Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 23:17

irmaz schreef:
Cowboy55 schreef:
10 plagen:
1. Water verandert in bloed;
2. Kikkers;
3. Luizen/muggen;
4. Steek vliegen;
5. Veepest;
6. Zweren;
7. Hagel;
8. Sprinkhanen;
9. Duisternis;
10. Dood van eerstgeborenen.

Het zwembad van de Russische propagandist Solovjev bij zijn Italiaanse villa hebben lokale Italianen rood als bloed gekleurd, telt dat als plaag 1?

Italianen zijn meestal Rooms-Katholiek. Dus ja. En geniaal! _O- Don Camilo zou trots zijn! Al ware het maar omdat niemand een bezoek bij de man heeft afgelegd met een lupara.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 14:16

BigOne

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 14:47

Die zou nog erger dan Putin zijn, er is al meer over hem geschreven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 15:15

Cowboy55 schreef:
mysa schreef:
Een van de zeven plagen...of waren het er 10?

10 plagen:
1. Water verandert in bloed;
2. Kikkers;
3. Luizen/muggen;
4. Steek vliegen;
5. Veepest;
6. Zweren;
7. Hagel;
8. Sprinkhanen;
9. Duisternis;
10. Dood van eerstgeborenen.

En dat voor iemand die zijn lidmaatschap van bijbelclubs opgezegd heeft :D

Dit waren de plagen die God de Farao van Egypte stuurde omdat hij Gods volk (het volk Israel destijds) niet wilde laten gaan naar het beloofde land dat in Kanaan lag. Het zelfde verhaal waarin Israel door de Rode Zee trok die Gods hand scheidde voor zijn volk maar waarin Farao en zijn leger verdronken toe deze zich weer sloot.

De gebeurtenissen die betrekking hebben op de "eindtijd" zal ik proberen zo kort mogelijk weer te geven, maar het behoeft enige toelichting.

De uitdrukkingen "laatste dagen" het "einde der dagen" of "besluit van dit samenstel van dingen" worden in meer Bijbelse profetieën gebruikt voor een tijd waarin historische gebeurtenissen een beslissende climax bereiken (Ez 38:16; Da 10:14; Han 2:17). Afhankelijk van de aard van de profetie kan het om een periode gaan van maar een paar jaar of van vele jaren. De Bijbel gebruikt deze term in het bijzonder voor ‘de laatste dagen’ van het huidige tijdperk, tijdens Jezus’ onzichtbare aanwezigheid (2Ti 3:1; Jak 5:3; 2Pe 3:3). Deze tijd zou een periode die in de bijbel "de tijden der heidenen" wordt genoemd afsluiten.

Veertig dagen nadat Jezus naar de hemel was gevaren om daar aan Gods rechterhand te zitten, begon hij te wachten totdat de „tijden der heidenen” voorbij zouden zijn. Hierover zegt de apostel: „Hij [heeft] daarentegen, eens en voor al, één enkel Offer gebracht voor de zonden, ’en is . . . gezeten aan Gods rechterhand’, in afwachting ’tot zijn vijanden neergelegd zijn als voetbank voor zijn voeten’.” — Hebr. 10:12, 13,
Op basis van de profetie in het boek Daniel hoofdstuk 4 weten we hoelang deze "tijd der heidenen" zou duren en wanneer deze zou eindigen en Gods koninkrijk (ook wel het Messiaanse koninkrijk genoemd) werd opgericht onder Jezus als koning. Hiermee kwamen de "tijden der heidenen" ten einde en begonnen de "laatste dagen" De installatie van Gods koninkrijk in de hemel ging gepaard met een grote oorlog in de hemel waarover wij in het boek Openbaringen 12 lezen:
En er brak oorlog uit in de hemel: Michaël* (Jezus hemelse naam) + en zijn engelen vochten tegen de draak. De draak en zijn engelen vochten terug, 8 maar ze werden verslagen,* en er was voor hen geen plaats meer in de hemel. 9 De grote draak+ werd daarom neergeworpen, de oorspronkelijke slang,+ degene die Duivel+ en Satan+ wordt genoemd, die de hele bewoonde aarde misleidt.+ Hij werd neergeworpen naar de aarde+ en zijn engelen werden samen met hem neergeworpen. 10 Ik hoorde een luide stem in de hemel zeggen:
‘Nu zijn de redding+ en de kracht en het Koninkrijk van onze God+ en de autoriteit van zijn Christus werkelijkheid geworden, want de beschuldiger van onze broeders, die hen dag en nacht voor onze God beschuldigt, is neergeworpen!+

