Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 11:42

VuurVleugels schreef:
Ik heb net ook http://www.checkjestem.nl gedaan, dat vond ik ook wel een hele goede! Je beantwoordt daar geen vragen, maar stemt zelf op moties en krijgt daarbij 1-2 daadwerkelijk gestelde argumenten vóór en 1-2 daadwerkelijk gestelde argumenten tegen te zien. Dit gaat dus over het verleden (hoe is gestemd hiervoor) en de toekomst (hoe denken partijen hierover voor de toekomst).

Omdat het daadwerkelijke moties zijn moet je de zin soms wel even twee keer lezen maar ik vond het echt een fijne manier om na te denken. De uitkomst past ook wel bij mij! Alleen de percentages van mijn twee twijfelpartijen liggen lekker dicht bij elkaar dus om daartussen te kunnen kiezen zal ik echt partijprogramma's moeten gaan doornemen...

jammer dat ze niet meer moties op het sociaal economische vlak hebben meegenomen. Dat zou voor mij de doorslag kunnen geven wel of niet op NSC te stemmen.

juval

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 11:54

ik miste in de stemwijzer ook wel een stelling over de studenten pech-generatie. Mijn dochter heeft een flinke studieschuld namelijk. Zou mooi zijn als een partij hier iets aan wil/kan doen.

Wat zou er tegen zijn als de nieuwe partijen in een coalitie terechtkomen? een frisse wind door vak K zou niet verkeerd zijn denk ik. Nu zou GL natuurlijk ook een nieuwe partij in het kabinet zijn uiteraard.

wat mij betreft mag BBB trouwens ook prima in de oppositie blijven, van mij hoeft ze niet persé te regeren. Door het flinke zetelaantal in de 1e kamer is het toch een partij om rekening mee te houden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 11:54

In de peilingen zouden VVD, NSC en PvdA/Gl samen net een meerderheid hebben. Interessante combi wel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 11:55

Ik vind dat NSC niet is uitgekristalliseerd. Het is allemaal nogal vaag. Alsof hij bang is met duidelijke standpunten mogelijke kiezers te verliezen. Of misschien is het binnen de partij zelf met zo veel nieuwe kandidaten nog niet eens geregeld en vastgelegd. M.a.w. weten ze zelf nog niet eens precies waarvoor ze willen gaan staan. dat ze nog meerdere kanten op zouden kunnen gaan.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 12:03

prompter schreef:
In de peilingen zouden VVD, NSC en PvdA/Gl samen net een meerderheid hebben. Interessante combi wel.

En een meer realistische. Nogmaals ben ik benieuwd in hoeverre nsc echt geïnteresseerd is in meedoen in de coalitie

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 12:04

anjali schreef:
Ik vind dat NSC niet is uitgekristalliseerd. Het is allemaal nogal vaag. Alsof hij bang is met duidelijke standpunten mogelijke kiezers te verliezen. Of misschien is het binnen de partij zelf met zo veel nieuwe kandidaten nog niet eens geregeld en vastgelegd. M.a.w. weten ze zelf nog niet eens precies waarvoor ze willen gaan staan. dat ze nog meerdere kanten op zouden kunnen gaan.

Hij wilde eerst niet de grootste worden maar gaat nu toch met volle kracht voor het torentje lijkt het. Officieel heeft hij nog niet aangegeven dat hij premier wil worden. Maar ik verwacht dat hij heel binnenkort komt met de mededeling dat hij daadwerkelijk voor het premierschap gaat. Het komt mij allemaal een beetje over als een uitgekiende campagne strategie om eerlijk te zijn.

Ik weet ook niet wat ik van NSC moet zeggen op dit moment. Ik overweeg er misschien wel op te stemmen maar ik laat het ook wel afhangen van de peilingen vlak voor de verkiezingen. Eigenlijk hoop ik dat de VVD nu eens een keer niet de grootste wordt. Zodat het initiatief bij een andere partij komt te liggen bij de onderhandelingen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 12:16

en wat is er mis met een uitgekiende campagne?
Ik weet niet of Pieter de juiste persoon is voor mp, maar op dit moment is het sowieso afwachten wat er gaat gebeuren. (zolang het maar niet Timmermans is :) )
Een keer een vrouw als MP zou ik heel goed vinden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 12:25

anjali schreef:
ruitje schreef:
Ik wil mij graag aanmelden voor psychische hulp... Ik kwam uit op SGP -O-

De SGP is tegen wolven en voor boeren. Dus wat dat betreft helemaal goed voor jou. Ook een van de redenen dat ik erop ga stemmen.

Je kunt niet tegen wolven zijn, tenzij je ze opnieuw wil uitroeien. Fijn christelijke gedachtegoed -O-

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 12:30

juval schreef:
en wat is er mis met een uitgekiende campagne?
Ik weet niet of Pieter de juiste persoon is voor mp, maar op dit moment is het sowieso afwachten wat er gaat gebeuren. (zolang het maar niet Timmermans is :) )
Een keer een vrouw als MP zou ik heel goed vinden.

