Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 09:42

Ik heb een van de stemwijzers gedaan. En er kwam PVV uit... dat is de laatste partij waar ik op ga stemmen...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 10:14

purny schreef:
Ik heb een van de stemwijzers gedaan. En er kwam PVV uit... dat is de laatste partij waar ik op ga stemmen...

dat is wel een bijzondere uitkomst dan.

Ik heb net Kieskompas gedaan, daar komt precies uit wat ik ga stemmen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 11:42

Wat ik 'grappig' vind van Kieskompas, is dat ze de partijen ooit hebben ingedeeld 'volgens een assekruis'.
Op de ene as 'links rechts',
op de andere as 'progressief conservatief'.

De meeste partijen zijn zowel links als progressief, of rechts en conservatief.

NSC is de uitzondering: conservatief maar wel links.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 11:49

Afbeelding

Screenshot uit het filmpje, hier kun je duidelijk zien in hoeverre partijen op elkaar lijken qua stemgedrag in de kamer.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 12:21

links is het veel meer met elkaar eens dan rechts volgens dit plaatje.

Omtzigt en BBB zijn het ook wel aan elkaar gewaagd, verschillen niet zo veel qua stemmen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 16:07

Grappig, Volt is ook wel wat linkser dan D66.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 16:28

Ik heb echt niet veel aan die stemwijzers. Er zijn veel te veel onderwerpen waar ik 'neutraal' moet ingeven. Omdat ik simpelweg te weinig verstand van het onderwerp heb en/of de consequenties niet kan overzien. En de mitsen en maren ontbreken bijna altijd.

Naja, Jan Terlouw zei: Hoed u voor de mensen die iets zeker weten. ;) Ik weet maar weinig zeker, haha.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 16:41

juval schreef:

Omtzigt en BBB zijn het ook wel aan elkaar gewaagd, verschillen niet zo veel qua stemmen.

Maar, Omtzigt zou tegen de "agro-industrie" zijn en BBB juist voor. Volgens wat ik vernomen heb uit de media.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 17:40

mysa schreef:
Ik heb echt niet veel aan die stemwijzers. Er zijn veel te veel onderwerpen waar ik 'neutraal' moet ingeven. Omdat ik simpelweg te weinig verstand van het onderwerp heb en/of de consequenties niet kan overzien. En de mitsen en maren ontbreken bijna altijd.

Naja, Jan Terlouw zei: Hoed u voor de mensen die iets zeker weten. ;) Ik weet maar weinig zeker, haha.

Lastige van stemwijzers is inderdaad dat ze nooit de voor jou belangrijkste thema's boven aan kunnen zetten. Je kunt bij sommige antwoorden wel extra laten wegen maar dat was het dan.

Ik selecteer meestal toch een partij die prioriteit geeft aan een aantal thema's waar ik veel belang aan hecht,.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 18:25

Bij de kieswijzer die ik doe, zitten er steeds 3 a 4 partijen rond de 70%. Dus er is echt geen 1 partij die helemaal precies al mijn standpunten ondersteund.

Ik was al redelijk overtuigd wat ik ging stemmen, maar vind het toch altijd leuk om de stemwijzers in te vullen.

En dan me ook wat meer in te lezen over andere partijen die hoog eindigen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 18:54

Nikass schreef:
princequillo schreef:
Ik ben een stille meelezer maar hier loop ik ook tegenaan, al heb ik het met twee à drie partijen. De punten die me dan dwars staan zijn ook echt wel belangrijk voor mij, ik begin nu toch wel een beetje keuzestress te krijgen. :o

Bij check je stem kwam Volt ook erg hoog bij mij, heb eigenlijk nooit zoveel op deze partij gelet. PvdD ook, maar ik weet al bij voorbaat dat dat hem niet wordt. Verder stond SP en GL/PvdA hoog. GL/PvdA was ooit mijn keuze geweest maar ben ik hard op afgeknapt recent. Nog even goed nadenken dus.

