22 april 2026/Denemarken
"De schrik van mijn leven": Man achtervolgd door wolvenroedel tot aan zijn voordeur
Een echtpaar in Denemarken beleefde een angstaanjagende ontmoeting met een roedel van zes wolven ten noorden van het stadje Oksbøl. Het incident vond plaats op 10 april, toen de man en zijn hond ganzen probeerden te verjagen uit een tarweveld.
Plotseling zag hij de dieren, die onverwacht achter hem waren verschenen en hem op de voet volgden. Ondanks luid geschreeuw en paniekerige gebaren konden de wolven niet definitief worden weggejaagd en kwamen ze steeds dichterbij.
De man beschreef de situatie als het engste moment van zijn leven en rende uiteindelijk met zijn hond naar huis. De roedel volgde hen de tuin in, op slechts 10 meter afstand.
Escalerend op eigen terrein
Terwijl zijn vrouw de scène filmde met haar mobiele telefoon, haalde de man zijn jachtgeweer uit huis. Hij loste twee waarschuwingsschoten in de grond om de dieren definitief weg te jagen.
Volgens de echtgenoot was dit de enige manier om het potentieel agressieve gedrag van het alfamannetje te stoppen. "Ik was er kapot van; ik ben nog nooit zo bang en geschrokken geweest", vertelde hij aan de media.
Zoals de Deense omroep DR meldde, werd de man aangegeven bij de politie nadat een video van het incident was gepubliceerd. De politie in Zuid- en Zuid-Jutland onderzoekt het incident en bekijkt of er sprake is van overtredingen van de jachtwetgeving.
Juridisch grijs gebied en vijandigheid
Het echtpaar besloot pas nu naar buiten te treden met hun verhaal nadat ze online massaal waren lastiggevallen. Bedreigingen op sociale media zorgden ervoor dat ze aanvankelijk anoniem wilden blijven.
De jager eist nu duidelijke regelgeving voor de omgang met wolven die geen angst voor mensen tonen. Hij vreest dat hij zijn jachtvergunning permanent kwijtraakt vanwege het politieonderzoek.
Het Deense Agentschap voor Milieu en Waterbeheer bevestigde dat er in dit gebied al een vergunning bestaat voor het beheer van probleemwolven. Er werd echter benadrukt dat het echtpaar in principe correct had gehandeld door consequent te proberen de dieren weg te jagen.
https://www.nordisch.info/panorama/angs ... T7O7X0Y5IA