Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cer schreef:Nou ja de gevangenis hier is niet slecht.. het is geen Rwanda, noord Korea, Mexico etc..
En de meesten zitten er niet voor niks, me dunkt
purny schreef:Als een crimineel bij iemand het recht om te leven ontneemt dan heeft hij wat mij betreft niet meer recht op een goed leven al is het in gevangenschap.
De straffen in Nederland mogen van mij echt wel wat zwaarder.
BigOne schreef:Tja, tijdens de lockdown schreeuwden er nogal wat mensen, opsluiting in je huis, schande. Nu, strenger straffen, soberder enz. Zouden weleens dezelfde personen kunnen zijn.
Citaat:Als een crimineel bij iemand het recht om te leven ontneemt dan heeft hij wat mij betreft niet meer recht op een goed leven al is het in gevangenschap.
Citaat:De straffen in Nederland mogen van mij echt wel wat zwaarder.
Citaat:In Nederland worden daders veel beter beschermd dan hun slachtoffers.
Cer schreef:Qua moorden en Amerika en strenger straffen.. er ligt veel meer ten grondslag aan moorden en criminaliteit natuurlijk. Amerika heeft bijv een heel andere dynamiek dan Noorwegen..
prompter schreef:Dutroux vrijgelaten? Die zit nog steeds vast hoor.
Citaat:Tussen januari 1985 en december 1985 ontvoerde en verkrachtte Marc Dutroux minstens vijf meisjes......Dutroux werd in 1986 in voorhechtenis opgesloten in de gevangenis van Jamioulx. In 1989 volgde de veroordeling van Dutroux, Martin en Van Peteghem. Dutroux kreeg een gevangenisstraf van tien jaar en zijn echtgenote Michelle Martin een straf van vijf jaar. Dutroux werd bovendien veroordeeld tot drie jaar gevangenisstraf voor de overval uit 1983 en kreeg nog 6 maanden gevangenisstraf voor verschillende kleinere diefstallen. Van Peteghem werd veroordeeld tot 6,5 jaar gevangenisstraf.[7] Na zijn veroordeling in 1989 werd Dutroux overgebracht naar de gevangenis van Bergen.
Van Peteghem werd in 1991 vrijgelaten en stierf kort nadien in een verkeersongeluk. In 1992 werden Dutroux en Martin door de toenmalige minister van Justitie Melchior Wathelet in het kader van de Wet-Lejeune vervroegd vrijgelaten. Intussen is het duidelijk dat Dutroux tijdens zijn gevangenschap in Bergen alles op alles zette om een evaluatie goed gedrag te krijgen.