Mwoah, ik vind het wel tekenend als iemand hoog en laag beweert geen premier te willen worden maar op het moment dat het een serieuze optie vrij gemakkelijk z'n principe in de kliko gooit. Ik heb het idee dat hij z'n plannen en opties voor samenwerkingen expres vaag houdt, zodat ie zometeen alle kanten op kan. Hij ruikt het pluche al. Tactisch is het wel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 12:44

@Nikass, ik ben voor de weidedieren. En die wil ik beschermen. De SGP waarvan de lijsttrekker midden in het wolvengebied woont ziet de vreselijke slachtpartijen die de wolven aanrichten. Dat vinden zij en ik dus ook niet acceptabel .Daar hoef je trouwens geen Christen voor te zijn!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 12:45

Dat gevoel heb ik ook bij Omtzigt. Ik vind het zo’n poppenkast. Ook dat spannende gedoe over of hij wel of niet premier wil worden. Ik vond hem altijd best integer overkomen, maar door deze aanpak verliest hij hard punten bij mij.

Ik hoop echt dat mensen die op NSC stemmen het programma hebben gelezen en achter de punten staan, en niet vanwege ‘Heilige Pieter’.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 12:47

Nikass schreef:
anjali schreef:
De SGP is tegen wolven en voor boeren. Dus wat dat betreft helemaal goed voor jou. Ook een van de redenen dat ik erop ga stemmen.

Je kunt niet tegen wolven zijn, tenzij je ze opnieuw wil uitroeien. Fijn christelijke gedachtegoed -O-

Echt he, God's prachtige schepsels enzo... Zolang ze maar niet hier zitten 8)7

Zonder dit een wolventopic te willen maken (alsjeblieft niet, genoeg slagvelden daarvan op bokt), een politieke partij die heel uitgesproken anti-wolf is in de zin van niet op Nederlands grondgebied, vind ik voornamelijk naïef en kan ik weinig serieus nemen. Wat willen ze doen, een Trump muur tegen wolven bouwen? Je gaat ze niet tegenhouden, er komt niet op elke 5 meter een jager te staan die ze afschiet als ze de grens over dreigen te lopen.

We moeten dus gaan leren sámenwerken met ze. Niet afknallen en geen muur bouwen. En als je één van die twee als standpunt hebt als partij vind ik dat persoonlijk écht heel kortzichtig, gewoon omdat het op geen enkele manier realistisch zal zijn.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 12:49

Berdien schreef:
Dat gevoel heb ik ook bij Omtzigt. Ik vind het zo’n poppenkast. Ook dat spannende gedoe over of hij wel of niet premier wil worden. Ik vond hem altijd best integer overkomen, maar door deze aanpak verliest hij hard punten bij mij.

Ik hoop echt dat mensen die op NSC stemmen het programma hebben gelezen en achter de punten staan, en niet vanwege ‘Heilige Pieter’.

Ditto. Vind hem maar een naar mannetje, tbh. Voelt een beetje nep, ofzo. Slim met media-aandacht kunnen omgaan...

En ik ben bang van niet. Veel mensen vinden hem een integer mens door de toeslagenaffaire enzo, en kijken niet kritisch wat er in zijn programma staat (en wat niet).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 12:51

VuurVleugels schreef:
Ik weet niet of het gek klinkt, maar het is wel mijn nachtmerrie scenario. Het enige wat het nog erger zou maken voor mij is de FvD er gezellig bij, maar gelukkig hebben die maar héél weinig kans op enige zeggenschap.

Mee eens, wat een nachtmerrie.

Ik was het volledig eens met Timmermans toen hij zei dat aangezien de VvD grotendeels verantwoordelijk is voor een aantal nog op te lossen crisissen (mijn woorden, ik weet zijn letterlijke tekst niet meer) het goed zou zijn wanneer zij eens even op de bank zouden gaan zitten, en andere partijen de kans krijgen.

Ik zie Timmermans en Yesilgöz absoluut niet samen gaan. Ze verschillen teveel van mening, maar zij doet ook ontzettend neerbuigend over Timmermans en zijn partij.
Vergeet niet dat Yesilgöz flink rechtser is dan Rutte, en de fusie van PvdA/GL een stuk linkser dan de PvdA alleen.
De Gl mensen zien de urgentie van drastische veranderingen, terwijl de VvD juist niet teveel verandering wil.

Nsc en Timmermans zou wel gaan, omdat zij in elk geval mbt bestaanszekerheid veel overeenkomsten hebben.
Mij lijkt een coalitie van Timmermans, NSC en D66 wel een mooie optie. Maar ik weet niet of dat haalbaar gaat zijn.

