Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 22:14

Zichtmelding Marknesse Fl
Citaat:
Marknesse Flevoland
24-04-2025
20.45 uur

Zicht melding

Melder stond ook in oog met mogelijk een wolf in het Waterloopbos vlakbij de Voorsterweg, hij bleef gewoon staan, melder heeft een stok gepakt en op ca 5 meter afstand liep hij weg de bosjes in. Richting N352.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1AHRgW ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 22:44

Zichtmelding Kerkenveld Dr
Citaat:
Kerkenveld Drenthe
24-04-2025
22.00 uur

Zicht melding

Wolf gezien op de Burgemeester Jansstraat, meerdere keren over de zien oversteken, ging uiteindelijk het weiland in richting N48/Zuidwolde.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1BdHHU ... tid=wwXIfr

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 22:58

Ik ben dan wel weer benieuwd naar hoe bepaald wordt hoeveel subsidie je krijgt voor een wolfwerende afrastering. Zal dat per provincie nog verschillen?

DP, jij krijgt echt peanuts om jouw twee paarden veilig te houden, wat triest!

Tienus, helemaal met je eens! KNHS, KWPN, andere stamboeken, Hoefslag, Bit, zoveel mogelijkheden om het bekend te maken, maar nee, wolven zijn voor die instanties kennelijk geen prioriteit!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 00:17

Dat kun je teruglezen op de website van de provincie van keuze. Het is allemaal min of meer hetzelfde, een vast bedrag per diersoort, een bedrag per strekkende meter tot een maximum per dier. Er loopt op bokt ook een topic waar je wat reken voorbeelden kan terugvinden.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 06:17

DuoPenotti schreef:
Ik krijg met 2 paarden €1930,-
Afstand is van ondergeschikt belang...

Dus klinkt heel ruig die 20.000 maar dat is alleen voor wie heel veel dieren heeft.

Of het met 2 dieren ineens anders afrasteren is?

Dan kunnen ze dus echt net in een iniminie stukje beschermd staan

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 07:42

Ja. Dus hoe je ze overdag op de wei zet is mij een raadsel.

Dus het lijkt heel mooi.
Die "boeren" krijgen de omheining betaald. Waarom staan de dieren er dan niet achter.

Nou dat dus.

Met meer dieren krijg je wel meer betaald.
Maar als ik het zo lees zit je heel snel aan het plafond per dier en krijg je dan niks meer voor de lengte van je afrastering.

Maar als ik fout reken hoor ik het graag :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 10:42

Je krijgt sowieso niet je volledige kosten terug, tenzij je enkel wat draad en isolatoren nodig hebt om je bestaande omheining aan te passen en dat ook zelf kan. Dan heb ik het natuurlijk niet over vele hectaren, maar dat zullen de meeste hier op bokt ook niet hebben.

Het is dus vooral een eigen investering en dan een krijg je een "mazzeltje" terug van de overheid. En zo zie ik het dus ook. Al had ik niets gekregen dan had ik het alsnog laten doen.

Maar ik ben het wel met jullie eens dat het een verkeerd beeld geeft. Zeker naar mensen die er zelf niet zo veel mee te maken hebben, maar wel een oordeel hebben. Die denken dat je subsidie krijgt om de boel veilig te maken en vinden je dan ook in gebreken wanneer je dat nog niet gedaan hebt. Het kost je immers niets. Tja... dat is dus niet zo.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 10:45

Nou dat dus!

Als ik hier draad ga spannen is alles wat ik krijg meegenomen.
Maar het geeft echt een beeld van wauw 20.000!!!

Wat ik zelf niet had verwacht dat je meters er niet toe doen, maar het aantal dieren.

Had ik 5 paarden had ik meer gekregen.
En dat is debiel natuurlijk, want dat maakt in afrasteringskosten geen drol uit.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 10:53

Ik had me daar ook op verkeken hoor. Ik dacht dat je dat basisbedrag van € 570,- per dier kreeg, dus ik dacht dat is fijn met 4 paardjes. Maar dat was dus per diersoort! Eén keer dus. Uiteindelijk dus maar een dikke 15% teruggekregen. (Moet daarbij wel zeggen dat ik veel heb laten doen en ook verder ben gegaan dan de standaard van 120cm hoog)

Al met al ben ik er blij mee. Het is ook nog eens mooi geworden, iets wat ik van te voren niet had gedacht. Was bang voor een soort Jurrasic Parc. En het voelt vooral een stukje veiliger.

Maar de mensen die ik spreek en net doen alsof het allemaal maar gratis is, die bijt ik ook hun hoofd af! ;)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 11:15

Wat heb jij staan nu Jessix?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 12:24

Voor de pony’s een omheining van palen met zwaar gaas met aan de buitenkant stroom van 180cm. En voor de paarden een houten omheining met aan de buitenkant stroom ook van 180cm. Er staat 9,7 KV aan stroom op.

‘s Nachts staan ze op stal en ze staan sowieso aan huis, in het zicht.

