Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 10:30

Ladyingreen schreef:
Hier in de gemeente zijn ze ook opzoek naar een locatie voor een grote AZC, nou ik kan je vertellen het dorp en de omgeving staat al op de kop en de spandoeken staan al in de wei.

Ja, dat was hier ook zo, idd. De manier waarop de gemeente het aan heeft gepakt was ook totaal niet handig, imo. Onbekend maakt onbemind, wat dat betreft is het overlast dat in de media verschijnt ook echt niet helpend.

Ik hoop wel dat er na de verkiezingen meteen aan de slag kan worden gegaan met dit soort grote zaken, van het huidige kabinet hoeven we niks meer te verwachten.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 10:30

Het stomme is ook dat in het dorp het schoolplein na schooltijd verboden toegang is verklaard omdat er door jongens uit het dorp vernielingen worden aangericht en BSO personee- en kinderen lastig vallen, maar de toekomstige asielzoekers: dat zijn lastpakken en verkrachters... :Y) de ironie.
Laatst bijgewerkt door Ladyingreen op 23-09-25 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 10:31

_San87_ schreef:
Ladyingreen schreef:
Hier in de gemeente zijn ze ook opzoek naar een locatie voor een grote AZC, nou ik kan je vertellen het dorp en de omgeving staat al op de kop en de spandoeken staan al in de wei.

Ja, dat was hier ook zo, idd. De manier waarop de gemeente het aan heeft gepakt was ook totaal niet handig, imo. Onbekend maakt onbemind, wat dat betreft is het overlast dat in de media verschijnt ook echt niet helpend.

Ik hoop wel dat er na de verkiezingen meteen aan de slag kan worden gegaan met dit soort grote zaken, van het huidige kabinet hoeven we niks meer te verwachten.

Oew interessant, welke weg heeft de gemeente bewandeld? Want ik vraag me wel af hoe een gemeente hier het beste mee kan omgaan...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 10:36

Ladyingreen schreef:
_San87_ schreef:

Oew interessant, welke weg heeft de gemeente bewandeld? Want ik vraag me wel af hoe een gemeente hier het beste mee kan omgaan...

Onze gemeente heeft 'medegedeeld' dat er in 2026 begonnen wordt aan de bouw van een AZC voor alleenstaande mannen, midden in het bos aan de rand van een dorpje met ca 4000 inwoners, een plek zonder voorzieningen (dus geen supermarkt, drogist, bushalte op loopafstrand) en waar eigenlijk niet eens zomaar gebouwd mag worden (Natura gebied). Langs de plek loopt een N-weg en een fietspad die veel door scholieren gebruikt wordt om naar school te fietsen.

Je kunt je voorstellen hoe gereageerd werd... Na een handtekeningenactie is het plan van tafel geveegd wegens geen sociale draagkracht.

Ladyingreen

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 10:47

Hier zoekt de gemeente in een duidelijke richting (dichtbij gemeentegrens van andere gemeente + dichtbij een dorp) en dan blijft er dus een vrij duidelijke strook over. De gemeente is nu bezig met gesprekken met grondeigenaren maar je kunt je voorstellen dat grondeigenaren aan de tand worden gevoeld door buurt/dorpsgenoten hierover.

Ik sta er zelf trouwens neutraal in. Ik vind het beste wel een grote opgave voor deze locatie/omgeving en eigenlijk zie ik ruimtelijk betere opties in een andere gemeente. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat als je rustig in het buitengebied woont en je krijgt opeens zoiets meteen naast je deur dat je dan denkt: daar heb ik geen zin in. (Maar dat zou voor mij meer gericht zijn op de ontwikkeling ansich dan dat het een AZC is).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 11:34

