25 april 2025/Wylerbergmeer/Beek/Gelderland
‘Kijk! Een wolf, man!’: Jurre filmt een wolf bij het Wylerbergmeer, en nu gaan alle alarmbellen af
Vrijdagochtend om 05.30 uur filmde Jurre Verheijen een rennende wolf op de weg naar het Wylerbergmeer in Beek.
Onder schapenhouders zijn de alarmbellen inmiddels uitgebreid afgegaan.
„Kijk! Een wolf, man!” Zichtbaar opgewonden filmt Jurre Verheijen (25) uit Beek deze vrijdagochtend vanuit zijn auto op de Alde Weteringweg een dier dat wel heel veel weg heeft van een wolf. Het dier rent een stukje voor de wagen uit en buigt vervolgens rechtsaf een akker in.
Verheijen moet door naar zijn werk in Tiel, maar stuurt de beelden wel snel door naar zijn moeder. Die zet de beelden snel online en waarschuwt meteen dierenhouders in de hele polder. Want een wolf, die zie je niet vaak zo dicht bij de stad.
Nijmegen in? Dat gaat echt niet gebeuren. Daar is veel te veel menselijke activiteit
Glenn Lelieveld, Wolvenmeldpunt
Want dat het een wolf is, daarover twijfelt ook kenner Glenn Lelieveld van het landelijke Wolvenmeldpunt geen moment. „Als ik het filmpje zo zie, hoef ik daarvoor geen dna af te nemen”, zegt hij. „Dit is gewoon helder. Ik zou het ook geen nieuws noemen. Er kwamen al vaker wolven via de Ooijpolder het land in.”
Vier dode schapen
De Erlecomse schapenhouder Wilbert Verriet beschouwt de waarneming van vrijdagochtend wel degelijk als nieuws. Sinds er ruim drie jaar geleden bij een collega in Ooij vier schapen werden doodgebeten, kwamen er volgens hem geen echt serieuze melding meer binnen. „Het waren allemaal meldingen waarover discussie was. Schapen zijn er niet meer gedood”, zegt hij. „Maar ik heb het idee dat we over dit dier de komende dagen nog wel wat gaan horen.”
Lammetjes
Verriet heeft collega’s in de polder en rond Groesbeek gewaarschuwd. Een geluk is dat veel kleine schapenhouders hun dieren momenteel ’s avonds binnenhouden omdat ze lammetjes hebben, aldus Verriet. „Zelf zet ik nu voor de zekerheid mijn tweehonderd vleesschapen ook binnen. Verder heb ik verspreid over het poldergebied zo’n 250 schapen en lammeren voor de beweiding. Die blijven buiten. Ik denk dat ze achter hun stroomnetten aardig veilig staan, al is dat nooit zeker.”
Ook William Giesbertz, de bewuste collega met de doodgebeten schapen, is alert. „Deze wolf loopt wel héél dicht bij mij”, zegt hij. „Ik had een deel van mijn schapen al permanent buiten staan en wilde de rest dit weekend ook ’s nachts buiten laten. Dat laat ik nu maar achterwege.”
De Alde Weteringweg is de autoverbinding naar recreatieplas Wylerbergmeer, de Beekse voetbalvereniging BVC’12 en tennisclub De Oorsprong. De familie Verheijen-Ebbers runde er tot vorig jaar een manege en woont er nog steeds.
Te laat voor werk
Filmer Jurre Verheijen reageert, na zijn eerste opwinding, nuchter op zijn ontmoeting met de wolf. „Ik had maar een paar seconden om te filmen”, zegt hij. „Stilstaan om te blijven kijken? Nou, nee: ik was al een beetje laat voor mijn werk.”
Waar de wolf nu is, is onduidelijk. Volgens Lelieveld bestaat de kans dat hij een tijdje in de polder blijft hangen, waar hij op reetjesjacht kan. „Maar hij kan ook de Waalbrug oversteken en de Betuwe in trekken”, zegt hij. „We weten van een wolf met een chip die in het verleden de brug bij Emmerik overstak.”
Inwoners van Nijmegen hoeven niet bang te zijn dat het dier straks de straten van de stad onveilig maakt, denkt Lelieveld. „Nijmegen in? Dat gaat echt niet gebeuren. Daar is veel te veel menselijke activiteit.”
https://www.gelderlander.nl/berg-en-dal ... 3YlKDOqZJw