Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 11:16

pien_2010 schreef:
Enzino heb jij daar een oplossing voor?

Ik denk dat niemand daar een (edit: de perfecte) oplossing voor heeft. De EU kiest een van de twee kwaden omdat ze denken dat het alternatief erger is.

Dan moeten we niet opeens gaan doen alsof we eigenlijk kiezen voor iets dat ons leven zal verbeteren; dat de EU nu wakker is geworden en we straks wereldleider zullen zijn ( geen idee op welk gebied). Dat we even geduld moeten hebben maar straks alles beter zal zijn dan ooit tevoren.

Mijn verwachting is dat er 2 machtsblokken zullen ontstaan (het westen tegenover BRICS) die globaal zullen strijden voor dominantie (Oekraine, Taiwan, Azie, Afrika). Vooral het westen zal een grote stap terug moeten doen: afname in groei globalisatie maar de BRICS landen hebben ruimte genoeg voor verbetering dus hun welvaart zal toenemen. In het westen zullen we genoegen moeten nemen met minder, iets dat niet inherent slecht hoeft te zijn overigens.

Zoals eerder aangegeven denk ik ook dat de steun voor Oekraine als sneeuw voor de zon zal verdwijnen. Tijdens een van de grootste economisch groeiperiodes (veroorzaakt door extreem goedkoop krediet) maken we mooie plannen en doen we mooie beloftes, maar hoe bereid zijn we een haven te herbouwen in Oekraine terwijl hier de vluchtelingen al buiten slapen, al het gespaarde geld dmv inflatie naar zuid Europa overgemaakt zal worden, en mogelijk miljoenen vluchtelingen uit Afrika die hier heen zullen komen komende jaren?

2e edit: er zijn wel degelijk veel stappen die gemaakt kunnen worden op Europees niveau, maar die hebben geen directe betrekking op dit specifieke conflict dus dat past hier niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-07-22 11:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 11:23

bigone schreef:
Wat frontlinie betreft , of langs de Westerse- Oekraïense grens of langs de Oekraïnse Russische grens. Andere uitkomsten zijn er niet.

In nam aan dat de referentie naar een frontlinie beeldspraak was, als zijnde voorop lopen in de ontwikkelingen en niet een letterlijke frontlinie waar legers vechten.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 11:24

elnienjo schreef:
Nederland hád reputatie als watermanagement maar heeft totaal nooit geanticipeerd op het vasthouden van water bij droogte. Je kan er op wachten dat ons kraanwater straks ook onbetaalbaar wordt (maar ondertussen bedrijven willen binnenhalen die grootgebruiker zijn...)

Nee, dat klopt zo niet helemaal, Vitens heeft laatst bedrijven geweigerd omdat er niet aan de vraag naar drinkwater voldaan kan worden, zie bericht NOS:
https://nos.nl/artikel/2429903-vitens-w ... onder-druk

Onbetaalbaar worden?
Als dat onze grootste zorg zou zijn wat drinkwater betreft...
Sorry voor het off-topic.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 11:40

enzino schreef:
irmaz schreef:
Ik ben het niet eens dat Europa de grote verliezer wordt van dit conflict. Als we deze energiecrisis overleven (en dat doen we daar twijfel ik niet aan) dan is Europa in 1 keer van oude, in slaap gesuste, ontevreden en uitdovende samenleving weer helemaal actief in de frontlinie aanwezig en wakker.

Je ziet dat er nu enorm veel geld vrij komt voor oplossingen als waterstofgas maar ook andere verbrandingsbronnen zoals ijzer worden onderzocht.

Wat wat wat?

Aan welke frontlinie zijn we dan precies aanwezig?

Onze alternatieve energie is of goedkoper dan de alternatieven waarna andere landen zullen volgen (met minder investeringen aangezien wij de test tuin zijn), of het is duurder (wat de verwachting is). Hoe kunnen we globaal concurreren als onze energiekosten zo hoog zijn? Waarom zou een bedrijf zich in de EU willen vestigen met zulke hoge kosten of waarom zou iemand duurdere EU producten willen hebben als ze het goedkoper ergens anders vandaan kunnen krijgen?