In vers 12 lezen we verder wat de gevolgen hiervoor waren voor de aarde: Wees daarom vrolijk, hemel en jullie die daarin wonen! Wee de aarde en de zee,+ want de Duivel is naar jullie neergedaald. Hij is woedend, omdat hij weet dat hij nog maar weinig tijd heeft.’+
Met deze gebeurtenis begonnen ook de apocalyptiche ruiters uit Openbaringen aan hun rit. Deze ruiters en paarden zijn een afbeelding van gebeurtenissen die over de aarde zouden komen. De weeen die met het neerwerpen van de Duivel uit de hemel gepaard gingen.

En ik zag, en zie! een wit paard; en die erop zat, had een boog; en hem werd een kroon gegeven, en hij trok er op uit, overwinnende en om zijn overwinning te voltooien.
En toen hij het tweede zegel opende, hoorde ik het tweede levende schepsel zeggen: ’Kom!’ En er kwam een ander te voorschijn, een vuriggekleurd paard; en hem die erop zat, werd gegeven de vrede van de aarde weg te nemen, zodat zij elkaar zouden afslachten; en hem werd een groot zwaard gegeven. En toen hij het derde zegel opende, hoorde ik het derde levende schepsel zeggen: ’Kom!’ En ik zag, en zie! een zwart paard; en die erop zat, had een weegschaal in zijn hand. En ik hoorde een stem die uit het midden van de vier levende schepselen scheen te komen, zeggen: ’Een liter tarwe voor een denarius [een dagloon] en drie liter gerst voor een denarius; en breng geen schade toe aan de olijfolie en de wijn.’
En toen hij het vierde zegel opende, hoorde ik de stem van het vierde levende schepsel zeggen: ’Kom!’ En ik zag, en zie! een vaal paard; en die erop zat, droeg de naam Dood. En Hades volgde hem op de voet. En hun werd autoriteit gegeven over het vierde deel van de aarde, om te doden met een lang zwaard en met voedseltekorten en met dodelijke plagen en door de wilde beesten van de aarde.
” — Openb. 6:2-8.

Volgens de bijbelse profetie in Daniel 4 werd het Gods koninkrijk in 1914 onder leiding van Jezus Christus opgericht. Het witte paard is hier een afbeelding van. Het vurig gekleurde paard nam de vrede van de aarde weg. Dit werd duidelijk met het uitbreken van de 1e wereld oorlogin 1914. Daarna hebben de problemen voor de mensheid zich cumulatief opgevolgd en gaan naar een climax toe tot een periode die in de bijbel de "grote verdrukking" wordt genoemd. Deze wordt vooraf gegaan door de val van het wereldrijk van valse religie (Babylon de Grote genoemd).

In deze laatste dagen leven wij nu.

Deze eindtijd profetieën komen overeen met wat Jezus zijn discipelen vertelde over zijn wederkomst, die we vinden in Mattheus 24. Deze profetie had een eerste vervulling bij de vernietiging van Jeruzalem in 70GT, maar toen werden nog niet alle onderdelen van de profetie vervuld.

Toen Jezus discipelen Jezus vroegen wat de tekenen zouden zijn van zijn tegenwoordigheid en van het "einde van het tijdperk" antwoordde hij hen:
Jullie zullen horen van oorlogen en berichten van oorlogen. Raak niet in paniek, want die dingen moeten gebeuren, maar het is nog niet het einde.
7 Want het ene volk zal strijden tegen het andere, en het ene koninkrijk tegen het andere.+ In de ene plaats na de andere zullen voedseltekorten+ en aardbevingen+ zijn. 8 Al die dingen zijn het begin van de weeën.
Dan zullen mensen jullie uitleveren, onderdrukken+ en doden,+ en jullie zullen vanwege mijn naam door alle volken worden gehaat.+ 10 Ook zullen velen dan struikelen, elkaar verraden en elkaar haten. 11 Er zullen veel valse profeten verschijnen en zij zullen velen misleiden.+ 12 En omdat de mensen steeds wettelozer zullen worden, zal de liefde van de meesten bekoelen.+ 13 Maar wie volhardt tot het einde zal worden gered.+ 14 En dit goede nieuws van het Koninkrijk zal op de hele bewoonde aarde worden gepredikt als een getuigenis voor alle volken,+ en dan zal het einde komen.