De omheining van de paarden is aangepast (en waar nodig direct wat palen en latten vervangen) en van de pony’s is geheel nieuw. Daarbij ook nieuwe poorten en een nieuw apparaat gekocht.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 13:53

https://www.hbvl.be/regio/limburg/oudsb ... 3dEiJA7aSA

Hier dachten die lui dat die zwaar gewonde wolf nog wel te helpen was _-:(

Tekst achter betaalmuur.
Wel video van de gewonde en later geëuthaniseerde wolf.

Echt de koptekst ook #)

Citaat:
“Alles wat mis kon gaan, liep ook fout”: geëuthanaseerde wolf in Nederland beroert de gemoederen

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 13:55

DuoPenotti schreef:
https://www.hbvl.be/regio/limburg/oudsb ... 3dEiJA7aSA

Hier dachten die lui dat die zwaar gewonde wolf nog wel te helpen was _-:(

Tekst achter betaalmuur.
Wel video van de gewonde en later geëuthaniseerde wolf.

Echt de koptekst ook #)

Citaat:
“Alles wat mis kon gaan, liep ook fout”: geëuthanaseerde wolf in Nederland beroert de gemoederen

Idd jammer dat ie niet maanden opgesloten had hoeven worden en het 1000en euro's minder kost nu. Arm wolfje -O-

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 14:00

Precies. De centen. Daar draait het om.
Dier in de stess is bijzaak.
En of zijn verwondingen kunnen genezen naar zonder pijn kunnen jagen ook.
Of blijft hij dan in de opvang? Elke maand facturen sturen.

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 14:31

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 15:47

En zo is het….

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 16:09

Aanvallen Urk Fl gisteren en vandaag, totaal 6 schapen gedood
Citaat:
Zes schapen gesneuveld aan de Westermeerdijk; er wordt onderzocht of de dader een wolf is
vr 25 apr, 10:10 Algemeen
Grote schrik voor schapenhouder Wim van der Linde. Gisteren (donderdag) vond hij vijf van zijn schapen doodgebeten op de Westermeerdijk, nabij Het Urkerveld. Vanmorgen (vrijdag) was het weer raak (zie foto). Intussen gaat er op sociale media rond dat er een wolf is gesignaleerd op de Staartweg/Urkerdwarspad/Urkerweg. Dit is niet bevestigd door de officiële kanalen. Van de gedode schapen zijn monsters afgenomen om via DNA-testen te kunnen bewijzen of het hier om een wolf of om een grote hond gaat.

Dat laatste is namelijk in de afgelopen jaren met grote regelmaat gebeurd. De schapenhouder denkt dat het deze keer, hoewel hij niet had verwacht dat de wolf de hele polder over zou steken, eerder een wolf is. ,,Omdat mensen deze hebben gesignaleerd en omdat de verwondingen van onze schapen aan de buitenkant toch echt wel het werk van de wolf lijken. Tegelijk probeer ik een beetje nuchter er naar te kijken. Het is zeker niet uit te sluiten dat het toch een grote hond is geweest. Al zijn die aanvallen doorgaans overdag, deze keren is het in de nacht gebeurd.’’

De schapen van Van der Linde blijven ondanks de aanvallen buiten staan. ,,Het zijn er duizend; die zijn wat moeilijk binnen te zetten.’’ Ook afrasteren is op de dijk een onbegonnen werk, weet Van der Linde. ,,Dat kan misschien als je een klein stukje land hebt, maar op de vijf kilometer dijk een hek zetten, is geen doen.’’ Van der Linde heeft een akkerbouwbedrijf aan de Urkerweg en pacht het stuk Westermeerdijk om zijn schapen te weiden, sinds eind maart lopen ze daar weer rond.

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron Urkerland
https://www.heturkerland.nl/nieuws/alge ... dt-onderzo

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 16:24

Jessix schreef:
Voor de pony’s een omheining van palen met zwaar gaas met aan de buitenkant stroom van 180cm. En voor de paarden een houten omheining met aan de buitenkant stroom ook van 180cm. Er staat 9,7 KV aan stroom op.

‘s Nachts staan ze op stal en ze staan sowieso aan huis, in het zicht.

De omheining van de paarden is aangepast (en waar nodig direct wat palen en latten vervangen) en van de pony’s is geheel nieuw. Daarbij ook nieuwe poorten en een nieuw apparaat gekocht.

Wow, een behoorlijke investering!
Heb je een foto, als je het ok vindt die hier te delen?
En in welk wolvengebied woon jij?

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 16:57

Kaja schreef:
En zo is het….

Nou precies

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 20:50

Zichtmelding Beek-Ubbergen Gld
Citaat:
25 april 2025/Wylerbergmeer/Beek/Gelderland
‘Kijk! Een wolf, man!’: Jurre filmt een wolf bij het Wylerbergmeer, en nu gaan alle alarmbellen af
Vrijdagochtend om 05.30 uur filmde Jurre Verheijen een rennende wolf op de weg naar het Wylerbergmeer in Beek.
Onder schapenhouders zijn de alarmbellen inmiddels uitgebreid afgegaan.