Besef wel dat we de kosten zullen laten toenemen tov nu; EU producten/diensten zijn al relatief duur en zullen dus duurder worden. Waar komt die extra kwaliteit opeens vandaan, want die komt niet uit het niets.

De EU merken/landen die internationaal concurreren zullen het alleen maar moeilijker krijgen met duurdere energie. En de kosten van de energietransitie is geld dat niet gestoken kan worden in andere innovaties waar globale behoefte aan is. Het enige concurrentievoordeel dat we kunnen bereiken is "energieleider" worden, zoals NL een reputatie heeft voor watermanagement. Maar dat zal zoveel op moeten brengen dat het compenseerd voor bijna elke andere sector waar we verliezen. Bovendien ligt die rol nu in Azie.

Wat denk jij dat een MW aan windenergie kost? En aan zonne-energie? En wat denk jij dat het oplevert wanneer je technologie verkoopt als dienst? Nederland heeft als heel groot voordeel dat hier de infrastruktuur al aanwezig, zie onze havens, onze opslag, onze LNG installatie, onze klantcontacten, onze handelsgeest, Nederland is niet voor niets na Duitsland de grootste afnemer van Russisch gas- en olie in Europa, dat is echt niet allemaal voor de binnenlandse markt :roll:

enzino schreef:
Waterstofgas en alles is leuk, maar alleen als je eerst jezelf in de voet schiet met emissiedoelen.
Ik ben benieuwd, hoe dan :)

Overigens is Nederland wereldleider, of eigenlijk vrijwel monopolist, op het gebied van chipsmachines.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 11:50

Nieuwsflits Twitter:
Citaat:
Shoigu gaf het bevel om de militaire operaties in Oekraïne in alle richtingen op te voeren volgens Russische media berichten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 11:57

Later reageer ik want moet weg. Bedankt elnienjo en enzino voor jullie antwoord. Wel heb ik het idee dat het een post is waarop je formuleert wat je kritiek is op de huidige aanpak maar dat je niet aangeeft wat wel een goed alternatief moet zijn.

Of ik moet goed begrepen hebben van elnienjo dat niets doen het voorstel is dat indirect in die post verstopt zit? En komt het dan allemaal goed als we opportunistisch zijn en meedoen met die regiem en onze eigen waarden en normen verkwanselen?
Het voorstel van enzino zie ik niet zo, maar ga later nog eens aandachtiger lezen, wellicht dat ik het mis wegens gebrek aan tijd nu.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 12:06

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 12:24

irmaz schreef:
Wat denk jij dat een MW aan windenergie kost? En aan zonne-energie? En wat denk jij dat het oplevert wanneer je technologie verkoopt als dienst? Nederland heeft als heel groot voordeel dat hier de infrastruktuur al aanwezig, zie onze havens, onze opslag, onze LNG installatie, onze klantcontacten, onze handelsgeest, Nederland is niet voor niets na Duitsland de grootste afnemer van Russisch gas- en olie in Europa, dat is echt niet allemaal voor de binnenlandse markt :roll:

Die MW's kosten waarschijnlijk meer dan hoe we ze nu opwekken, vergelijk onze tarieven eens met koploper Duitsland (ook voor deze oorlog). En zelfs die steunen nog zwaar op fossiele brandstoffen en zitten nu in de problemen.

En kijken we nu naar NL of naar de EU? Want NL kan idd mooi doorvoeren naar andere EU landen, maar de EU als geheel kan daar niet beter door concurreren (het voegt namelijk geen waarde toe).

Energieleider worden kan heel winstgevend zijn. Maar zal het genoeg zijn om de concurrentiepositie verzwakking in elke andere sector op te vangen? NL is ook wereldleider op het gebied van watermanagement, maar als % van het GDP speelt dat nauwelijks mee. De meeste klanten voor de energiekennis, die je hoopt dat we krijgen, zullen overigens binnen de EU zitten, daarbuiten kopen ze wel de oudere Chineze producten die ze zelf installeren of blijven ze doorgaan met fossiele brandstoffen.

Blijft de vraag hoe we de huidige concurrentiepositie kunnen verdedigen, laat staan verbeteren, met relatief hogere energiekosten.

irmaz schreef:
enzino schreef:
Waterstofgas en alles is leuk, maar alleen als je eerst jezelf in de voet schiet met emissiedoelen.
Ik ben benieuwd, hoe dan :)

Overigens is Nederland wereldleider, of eigenlijk vrijwel monopolist, op het gebied van chipsmachines.

