Cer schreef:De productie van kern energie an sich geeft veel minder co2 dan alternatieven, zegt Google.
Klopt.
Maar niemand doet dat - om begrijpelijke redenen.
(De nucleaire bommen, inclusief testen etc niet meegerekend.)
(Die kernreactie kan heus zonder al dat beton etc etc etc.)
Citaat:
Dodewaard zou efficiënt kunnen zijn als ie in gebruik genomen wordt (dat ie niet kosten efficiënt is, is omdat ie niet gebruikt wordt. Als je een windmolenpark niet gebruikt kan ik me voorstellen dat dat ook niet kostenefficiënt is)
Ehm, het ding is 25 jaar geleden uit productie gegaan en er moet nu nog een tiental jaren (of wat wad het precies) 'blijven rusten'.
Als je het ding weer in productie wil brengen moet het ding eerst grondig 'verspijkerd' worden (wat als een terrorist zich er met een groot vliegtuig in boort, etc.) en daarna krijg je eenzelfde periode 'afkoeling totdat eindelijk sloop mogelijk is'.
Citaat:
Qua gevaar..Dat schijnt vrij lokaal te zijn. Er zijn meer dingen die slecht zijn voor t milieu/klimaat zonder voordelen.
Tja, ooit woonde ik in de Randstad, onder het bereik van Doel, Borssele, Delft en Putten.
'Vrij lokaal' is een understatement. Toen Tjernobil klapte had dat tot in Nederland effect.
In Drenthe trilt de bodem, maar de dichtstbijzijnde kerncentrale heb ik maar niet uitgezocht. (Angela Merkel trok haar conclusies na Fukushima.)
Citaat:
Plus dat er relatief weinig mee gebeurt (ik denk dat er meer olietankers kapot gaan en vliegtuigen omlaag komen dan dat er kern centrales ontploffen, maar dat is een aanname..)
Ik heb er zelf niet zoveel op tegen.. er schijnen best enorme voordelen aan te zitten..
Het béétje gezonde verstand dat de mensheid heeft, is dat de meeste kernreactoren veel grondiger bewaakt worden.
(Of, zoals Sellafield, regelmatig een andere naam krijgen.)
Olietankers met 17 bemanningsleden, waarvan de meesten onderbetaalde Filippijnen zijn is nu eenmaal ook verre van slim.