Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 11:57

Kaja schreef:
fransje23 schreef:
De partijen willen niet tekenen omdat ze dan lijkt of ze het opruien en daar vervolgens geen verantwoordelijkheid voor nemen goedkeuren.

Dat kan ik mij heel goed voorstellen.

Bedoel je dit?

Citaat:
,,Wat we afgelopen zaterdag zagen, heeft niks met een demonstratie te maken", vindt VVD-leider Dilan Yesilgöz. ,,We moeten als Kamer als één front naast elkaar gaan staan tegen extremisme." Dat is dus niet gelukt: D66 en linkse partijen haakten af omdat ze niet samen met PVV en FvD onder een verklaring wilden staan.

Nee, een handtekening op een pamflet maar geen verantwoordelijkheid nemen en dezelfde boodschap die voor polarisatie zorgt blijven herhalen is een wassen neus.
Hoeveel waarde heeft zo een pamflet dan?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 12:00

Timmermans is de volgende spreker. Hij wil zich bij feiten houden en herhaalt wat we vandaag al vaak hebben gehoord over de gebeurtenissen van zaterdag. Hij waarschuwt ook voor normalisering van rechts extremisme. Geen interrupties.

Bontenbal noemt 10 maatregelen om de politie te helpen bij het beheersen van dit soort rellen. Hij vraagt het kabinet hierop te reageren. Geen interrupties

Dassen is kritisch op de politiek van de afgelopen 20 jaar en stelt dat het asielvraagstuk een politiek spel is geworden waar de burger onwaarheden worden aangepraat. De samenleving ontwortelt zich van de waarheid en van elkaar, mede door internet activiteiten. De grens tussen virtuele en fysieke wereld vervaagt en wordt rechts extremisme genormaliseerd. Geen interrupties

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 12:01

Electra63 schreef:
Bedankt voor de samenvattingen, Veronica !
Ik zat heel de ochtend in overleg. Ik hoop vanmiddag nog wat te kunnen zien.

Graag gedaan hoor. Ik hoop wel dat het gauw lunchpauze is :')

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 12:11

Ouwehand refereert aan denkers die gesteld hebben dat meelopers en het geloof in populisten die zondebokken aanwijzen bijdragen aan onrust. Ook zij herhaalt dat de oorzaak van het geweld politiek is en het xenofobe, fascistische gedachtengoed leidt tot rechts extremistisch geweld. Daarbij stelt ze dat het kabinet stil blijft. Geen interrupties

Eerdmans keurt het geweld van zaterdag af. Maar stelt dat dit geweld wel uit de politiek werd gemotiveerd, net als de rellen bij de UvA (maar dan van links). Hij spreekt de minister erop aan waarom de politie geen betere middelen heeft. Geen interrupties

Stoffer

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 12:21

Ook van hieruit dank Veronica, ik kan het alleen even tussendoor volgen en jouw samenvattingen helpen daar perfect bij!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 12:24

Stoffer refereert aan de krakersrellen van de vorige eeuw en noemt de gebeurtenissen van zaterdag een nieuwe dieptepunt. Hij spreekt het kabinet erop aan hoe dit heeft kunnen gebeuren ondanks de signalen van AIVD en NCTV over broeiende onrust. Geen interrupties

De Vos spreekt afschuw uit over gebeurtenissen en medeleven naar de politie en andere getroffenen. Ze bekritiseert Timmermans op zijn selectieve verontwaardiging over deze en andere gebeurtenissen. In haar boodschap vlecht ze ook nog de immigratieproblematiek zoals de FvD het ziet. Geen interrupties.

Jetten Dankt iedereen voor de steun van alle kanten. Ook Jetten herhaalt de aard van het geweld en spreekt het kabinet erop aan dat dit heeft kunnen gebeuren ondanks de signalen.
Pauze tot 1400

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 12:26

prompter schreef:
Ook van hieruit dank Veronica, ik kan het alleen even tussendoor volgen en jouw samenvattingen helpen daar perfect bij!

Graag gedaan, fijn dat het gewaardeerd wordt.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 12:28

Bedankt voor je reactie Fransje23

Ik waardeer je samenvattingen ook zeker Veronica2

Ik vraag me altijd af of ‘ze’ zelf niet in de gaten hebben dat deze eeuwige klaagzang, waarbij een ieder z’n zegje en plasje doet, geen zoden aan de dijk zet?! Om moedeloos van te worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 12:35

Het zet wel zoden aan de dijk, gedeeltelijk in ieder geval. Je ziet dat de Kamervoorzitter nogal partijdig is en dat Wilders gewoon geen verantwoordelijkheid voor z’n woorden neemt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 13:04

Ik zet het net aan.
Is het debat nu afgelopen ?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 13:07

Er is pauze momenteel.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 13:29

de minister is nu aan het woord

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 13:30

Superfijn je updates Veronica!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 13:40