Anjali vóór weidedieren betekent niet automatisch tégen de wolf.
Tegen de wolf is sowieso een onrealistisch verhaal, want hij bestaat. Tenzij je er dus voor wil gaan de soort volledig uit te roeien. En dat vind ik bepaald niet overeenstemmen met de christelijke waarden waarmee ik ben opgevoed.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 12:54

juval schreef:
ik miste in de stemwijzer ook wel een stelling over de studenten pech-generatie. Mijn dochter heeft een flinke studieschuld namelijk. Zou mooi zijn als een partij hier iets aan wil/kan doen.

Wat zou er tegen zijn als de nieuwe partijen in een coalitie terechtkomen? een frisse wind door vak K zou niet verkeerd zijn denk ik. Nu zou GL natuurlijk ook een nieuwe partij in het kabinet zijn uiteraard.

wat mij betreft mag BBB trouwens ook prima in de oppositie blijven, van mij hoeft ze niet persé te regeren. Door het flinke zetelaantal in de 1e kamer is het toch een partij om rekening mee te houden.

In het verkiezingsdebat van College Tour komt dit onderwerp ter sprake. Je kunt dan in elk geval de mening van 4 partijen erover horen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 13:09

Het probleem met het onderwerp wolf is dat Brussel zich daar tegen aan bemoeit. Ik hoop dat het von Leyen lukt de beschermingsstatus naar beneden te halen. Maar ik ben bang dat dat een nulstand nog steeds niet mogelijk maakt.
De wolf is wel een overweging die ik daarom mee neem want meer mogelijkheden vanuit Brussel zegt nog steeds niets over hoe landen de mogelijkheden wel of niet gaan benutten. Maar het is ook zeker niet zo dat daar mijn keuze van een partij van af hangt. Er zijn partijen waar ik me heel erg goed in kan vinden alleen sommigen daaervan zijn wel weer teveel pro wolf naar mijn mening. Maar er zijn meer omderwerpen die belangrijk zijn.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 13:23

IMANDRA schreef:
Berdien schreef:

Ditto. Vind hem maar een naar mannetje, tbh. Voelt een beetje nep, ofzo. Slim met media-aandacht kunnen omgaan...

En ik ben bang van niet. Veel mensen vinden hem een integer mens door de toeslagenaffaire enzo, en kijken niet kritisch wat er in zijn programma staat (en wat niet).

Precies dit. Die heeft echt een soort persoonscultus. Stond al hoog in de peilingen toen hij nog niet eens een programma had. Mensen zijn over het algemeen neit al te kritisch op partijprogramma's of inhoud en lijken veel te stemmen vanuit onderbuikgevoel en fijn gevoel bij een persoon.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 13:31

Een groot deel van de stemmers zien Omtzigt denk ik als 'underdog' door het 'functie elders' schandaal. En dat is zijn winst.
En hij heeft natuurlijk ook heel goede dingen gedaan voor de toeslagen ouders.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 13:39

Hij heeft absoluut goede dingen gedaan. Maar kritisch zijn op het beleid is imo wat anders dan ook kunnen regeren. Wijzen vanaf de zijlijn is makkelijk, tot je het zelf moet doen. Ik heb bij hem echt twijfels of hij de hype waar kan maken.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 14:00

Nikass schreef:
Nsc en Timmermans zou wel gaan, omdat zij in elk geval mbt bestaanszekerheid veel overeenkomsten hebben.
Mij lijkt een coalitie van Timmermans, NSC en D66 wel een mooie optie. Maar ik weet niet of dat haalbaar gaat zijn.

Dan kom je volgens de huidige peiligen op 55-60 zetels uit en heb je er nog 2-3 partijen bij nodig als je niet met de VVD gaat.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 14:47

Ja daar was ik al bang voor -O-

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 15:19

Voor NSC + VVD maar zonder PvdA / GL geldt hetzelfde als Omtzigt de PVV inderdaad rechts wil laten liggen. Met BBB erbij kom je dan rond de 65 uit, en dan heb je zonder PVV ook nog een partij of drie nodig voor een nipte meerderheid.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 15:53

Twee stemwijzers gedaan, uitkomst nagenoeg gelijk , pvdd volt GroenLinks/PvdA op gelijke hoogte. Waar ik een poos geleden nog dacht aan NSC, die staat bijna onderaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 16:03

Ik had niet anders verwacht BigOne. Jij wel?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 16:07

pien_2010 schreef:
Ik had niet anders verwacht BigOne. Jij wel?

Nee, zeker niet. Alhoewel ik bij de provinciale Staten bijna BBB had gestemd. Na het heel goed doorlezen van hun programma alsnog afgehaakt mbt tot vooral onderwijs en het gevoel dat de burgers er bekaaid af gingen komen.