Vers 21 Want er zal dan een grote verdrukking zijn+ zoals er vanaf het begin van de wereld tot nu toe niet is voorgekomen en ook nooit meer zal voorkomen.+ 22 Als die tijd niet zou worden verkort, zou niemand* worden gered. Maar ter wille van de uitverkorenen zal die tijd worden verkort.+

In 1 van de andere evangeliën Lukas 21 waarin hetzelfde verslag staat in iets andere bewoordingen staat in :11
Er zullen grote aardbevingen zijn en in de ene plaats na de andere voedseltekorten en epidemieën.+ Ook zullen er angstaanjagende dingen te zien zijn en zullen er uit de hemel grote tekenen zijn.

Resumerend de gebeurtenissen die in de tijd van het einde plaatsvinden.
1. Gods koninkrijk opgericht onder Jezus Christus
2. De duivel wordt uit de hemel neergeslingerd naar de aarde en dit brengt weeën voor de aarde mee
3. Oorlogen. (Het uitrijden van de apocalyptische ruiters over de aarde laat zien dat deze gebeurtenissen wereldomvattend zouden zijn)
4. Aardbevingen
5. Voedseltekorten
6. Epidemieën
7. Het goede nieuws van Gods koninkrijk wordt over de hele aarde gepredikt.

Daarna (moet nog in vervulling gaan)
7. De grote verdrukking, een korte tijd vlak voor Gods dag Armageddon breekt aan met de
8. Val en vernietiging van het wereldrijk van valse religie
9. Een coalitie van koninkrijken zullen "Gods volk" aanvallen
10 De mensen worden door Jezus geoordeeld
11 Gods dag Armageddon. De duivel wordt gebonden.
12 God breidt zijn koninkrijk o.l.v. Jezus uit naar de aarde; start 1000 jarige regering
13 Werkelijke vrede en veiligheid, geen dood meer geen pijn, mensen groeien naar volmaaktheid
(Openbaring 21:3,4: Toen hoorde ik een luide stem vanaf de troon zeggen: ‘Kijk! De tent van God is bij de mensen en hij zal bij hen wonen. Ze zullen zijn volk zijn en God zelf zal bij hen zijn.+ 4 Hij zal elke traan uit hun ogen wissen.+ De dood zal er niet meer zijn.+ Er zal geen rouw, geen gehuil en geen pijn meer zijn.+ De dingen van vroeger zijn voorbij.
14 Opstanding uit de dood van rechtvaardigen en onrechtvaardigen op aarde
15 Na 1000 jaar zal de duivel de (dan volmaakte) mensheid nog 1 x beproeven
16 Volledige vernietiging van de duivel

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 15:31

Serieus:! Is dit nu opeens een bijbelstudietopic geworden?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 15:36

Dank je wel babootje voor deze samenvatting. Verder kan iedereen er iets of niets mee doen. Af en toe vind ik het wel interessant om te lezen wat er leeft in bepaalde geloofsgemeenschappen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 15:39

Nope, iemand bekijkt het onderwerp van dit topic vanuit een bepaalde visie. Niets mis mee, lijkt me.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 15:55

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/07/11/oe ... 2-a4136173

In dit artikel is te lezen dat Rusland de raketten niet kan onderscheppen daar ze veels te snel gaan en te klein zijn, terwijl ze tevens onwijs precies munitiedepots weten op te blazen. Een interessant en eindelijk wat hoopgevend nieuws uit Oekraïne beschreven dit keer door de NRC. Mocht dit al geplaatst zijn dan sorry en wijdt dit maa r aan de imense hitte hier.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 16:17

Loretta schreef:

Nee hoor, er was een vraag en daar is op geantwoord. Meer is het niet. Doe ermee wat je wil. (Dat kan ook prima niks zijn)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 16:19

pien_2010 schreef:
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/07/11/oe ... 2-a4136173

In dit artikel is te lezen dat Rusland de raketten niet kan onderscheppen daar ze veels te snel gaan en te klein zijn, terwijl ze tevens onwijs precies munitiedepots weten op te blazen. Een interessant en eindelijk wat hoopgevend nieuws uit Oekraïne beschreven dit keer door de NRC. Mocht dit al geplaatst zijn dan sorry en wijdt dit maa r aan de imense hitte hier.