Als er nu vooraf overlegd werd, maar gemeentes en coa lijken er een handje van te hebben pas mede te delen als alles rond lijkt. Wat dan achteraf niet zo lijkt te zijn. In de regio willen ze een grote opvang maken (nou ja het coa wil en dan ook meteen voor 30 jaar) naast een school voor speciaal onderwijs. In het midden van niks langs een drukke weg en fietsroutes naar grotere scholen, waar de speciale school juist zit om prikkelarm te kunnen lesgeven. Er zitten al statushouders nu zonder problemen maar dan moest ongeveer vertienvoudigd worden als overloop van ter apel. Tjsa. Kleiner en voor minder jaren vastleggen kon niet want dan zou het te duur worden. Zoiets -O- dat werkt niet als je zo communiceert

Stukje verderop moesten oa een paar bedrijven er via de media achterkomen dat er een enorm overloop centrum gebouwd zou worden midden in nieuwe industrie naast hun en dat zij op den duur weg moesten want industrieterrein plannen. Voor hun percelen. :(:) Iets waar ze nooit van op de hoogte zijn gesteld. Nou ja voorlopig is dat ook van de baan geloof ik

Als coa en overheden nu eens eerst fatsoenlijk communiceren en geen voor het blok situaties veroorzaken zou het denk ik al beter vallen.de spreidings wet had niemand last van toch?

Maar de rellen en dan lees je de leeftijd ook %)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 11:47

Ladyingreen schreef:
Hier zoekt de gemeente in een duidelijke richting (dichtbij gemeentegrens van andere gemeente + dichtbij een dorp) en dan blijft er dus een vrij duidelijke strook over. De gemeente is nu bezig met gesprekken met grondeigenaren maar je kunt je voorstellen dat grondeigenaren aan de tand worden gevoeld door buurt/dorpsgenoten hierover.

Ik sta er zelf trouwens neutraal in. Ik vind het beste wel een grote opgave voor deze locatie/omgeving en eigenlijk zie ik ruimtelijk betere opties in een andere gemeente. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat als je rustig in het buitengebied woont en je krijgt opeens zoiets meteen naast je deur dat je dan denkt: daar heb ik geen zin in. (Maar dat zou voor mij meer gericht zijn op de ontwikkeling ansich dan dat het een AZC is).

Ik sta er ook neutraal in. Ik ben niet tegen een AZC, ik ben wel tegen een AZC voor alleenstaande mannen. Gemengd zou naar mijn mening beter zijn. En dan ook IN de dorpskern, niet erbuiten, weggestopt in een donker hoekje bos waar 1 grote weg langs loopt. En doe zoiets in samenspraak met dorpsbewoners, organiseer eens een inloopdag, nodig een selecte groep uit om te brainstormen over wat mogelijk is, waar kansen liggen. Zonder draagvlak van de gemeenschap komt er gewoonweg geen AZC.

Dat is gewoon niet veilig, komt integratie niet ten goede en zorgt voor veel onrust.

Nu we een poos verder zijn, ben ik helaas van mening dat de intenties van de initiatiefnemers van deze handtekeningenactie veel minder zuiver was, dan vooraf gecommuniceerd. Achteraf is mooi wonen...

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 11:50

Ladyingreen schreef:
Het stomme is ook dat in het dorp het schoolplein na schooltijd verboden toegang is verklaard omdat er door jongens uit het dorp vernielingen worden aangericht en BSO personee- en kinderen lastig vallen, maar de toekomstige asielzoekers: dat zijn lastpakken en verkrachters... :Y) de ironie.

Dat is hetzelfde als die mannen die dit weekend huishielden in Den Haag. We willen onze normen en waarden terug.................oke en dan begin je met de boel kort en klein te slaan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 11:56

Daarom moet de spreidingswet er komen. Overal kleine opvanglocaties.

Op SM roept Jan Huzen op om beeldmateriaal naar hem te sturen.
Er wordt continu gesuggereerd dat de rellen en branden zijn veroorzaakt door Romeo's en Antifa.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 11:59

Ja, dat lees ik ook overal. Tot aan dat deze relschoppers betaald zijn door 'links' aan toe.

