Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 20:06

Wat een gek die Lelieveld. En zoveel incidenten in korte tijd de laatste weken. Dat moet een keer echt mis gaan. Je zou er bijna op gaan hopen ook.

Douce

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 21:16

Jeetje ik dacht dat we allemaal wel genoeg wisten om "hondje was niet in gevaar" niet als waarheid te zien... Helaas.

Des te dommer trouwens hoe ze de actie afsloten. Ze hebben geluk gehad.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 21:20

Die negatieve associatie snap ik dan niet... Erna staat de wolf op, wat wiebelend misschien, maar vervolgens is er helemaal niets aan de hand. Dus wat is dan die negatieve ervaring precies?

Als ze slim waren geweest hadden ze de wolf gezenderd die bij iemand in het schuurtje lag, dan hadden ze nu geweten of dat contact ervoor had gezorgd of die wolf nu op magische wijze mensen ging mijden.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 23:33

Maar ik vraag mij ook een beetje af, als je weet dat een wolf daar loopt en na een incident van vorig weekend op de Veluwe, zoek het dan zeker met kleine hondjes niet op. Die zijn echt totaal niet opgewassen tegen een wolf...

Onze Jack Russel nemen we ook al niet meer daar mee naar toe.

Soms vind ik ook wel dat mensen een beetje verantwoordelijk kunnen nemen.... zeker nu er bekend is dat er een wolf loopt die niet zomaar het
hazenpad kiest.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 00:45

DuoPenotti schreef:
Schieten met iets verdovend gaat op afstand die link legt hij nooit met een mens voor die ene keer.

Vangen. Ja als de mens hem dan weet ik hoe lang loopt te etteren vast wel.
Maar dat gaat (gelukkig) nooit gebeuren.
Ook dan snel onder zeil. Dus die negatieve associatie zal zo kort zijn tegenover zovele goede dat ik niet geloof in schuw worden daarvan.

Dan moet de wolf je niet gezien of geroken hebben. Het lijkt me best lastig om een wolf ongezien te naderen, ze hebben jou eerder door dan andersom. Dan moet je nog een wolf in stilstand hebben of op open terrein, anders is het alsnog lastig schieten. Dus ik denk dat het best nog lastig is een wolf te schieten zonder dat hij je door heeft.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 05:49

Zebrastreep schreef:
Maar ik vraag mij ook een beetje af, als je weet dat een wolf daar loopt en na een incident van vorig weekend op de Veluwe, zoek het dan zeker met kleine hondjes niet op. Die zijn echt totaal niet opgewassen tegen een wolf...

Soms vind ik ook wel dat mensen een beetje verantwoordelijk kunnen nemen.... zeker nu er bekend is dat er een wolf loopt die niet zomaar het
hazenpad kiest.

Ik snap je maar zolang dit gecommuniceerd wordt:

tienus63 schreef:
Citaat:

De mannen waren bang dat de wolf het had gemunt op het kleine huisdier. Die vrees was ongegrond, zegt wolvenexpert Glenn Lelieveld. "Het hondje, en ook de twee mannen waren niet in gevaar. De wolf is nieuwsgierig", zegt hij.
------------

Volgens hem is dit een simpele maatregel, maar moet de provincie hier nog wel een opdracht voor geven. "Het gaat een keer gebeuren dat de wolf een kind in de hand bijt, omdat hij denkt dat daar eten in zit. En dat wil je voorkomen", besluit hij.

Bron NOS
https://nos.nl/l/2564476

Kun je het ze eigenlijk ook niet kwalijk nemen...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 07:27

Wintu schreef:
DuoPenotti schreef:
Schieten met iets verdovend gaat op afstand die link legt hij nooit met een mens voor die ene keer.

Ook dan snel onder zeil. Dus die negatieve associatie zal zo kort zijn tegenover zovele goede dat ik niet geloof in schuw worden daarvan.

Dan moet de wolf je niet gezien of geroken hebben. Het lijkt me best lastig om een wolf ongezien te naderen, ze hebben jou eerder door dan andersom. Dan moet je nog een wolf in stilstand hebben of op open terrein, anders is het alsnog lastig schieten. Dus ik denk dat het best nog lastig is een wolf te schieten zonder dat hij je door heeft.