Welk dilemma loop je tegenaan?
Welke punten geef je aan als extra belangrijk?
Bij mij is dat onder andere:
Vee; Eigen Risico; Kerncentrales;
Gezinshereniging; Belasting op vermogen; Stikstof; Hoger minimumloon; Minimumstraffen;

Even niet op volgorde want ik ben aan het reizen haha maar een aantal punten die voor mij erg belangrijk zijn: mensenrechten/gelijkheid, dierenwelzijn, belasting op vermogen, natuurbescherming, huisvesting, minimumloon etc. Sommige dingen kunnen elkaar natuurlijk ook best in de weg zitten maar ik moet dus keuzes gaan maken. Het dilemma is voor mij welke partij ik uiteindelijk voor stem gezien ze allemaal wel nadelen hebben die elkaar een beetje afwegen. Ergens zal ik dus een keuze moeten maken waar ik mij bij neer kan leggen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 18:55

anjali schreef:
juval schreef:

Maar, Omtzigt zou tegen de "agro-industrie" zijn en BBB juist voor. Volgens wat ik vernomen heb uit de media.

nou, ik denk dat dat wel meevalt met zijn CDA achtergrond. Hij heeft ooit iets gezegd tegen de zogenaamde megastallen te zijn. Maar als ik bij stemwijzer kijk dan hoeft van nsc de veestapel niet te halveren (gelukkig).

en verder .. definieer agro-industrie. Ben ik dat met mijn melkveebedrijf? of zijn dat de grote kalveropfokkerijen? of de kippen of varkens? DE agro-industrie is heel veel omvattend.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 19:16

Ik denk dat de echte bio-industrie bedoeld wordt. In de Telegraaf van zaterdag was een interview met Caroline v.d. Plas en zij vond dat Omtzigt meer iets was van Wakker Dier, PvdD ofzo waar zij dan voor waarschuwde! Ik vond het een vreemd verhaal, ben eigenlijk wel voor haar omdat zij tegen de wolven is wat momenteel een prioriteit is voor mij.Maar ik heb me verder niet in het lange interview verdiept omdat ik mijn stemkeuze al gemaakt heb : SGP (ook tegen de wolven).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 19:50

Waarom zijn die wolven zo belangrijk voor je Anjali?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 20:08

Ik vind bepaalde onderwerpen ook wel lastig hoor. Er zijn best regelmatig dingen waar het antwoord op het eerste gezicht logisch lijkt om ja of nee te zeggen, maar als je dan meer uitleg krijgt waarom een partij het minder voor de hand liggende antwoord kiest, welke reden daar achter zit, dan kan je wel denken van oei ja zo had ik het nog niet bekeken.

Ik doe dus het liefst (een) stemwijzer(s) waarbij je bij elke vraag ook het uitgebreide antwoord van de partijen kan bekijken WAAROM ze ergens voor of tegen zijn. Zo heb ik ook bvb. ook meer begrip gekregen voor de CU die als ze voor of tegen moeten kiezen, eerder "tegen" zullen zeggen. En dan kan je denken van ja doei daar sta ik niet achter, dat wordt hem niet.

Maar als je dan hun volledige standpunt bekijkt dan zijn ze niet zozeer tegen abortus, alswel tegen abortus die voor mensen als enige uitweg voelt omdat er geen andere goede uitwegen geboden worden. En daar hebben ze wel een punt vind ik. Je kan wel domweg zeggen dat abortus mag. Maar eigenlijk vind ik het ook beter als je er als samenleving wel zoveel mogelijk op inzet dat er zo min mogelijk abortussen nodig zijn.

