richting hij uitliep.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1EKoHi ... tid=wwXIfr

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 23:04

Volgens Mekel gaat het goed met het kuddeverband in het Drents Friese Wold, ze vinden er vooruitgang in zitten, de veulentjes leven al langer dan vorig jaar, sommige worden misschien wel volwassen.

Mijn hart huilt

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 23:24

Wintu schreef:
Volgens Mekel gaat het goed met het kuddeverband in het Drents Friese Wold, ze vinden er vooruitgang in zitten, de veulentjes leven al langer dan vorig jaar, sommige worden misschien wel volwassen.

Mijn hart huilt

M'n bek valt open. Ongelooflijk.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 23:30

Nee, dat kan toch echt niet. Wat een gek.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 08:19

Wintu schreef:

Mijn hart huilt

Ik vind het knap dat je ze ( SBB en Mekel ) hebt gemaild. Sinds dat hele OVP gebeuren, heb ik niet het idee dat ze voor reden vatbaar zijn, volledig empathieloos , geen enkel besef van het leed dat zij veroorzaken. |( |( |(

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 09:37

Zichtmelding Rutten Fl
Citaat:
Rutten Flevoland
28-04-2025
07.40 uur

Zichtmelding

Wolf gezien in weiland aan de Gemaalweg in de bocht tussen Lemmer en Rutten.
Wolf rende richting Rutten.

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
https://www.facebook.com/share/v/1AmF3S ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 09:39

Zichtmelding Putten Gld
Citaat:
Putten,Gelderland
28-04-2025
04:15

Zichtmelding.

Vannacht op een wildcamera is er mogelijk een wolf vastgelegd in een bosje aan de tintelersteeg.
Mogelijk is hij daar afgelopen zaterdag 26-04-2025 ook gesignaleerd, de 2e foto is van afgelopen zaterdag.

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/18fFjj ... tid=wwXIfr