Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 18:45

Het beleid van Coenradie lijkt voorlopig op een versoepeling.

Lijkt, want 'minder personeel' betekent doorgaans langer op cel zitten.

(...en dat rechtse sprookje over dat het een hotel zou zijn.)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 07:50

Nou ja de gevangenis hier is niet slecht.. het is geen Rwanda, noord Korea, Mexico etc..

En de meesten zitten er niet voor niks, me dunkt

Bron: Google

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 08:24

Klopt, zelfs gevangenen zijn mensen met basisrechten. Zelfs als ze iets verschrikkelijks hebben gedaan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 08:54

Cer schreef:
Nou ja de gevangenis hier is niet slecht.. het is geen Rwanda, noord Korea, Mexico etc..

En de meesten zitten er niet voor niks, me dunkt

Nee, ze zitten er vanwege een misdrijf.
En we respecteren de mensenrechten.

Maar dat sprookje van een hotel ergert me.
...oud gebruik: als ergens een nieuwe klooster of gevangenis in gebruik genomen wordt, worden omwonenden uitgenodigd.
Ook om een paar dagen te 'zitten'.
Heel leerzaam.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 12:59

Als een crimineel bij iemand het recht om te leven ontneemt dan heeft hij wat mij betreft niet meer recht op een goed leven al is het in gevangenschap.
De straffen in Nederland mogen van mij echt wel wat zwaarder.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 13:07

purny schreef:
Als een crimineel bij iemand het recht om te leven ontneemt dan heeft hij wat mij betreft niet meer recht op een goed leven al is het in gevangenschap.

In Nederland worden daders veel beter beschermd dan hun slachtoffers. :(

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 13:14

anjali schreef:
In Nederland worden daders veel beter beschermd dan hun slachtoffers. :(

In dat geval ligt de oplossing niet in het harder bestraffen van de daders maar wel in het beter beschermen van de slachtoffers.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 14:19

Een goed leven in de gevangenis? Lijkt me een contradictie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 14:40

Tja, tijdens de lockdown schreeuwden er nogal wat mensen, opsluiting in je huis, schande. Nu, strenger straffen, soberder enz. Zouden weleens dezelfde personen kunnen zijn.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 14:59

purny schreef:

Er is geen aanwijzing dat zwaarder straffen effectief is. Preventie en reintegratie wel, ook nog eens stuk goedkoper.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 15:09

In de vs kan je 80 keer levenslang krijgen, en nergens in een westers land wordt er zoveel gemoord als daar. Strenge straffen leveren geen preventie op.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 18:12

BigOne schreef:
Tja, tijdens de lockdown schreeuwden er nogal wat mensen, opsluiting in je huis, schande. Nu, strenger straffen, soberder enz. Zouden weleens dezelfde personen kunnen zijn.

Dat is een heel raar vergelijk.. mensen die niks misdaan hebben kunnen prima tegen hun eigen opsluiting protesteren…
En mensen die wel wat misdaan hebben … sja, ik vind dat sommige mensen echt hun basismensenrechten verspeeld hebben..

Qua moorden en Amerika en strenger straffen.. er ligt veel meer ten grondslag aan moorden en criminaliteit natuurlijk. Amerika heeft bijv een heel andere dynamiek dan Noorwegen..

Ik heb (weer even) gegoogled en Spanje is in Europa een land met weinig moorden, maar een heel streng gevangenis regime (binnen Europa is iets makkelijker vergelijkbaar..ipv met Amerika wat een soort 51 landjes bij elkaar zijn)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 18:20

Niks raar vergelijk, volgens mij snap je de sarcastische ondertoon niet helemaal.
En langer en strenger straffen, voor enkele delicten mag er strenger gestraft worden.
Maar ze kijken nu al of ze veroordeelden in het buitenland kwijt kunnen, geen plek en vooral geen personeel in Nederland.
Spanje mag dan voor ernstige delicten zware straffen uit delen, bij diefstal kunnen ze juist minder streng zijn. Dus op basis van een soort delict , moord , kun je gewoon geen vergelijk maken. Verschil is ook minimaal 0,8 om 0,9 per 100.000 inwoners.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 21:06

Citaat:

Huuuu. De martelkamer...? Weg laten rotten in de kerker van het kasteel...?

Gelukkig wonen wij in Nederland en doen we niet aan dit soort gedoe.
(Nu ja, de EBI in Vught misschien. "Soms moet je wat", met types als Holleeder en zo.)
Citaat:

?
We zijn als het gaat om levenslang echt de strengste in Europa, hoor.
Levenslang is hier gewoon levenslang (al moet het tegenwoordig om de twee jaar geëvalueerd worden).
En dan hebben we nog tbs: ook dat mondt met enige regelmaat uit in levenslang.
Citaat:
In Nederland worden daders veel beter beschermd dan hun slachtoffers.

