Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 13:47

https://www.hln.be/buitenland/rusland-d ... ~aa94fe5e/

In dit artikel en anderen valt te lezen daþ Rusland dreigt met blijvende sluiting van gaspijplijn nordstream dat afhankelijkis van 1. Hoeveelheidafname en 2. De sancties.

We hebben het hier al eerder over gehad. Dit wordt toch wel een spannend ding in mijn ogen. Duitsland is zeer afhankelijk hiervan en de vraag is houdt Duitsland en dus de EU de "poot strak". Ik hoop zelf nl van wel want als het allemaal niets zou doen zou Rusland niet hiermee dreigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 14:11

De 22e gaan we het zien, dan is het onderhoud klaar. De gevolgen zijn mogelijk rampzalig voor de Duitse economie en dat op een moment dat de problemen al aan het opstapelen zijn (opkomende recessie & historisch hoge inflatie).

Deutsche Bank heeft het al over brandhout sprokkelen om warm te blijven winter in haar modellen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 14:31

pien_2010 schreef:

In dit artikel en anderen valt te lezen daþ Rusland dreigt met blijvende sluiting van gaspijplijn nordstream dat afhankelijkis van 1. Hoeveelheidafname en 2. De sancties.

We hebben het hier al eerder over gehad. Dit wordt toch wel een spannend ding in mijn ogen. Duitsland is zeer afhankelijk hiervan en de vraag is houdt Duitsland en dus de EU de "poot strak". Ik hoop zelf nl van wel want als het allemaal niets zou doen zou Rusland niet hiermee dreigen.

Ik hoop dat de santies zsm worden opgeheven. We schieten onszelf hiermee alleen maar in de voet. De euro is gekelderd en de roebel gestegen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 14:32

enzino schreef:
De 22e gaan we het zien, dan is het onderhoud klaar. De gevolgen zijn mogelijk rampzalig voor de Duitse economie en dat op een moment dat de problemen al aan het opstapelen zijn (opkomende recessie & historisch hoge inflatie).

Deutsche Bank heeft het al over brandhout sprokkelen om warm te blijven winter in haar modellen.

Ik las gisteren dat Duitsland huurwoningen/appartementen verplicht op 17 graden wil laten zetten.
Denk dat de verkoop van elektrische kachels wel zal stijgen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 14:37

Economische crisis zat er hoe dan ook al langer aan te komen. Excuus verklaring 1 was corona, nu is het Oekraine.
Roebel "stijging" is het gevolg van een Russische centrale bank die maatregelen kan nemen om dat te steunen en heel weinig vraag (meer vorm van creatief boekhouden. Dat is dus meer schone schijn dan werkelijk zo.
Euro kan niet ondersteund worden zo, deels door afspraken en groot deel door dikke schulden van aantal eurolanden die gezien verleden niet een economie hebben die werkt met een "harde" of stabiele munt zoals de euro bedoeld is + banken die er vanuit kunnen gaan dat de schulden linksom of rechtsom wel betaald worden om de euro overeind te houden.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 14:37

Roebel is niet gestegen, dat is een kunstmatig getal. Je kunt vrijwel niks meer kopen met een roebel, alleen intern Rusland is het nog iets waard.

Duitsland krijgt 8 miljard Euro energiesteun van Europa.

Gas is in Duitsland niet zo gebruikelijk als huishoudbrandstof als in Nederland. Pas de laatste jaren is er, zoals Nederland de warmtepomp wordt gepromoot, in Duitsland het gas als milieuverbeteringsslag aanbevolen. Er wordt in Duitsland veel met olie gestookt en dan levert overgaan op gas een milieuwinst op.

elnienjo

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 14:42

Nu zou je waarschijnlijk beter af zijn met die olie. Een Vlaamse kennis van mij is een paar jaar geleden overgestapt van mazout op gas en klaagt dat het nu 4 keer zo duur is. Als ze deze prijsstijging voorzien hadden waren ze nooit overgestapt.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 15:08

elnienjo schreef:
Nu zou je waarschijnlijk beter af zijn met die olie. Een Vlaamse kennis van mij is een paar jaar geleden overgestapt van mazout op gas en klaagt dat het nu 4 keer zo duur is. Als ze deze prijsstijging voorzien hadden waren ze nooit overgestapt.

Want de mazoutprijs is ondertussen niet meegestegen met de olieprijs? :roll:
https://informazout.be/nl/mazout/prijs# ... 1.3562%2Fl.
Even stukje naar beneden scrollen, de grafiek kan terug tot 1-1-2019.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 15:21

elnienjo schreef:
enzino schreef:

Ik las gisteren dat Duitsland huurwoningen/appartementen verplicht op 17 graden wil laten zetten.
Denk dat de verkoop van elektrische kachels wel zal stijgen.
Heb je daar ook een bron van?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 15:22

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 15:31

Tijdens de nachturen ja, dan slapen de meeste mensen :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 15:59

irmaz schreef:
Roebel is niet gestegen, dat is een kunstmatig getal. Je kunt vrijwel niks meer kopen met een roebel, alleen intern Rusland is het nog iets waard.

Duitsland krijgt 8 miljard Euro energiesteun van Europa.

Gas is in Duitsland niet zo gebruikelijk als huishoudbrandstof als in Nederland. Pas de laatste jaren is er, zoals Nederland de warmtepomp wordt gepromoot, in Duitsland het gas als milieuverbeteringsslag aanbevolen. Er wordt in Duitsland veel met olie gestookt en dan levert overgaan op gas een milieuwinst op.