„Kijk! Een wolf, man!” Zichtbaar opgewonden filmt Jurre Verheijen (25) uit Beek deze vrijdagochtend vanuit zijn auto op de Alde Weteringweg een dier dat wel heel veel weg heeft van een wolf. Het dier rent een stukje voor de wagen uit en buigt vervolgens rechtsaf een akker in.
Verheijen moet door naar zijn werk in Tiel, maar stuurt de beelden wel snel door naar zijn moeder. Die zet de beelden snel online en waarschuwt meteen dierenhouders in de hele polder. Want een wolf, die zie je niet vaak zo dicht bij de stad.

Nijmegen in? Dat gaat echt niet gebeuren. Daar is veel te veel menselijke activiteit
Glenn Lelieveld, Wolvenmeldpunt

Want dat het een wolf is, daarover twijfelt ook kenner Glenn Lelieveld van het landelijke Wolvenmeldpunt geen moment. „Als ik het filmpje zo zie, hoef ik daarvoor geen dna af te nemen”, zegt hij. „Dit is gewoon helder. Ik zou het ook geen nieuws noemen. Er kwamen al vaker wolven via de Ooijpolder het land in.”

Vier dode schapen

De Erlecomse schapenhouder Wilbert Verriet beschouwt de waarneming van vrijdagochtend wel degelijk als nieuws. Sinds er ruim drie jaar geleden bij een collega in Ooij vier schapen werden doodgebeten, kwamen er volgens hem geen echt serieuze melding meer binnen. „Het waren allemaal meldingen waarover discussie was. Schapen zijn er niet meer gedood”, zegt hij. „Maar ik heb het idee dat we over dit dier de komende dagen nog wel wat gaan horen.”

Lammetjes

Verriet heeft collega’s in de polder en rond Groesbeek gewaarschuwd. Een geluk is dat veel kleine schapenhouders hun dieren momenteel ’s avonds binnenhouden omdat ze lammetjes hebben, aldus Verriet. „Zelf zet ik nu voor de zekerheid mijn tweehonderd vleesschapen ook binnen. Verder heb ik verspreid over het poldergebied zo’n 250 schapen en lammeren voor de beweiding. Die blijven buiten. Ik denk dat ze achter hun stroomnetten aardig veilig staan, al is dat nooit zeker.”

Ook William Giesbertz, de bewuste collega met de doodgebeten schapen, is alert. „Deze wolf loopt wel héél dicht bij mij”, zegt hij. „Ik had een deel van mijn schapen al permanent buiten staan en wilde de rest dit weekend ook ’s nachts buiten laten. Dat laat ik nu maar achterwege.”

De Alde Weteringweg is de autoverbinding naar recreatieplas Wylerbergmeer, de Beekse voetbalvereniging BVC’12 en tennisclub De Oorsprong. De familie Verheijen-Ebbers runde er tot vorig jaar een manege en woont er nog steeds.
Te laat voor werk

Filmer Jurre Verheijen reageert, na zijn eerste opwinding, nuchter op zijn ontmoeting met de wolf. „Ik had maar een paar seconden om te filmen”, zegt hij. „Stilstaan om te blijven kijken? Nou, nee: ik was al een beetje laat voor mijn werk.”

Waar de wolf nu is, is onduidelijk. Volgens Lelieveld bestaat de kans dat hij een tijdje in de polder blijft hangen, waar hij op reetjesjacht kan. „Maar hij kan ook de Waalbrug oversteken en de Betuwe in trekken”, zegt hij. „We weten van een wolf met een chip die in het verleden de brug bij Emmerik overstak.”

Inwoners van Nijmegen hoeven niet bang te zijn dat het dier straks de straten van de stad onveilig maakt, denkt Lelieveld. „Nijmegen in? Dat gaat echt niet gebeuren. Daar is veel te veel menselijke activiteit.”

https://www.gelderlander.nl/berg-en-dal ... 3YlKDOqZJw

Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/1952au ... tid=wwXIfr

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 20:53

Lelieveld zegt xxx

Nou mensen. Tot nu toe is enkel het tegenovergestelde waar gebleken.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 21:58

Er schijnt sinds een week ofzo ook een wolf gezien te zijn in de staatsbossen bij St. Anthonis. Ik heb dat denk ik gemist in de meldingen? Heeft iemand anders daar wat van gehoord?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 22:00

Aanval Zuidwolde Dr gisteren
Citaat:
Zuidwolde Drenthe
24-04-2025
's nachts

Gisternacht een aanval op schapen.

3 schapen gedood. 2 schapen zwaar gewond en inmiddels geëuthanaseerd.

Sterkte voor de eigenaar.

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1LNYUv ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 22:01

lieke2 schreef:
Er schijnt sinds een week ofzo ook een wolf gezien te zijn in de staatsbossen bij St. Anthonis. Ik heb dat denk ik gemist in de meldingen? Heeft iemand anders daar wat van gehoord?

Niet langs zien komen.
Maar je kunt gerust een berichtje sturen naar geen wolf.
Het nummer staat bij iedere melding die van hun afkomstig is.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 22:08

Dank je Tienus! Dat ga ik doen.