Zij zeggen dan ook dingen als zorg ervoor dat anti-conceptie zeer laagdrempelig verkrijgbaar is, in het ziekenfonds. Zorg voor goede voorlichting. Dat voorkomt ongewenste zwangerschappen. Zorg ervoor dat dames die ongewenst zwanger worden en het vruchtje maar weg laten halen omdat ze niet weten hoe ze het als jonge / alleenstaande moeder voor elkaar moeten boxen, op allerlei manieren hulp krijgen zodat ze wèl een goed begaanbare weg zien waarbij ze hun leven verder op kunnen bouwen en ook voor hun kindje kunnen zorgen. Ik vind dat wel zinvol eigenlijk om daar ook veel nadruk op te leggen :j

Net zoals ik heel erg voor de mogelijkheid van euthanasie ben, maar zij zeggen dat ze het geen goede ontwikkeling vinden dat steeds meer mensen zonder uitzichtloos lijden er voor kiezen. Maar dat er ook mensen voor kiezen die gewoon oud zijn / het niet naar hun zin hebben en vinden dat hun leven wel voltooid is.

Persoonlijk vind ik dat die er best humaan uit mogen stappen en zich niet voor een trein hoeven te gooien ofzo -O- Maar zij zeggen dan nog dat ze vinden dat we er als maatschappij iets aan moeten doen om ouderen minder af te zonderen, meer bij de samenleving te betrekken enzo zodat ze zich niet afgedankt voelen. Daar zit ook zeker wel wat in :j

En zo zijn er meer dingen. Die kern-energie die je van meerdere kanten kan bekijken.
Die sponsoring van fossiele brandstoffen die belachelijk klinkt, maar waar ook een goede reden achter schijnt te zitten....daar moet ik nog induiken. Het niet in eigen land op willen vangen van vluchtelingen. Is dat slim, om ze meer in hun eigen regio te willen houden, zodat het ons minder kost en de regio daar geld geven voor die opvang, waar ze meer in een hun bekende omgeving zijn en makkelijker vandaan weer terug kunnen? Of is dat eigenlijk gewoon hartstikke asociaal om die regio's er mee op te zadelen en onze verantwoordelijkheid niet nemen om de lasten te verdelen.

Dingen zoals het specifiek in de grondwet opnemen van bepaalde groepen dat die niet gediscrimineerd mogen worden. Is dat logisch en zijn de partijen die nee zeggen een stel eikels, of blijkt dat zij nee zeggen omdat ze het onzin vinden omdat dat immers al voor iedereen geldt... dan denk ik ja daar hebben ze ook weer gelijk in :)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 20:16

Ik zou mijn keuze voor een partij ook niet van hun wolvenstandpunt af laten hangen, dat is wel heel eenzijdig. En wanneer er ook maar 1 keer een kind gebeten wordt, zijn ze allemaal ineens tegen wolven denk ik...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 20:55

Het lastige van het statement 'laten we vluchtelingen in de regio opvangen' vind ik, dat dit al jarenlang voor zo'n driekwart van de vluchtelingen wereldwijd geldt.

Oorlogen stoppen, de opwarming van de aarde binnen 1,5 graad houden, onze tariefmuren afbreken en nog zo het één en ander kan vluchtelingenstromen inperken - 'dus daar ben ik wel voor'.
(Maar makkelijk is anders....)
("Choose what is good, not what is easy" zegt de Harry Potterfan Dumbledore na.)

Verder wordt met enige regelmaat het woord 'immigratie' gebruikt: dat zijn geen vluchtelingen, maar mensen die we vaak keihard nodig hebben...

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 21:44

Geen enkele partij gaat wolven tegen kunnen houden aan de grens, om dat die de hoogste prioriteit te geven vind ik (persoonlijk) zonde van je stem.

Edit: maar dat hoeft natuurlijk niet de enige motivatie te zijn en ik denk dat de SGP goed bij je overtuigingen past Anjali, dus als jij je er goed bij voelt gewoon doen dan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 08:02

pien_2010 schreef:

Omdat ik een pony heb die graag op zijn weitje staat zonder vermoord te worden. En ook voor het leven van alle andere weidedieren .Als dit zo doorgaat met die wolven dan wordt het onmogelijk om nog dieren op de wei te hebben staan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 08:12

VuurVleugels schreef:
Geen enkele partij gaat wolven tegen kunnen houden aan de grens, om dat die de hoogste prioriteit te geven vind ik (persoonlijk) zonde van je stem.

