Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 09:30

irmaz schreef:
Ik lees net een bericht dat Zelensky een paar uur geleden officieel opdracht heeft gegeven het zuiden van Ukraïne te gaan bevrijden. Andere berichten melden dat het vliegveld bij Kherson onder vuur ligt.

Totaal of topic: Ik lees net ook een bericht dat een (tot nu toe goed voorspellend) weerbericht bij een voorspellingsrun voor de komende 14 dagen met temperaturen van ruim boven de 40 graden Celcius voor Nederland aan kwam :oo

https://twitter.com/hdevreij/status/1546361755991179264
https://twitter.com/thetimes/status/1546186248347439105
President Zelensky van Oekraïne heeft zijn leger opdracht gegeven om kustgebieden te heroveren die van vitaal belang zijn voor de economie. Dat heeft zijn minister van defensie Oleksii Reznikov gezegd in een interview met de Britse krant The Times.

pien_2010

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 12:39

Dank je wel Babootje. Duimen dus dat het goed verloopt!!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 12:53

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 14:33

irmaz schreef:
Dit is een link naar het 2e bericht dat ik erover vind. Dit is een soort nieuwsaccount:
https://twitter.com/Flash43191300/statu ... 7566376965

Van Odessa naar Sulina, Roemenië is 100 km. Slangeneiland ligt daar tussenin.

Ik neem aan dat wanneer het waar is, we er binnenkort wel meer van gaan horen. Rusland had al toegezegt dat zij niet dwars gaan liggen (voor wat dat waard is :roll: )

Citaat:
Door de herovering van #SnakeIsland is de doorgang van #grainships weer geopend. Dankzij de bevrijding van Snake Island van de Russische indringers is de monding van Bystre beschikbaar gekomen voor de doorgang van vrachtschepen die landbouwproducten vervoeren.
https://ubn.news/due-to-the-recapture-of-snake-island-the-passage-of-grain-ships-has-reopened/

En hier komt Sulina in beeld ;) :
Citaat:
Positieve domino-effecten van #Oekraïne die Snake Island (rood vierkant) bevrijdt. In de Zwarte Zee zouden graanschepen nu gebruik maken van het Donau-Zwarte Zeekanaal door #Roemenië en hopen ook het dichterbij gelegen Sulina-kanaal (rode lijn) te gebruiken dat verbinding maakt met de machtige rivier de Donau.
https://twitter.com/GlasnostGone/status/1546418429229506561

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 14:58

Russische vrouwen vragen terugkeer van hun mannen uit Oekraïne'

Volgens het Britse ministerie van Defensie hebben een aantal vrouwen van Russische militairen een video gemaakt waarin ze vragen om de terugkeer van hun echtgenoten.

Eén vrouw zegt daarin dat de soldaten "mentaal en fysiek uitgeput" zijn, omdat hen geen enkele rust wordt gegund sinds de Russische ’speciale militaire operatie’ die op 24 februari begon.

Bron: de telegraaf

En

Russen willen dat Poetin heerser wordt genoemd
Russen willen dat de Russische president Vladimir Poetin voortaan heerser (pravitel) wordt genoemd. De titel president zou te westers zijn. Het voorstel voor het Russische pravitel komt van de Russische Liberaal-Democratische Partij, die liberaal noch democratisch is.
Pravitel (dat ook regent en beschermer betekent) zou meer passen bij de status en rol van Poetin, vindt de extremistische en antiwesterse bondgenoot van het Kremlin. De titel president zou eind 18e eeuw in de Verenigde Staten zijn ontstaan en in Rusland nog niet compleet zijn ingeburgerd.
De 69-jarige Poetin keert zich steeds meer af van het Westen, dat hem met sancties straft voor zijn bloedige oorlog tegen buurland Oekraïne.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2518949 ... t-oekraine

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 16:35

irmaz schreef:
irmaz schreef:
Dit is een link naar het 2e bericht dat ik erover vind. Dit is een soort nieuwsaccount:
https://twitter.com/Flash43191300/statu ... 7566376965

Van Odessa naar Sulina, Roemenië is 100 km. Slangeneiland ligt daar tussenin.

Ik neem aan dat wanneer het waar is, we er binnenkort wel meer van gaan horen. Rusland had al toegezegt dat zij niet dwars gaan liggen (voor wat dat waard is :roll: )

Citaat:
Door de herovering van #SnakeIsland is de doorgang van #grainships weer geopend. Dankzij de bevrijding van Snake Island van de Russische indringers is de monding van Bystre beschikbaar gekomen voor de doorgang van vrachtschepen die landbouwproducten vervoeren.
https://ubn.news/due-to-the-recapture-of-snake-island-the-passage-of-grain-ships-has-reopened/

En hier komt Sulina in beeld ;) :
Citaat:
Positieve domino-effecten van #Oekraïne die Snake Island (rood vierkant) bevrijdt. In de Zwarte Zee zouden graanschepen nu gebruik maken van het Donau-Zwarte Zeekanaal door #Roemenië en hopen ook het dichterbij gelegen Sulina-kanaal (rode lijn) te gebruiken dat verbinding maakt met de machtige rivier de Donau.
https://twitter.com/GlasnostGone/status/1546418429229506561

Mogen ze wel door Poetin-vriendelijk Servië dan? Of wordt de boel uitgeladen voor Servië bereikt wordt?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 18:01

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 18:13

Cowboy55 schreef:
Mogen ze wel door Poetin-vriendelijk Servië dan? Of wordt de boel uitgeladen voor Servië bereikt wordt?

Waar gaat bij jou de Donau door Servië?