Van Oosten is aan de beurt. Hij geeft inmiddels toe dat hij eerder te summier bleef in zijn uitingen en hij erkent inmiddels dat het zaterdag ging om rechts extremistisch geweld en politiek geweld. Hij vraag om normering en dat er geen plaats is voor antisemitisme en geweld, hij sluit zich aan bij de verklaring van CU.
VBaal kritisch op de minister en zijn gematigde uitlatingen eerder deze week. VOosten herhaalt zijn eerdere uitleg en belooft beterschap.
Dassen vraagt zich af wat de beslis stappen zijn geweest na waarschuwing in een advies van de NCTV. VOosten wijst op tijdsdruk in de voorbereiding op het vragenuur op dinsdag.
Ouwehand vraagt hetzelfde en veroordeelt de terughoudendheid van de minister.
Bikker waardeert dat de minister verantwoordelijkheid neemt. Maar vraagt ook of er afstemming is geweest in het kabinet over de mediaoptredens van andere bewindslieden.
VHijum vraagt om normering en hoe de voedingsbodem voor geweld weggenomen zou worden. De huidige aanpak is repressief en zou meer naar de voorkant moeten.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 13:49

VOosten begint aan de blokjes. Op de vraag van Eerdmans over het lekken van de factsheet van de NCTV antwoordt de minister dat hij hier afstand van neemt en zijn ambtenaren in bescherming neemt. De minister ziet geen reden voor diepgaand onderzoek. Yesilgöz heeft gevraagd om betere bescherming van agenten en de strafmaat. VOosten belooft over de strafmaat dat hier later in het jaar antwoord op komt. Maar hij is niet verantwoordelijk voor de operationele kant van politie inzet.
VdPlas vraagt waarom het wetsvoorstel voor taakstrafverbod nog niet naar de kamer is gestuurd. VOosten geeft aan dat dat nog loopt.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 13:58

VBaal vraagt of de zachte signalen bij de driehoek van Den Haag niet had moeten leiden tot meer ingrijpen aan de voorkant. VOosten zegt dat dit bij de gemeenten ligt en dat extremisitische sentimenten niet toegelaten moeten worden.
Aanvullende bewapening is punt van aandacht en VOosten gaat in gesprek met de politie hierover.
Inzicht in chatgroepen etc. kan zinvol zijn voor de driehoek in de voorbereiding.
Er is al jaren veel aandacht voor radicalisering en signalering extremistisch geweld.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 14:12

VOosten gaat met een redelijk tempo door zijn antwoorden, maar de tendens is duidelijk.
VOosten is het met Yesilgöz eens dat doxing strafbaar moet worden.
Dassen wil weten hoe de minister de techbedrijven daar aan gaat houden. VOosten geeft aan dat men zich aan de wet dient te houden. Over de vraag van Dassen over verspreiden van fakenews geeft de minister aan dat dit buiten zijn domein ligt.
Het lokaal gezag gaat over het plaatsen van camera's met gezichtsherkenning. Ook het vorderen van een ID bewijs ligt bij het lokale gezag.
VBaal ziet geen tekenen van een brede aanpak van extremisme, maar slechts losse maatregelen. VOosten vindt dat er wel veel gebeurt en nog meer gedaan gaat worden.

Helaas moet ik even iets anders gaan doen, maar de NOS houdt ook een liveblog bij https://nos.nl/liveblog/2583962-denk-mi ... ci-mislukt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 14:23

Grote dank!

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 14:29

Dank Veronica!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 15:05

Ik heb het inmiddels op staan.... ik begreep het eerst niet helemaal.
Van der Plas had het ineens over asielzoekers ?
Dat vond ik wel misplaatst, maar ik viel er halverwege in.
Daarna Wilders die had het over links-extremisme?
Ik vond het wel bizar, ik dacht dat het over de rellen van zaterdag zou gaan en o.a. de waarschuwingen van de AIVD over het rechtsextremisme wat toeneemt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 16:09

Me van der Plas gooit nog even wat olie op het vuur met haar motie voor een asielstoo.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 16:11

Het is toch ook wat dat de asielzoekers en het zogenaamde probleem er te pas en te onpas bij wordt gesleept?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 17:38

Wat fijn deze verslagen!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 18:02

prompter schreef:
Me van der Plas gooit nog even wat olie op het vuur met haar motie voor een asielstoo.

Volslagen bizarre motie!
Hoe iemand dat heeft kunnen bedenken..
In hoeverre veroordeel je het geweld als je dat als beloning geeft?

Dan is toch het hek van de dam?

Gelukkig waren er nog partijen met gezond verstand!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 18:31

Veronica2 schreef:
De samenleving ontwortelt zich van de waarheid en van elkaar,

Dit is trouwens een letterlijk citaat van wat Dassen zei in zijn interruptie, ik vind het een treffende beschrijving die aanvult wat polarisatie betekent.

Fijn dat jullie het gewaardeerd hebben, ik heb geprobeerd om neutraal te blijven in hoe ik het opschreef :o .