Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 09:07

Ach, bij kwamen GL/PvdA en VVD ook op hetzelfde percentage uit. Ik moet dus gewoon zelf even in de materie duiken en kijken wat ik echt heel belangrijk vind, ook de kiezer moet kennelijk concessies doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 09:08

Ach ik kom de laatste jaren tot mijn eigen verbazing steeds op de CU uit :=

Maar an sich klopt het ook wel weer, hun hele programma ademt altijd uit dat ze in principe aan alle bevolkingsgroepen recht willen doen, open staan voor het vinden van een goede oplossing / middenweg, zaken goed willen regelen voor mens, dier en natuur omdat ze vanwege dat goddelijke uitgaan van goed rentmeesterschap van de aarde enzo.

Dat er dan details zijn waarvan ik denk oei dat hoeft van mij niet zo...dat hou je toch altijd wel.
Bij dingen zoals abortus enzo zijn ze ook niet keihard in hun standpunt èn er is genoeg tegengewicht, dus dat komt wel goed denk ik dan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 09:24

pmarena schreef:
Ach ik kom de laatste jaren tot mijn eigen verbazing steeds op de CU uit :=

Maar an sich klopt het ook wel weer, hun hele programma ademt altijd uit dat ze in principe aan alle bevolkingsgroepen recht willen doen, open staan voor het vinden van een goede oplossing / middenweg, zaken goed willen regelen voor mens, dier en natuur omdat ze vanwege dat goddelijke uitgaan van goed rentmeesterschap van de aarde enzo.

Dat er dan details zijn waarvan ik denk oei dat hoeft van mij niet zo...dat hou je toch altijd wel.
Bij dingen zoals abortus enzo zijn ze ook niet keihard in hun standpunt èn er is genoeg tegengewicht, dus dat komt wel goed denk ik dan.

Klopt wat je zegt. Maar juist dat "polderen"wat zij doen ,wat voor velen goed werkt, dat trekt mij persoonlijk niet. Ik wil juist vastheid in de leer en blijven staan voor overtuigingen. Het vervelende van politiek in het algemeen vind ik "zoals de wind waait, waait mijn jasje" of grover gezegd, de "draaikonterigheid".

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 09:26

Kan ik me goed voorstellen hoor :)

Maar ik ben juist wel voor dat realistische, dat je het toch samen zal moeten redden en dan wil ik graag dat men inzet op de punten waar zij zich ook sterk voor willen maken. En dat is niet alleen ikke-ikke-ikke :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 09:58

Cer schreef:
ruitje schreef:
Ik wil mij graag aanmelden voor psychische hulp... Ik kwam uit op SGP -O-

Valt mee, hier is t 50+ , PVV, Denk, VVD :')
Ik weet niet op welke stellingen ze dat baseren .. -O- ik ga er van de week ook maar eens goed voor zitten :+

Ik had hetzelfde lijstje. Zo n vreemde combinatie bij elkaar.. Ik kan dus niet veel met deze adviezen

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 10:02

nps schreef:
Avalanche schreef:
Ik kwam op D66 en GroenLinks. Ik kan me beter vinden nog in D66.

Ik heb die motiestemmer gedaan en kom op gelijke hoogte uit op VVD, D66 en Volt :) (67%) . Geen psychische steun voor mij ;). VVD ga ik niet doen, D66 vorige keer ook op gestemd. Volt en D66 zijn de enige partijen met iets in hun partijprogramma over digitalisering, een punt wat ik zelf erg belangrijk vind. Wil nog wat meer lezen van GL / PvdA lezen op punten die ik belangrijk vind maar zo te zien komen ze zoiezo de coalitie in, wat er hopelijk voor gaat zorgen dat we geen centrumrechtse, conservatieve coalitie krijgen.

Ik heb NSC partijprogramma ook gelezen. Heb er een enorme #hoedan vibe bij. Net alsof ie de grootste onrusten heeft samengepakt en daar het meest sociaal wenselijk anwoord op heeft gegeven. Ik blijf sceptisch, maar vind de partij wel heel waardevol in de kamer. Denk dat oppositie voeren Omtzigt beter zal staan.