Maar om je gerust te stellen, Servië heeft geen sancties tegen Rusland maar ook niet tegen Ukraïne of de EU of de UN, dus ook geen legale reden om de Donau te blokkeren. Op dit moment tenminste.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 18:13

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 18:17

Babootje schreef:
En Poetin wordt weer vader. Hij schijnt niet over enthousiast te zijn.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1934472 ... er-kabaeva

Hihi dat laatste zinnetje "hij schijnt niet over enthousiast te zijn". Ik vraag me altijd af hoe iemand dat dan weet. Geeft hij dan als antwoord op de vraag "Wat gaat er nu door je heen", "ik vind het helemaal niks"? Of, "had van mij niet gehoeven hoor". Of, "Volgens mij is die niet van mij". Of, ..... :+

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 18:19

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 18:24

irmaz schreef:
Cowboy55 schreef:

Maar om je gerust te stellen, Servië heeft geen sancties tegen Rusland maar ook niet tegen Ukraïne of de EU of de UN, dus ook geen legale reden om de Donau te blokkeren. Op dit moment tenminste.

De Donau is voor een groot deel de grensrivier tussen Roemenië en Servië en stroomt (ook) door Belgrado. Dat was toch Servië?

Maar goed, als het OK is dan is het OK……

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 18:30

irmaz schreef:
Babootje schreef:
En Poetin wordt weer vader. Hij schijnt niet over enthousiast te zijn.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1934472 ... er-kabaeva

Hihi dat laatste zinnetje "hij schijnt niet over enthousiast te zijn". Ik vraag me altijd af hoe iemand dat dan weet. Geeft hij dan als antwoord op de vraag "Wat gaat er nu door je heen", "ik vind het helemaal niks"? Of, "had van mij niet gehoeven hoor". Of, "Volgens mij is die niet van mij". Of, ..... :+

't heeft sowieso een vrij hoog roddelgehalte. Maar jouw speculaties zijn wel grappig. :)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 18:54

Cowboy55 schreef:
irmaz schreef:

De Donau is voor een groot deel de grensrivier tussen Roemenië en Servië en stroomt (ook) door Belgrado. Dat was toch Servië?

Maar goed, als het OK is dan is het OK……

Je hebt helemaal gelijk, ik zat naar het verkeerde Servië te kijken :o (Aardrijkskunde was nooit mijn sterkste kant (zie een post van mij helemaal in het begin van dit topic }:0 )

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 19:18

elnienjo schreef:
Hoe kan haar locatie geheim zijn? Ze zal toch ingeschreven moeten staan in Zwitserland als ze daar legaal verblijft?

Iedereen weet toch dat je je daar (samen met een gatenkaas en een kaars om hem mee te smelten) in een bankkluis kunt verbergen. Praktisch onvindbaar behalve als de zandloper bijna leeg is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 19:47

Volgens eerdere nieuwsberichten is ze allang weg en terug in Rusland. Met de tweelingen en deze beebs dus. Zullen z’n oudste dochters leuk vinden, erfenis delen door zeven ipv twee.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 19:51

oomens schreef:
elnienjo schreef:
Hoe kan haar locatie geheim zijn? Ze zal toch ingeschreven moeten staan in Zwitserland als ze daar legaal verblijft?

Iedereen weet toch dat je je daar (samen met een gatenkaas en een kaars om hem mee te smelten) in een bankkluis kunt verbergen. Praktisch onvindbaar behalve als de zandloper bijna leeg is.

Geniaal! :')

In het Meer! Met een gewicht aan de voeten!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 19:54

Cowboy55 schreef:

Koekkoek!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 20:07

oomens schreef:
Cowboy55 schreef:

Koekkoek!

*zwaait in bed zonder wakker te worden met hand naar zandloper*

Hint voor iedereen behalve Oomens: Asterix & Obelix.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 20:20

Cowboy55 schreef:
Hint voor iedereen behalve Oomens: Asterix & Obelix.

Die zullen toch wel meer mensen eruit halen? Ik heb tenminste nog geen kaasfondue meegemaakt waarbij níet iemand naar 'Het Meer' verwijst.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 20:22

De Russische McDonald’s zit zonder friet, slechte oogst en import niet mogelijk door sancties.
Ze verwachten in het najaar weer te kunnen bakken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 20:24

bigone schreef:
De Russische McDonald’s zit zonder friet, slechte oogst en import niet mogelijk door sancties.

Sinds wanneer? Gisteren uit eten geweest met en klant die daar woensdag nog een frietje heeft genuttigd en de “vernieuwde” McDonald’s in Moscow.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 20:30

996981 schreef:
bigone schreef:

Sinds wanneer? Gisteren uit eten geweest met en klant die daar woensdag nog een frietje heeft genuttigd en de “vernieuwde” McDonald’s in Moscow.

Het bericht stond in elk geval 3 dagen geleden op VRT.be. En vilt.be. Newsfounded.com. Proximus.be. BBC.com. HLN.be. Reuters.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 20:37

Cowboy55 schreef:
996981 schreef:

Het bericht stond in elk geval 3 dagen geleden op VRT.be. En vilt.be. Newsfounded.com. Proximus.be. BBC.com. HLN.be. Reuters.

Ik lees het. In sommige vestigingen is geen friet meer. Die in Moscow zullen de laatsten zijn die zonder zitten.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 20:40

996981 schreef:
Cowboy55 schreef:

Ik lees het. In sommige vestigingen is geen friet meer. Die in Moscow zullen de laatsten zijn die zonder zitten.

Dat is wel zoals dingen werken in Rusland ja. Alles is voor Moskou.