Het is verdrietig.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 12:05

BigOne schreef:
Ik denk dat je Erika Kirk wat teveel eer geeft, nu zegt ze de dader te vergeven maar nu is ook bekend dat hij ( mits schuldig) een blanke man is uit een republikeins nest.
En Kirk is alleen uit op geld, ze was al miljonair voor ze met Kirk trouwde en is al heel lang een goede bekende van de trump clan. Vanaf haar 17de. Ze heeft al een claim van 40 miljoen uitstaan tegen de uitzenders van de Kimmel show. Mooi gezichtje en zeer gelovig maar ondertussen iemand die keihard achter de smerige standpunten van haar man staat. Ze melkt zijn dood tot de laatste cent uit.

Het idee dat het motief een politieke moord zou zijn, blijk echter helemaal niet zo duidelijk. Die jonge man zou zich zogeheten steeds meer met politiek hebben bezighouden, maar blijkt überhaupt niet gestemd te hebben.

Wel lijkt hij een relatie te hebben met iemand uit de lhbtq+ scene. Waardoor bepaalde uitspraken van Kirk zeer waarschijnlijk door hem als zeer kwetsend zijn ervaren betreft zijn geliefde. Maar dat is in mijn optiek dus meer een persoonlijk motief.

https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/ar ... ransgender

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 12:07

Electra63 schreef:

Er wordt continu gesuggereerd dat de rellen en branden zijn veroorzaakt door Romeo's en Antifa.

Jan Huzen is toch die gast uit Coevarden die eigenhandig grenscontroles ging doen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 12:13

Benzz schreef:
Electra63 schreef:

Jan Huzen is toch die gast uit Coevarden die eigenhandig grenscontroles ging doen?

Jan Huzen loopt overal voorop als er iets tegen de overheid te protesteren is.

Willeke Drost, Corona, Boeren, Asielzoekers etc.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 13:00

_San87_ schreef:
Ik sta er ook neutraal in. Ik ben niet tegen een AZC, ik ben wel tegen een AZC voor alleenstaande mannen. Gemengd zou naar mijn mening beter zijn. En dan ook IN de dorpskern, niet erbuiten, weggestopt in een donker hoekje bos waar 1 grote weg langs loopt. En doe zoiets in samenspraak met dorpsbewoners, organiseer eens een inloopdag, nodig een selecte groep uit om te brainstormen over wat mogelijk is, waar kansen liggen. Zonder draagvlak van de gemeenschap komt er gewoonweg geen AZC.

Dat is gewoon niet veilig, komt integratie niet ten goede en zorgt voor veel onrust.

Nu we een poos verder zijn, ben ik helaas van mening dat de intenties van de initiatiefnemers van deze handtekeningenactie veel minder zuiver was, dan vooraf gecommuniceerd. Achteraf is mooi wonen...

Ik denk dat hoe het ook gecommuniceerd wordt de anti-schreeuwers de overhand nemen.
Iedereen angst aanjagen waardoor er veel weerstand ontstaat.

Komt er een centrum voor minderjarige vrouwelijke asielzoekers roepen die dat dat waarschijnlijk een leugen is etc

Bij ons ligt het langs een drukke doorgaande weg en zonder problemen.
Tegenstanders riepen natuurlijk al dat vrouwen van de fiets zouden worden gerukt en verkracht.

Er zijn denk ik sowieso veel alleenstaande mannen die asiel aanvragen.
Wat ook logisch is, die hebben de meeste kans enigzins veilig aan te komen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 13:04

fransje23 schreef:
_San87_ schreef:

Ik denk dat hoe het ook gecommuniceerd wordt de anti-schreeuwers de overhand nemen.
Iedereen angst aanjagen waardoor er veel weerstand ontstaat.

Komt er een centrum voor minderjarige vrouwelijke asielzoekers roepen die dat dat waarschijnlijk een leugen is etc

Bij ons ligt het langs een drukke doorgaande weg en zonder problemen.
Tegenstanders riepen natuurlijk al dat vrouwen van de fiets zouden worden gerukt en verkracht.

Er zijn denk ik sowieso veel alleenstaande mannen die asiel aanvragen.
Wat ook logisch is, die hebben de meeste kans enigzins veilig aan te komen.

Ja, voorheen zou ik anders hebben gedacht. Omdat de initiatiefnemers heel redelijk en beheerst overkwamen. Inmiddels denk ik daar anders over.