*edit - dikke spelfout.

mag ik vragen waarom je denkt dat GL/pvda sowieso in de coalitie komt? Ik denk dat er ook best een aantal andere combinaties mogelijk zijn.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 10:36

Ik heb net ook http://www.checkjestem.nl gedaan, dat vond ik ook wel een hele goede! Je beantwoordt daar geen vragen, maar stemt zelf op moties en krijgt daarbij 1-2 daadwerkelijk gestelde argumenten vóór en 1-2 daadwerkelijk gestelde argumenten tegen te zien. Dit gaat dus over het verleden (hoe is gestemd hiervoor) en de toekomst (hoe denken partijen hierover voor de toekomst).

Omdat het daadwerkelijke moties zijn moet je de zin soms wel even twee keer lezen maar ik vond het echt een fijne manier om na te denken. De uitkomst past ook wel bij mij! Alleen de percentages van mijn twee twijfelpartijen liggen lekker dicht bij elkaar dus om daartussen te kunnen kiezen zal ik echt partijprogramma's moeten gaan doornemen...

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 10:37

juval schreef:
nps schreef:
Ik heb die motiestemmer gedaan en kom op gelijke hoogte uit op VVD, D66 en Volt :) (67%) . Geen psychische steun voor mij ;). VVD ga ik niet doen, D66 vorige keer ook op gestemd. Volt en D66 zijn de enige partijen met iets in hun partijprogramma over digitalisering, een punt wat ik zelf erg belangrijk vind. Wil nog wat meer lezen van GL / PvdA lezen op punten die ik belangrijk vind maar zo te zien komen ze zoiezo de coalitie in, wat er hopelijk voor gaat zorgen dat we geen centrumrechtse, conservatieve coalitie krijgen.

Ik heb NSC partijprogramma ook gelezen. Heb er een enorme #hoedan vibe bij. Net alsof ie de grootste onrusten heeft samengepakt en daar het meest sociaal wenselijk anwoord op heeft gegeven. Ik blijf sceptisch, maar vind de partij wel heel waardevol in de kamer. Denk dat oppositie voeren Omtzigt beter zal staan.

*edit - dikke spelfout.

mag ik vragen waarom je denkt dat GL/pvda sowieso in de coalitie komt? Ik denk dat er ook best een aantal andere combinaties mogelijk zijn.

Ik denk dat NSC sowieso in de coalitie gaat komen als ze inderdaad zo groot worden als nu verwacht wordt. Die kunnen volgens mij wat beter met links overweg dan de VVD, maar ook de rechterkant op qua coalitie. GL/PvdA en VVD samen zie ik als onwaarschijnlijker.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 10:55

VuurVleugels schreef:
Ik heb net ook http://www.checkjestem.nl gedaan, dat vond ik ook wel een hele goede! Je beantwoordt daar geen vragen, maar stemt zelf op moties en krijgt daarbij 1-2 daadwerkelijk gestelde argumenten vóór en 1-2 daadwerkelijk gestelde argumenten tegen te zien. Dit gaat dus over het verleden (hoe is gestemd hiervoor) en de toekomst (hoe denken partijen hierover voor de toekomst).

Omdat het daadwerkelijke moties zijn moet je de zin soms wel even twee keer lezen maar ik vond het echt een fijne manier om na te denken. De uitkomst past ook wel bij mij! Alleen de percentages van mijn twee twijfelpartijen liggen lekker dicht bij elkaar dus om daartussen te kunnen kiezen zal ik echt partijprogramma's moeten gaan doornemen...

Hier ook even gedaan. Uitkomst hier past deels, nummer één zeker niet, maar de nummer twee is één van de partijen waar ik mogelijk op ga stemmen.

Nadeel eraan is wel dat je voor coalitiepartijen een vertekend beeld hebt, omdat die met de coalitie meestemmen hoewel ze als ze in de oppositie zouden zitten wellicht anders zouden stemmen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 10:57

juval schreef:
nps schreef:

*edit - dikke spelfout.

