Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 20:30

irmaz schreef:
@hagelslag, ik denk dat er heel veel bedrijven op dit moment bezig zijn om alle processen flink onder de loep te nemen en te gaan besparen waar mogelijk is.

Het ministerie van Economische zaken had vandaag een plaatje op Twitter waarin ze een aantal kentallen mbt gasgebruik, opslag, import en nog een getal dat ik vergeten ben.
Blijkbaar verbruiken we op dit moment 30% minder gas dan dezelfde periode in de afgelopen 3 jaar. Ik vind dat een behoorlijk indrukwekkend verschil.

Ik denk idd dat vele bedrijven dit doen.
Maar ik vind het fijn om te zien dat direct waar ik werk ook direct wat word ondernomen ipv plannen en discussiëren etc....
Gewoon direct korte metten maken...

Terwijl normaal vele dingen op de lange baan worden geschoven

BigOne

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 21:03

Dat is ook het enigste voordeel aan deze oorlog, de energie transitie gaat razendsnel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 21:09

Van gas naar kolen ja, helaas is dat een stap de verkeerde kant op.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 21:11

enzino schreef:

Inderdaad. En kernenergie komt ook weer meedoen. Op zich schoon op kort termijn, maar het afval probleem daar vind ik wel wat van, want wordt heeeeeeeeeel lang doorgeschoven naar de volgende generaties.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 21:37

Aan de andere kant, overgang naar schone energiebronnen gaat ook in de hoogste versnelling nu. Dat was anders ook nog een langdurige weg geweest .

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 21:41

bigone schreef:
Aan de andere kant, overgang naar schone energiebronnen gaat ook in de hoogste versnelling nu. Dat was anders ook nog een langdurige weg geweest .

O ja???

Kolencentrales worden langer opengehouden, kernenergie is weer alternatief.
Ik heb mijn twijfels bigone bij je bericht.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 22:06

Jazeker worden er met het oog op het totale dichtdraaien van de gaskraan nu sluitingen van vervuilende fabrieken teruggedraaid. Je kunt niet alles zo maar een op één vervangen.
Maar waterstof is booming, bepaalde fabrieken worden versneld afgebouwd enz. Zal er even wat berichten bij zoeken.
Dat betekend inderdaad dat we nog even langer met de vervuilers zitten maar veel korter dan eerst was voorzien.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 22:12

pien_2010 schreef:
enzino schreef:

Inderdaad. En kernenergie komt ook weer meedoen. Op zich schoon op kort termijn, maar het afval probleem daar vind ik wel wat van, want wordt heeeeeeeeeel lang doorgeschoven naar de volgende generaties.

Valt op zich mee; de voorraad uranium is eindig, en daar is niet zó veel meer van. Dus die korte termijn is heel letterlijk.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 22:23

Aan de andere kant denk ik (hoop ik?) dat nog veel meer mensen en bedrijven nu ook beter opletten, en aanpassingen doen. Zoals wat Hagelslag al noemt. Maar ook op kleinere schaal bij mensen thuis, kleine dingen zoals korter douchen, de thermostaat indien mogelijk wat lager, in huis aanpassingen om minder verspillend om te gaan met energie zoals radiatorfolie, isolerende gordijnen, tochtstrips, tijdschakelaars, zulk soort dingen. Hoe meer mensen ook dit soort dingen doen, hoe minder er uiteindelijk ook op lange termijn (jaren) nodig zal zijn aan energie, waar die energie dan ook vandaan komt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 22:35

Kuggur schreef:
pien_2010 schreef:

Valt op zich mee; de voorraad uranium is eindig, en daar is niet zó veel meer van. Dus die korte termijn is heel letterlijk.

