Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
pien_2010 schreef:https://www.hln.be/buitenland/rusland-d ... ~aa94fe5e/
In dit artikel en anderen valt te lezen daþ Rusland dreigt met blijvende sluiting van gaspijplijn nordstream dat afhankelijkis van 1. Hoeveelheidafname en 2. De sancties.
We hebben het hier al eerder over gehad. Dit wordt toch wel een spannend ding in mijn ogen. Duitsland is zeer afhankelijk hiervan en de vraag is houdt Duitsland en dus de EU de "poot strak". Ik hoop zelf nl van wel want als het allemaal niets zou doen zou Rusland niet hiermee dreigen.
enzino schreef:De 22e gaan we het zien, dan is het onderhoud klaar. De gevolgen zijn mogelijk rampzalig voor de Duitse economie en dat op een moment dat de problemen al aan het opstapelen zijn (opkomende recessie & historisch hoge inflatie).
Deutsche Bank heeft het al over brandhout sprokkelen om warm te blijven winter in haar modellen.
elnienjo schreef:Nu zou je waarschijnlijk beter af zijn met die olie. Een Vlaamse kennis van mij is een paar jaar geleden overgestapt van mazout op gas en klaagt dat het nu 4 keer zo duur is. Als ze deze prijsstijging voorzien hadden waren ze nooit overgestapt.
elnienjo schreef:Heb je daar ook een bron van?enzino schreef:De 22e gaan we het zien, dan is het onderhoud klaar. De gevolgen zijn mogelijk rampzalig voor de Duitse economie en dat op een moment dat de problemen al aan het opstapelen zijn (opkomende recessie & historisch hoge inflatie).
Deutsche Bank heeft het al over brandhout sprokkelen om warm te blijven winter in haar modellen.
Ik las gisteren dat Duitsland huurwoningen/appartementen verplicht op 17 graden wil laten zetten.
Denk dat de verkoop van elektrische kachels wel zal stijgen.
irmaz schreef:Roebel is niet gestegen, dat is een kunstmatig getal. Je kunt vrijwel niks meer kopen met een roebel, alleen intern Rusland is het nog iets waard.
Duitsland krijgt 8 miljard Euro energiesteun van Europa.
Gas is in Duitsland niet zo gebruikelijk als huishoudbrandstof als in Nederland. Pas de laatste jaren is er, zoals Nederland de warmtepomp wordt gepromoot, in Duitsland het gas als milieuverbeteringsslag aanbevolen. Er wordt in Duitsland veel met olie gestookt en dan levert overgaan op gas een milieuwinst op.
irmaz schreef:Roebel is niet gestegen, dat is een kunstmatig getal. Je kunt vrijwel niks meer kopen met een roebel, alleen intern Rusland is het nog iets waard.
enzino schreef:irmaz schreef:Roebel is niet gestegen, dat is een kunstmatig getal. Je kunt vrijwel niks meer kopen met een roebel, alleen intern Rusland is het nog iets waard.
Ik dacht dat Rusland internationale betalingen in Roebels eist van veel Europese landen.
enzino schreef:dat klopt ook en had ik moeten vermelden. In die zin maak ik me echt zorgen om Duitsland want ben bang dat de "gesloten linies " verbroken gaan worden door hen want ze zijn te afhankelijk en ik ben bang dat dan Rusland teveel in de kaart gespeeld wordt.Enkele landen/bedrijven hebben ook toegegeven en houden nu tegoeden aan in Rub om grondstoffen te kunnen kopen. Die zullen echter niet happig zijn dit publiekelijk te maken.
bigone schreef:Enkele, het grootste gedeelte niet.
pien_2010 schreef:enzino schreef:dat klopt ook en had ik moeten vermelden. In die zin maak ik me echt zorgen om Duitsland want ben bang dat de "gesloten linies " verbroken gaan worden door hen want ze zijn te afhankelijk en ik ben bang dat dan Rusland teveel in de kaart gespeeld wordt.Enkele landen/bedrijven hebben ook toegegeven en houden nu tegoeden aan in Rub om grondstoffen te kunnen kopen. Die zullen echter niet happig zijn dit publiekelijk te maken.
pien_2010 schreef:https://www.hln.be/buitenland/rusland-d ... ~aa94fe5e/
In dit artikel en anderen valt te lezen daþ Rusland dreigt met blijvende sluiting van gaspijplijn nordstream dat afhankelijkis van 1. Hoeveelheidafname en 2. De sancties.
We hebben het hier al eerder over gehad. Dit wordt toch wel een spannend ding in mijn ogen. Duitsland is zeer afhankelijk hiervan en de vraag is houdt Duitsland en dus de EU de "poot strak". Ik hoop zelf nl van wel want als het allemaal niets zou doen zou Rusland niet hiermee dreigen.