Pff kan ik me voorstellen. Volgende week 37 graden in NL voorspeld (niet overal gelukkig, ik woon aan de kust, maar toch) Kun je je toch niet voorstellen?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 16:27

Babootje schreef:
Loretta schreef:

Nee hoor, er was een vraag en daar is op geantwoord. Meer is het niet. Doe ermee wat je wil. (Dat kan ook prima niks zijn)

Dat had ook korter gekund: "ja, het waren er 7 volgens de bijbel" (of 10, geen idee, tl:dr)

Mand

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 16:32

Babootje strooit zelden of nooit bijbelverhalen rond, althans niet dat ik weet. Zij heeft onze vraag wellicht wat uitgebreider beantwoord als gevraagd. So what. Dan laat je dat bericht gaan. Leven en laten leven en geloven mag net als niet geloven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 16:34

Loretta schreef:

Babootje schreef:

oomens schreef:
Dat had ook korter gekund: "ja, het waren er 7 volgens de bijbel" (of 10, geen idee, tl:dr)
Mand

_O- _O- _O- O Ja mand. Tuurlijk! Dat ik daar niet aan heb gedacht zeg! Nou ja, ik heb mn best gedaan...

(Voor degenen die mand niet kennen https://www.youtube.com/watch?v=ypSKDY4Jp3g)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 16:36

Die mand had ik even niet door _O- wat geestig! _O-

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 19:47

Hihi mand, die was heel erg. Arme man :')

Voor degenen die wat meer over Rusland en propaganda wil weten, de serie Grensland van Jelle Brandt Corstius uit 2015 wordt bij de NPO uitgezonden. Ook dingen die nu in Nederland gebeuren zijn er in terug te vinden :oo
Hier oa terug te zien : https://www.uitzendinggemist.net/progra ... sland.html

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 20:22

Uit het "graan overleg" dat vandaag plaats had tussen Rusland, Turkije, Ukraïne en de VN, in Turkije:
Citaat:
Tijdens de bijeenkomst over de 'graankwestie' meldde het Turkse ministerie van Defensie dat er overeenstemming was over de oprichting van een coördinatiecentrum in Istanbul.

Opgemerkt wordt dat de Oekraïense en Russische delegatie volgende week opnieuw in Turkije bijeen zullen komen om de onderhandelingen voort te zetten.
https://twitter.com/Flash43191300/statu ... 0624776192

Klinkt alsof er niet heel veel bereikt is, maar misschien ben ik te ongeduldig :=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-22 22:05

Toen mijn dochter een jaar of 6 was en ze net geleerd had dat de dino‘s uitgestorven waren door „een grote steen“, zei ze heel resoluut: als er weer een grote steen valt dan gaan alle mensen dood en dan komen de eenhoorns *\o/*

Van iets minder vrolijke aard:
Ilya Yashin, een van de laatste bekende Kremlin tegenstanders in vrijheid zit nu in voorlopige hechtenis. Hij riskeert vele jaren in de gevangenis. De Russische justitie heeft een zaak geopend tegen de Moskouse politicus wegens "het in diskrediet brengen van het leger". Yashin had zich publiekelijk uitgesproken tegen de oorlog in Oekraïne.
(Srf.ch)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 09:18

Spannend, ik volg op Twitter een Ukraïnse Tsjetsjeen die zojuist een melding doet dat Tsjetsjenië de onafhankelijkheid wil/heeft uitgeroepen en dat Kadyrov (puppet leider van Putin in Tsjetjenië) weg moet blijven.

Ben benieuwd of het klopt, er zitten wat haken en ogen aan dit bericht maar ik vond het spannend genoeg om hier neer te zetten.

Er zijn meer republiekjes binnen de Russische federatie waar het rommelt. Ook in Boerjatië (een enorm land met nog geen 1 miljoen inwoners) was er een melding dat daar afgelopen week strubbelingen zijn geweest en Rusland een vliegtuig met 150 militairen heeft gestuurd om de orde te handhaven.