De nadelen van kernenergie zijn dat bij de productie van kernenergie radioactief materiaal ontstaat. Dit afval is nog duizenden jaren gevaarlijk. Het moet dus gedurende deze lange tijd op een veilige plek, bijvoorbeeld ondergronds, opgeslagen worden. Daar heb ik het over, dat probleem wordt doorgeschoven naar volgende generaties waarvan we nu nog niet eens zicht hebben hoe lang in werkelijkheid dit materiaal gevaarlijk is. Ik vind dat zelf not done en onetisch.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 22:51

pien_2010 schreef:
De nadelen van kernenergie zijn dat bij de productie van kernenergie radioactief materiaal ontstaat. Dit afval is nog duizenden jaren gevaarlijk. Het moet dus gedurende deze lange tijd op een veilige plek, bijvoorbeeld ondergronds, opgeslagen worden. Daar heb ik het over, dat probleem wordt doorgeschoven naar volgende generaties waarvan we nu nog niet eens zicht hebben hoe lang in werkelijkheid dit materiaal gevaarlijk is. Ik vind dat zelf not done en onetisch.

Geen duizenden jaren Pien. De halfwaardetijd van Jodium-129, het bijproduct van een uranium gestookte kerncentrale is 15,7 miljoen jaar. De halfwaardetijd van uranium-235 is 700 miljoen jaar. De halfwaardetijd van uranium-238 is 4,5 miljard jaar. Dat is naar verluid zolang als de aarde bestaat.

En als de straling van pak m beet Chernobyl voor de mensen die er bovenop zaten een paar dagen/weken was voordat ze tot soep werden omgetoverd dan is dat na miljoenen/miljarden jaren nog steeds maar een paar maanden voordat mensen die eraan blootgesteld worden oplossen. Het is immers maar halfwaardetijd. De volgende halfwaardetijd (van 50% naar 25%) is wederom miljoenen/miljarden jaren.

Kortom, serieus slecht plan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 06:59

Kuggur schreef:

De NEA schat dat de voorraad voldoende is voor 230 jaar bij het huidige verbruik. Dat geeft wel een bijzondere interpretatie van de woorden "letterlijk korte termijn".

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 08:49

Over kernenergie gesproken...

Rusland zet raketten neer bij kerncentrale Zaporizja

Het Russische leger gebruikt de kerncentrale bij Zaporizja in Oekraïne als wapenopslag en heeft daar raketsystemen staan. Ook zouden de Russen vanaf de grootste kerncentrale van Europa artillerie afvuren, zei het hoofd van het Oekraïense staatsenergiebedrijf Energoatom vrijdag in een tv-interview.

De nucleaire installatie ligt aan de Dnjepr in het zuidoosten van Oekraïne en werd niet lang na het begin van de Russische invasie veroverd. "De bezetters brengen daar hun machines heen, inclusief raketsystemen", zei Energoatom-hoofd Pedro Kotin. De situatie ter plaatse zou volgens hem "extreem gespannen" zijn. Zo'n vijfhonderd Russische soldaten zouden de controle hebben over het terrein. De centrale zou wel nog bediend worden door Oekraïens personeel.

Kotin haalde ook uit naar het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA). De atoomwaakhond van de VN wil experts naar Zaporizja sturen voor "noodzakelijk onderhoud" en maakt zich zorgen over de toestand van het personeel, maar zo'n bezoek zou volgens Energoatom de Russische bezetting van de centrale alleen maar legitimeren. "Het IAEA speelt politieke spelletjes en balanceert tussen Rusland en Oekraïne", stelde Kotin.

De waakhond heeft de kerncentrale sinds de Russische invasie van Oekraïne in februari begon niet meer kunnen bezoeken. De regio Zaporizja is grotendeels in Russische handen.

Bron de telegraaf

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 09:27

Vanuit Russisch oogpunt de meest veilige plek voor hun moord machines.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 09:28

Pffffffff , tja .....precies bigone.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 09:39

bigone schreef:
Vanuit Russisch oogpunt de meest veilige plek voor hun moord machines.

Ja en dat maakt overgaan van gas op kernenergie nog eens extra risiciovol.

Ik ben het niet eens dat Europa de grote verliezer wordt van dit conflict. Als we deze energiecrisis overleven (en dat doen we daar twijfel ik niet aan) dan is Europa in 1 keer van oude, in slaap gesuste, ontevreden en uitdovende samenleving weer helemaal actief in de frontlinie aanwezig en wakker.