Alsnog denk ik dat de gemeente dit anders had moeten aanpakken, maar misschien heb je inderdaad gelijk dat het niet uit had gemaakt. De weerstand zou er sowieso wel zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 13:10

Feiten zijn namelijk niet relevant er wordt op gevoel gespeeld.
Angst en haat gezaaid.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 13:28

Ik denk dat het qua veiligheid een groot verschil zou maken als er meer geld en aandacht naar de GGZ gaat.

Overigens hebben wij in ons dorp naast een AZC ook een ggz inclusief forensische afdeling.
Daar zal ook niet iedereen om staan te springen.

Mensen vinden altijd dat er van alles moet maar dan niet bij hun in de buurt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 13:35

COA wil alleen opvang voor minimaal 400 asielzoekers anders kan er geen coa personeel opgezet worden en!!!! Een gemeente heeft geen enkele invloed op wat er in komt. Dat is sinds enige jaren wettelijk geregeld met als gevolg veel coa’s vooral
alleenstaande mannen tussen 18 en 27 huisvesten. En die veranderen soms de mening over asielzoekers.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 14:33

fransje23 schreef:
Ik denk dat het qua veiligheid een groot verschil zou maken als er meer geld en aandacht naar de GGZ gaat.

Overigens hebben wij in ons dorp naast een AZC ook een ggz inclusief forensische afdeling.
Daar zal ook niet iedereen om staan te springen.

Mensen vinden altijd dat er van alles moet maar dan niet bij hun in de buurt.

Dat 'niet in mijn achtertuin' speelt vrijwel overal een grote rol. Niet alleen bij AZC's, maar ook bij de huisvesting van arbeidsmigranten, windmolens en ook gewone woonwijken of zelfs een kleinschalig project voor bijvoorbeeld tiny houses. Het maakt gewoon niet uit hoe een gemeente iets brengt, veel mensen hebben heel veel moeite met veranderingen en zien overal beren op de weg.

Vrijwel iedereen klaagt over woning nood, maar o, wee als een stuk grasland als bouwlocatie wordt bekeken, want dan wil men het uitzicht niet kwijt. Maar waar verwacht men dan dat er gebouwd moet worden, in het centrum van een natura 2000 gebied??

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 14:41

Journee, dat zie je nu ook in dorpen die bouwen met het concept van 'straatje erbij' dat het stuit op weerstand. Want de mensen die nu vrij uitzicht hebben, hebben dat daarna niet meer. Maar toch vind ik het wel een goed idee om op die manier plek te creëren voor woningbouw. In elk geval beter dan het volstampen van groene stroken in steden zoals ook wel wordt geopperd.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 15:05

Daarin voel ik wel dat mensen meer individualistisch zijn geworden en vele minder denken aan het algemene belang. En dat er al begonnen wordt met NEE, in plaats van echt in gesprek te gaan met elkaar (dus ook met gemeenten). Plus daarbij dat mensen denken dat de overheid er alleen is om hun tegen te werken of door de strot te duwen. Ja er zijn vele regels, maar dat is ook nodig om alles goed te regelen in het kleine Nederland.

Probleem met straatje erbij is dat er vaak veel geld gestoken moet worden in wegenbouw/riool/ect en dat bij een grotere ontwikkeling dat meer verdeeld kan worden over (veel) meer huizen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 15:32

En direct een fikse belasting invoeren op mensen die huurwoningen bewust leeg laten staan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 17:10

Ik ben ook voor bouwen op plekken die vrijkomen binnen de bebouwde kom.
Wordt ook wel veel gedaan al is er ook veel uitbreiding op de stukken tussen de dorpen waardoor die nu praktisch aan elkaar vast gegroeid zijn.

Maar het weer in gebruik nemen van woningen boven winkels, kantoorpanden verbouwen tot woningen is toch een prima oplossing?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 17:40

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 17:47

Je wordt op je wenken bediend!

Links en de PVV kunnen het schijnbaar toch wel over dingen eens zijn.