Hoe het leuk is of hoe je jezelf in de voet schiet als je goedkope alternatieven verbied en iedereen laat overstappen op duurdere alternatieven? Laten we eerlijk zijn, als elektrische auto's en zonnepanelen zo competatief waren dan was er geen dwang of subsidie nodig geweest.

NL is idd marktleider in de lithografie sector. Zal die positie sterker of zwakker worden als gevolg van toenemende enrgiekosten?

Ik zie een mooie droom waar de EU nu wakker is en alle problemen aan zal pakken, ik zie echter geen onderbouwing hoe dit meer dan een droom is. Volgens mij is er zelfs nog geen plan van aanpak hoe we de CO2 uitstoot naar nul zullen brengen. Je hebt het wel over waterstof maar wie gaat dat gebruiken en nemen we die 50% energieverlies gewoon op de koop toe? Het is als blijven roepen dat een thorium reactor de uitkomst is en de oplossing is en de datum steeds doorschuiven zodat het altijd 15-20 jaar in de toekomst blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 12:29

Babootje

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 12:58

Ik zie het straks wel gebeuren dat ieder huishouden een systeem heeft dat eigen energie opwekt en waterstof produceert. De kennis hiervoor is er al.
Emissie is 0. (= water).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 13:02

Maar dat gaat nog wel even duren hoor :j
Zoals Enzino ook aanhaalt is de waterstof technologie op dit moment nog niet efficiënt genoeg. Daar wordt op dit moment hard aan gewerkt, maar het heeft echt nog tijd nodig. Verder zit je met problemen met opslag en transport, bijvoorbeeld.
Het is een super interessant alternatief, maar op dit moment is het vooral interessant voor hetgeen niet met accu's opgelost kan worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-22 13:05

Ik heb nog een zwak vleugje hoop dat er nu eindelijk wat vooruitgang komt in zinvolle energie initiatieven. Dan moet de oorlog nog wel even duren want als we binnen een jaar toch weer de maatregelen opheffen dan is alles binnen no-time weer bij het oude.

Waterstof is sowieso niet de toekomst, dat is niet efficient genoeg. Ook iedereen over op e-auto‘s gaat niet dé oplossing zijn. Maar er zijn zat andere ideeen die eerder gewoon niet van de grond kwamen omdat ze niet met fossiele brandstof konden concureren.

Dat de Euro nu zwak is, is dat voor de export en toerisme positief. Voor de burger negatief.
Bij ons het omgekeerde, sterke frank is leuk voor de burger, maar slecht voor de export en het toerisme.

Aangezien europa met zijn open grenzen geen geisoleerde regio‘s heeft trekt dat uiteindelijk weet recht.

Je kunt er een drama van maken dat sommige dingen nu moeilijk leverbaar zijn of even onbetaalbaar zijn maar eerlijk gezegt heb ik zelf gewoon mijn schouders opgehaald, haal nu mijn fiets vaker uit de schuur, ga gewoon niet op vakantie en heb de termijn van ons bouwkrediet verlengt. Uiteindelijk is het belasting technisch waarschijnlijk zelfs nog handiger als we dit jaar boren en volgend jaar de pomp plaatsen.

De enige groep waar ik het echt ontzettend mee te doen heb zijn de mensen die al voorheen amper rondkwamen, die hoor je echter vrij weinig moet ik zeggen.
De grootste schreeuwers over olieprijzen en inflatie zijn doorgaans de groepen die nu massaal in de vakantiefile staan in midden en zuid-europa.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 13:18

https://nos.nl/artikel/2436946-gevechts ... -te-voeren

Gevechtspauze Donbas komt ten einde, Sjojgoe beveelt aanvallen op te voeren.
Het artikel geeft aan dat door de gevechtspauze uitgeputte Russische troepen zo rust en tijd kregen om te hergroeperen na de zware slagen om de steden Lysytsjansk en in het bijzonder Severodonetsk; met die steden kreeg Rusland de Donbas-regio Loegansk volledig in handen. De verovering van de gehele Donbas is een belangrijk oorlogsdoel van de Russische president Poetin.