Je ziet dat er nu enorm veel geld vrij komt voor oplossingen als waterstofgas maar ook andere verbrandingsbronnen zoals ijzer worden onderzocht. Er is een bierbrouwer die pas geleden een deel van zijn verwarmingsprocessen heeft omgezet in het verbranden van ijzer in plaats van gas:
https://www.youtube.com/watch?v=Qn7ijkiApu8

En inmiddels wordt het ook gebruikt voor het verwarmen van 500 huishoudens: https://innovationorigins.com/en/500-ho ... on-powder/

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 09:56

Ja, ben er ook echt wel van overtuigd dat we nooit meer teruggaan naar het oude.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 10:20

irmaz schreef:
Ik ben het niet eens dat Europa de grote verliezer wordt van dit conflict. Als we deze energiecrisis overleven (en dat doen we daar twijfel ik niet aan) dan is Europa in 1 keer van oude, in slaap gesuste, ontevreden en uitdovende samenleving weer helemaal actief in de frontlinie aanwezig en wakker.

Je ziet dat er nu enorm veel geld vrij komt voor oplossingen als waterstofgas maar ook andere verbrandingsbronnen zoals ijzer worden onderzocht.

Wat wat wat?

Aan welke frontlinie zijn we dan precies aanwezig?

Onze alternatieve energie is of goedkoper dan de alternatieven waarna andere landen zullen volgen (met minder investeringen aangezien wij de test tuin zijn), of het is duurder (wat de verwachting is). Hoe kunnen we globaal concurreren als onze energiekosten zo hoog zijn? Waarom zou een bedrijf zich in de EU willen vestigen met zulke hoge kosten of waarom zou iemand duurdere EU producten willen hebben als ze het goedkoper ergens anders vandaan kunnen krijgen?

Besef wel dat we de kosten zullen laten toenemen tov nu; EU producten/diensten zijn al relatief duur en zullen dus duurder worden. Waar komt die extra kwaliteit opeens vandaan, want die komt niet uit het niets.

De EU merken/landen die internationaal concurreren zullen het alleen maar moeilijker krijgen met duurdere energie. En de kosten van de energietransitie is geld dat niet gestoken kan worden in andere innovaties waar globale behoefte aan is. Het enige concurrentievoordeel dat we kunnen bereiken is "energieleider" worden, zoals NL een reputatie heeft voor watermanagement. Maar dat zal zoveel op moeten brengen dat het compenseerd voor bijna elke andere sector waar we verliezen. Bovendien ligt die rol nu in Azie.

Waterstofgas en alles is leuk, maar alleen als je eerst jezelf in de voet schiet met emissiedoelen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 10:33

Enzino heb jij daar een oplossing voor?

Rusland heeft Oekraïne aangevallen etc etc. Verhaal bekend. Wat moet Europa dan doen? Niet sanctioneren? Niet Oekraïne met wapens, geld, opleiding ondersteunen?
Het lijkt net alsof Europa zo raar bezig is, terwijl er maar één aggressor is die de boel....zullen we het eens positief formuleren.....Europa en andere westerse landen heeft wakker geschud en overtuigd heeft van hun terroristische bedoelingen gezien alle oorlogsmisdaden die gepleegd worden.

Wat moet Europa dan doen? Niets? Iets?
Ik denk dat we dan ook met tekorten zouden zitten want Rusland heeft hare ware onbetrouwbare aard getoond in mijn ogen.

Maar overtuig me als het anders is volgens jou.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 10:47

enzino schreef:
irmaz schreef:

Je ziet dat er nu enorm veel geld vrij komt voor oplossingen als waterstofgas maar ook andere verbrandingsbronnen zoals ijzer worden onderzocht.

Wat wat wat?

Aan welke frontlinie zijn we dan precies aanwezig?