Edit: blijkbaar heeft een een kamerlid het in de Ukraïnse rada (2e kamer) gebracht om de onafhankelijkheid van Itsjkeria (Tsjetsjenië) te erkennen.
https://twitter.com/GoncharenkoUa/statu ... 4936086533

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 10:17

Leuk bericht inderdaad om te delen. Ben benieuwd of het klopt!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 10:21

Ik had eerder ook begrepen dat er ook veel Tjetjenen aan de kant van Oekraine meevechten.
Het zijn alleen de Kadyrovski die zich door Rusland laten inzetten, omdat Kadyrov ooit door Rusland in het zadel is geholpen als leider van Tjetjenie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 12:47

Bron De telegraaf:

Institute for the Study of War: 'Rusland begint met "vrijwillige mobilisatie"'
Om tekorten in de manschappen te voorkomen zou Rusland begonnen zijn met zogeheten 'vrijwillige mobilisatie', meldt de Kyiv Independent op basis van insiders en experts. In 85 federale regio's van Rusland zouden 'vrijwilligerslegioenen' gemaakt moeten worden, om zo een algehele mobilisatie af te wenden.
Elke regio moet zorgen voor ten minste één vrijwilligerslegion, met mannen tot 50 jaar, met een contractduur van zes maanden. De deskundigen citeerden Russische media aan die de oprichting of inzet van vrijwilligersbataljons in 10 regio's, waaronder de stad Moskou, eind juni en begin juli bevestigen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 15:29

Babootje schreef:
Bron De telegraaf:

Institute for the Study of War: 'Rusland begint met "vrijwillige mobilisatie"'
Om tekorten in de manschappen te voorkomen zou Rusland begonnen zijn met zogeheten 'vrijwillige mobilisatie', meldt de Kyiv Independent op basis van insiders en experts. In 85 federale regio's van Rusland zouden 'vrijwilligerslegioenen' gemaakt moeten worden, om zo een algehele mobilisatie af te wenden.
Elke regio moet zorgen voor ten minste één vrijwilligerslegion, met mannen tot 50 jaar, met een contractduur van zes maanden. De deskundigen citeerden Russische media aan die de oprichting of inzet van vrijwilligersbataljons in 10 regio's, waaronder de stad Moskou, eind juni en begin juli bevestigen.

Mijn eerste gedachte: Volkssturm :roll:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Volkssturm
Ze gaan veel meer bodybags nodig hebben als ze echt zo dom zijn.......

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 12:39

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 12:53

Dit kleine meisje is gisteren omgekomen door een bombardement, haar moeder mist een been. Meisje had down syndroom en enigst kind. En aardig bekend in Oekraïne. Denk dat dit de haat tegen de Russen nog veel erger aanwakkert .

https://www.instagram.com/tv/Cfvdfm8v4K ... JmNzVkMjY=

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 13:00

bigone schreef:
Dit kleine meisje is gisteren omgekomen door een bombardement, haar moeder mist een been. Meisje had down syndroom en enigst kind. En aardig bekend in Oekraïne. Denk dat dit de haat tegen de Russen nog veel erger aanwakkert .
https://www.instagram.com/tv/Cfvdfm8v4K ... JmNzVkMjY=

Ik las het ja.

Ik geloof niet dat de haat tegen de Russen nog dieper kan worden. Door contact met Oekraïners weet ik nu hoe diep die haat zit en hoe ze dat volk beleven als ex vrienden/ buren die hen een mes in de rug hebben gestoken.
HEt blijkt zelfs zo te zijn, dat ieder dood kind, man of vrouw (burger cq soldaat), iedere bom op een gewoon gebouw/ school/ universiteit door een bepaald aantal groepen met zeer groot gejuich ontvangen wordt in Rusland en ook gedeeld die blijdschap op allerlei social media.
Vergis je niet hoeveel mensen deze oorlog steunen in Rusland. Vergis je niet hoeveel moeders luid klappend aan de kant staan bij die "nare nazi kinderen"die gelukkig dood zijn nu. Heel afschuwelijk wat er op dit moment tussen de mensen gebeurt.
De Oekraïners deden een boekje open en ik keek er waarlijk van op. De haat is groot en zit heel heel erg diep. Veel dieper als ik zelf door had in ieder geval. Dit komt voorlopig niet meer goed.