De gevechtspauze van tien dagen was mogelijk niet voldoende om de Russische troepen weer op volledige sterkte te krijgen, schrijven de ISW-analisten. "Maar kennelijk voelt het Russische leger een voortdurende druk om de aanvallen te hervatten." Die haast zou volgens de militaire experts gevolgen kunnen hebben voor hoe voortvarend Rusland de komende tijd op het slagveld te werk gaat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 13:20

https://nos.nl/artikel/2436803-grote-zo ... atiekampen

Grote zorgen over Oekraïense burgers in Russische filtratiekampen

De Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE) maakt zich grote zorgen over de omstandigheden van Oekraïense burgers in zogeheten filtratiekampen. In een nieuw rapport staat dat Oekraïnegezinde mensen hun leven niet zeker zijn.

In april kwam de organisatie met een eerste rapport waarin werd gesproken over gedwongen evacuaties van Oekraïners. Die worden uit door Rusland bezette gebieden in Oekraïne naar Rusland gebracht. In zogeheten filtratiekampen worden deze mensen helemaal doorgelicht.

De OVSE deed vanaf april bijna drie maanden onderzoek naar die kampen en stelt dat er geluiden zijn van mensen die daar keihard ondervraagd worden en vernederende lichamelijke onderzoeken moeten ondergaan. Volgens de organisatie zijn 1,3 miljoen Oekraïners tegen hun wil naar Rusland gebracht. Nog eens tienduizenden mensen zitten in filtratiekampen in door Rusland bezette gebieden in het oosten van Oekraïne.

Volgens de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Blinken zijn er zelfs 1,6 miljoen Oekraïners gedeporteerd, onder wie veel kinderen:

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 13:25

Als ik dat zo lees, begin ik me af te vragen wat het verschil is tussen een filtratiekamp en een concentratiekamp.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 13:29

Achterom schreef:
Als ik dat zo lees, begin ik me af te vragen wat het verschil is tussen een filtratiekamp en een concentratiekamp.

Spelling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 13:32

Gaskamer..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 13:39

Achterom schreef:

Als ik het zo lees zit er toch wel een verschilletje; In de concentratiekampen tijdens WO II werden mensen verzameld om gedood te worden. Puur vanwege hun afkomst. Alleen Jehovah's Getuigen konden hieruit komen door hun geloof af te zweren, zonder hun leven te verliezen.

In de filtratiekampen worden Oekrainers gescreend. Gefilterd dus. Door zo'n screening moet duidelijk worden of ze aan Oekraïense zijde hebben gevochten of connecties hebben met het Oekraïense regime.
Als blijkt dat dat het geval is (zo gaat het artikel verder) worden ze gescheiden van de rest van de mensen. Vaak verdwijnen ze dan simpelweg, volgens de OVSE. De organisatie stelt dat ze gevangen worden gezet in Donetsk of Loegansk. In sommige gevallen worden ze ook vermoord. Volgens de Oekraïense ambassadeur bij de OVSE zijn er twintig van dit soort locaties in gebieden die door de Russen zijn veroverd. Rusland zegt met de kampen te willen voorkomen dat "Oekraïense nationalisten" Rusland binnendringen.

Mensen die Rusland niet verdenkt en dus door de screening komen, krijgen een huis toegewezen in Rusland, soms ook in gebieden ver van Oekraïne, zoals Siberië of de poolhaven Moermansk.
En gerussificeerd uiteraard.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 13:51

Babootje schreef:
Achterom schreef:

Als ik het zo lees zit er toch wel een verschilletje; In de concentratiekampen tijdens WO II werden mensen verzameld om gedood te worden. Puur vanwege hun afkomst. Alleen Jehovah's Getuigen konden hieruit komen door hun geloof af te zweren, zonder hun leven te verliezen.

In de filtratiekampen worden Oekrainers gescreend. Gefilterd dus. Door zo'n screening moet duidelijk worden of ze aan Oekraïense zijde hebben gevochten of connecties hebben met het Oekraïense regime.
Als blijkt dat dat het geval is (zo gaat het artikel verder) worden ze gescheiden van de rest van de mensen. Vaak verdwijnen ze dan simpelweg, volgens de OVSE. De organisatie stelt dat ze gevangen worden gezet in Donetsk of Loegansk. In sommige gevallen worden ze ook vermoord. Volgens de Oekraïense ambassadeur bij de OVSE zijn er twintig van dit soort locaties in gebieden die door de Russen zijn veroverd. Rusland zegt met de kampen te willen voorkomen dat "Oekraïense nationalisten" Rusland binnendringen.