Onze alternatieve energie is of goedkoper dan de alternatieven waarna andere landen zullen volgen (met minder investeringen aangezien wij de test tuin zijn), of het is duurder (wat de verwachting is). Hoe kunnen we globaal concurreren als onze energiekosten zo hoog zijn? Waarom zou een bedrijf zich in de EU willen vestigen met zulke hoge kosten of waarom zou iemand duurdere EU producten willen hebben als ze het goedkoper ergens anders vandaan kunnen krijgen?

Besef wel dat we de kosten zullen laten toenemen tov nu; EU producten/diensten zijn al relatief duur en zullen dus duurder worden. Waar komt die extra kwaliteit opeens vandaan, want die komt niet uit het niets.

De EU merken/landen die internationaal concurreren zullen het alleen maar moeilijker krijgen met duurdere energie. En de kosten van de energietransitie is geld dat niet gestoken kan worden in andere innovaties waar globale behoefte aan is. Het enige concurrentievoordeel dat we kunnen bereiken is "energieleider" worden, zoals NL een reputatie heeft voor watermanagement. Maar dat zal zoveel op moeten brengen dat het compenseerd voor bijna elke andere sector waar we verliezen. Bovendien ligt die rol nu in Azie.

Waterstofgas en alles is leuk, maar alleen als je eerst jezelf in de voet schiet met emissiedoelen.

Nederland hád reputatie als watermanagement maar heeft totaal nooit geanticipeerd op het vasthouden van water bij droogte. Je kan er op wachten dat ons kraanwater straks ook onbetaalbaar wordt (maar ondertussen bedrijven willen binnenhalen die grootgebruiker zijn...)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 10:48

pien_2010 schreef:
Enzino heb jij daar een oplossing voor?

Rusland heeft Oekraïne aangevallen etc etc. Verhaal bekend. Wat moet Europa dan doen? Niet sanctioneren? Niet Oekraïne met wapens, geld, opleiding ondersteunen?
Het lijkt net alsof Europa zo raar bezig is, terwijl er maar één aggressor is die de boel....zullen we het eens positief formuleren.....Europa en andere westerse landen heeft wakker geschud en overtuigd heeft van hun terroristische bedoelingen gezien alle oorlogsmisdaden die gepleegd worden.

Wat moet Europa dan doen? Niets? Iets?
Ik denk dat we dan ook met tekorten zouden zitten want Rusland heeft hare ware onbetrouwbare aard getoond in mijn ogen.

Maar overtuig me als het anders is volgens jou.

Met sancties is nog nooit een conflict gewonnen, enkel de bevolking wordt er armer door.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 11:03

elnienjo heb jij een oplossing? Wat zou jij doen of voorstellen?

Alleen negatief kritiek geven is volgens mij ook niet fijn in een discussie. Dus ik ben wel benieuwd hoe jij denkt dat dit aangepakt moet worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 11:10

Wat frontlinie betreft , of langs de Westerse- Oekraïense grens of langs de Oekraïnse Russische grens. Andere uitkomsten zijn er niet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 11:11

Maatregelen terugdraaien komt over als een teken van zwakte, dus daarvoor zal wel niet gekozen worden. Maar ze hadden er nooit aan moeten beginnen. Prima dat ze alle tegoeden van Russen bevriezen maar had nooit de energie-import stopgezet. Fout van ons is dat we te westers denken met morele regeltjes die we onszelf hebben opgelegd, maar daar hebben andere culturen totaal geen boodschap aan. Het feit alleen al dat wij dingen 'oorlogsmisdaad' noemen, net alsof oorlog een eerlijk spel is. We moeten juist leren denken zoals de andere partijen denken zoals China, India, Zuid Afrika. Het eens superieure westen gaat nu flink onderuit doordat we niet opportunistisch durven/willen handelen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 11:15

Och Elnienjo, wat is het leven toch mooi wanneer je zo simpel kunt denken. Energie blijven importeren , dan hadden er helemaal geen sancties hoeven komen. Had je er wel bij stil gestaan dat die vermaledijde vluchtelingenstroom dan 10 keer zo hoog was geweest?
Dan waren er geen 4 maar 40 miljoen Oekraïners gevlucht, die ook nog eens niet terug konden.