Omdat "het volk" vrij duidelijk uitspreekt ook een groen, sociaal geluid in de kamer te willen hebben, waarbij GL / PvdA de meest logische coalitie partij is. Vrijwel iedere andere andere coalitie zonder hen wordt rechts-conservatief, waarbij de groene en sociale stem dus niet meeregeert. Maar, je hebt helemaal gelijk - er zijn coalities mogelijk zonder GL / PvdA.

@exitium - ik denk dat GL / PvdA en VVD ook niet raar is hoor. Ze zijn in Paars al eerder samen geweest en zijn beiden gewend aan samenwerking, coalitievorming en polderen. Een coalitie van PvdA / GroenLinks, NSC en VVD zou denk ik niet eens heel gek zijn. Krijg je een stevig potje onderhandelen maar wél een breed gedragen coalitieakkoord uit, waarbij de belangrijkste geluiden vertegenwoordigd zijn en links niet buitenspel is gezet.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 11:00

Exitium schreef:
juval schreef:

Ik denk dat NSC sowieso in de coalitie gaat komen als ze inderdaad zo groot worden als nu verwacht wordt. Die kunnen volgens mij wat beter met links overweg dan de VVD, maar ook de rechterkant op qua coalitie. GL/PvdA en VVD samen zie ik als onwaarschijnlijker.

Ik heb nog wel wat gezonde achterdocht voor Pieter Omtzigt, die bekend staat als iemand die niet makkelijk samenwerkt en al eerder overspannen is geweest. Ik vraag me af hoe makkelijk hij compromissen kan gaan sluiten, ook omdat ie de hele bestuurscultuur op de schop wil gooien. Dat kan je het beste doen vanuit de oppositie, niet als onderdeel van het pluche. Luis in de pels zijn staat hem, denk ik, beter.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 11:01

nps schreef:
@exitium - ik denk dat GL / PvdA en VVD ook niet raar is hoor. Ze zijn in Paars al eerder samen geweest en zijn beiden gewend aan samenwerking, coalitievorming en polderen. Een coalitie van PvdA / GroenLinks, NSC en VVD zou denk ik niet eens heel gek zijn. Krijg je een stevig potje onderhandelen maar wél een breed gedragen coalitieakkoord uit, waarbij de belangrijkste geluiden vertegenwoordigd zijn en links niet buitenspel is gezet.

Met NSC erbij is de enige die ik daarvan wel als optie zie, omdat die een beetje de rol in zouden kunnen nemen die D66 na de afgelopen verkiezingen (toen er sprake was van PvdA en/of GL in de coalitie) in had kunnen nemen. PvdA/GL + VVD zonder NSC zie ik niet gebeuren.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 11:08

Exitium schreef:
nps schreef:

Met NSC erbij is de enige die ik daarvan wel als optie zie, omdat die een beetje de rol in zouden kunnen nemen die D66 na de afgelopen verkiezingen (toen er sprake was van PvdA en/of GL in de coalitie) in had kunnen nemen. PvdA/GL + VVD zonder NSC zie ik niet gebeuren.

NSC is veel uitgesprokener dan D66, met name op bestuurscultuur. Ik vind het lastig om in te schatten waar ze nou staan - is het een middenpartij, of juist rechts of links? Vanwege de CDA legacy en het stemgedrag van Pieter Omtzigt neig ik ernaar om ze als redelijk rechts-conservatief weg te zetten.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 11:17

Was van de week op radio 1, de politieke analisten scharen NSC op rechts van het midden.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 11:23

nps schreef:
Exitium schreef:

NSC is veel uitgesprokener dan D66, met name op bestuurscultuur. Ik vind het lastig om in te schatten waar ze nou staan - is het een middenpartij, of juist rechts of links? Vanwege de CDA legacy en het stemgedrag van Pieter Omtzigt neig ik ernaar om ze als redelijk rechts-conservatief weg te zetten.