Mensen die Rusland niet verdenkt en dus door de screening komen, krijgen een huis toegewezen in Rusland, soms ook in gebieden ver van Oekraïne, zoals Siberië of de poolhaven Moermansk.

In de concentratielkampen was de selectie of er wel of geen werk uit te krijgen was voor je ze opruimde. Hier is het moeten we ze permanent kwijt of schuiven we ze ergens het achterland in waar ze wel moeten werken of in elk geval geen overlast kunnen veroorzaken. Gesplitst in nuttig of niet voor een vergelijkbaar doel eigenlijk.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 13:54

Sizzle schreef:
De enige groep waar ik het echt ontzettend mee te doen heb zijn de mensen die al voorheen amper rondkwamen, die hoor je echter vrij weinig moet ik zeggen.
De grootste schreeuwers over olieprijzen en inflatie zijn doorgaans de groepen die nu massaal in de vakantiefile staan in midden en zuid-europa.

Tikje offtopic, maar hoi :D
Er zit er een in het topic, als je (of wie dan ook) vragen hebt, voel je vrij, mag ook per pb. Ik ben chronisch ziek en arbeidsongeschikt, en kom rond van 70% van het minimumloon, hiermee leef ik onder de (Nederlandse!) armoedegrens.
Ik heb niet zoveel te klagen eigenlijk, daarom hoor je mij wellicht niet zo. De energietoeslag was wel heel fijn, die vangt mooi de klappen op die ik anders zelf financieel niet meer op had kunnen vangen.
Ik heb dan ook wel een beetje een mening erover wanneer ik mensen zie of hoor klagen over hun situaties, waar imo niet zo veel over te klagen valt :o :) maar dat post ik liever niet te vaak omdat dat een flinke sfeerverzieker is. Ik hou van vrede op aarde en in topics.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 14:34

Dat zijn in NL inmiddels al zo'n schrikbarende 1 miljoen mensen. (574 duizend huishoudens). Daar moet Nederland zich voor schamen vind ik. (Niet voor de groep natuurlijk, maar dat we dit gewoon accepteren).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 14:39

Babootje schreef:
Achterom schreef:

tamary schreef:
In de concentratielkampen was de selectie of er wel of geen werk uit te krijgen was voor je ze opruimde. Hier is het moeten we ze permanent kwijt of schuiven we ze ergens het achterland in waar ze wel moeten werken of in elk geval geen overlast kunnen veroorzaken. Gesplitst in nuttig of niet voor een vergelijkbaar doel eigenlijk.

Daarom zei ik ook; het verschil is maar heel klein. Maar het principe is wel hetzelfde, daar heb je gelijk in.
Heel platgeslagen is het de keuze. Je kunt Rus worden en worden getransporteerd naar verweggistan in Rusland en Oekrainer blijven en doodgaan.

Maar die mogelijkheid werd Joden natuurlijk niet geboden in nazi Duitsland.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 14:47

Er is een (groot) verschil tussen concentratiekampen en vernietigingskampen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 16:25

mysa schreef:
Er is een (groot) verschil tussen concentratiekampen en vernietigingskampen.

Ook waar, maar de concentratiekampen waren het voorportaal van de vernietigingskampen toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 16:39

Rainer Dulgar over de Duitse economie: "We are facing the biggest crisis the country has ever had. We have to be honest and say: First of all, we will lose the prosperity that we have had for years".
https://www.sueddeutsche.de/wirtschaft/ ... duced=true

Robert Habeck (Min. Eco.): "crucial test that we haven’t faced for a long time".

Ingbert Liebing (VKU): massale faillisementen, gas op de bon en verder toenemde inflatie.

Bavarian Business Association (VBV): tot wel 5.6 miljoen banen die kunnen verdwijnen als de gaskraan dicht blijft en een 12.7% daling van het GDP.

Nog een weekje en we zullen het zien of er weer gas binnen komt.