Edit: maar dat hoeft natuurlijk niet de enige motivatie te zijn en ik denk dat de SGP goed bij je overtuigingen past Anjali, dus als jij je er goed bij voelt gewoon doen dan.

Klopt veel andere overtuigingen van de SGP passen ook goed bij mij. Ik ben echter niet Gereformeerd maar R.K. Een echt Katholieke partij is er op het moment niet. Vroeger had je de KVP maar die is opgegaan in het CDA waarbij die C (van Christelijk) nergens meer te bekennen was\is. Dat probleem met die wolven is zoals jullie weten iets nieuws en heeft niet met het geloof te maken maar ik wil wel van ze af!

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 08:40

anjali schreef:
pien_2010 schreef:

Omdat ik een pony heb die graag op zijn weitje staat zonder vermoord te worden. En ook voor het leven van alle andere weidedieren .Als dit zo doorgaat met die wolven dan wordt het onmogelijk om nog dieren op de wei te hebben staan.

Kunnen we beladen en ongefundeerde termen als 'vermoord worden' er even uit laten, voordat dit weer uitmondt in een zinloze en felle wolvendiscussie? Vind het juist zo mooi dat dit topic een wat neutrale positie inneemt in zaken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 08:41

Ene Soumaya Sahla, veroordeelde vroegere terroriste, is uit de VVD gegooid waar zij door Frits Bolkestein ingezet was, nu is uitgekomen dat zij deze 90-jarige grote geldsommen heeft afgetroggeld. Ik vond het vroeger al vreemd, wat moet hij met die foute meid dacht ik toen. Een soort sugardaddy in de politiek.Zijn vrouw vond het ook helemaal niet leuk omdat hij vaak die Soumaya meenam naar bijeen komsten i.p.v. haar. Men zegt nu dat hij geestelijk niet goed meer was en zij daar misbruik van maakte.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 08:48

anjali schreef:
Ene Soumaya Sahla, veroordeelde vroegere terroriste, is uit de VVD gegooid waar zij door Frits Bolkestein ingezet was, nu is uitgekomen dat zij deze 90-jarige grote geldsommen heeft afgetroggeld. Ik vond het vroeger al vreemd, wat moet hij met die foute meid dacht ik toen. Een soort sugardaddy in de politiek.Zijn vrouw vond het ook helemaal niet leuk omdat hij vaak die Soumaya meenam naar bijeen komsten i.p.v. haar. Men zegt nu dat hij geestelijk niet goed meer was en zij daar misbruik van maakte.

Mevrouw Sahla gaat aangifte doen van smaad en ontkent alle aantijgingen. Dus laten we dat maar eerst eens afwachten voordat je vetgedrukte zo neerzet. Ieder mens is pas schuldig als het bewezen is. Er is inderdaad sprake van ontvangen geldbedragen dat voor studie geschonken zou zijn.

En een wolf vermoord niet maar dood zijn prooi en doet precies dat waarvoor God hem op aarde heeft gezet. Ik begrijp je bezorgdheid.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 08:53

anjali schreef:
pien_2010 schreef:

helemaal mee eens! 'mijn' partij is gelukkig ook van plan iets tegen het wolvenprobleem te gaan doen.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 08:59

'Mijn' partij gelukkig niet. Ja, een vreedzame samenwerking initiëren in iets wat helemaal geen probleem hoeft te zijn, dat willen ze doen.

De stelligheid waarmee dingen hier gebracht kunnen worden zijn echt een irritatiepunt bij mij, hoop dat we daar iets nuance in kunnen krijgen (al snap ik dat 'nuance' op bokt een beetje vloeken in de kerk is ;) )