Ik ook, maar op een aantal vlakken zijn ze voor zover ik lees wel een stuk linkser dan de VVD, en ik denk dat ze daarmee een 'brug' tussen PvdA/GL en VVD kunnen vormen. D66 zou dat eventueel ook kunnen, maar die zijn daarvoor te klein na de verkiezingen. (en ik weet niet of men vanuit alle partijen daarop zit te wachten na de afgelopen jaren)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 11:42

zou een coalitie NSC, BBB, VVD en PVV erg gek klinken? (volgens de peilingen zou dit ook voldoende zetels geven)

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 11:47

Ik weet niet of het gek klinkt, maar het is wel mijn nachtmerrie scenario. Het enige wat het nog erger zou maken voor mij is de FvD er gezellig bij, maar gelukkig hebben die maar héél weinig kans op enige zeggenschap.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 11:56

Pracht scenario, alleen mag van mij NSC wegblijven. Maar je kan het niet voor t zeggen hebben, dus liever NSC of CDA dan de linkse rakkers erbij. Het moet namelijk ook werkzaam zijn, en ik geloof niet dat pvda/GL met PVV en/of VVD wil in verband de uiteenlopende meningen.

Maar ik ben vrij rechts en in de minderheid zo te zien als ik hier kijk. _O-

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 12:06

VuurVleugels schreef:
Ik weet niet of het gek klinkt, maar het is wel mijn nachtmerrie scenario. Het enige wat het nog erger zou maken voor mij is de FvD er gezellig bij, maar gelukkig hebben die maar héél weinig kans op enige zeggenschap.

Fvd gaat er niet bij komen, ik denk niet dat er een partij is die met fvd samen zou willen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 12:08

juval schreef:
zou een coalitie NSC, BBB, VVD en PVV erg gek klinken? (volgens de peilingen zou dit ook voldoende zetels geven)

Vorige maand heeft Omtzigt aangegeven enkel te willen regeren met partijen die de rechtsstaat heel laten, en dat PVV daar niet onder valt. Als hij daaraan vasthoudt kan een rechtse coalitie weleens een probleem gaan worden. Zonder NSC is er zowel over rechts als over links geen meerderheid mogelijk volgens mij.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 12:13

VuurVleugels schreef:

Ik heb hem ook gedaan, kwam eigenlijk op hetzelfde, maar tot mijn verbazing kwam Volt ook bovendrijven, dus daar ga ik induiken :) Ik kon hier niet aangeven wat ik echt belangrijk vind, maar kijkend naar die dingen wordt het wss weer D66.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 12:18

Alle stemwijzers komen bij mij al jaren op de vvd uit. Nu ook weer, voor 94% zelfs.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 12:21

juval schreef:

Omzigt heeft over samenwerking met de PVV een duidelijke mening, dat ziet hij niet gebeuren. En over het belangrijkste punt van de BBB, agro industrie, heeft hij ook een duidelijke mening. Dat hij er niet zit voor hun belangen.

Dus ja, dat klinkt eigenlijk best wel gek.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 12:38

juval schreef:

Naast dat het gek klinkt door bovenstaand (alleen VVD wil best samenwerken met PVV volgens mij) zou het ook voor mij een complete nachtmerrie coalitie zijn. Twee keer soort van oud-cda-pro-boeren conservatief, racisten (lomp gezegd is PVV een beetje partij van de racisten) en zeer neoliberaal. En ohja, ook nog eens 3 partijen compleet zonder regeer- en coalitieervaring. Wordt organisatorisch ook een groot drama denk ik.

Avalanche schreef:
Ik heb hem ook gedaan, kwam eigenlijk op hetzelfde, maar tot mijn verbazing kwam Volt ook bovendrijven, dus daar ga ik induiken :) Ik kon hier niet aangeven wat ik echt belangrijk vind, maar kijkend naar die dingen wordt het wss weer D66.

Volt is een soort van frisse D66. Een beetje radicaler en zeer pro EU. Wil ik ook nog wel wat meer van weten.
Laatst bijgewerkt door nps op 26-10-23 12:48, in het totaal 2 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 12:41

Idd, moet er niet aan denken..