....ik herinner me een stroomuitval in een wijk waar zowel een vriendin woonde als een gevangenis stond.
Wij sluiten die mensen op.
(Volstrekt terecht, maar het is wel opsluiting.)
Dan heb je ook te zorgen voor veiligheid - beide kanten op: graag geen ontsnappingen, maar ook geen ongelukken.
Ik ben de Schipholbrand nog niet vergeten.
(Ondeskundig personeel en de brandweer die voor een dichte deur kwam te staan.)
And please mind dat er onschuldigen in dat huis van bewaring zaten.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 17-08-24 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 21:06

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 21:13

Cer schreef:
Qua moorden en Amerika en strenger straffen.. er ligt veel meer ten grondslag aan moorden en criminaliteit natuurlijk. Amerika heeft bijv een heel andere dynamiek dan Noorwegen..

Die 'dynamiek' zijn gewoon keuzes over hoe je je samenleving in wilt richten. Amerika wil dat met heel veel geweld. En dat is dan ook precies wat ze krijgen: heel veel geweld. Dat is niet iets wat zomaar ontstaat, daar kun je keuzes in maken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 09:11

Scherpe post Shadow. Waar zeker een kern van waarheid in zit.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 14:24

pien_2010 schreef:
Scherpe post Shadow. Waar zeker een kern van waarheid in zit.

Het is natuurlijk zo dat in de U.S.A. bijna iedereen gewoon een wapen mag hebben. Met als gevolg dat die ook gebruikt zullen worden. Een vicieuze cirkel want ter verdediging wil dan ook iedereen weer een wapen hebben!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 18:42

Ik vind t vnl heel simplistisch gedacht en niet scherp..

De kaarten mbt gun ownership vs gun violence en crime rates zijn best interessant..

Voor wat vergelijken betreft gaf ik Spanje aan ivm straffen en geweld enzo.. maar laten we doorgaan over Amerika :j

En zware criminelen laten wegrotten huuuuu waarom niet? Want met Dutroux ging t ook zo lekker (België liet m vrij als ik me niet vergis)
Als iemand mijn kind martelt en dood vind ik water en brood en geen tv eigenlijk nog te makkelijk ja huuuu

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 18:46

Dutroux vrijgelaten? Die zit nog steeds vast hoor.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 19:46

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 08:05

het staat in je eigen gequote link Cowboy55

Citaat:
Tussen januari 1985 en december 1985 ontvoerde en verkrachtte Marc Dutroux minstens vijf meisjes......Dutroux werd in 1986 in voorhechtenis opgesloten in de gevangenis van Jamioulx. In 1989 volgde de veroordeling van Dutroux, Martin en Van Peteghem. Dutroux kreeg een gevangenisstraf van tien jaar en zijn echtgenote Michelle Martin een straf van vijf jaar. Dutroux werd bovendien veroordeeld tot drie jaar gevangenisstraf voor de overval uit 1983 en kreeg nog 6 maanden gevangenisstraf voor verschillende kleinere diefstallen. Van Peteghem werd veroordeeld tot 6,5 jaar gevangenisstraf.[7] Na zijn veroordeling in 1989 werd Dutroux overgebracht naar de gevangenis van Bergen.

Van Peteghem werd in 1991 vrijgelaten en stierf kort nadien in een verkeersongeluk. In 1992 werden Dutroux en Martin door de toenmalige minister van Justitie Melchior Wathelet in het kader van de Wet-Lejeune vervroegd vrijgelaten. Intussen is het duidelijk dat Dutroux tijdens zijn gevangenschap in Bergen alles op alles zette om een evaluatie goed gedrag te krijgen.

Misschien hadden ze hem de eerste keer moeten houden, in ieder geval langer...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 08:07

BigOne schreef:
Niks raar vergelijk, volgens mij snap je de sarcastische ondertoon niet helemaal.

Leg m dan even uit?
"Mensen die voor langer straffen zijn, zijn tegen opsluiting in hun eigen huis".. Ik mis het sarcasme inderdaad denk :) Want volgens mij kan dat prima.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 09:19

Wanneer je dat verschil niet snapt, je werd niet “ opgesloten “ in je eigen huis, er kon nog meer dan genoeg. In de gevangenis zit je pas echt in een lockdown.
En wat betreft Dutroux;
Marc Dutroux (68) is nog lang niet aan dat punt. Dat is hij op 13 augustus 2026 pas, 30 jaar na zijn arrestatie. En dan nog is er tbs.18 jan 2024.

Ja hij is in 1992 vrijgekomen maar niet voor de moorden die hij nadien pleegde. En die laten ze de gevangenis nu ook niet meer uit.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 10:32