En kolen. DL heeft nog veel kolencentrales.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 16:05

irmaz schreef:

Ik dacht dat Rusland internationale betalingen in Roebels eist van veel Europese landen.

En elke wisselkoers is een "kunstmatig getal", er is een peg, een gecommuniceerde bandbreedte of een niet gecommuniceerde bandbreedte.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 16:08

enzino schreef:
irmaz schreef:

Ik dacht dat Rusland internationale betalingen in Roebels eist van veel Europese landen.

Zover ik begrepen heb betalen heel veel landen niet in roebels of hebben het aangekaard of hebben het gas stop gezet daar Rusland eenzijdig terugkwam op de afspraken en dat is contractbreuk. Ik heb daar geen links meer van daar dit een tijdje geleden speelde maar zo heb ik het begrepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 16:13

Enkele landen/bedrijven hebben ook toegegeven en houden nu tegoeden aan in Rub om grondstoffen te kunnen kopen. Die zullen echter niet happig zijn dit publiekelijk te maken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 16:17

Enkele, het grootste gedeelte niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 16:21

enzino schreef:
Enkele landen/bedrijven hebben ook toegegeven en houden nu tegoeden aan in Rub om grondstoffen te kunnen kopen. Die zullen echter niet happig zijn dit publiekelijk te maken.
dat klopt ook en had ik moeten vermelden. In die zin maak ik me echt zorgen om Duitsland want ben bang dat de "gesloten linies " verbroken gaan worden door hen want ze zijn te afhankelijk en ik ben bang dat dan Rusland teveel in de kaart gespeeld wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 16:54

bigone schreef:
Enkele, het grootste gedeelte niet.

Bottom line is dat er wel degelijk handel in roebels plaats vind en het niet alleen voor binnen Rusland is. De handel in roebels is hoogst waarschijnlijk sterk toegenomen sinds ze geen toegang meer hebben tot swift. Verder geen zin er getallen bij te zoeken, teveel moeite op mobiel.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 16:55

pien_2010 schreef:
enzino schreef:
dat klopt ook en had ik moeten vermelden. In die zin maak ik me echt zorgen om Duitsland want ben bang dat de "gesloten linies " verbroken gaan worden door hen want ze zijn te afhankelijk en ik ben bang dat dan Rusland teveel in de kaart gespeeld wordt.

Ik hoop dat Duitsland het doorbreekt en de sancties opheft zodat we niet massaal de armoede ingetrokken worden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 17:08

Elnienjo die oorlog ga jij en ik en iedereen zowiezo voelen. Dus ijdele hoop. Dit ongeacht wat Duitsland doet. Alleen, als ik dan pijn moet lijden, dan graag met gesloten linies want dat geeft de meeste kans op oorlog snel voorbij daar Poetin gestopt wordt.
Zonder gesloten lines heeft hij meer geld voor zijn oorlogsindustrie en duurt het allemaal nog langer, met meer doden en gewonden aan beiden kanten.

Vergeleken met vorig jaar zullen wij alleen al in de winter 300 euros meer kwijt zijn aan stookkosten als vorig jaar en voor ons is dat heel erg veel geld.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 17:19

pien_2010 schreef:

Even hierop inspelen.
Ik weet dat de fabriek waar ik werk hard gewerkt word om op elektrischiteit te gaan ipv gas om graan te drogen.

Iddem word nu eerst de nieuwe oogst graan zo snel mogelijk opgebruikt zodat ze deze niet eerst nog een paar % moeten Drogen.

Het drogen gebeurd nu nog middels gas.
En dit willen ze vermeiden ivm de prijzen etc...

Op 2 gebouwen zijn ze nu bezig met de Solaranlage. Het 3de nieuwe gebouw wat nu in aanbouw is krijgt direct Solaranlage erop.

Dus er word bij de fabriek waar ik werk hard gewerkt om onafhankelijker te worden van gas

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 18:10

@hagelslag, ik denk dat er heel veel bedrijven op dit moment bezig zijn om alle processen flink onder de loep te nemen en te gaan besparen waar mogelijk is.

Het ministerie van Economische zaken had vandaag een plaatje op Twitter waarin ze een aantal kentallen mbt gasgebruik, opslag, import en nog een getal dat ik vergeten ben.
Blijkbaar verbruiken we op dit moment 30% minder gas dan dezelfde periode in de afgelopen 3 jaar. Ik vind dat een behoorlijk indrukwekkend verschil.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 19:53

Interessant hagelslag en wat goed!
30% minder is veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 19:58

De export van brandstoffen van Rusland naar Saudi Arabia is verdubbeld in Q2 tov vorig jaar.

De Saudi's zijn meer gaan importeren (met korting vanwege de embargo's) zodat ze hun eigen olie niet hoeven te gebruiken want die kunnen ze voor de volle prijs aan Europa leveren.

Rusland moet met korting verkopen maar de hogere marktprijzen maken dat goed, Saudi maakt volle winst en Europa is de grote verliezer.

https://www.reuters.com/business/energy ... 022-07-14/

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 20:21

Rusland is ook een verliezer. En daar gaat het om. Het is niet voor niets dat Poetin vd sancties af wil en de gaskraan dreigt dicht te draaien.