Hij zal je vast zien.
Zoals eentje die ze zouden willen zenderen wel 100 mensen op een dag ziet en er zelf soms een paar van benaderd.

Maar als hij voor de zoveelste keer weer bij mensen in de buurt is geloof ik niet dat een pijl op afstand geschoten de associatie met mensen legt. En van die ene keer schuw word. Het is niet dat hij de mens letterlijk een pijl in hem ziet/voelt steken. Die mens is op een afstand dat die hem voor zijn gevoel nooit eens aan kan raken.

Dat zou mijn inziens pas zijn als hij elke keer zo'n ervaring zou hebben. Elke keer een mens zien is een pijnprikkel. Ook op afstand. Niet een half tamme die ook daarna weer ervaart dat die ene keer puur toevallig was.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 08:06

Zebrastreep schreef:

hazenpad kiest.

Hoezo? Ze blijven maar roepen dat wolven niet gevaarlijk zijn voor mensen en dat je juist moet genieten van het moment als je er 1 tegen komt. Hoop mensen denken dus dat ze totaal niet gevaarlijk zijn. En al die aanvallen worden afgedaan als niet waar, photoshop etc.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 09:05

Citaat:
Dan moet je nog een wolf in stilstand hebben of op open terrein, anders is het alsnog lastig schieten. Dus ik denk dat het best nog lastig is een wolf te schieten zonder dat hij je door heeft.
Lijkt mij wel mee te vallen gezien het aantal wolven wat mensen achterna loopt en op korte afstand stil blijft staan... 8-)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 11:09

Aanval Mantinge Dr, geit vermist
Citaat:
Mantinge Drenthe
21-04-2025
23.30 uur

2 wolven bij de nachtkraal gezien, 1 jonge geit vermist. Tussen Mantinge en Nieuw Balinge

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
q

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/19hxSp ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 11:26

Zichtmelding wolf??? Putten Gld
Citaat:
Putten Gelderland
22-04-2025
10.10 uur

Mogelijk wolf gezien liep vanaf de nieuwe prinsenweg de peppelerweg op.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
https://www.facebook.com/share/v/1913QW ... tid=wwXIfr

Ik vind loopje en staartdracht afwijkend voor een wolf.
Zou imo ook oudere herdershond-achtige kunnen zijn.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 11:32

Zichtmelding Ureterp Frl
Citaat:
Ureterp Friesland
22-04-2025
08.20 uur

Wolf gezien in een weiland langs de Emmen drachten N381, voor afslag ureterp.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1BQ6yy ... tid=wwXIfr

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:35

tienus63 schreef:
Zichtmelding wolf??? Putten Gld
Citaat:
Putten Gelderland
22-04-2025
10.10 uur

Mogelijk wolf gezien liep vanaf de nieuwe prinsenweg de peppelerweg op.

#geenwolf

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
https://www.facebook.com/share/v/1913QW ... tid=wwXIfr

Ik vind loopje en staartdracht afwijkend voor een wolf.
Zou imo ook oudere herdershond-achtige kunnen zijn.

Ik moest denken aan een hoogdrachtige wolf hierbij

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 11:40

Ik dacht ook goed gevulde pens/drachtig.
Alsof ze ze elk moment kan gaan werpen, zo loopt het beest.

Maar die staart is zo lang en wordt met een nog gedragen.
En je zou verwachten als het een hoogdrachtige teef is, dat ze in een hol zou zitten.
En de latrine is in een apart deel van het hol en ze zou er dan tijdelijk niet uitkomen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 11:42

Zichtmelding Wittelte Dr twee wolven
Citaat:
Wittelte Drenthe
22-04-2025
08.05 uur

2 wolven gezien op de wittelterweg, liepen richting oldendiever.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf

https://www.facebook.com/share/p/1FEwvj ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 11:44

Wolf aangereden A28 Tynaarlo Dr vanochtend 11.15 uur.

Bron rtv Drenthe
Wolf aangereden op A28 bij Tynaarlo https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/174156 ... redArticle #rtvdrenthe
Citaat:
Op de A28 bij Tynaarlo is vanochtend een wolf aangereden. De weg is in zuidelijke richting dicht en dat leidt tot file.
De wolf werd rond 11.15 uur aangereden door een automobilist. Politieagenten hebben de weg vervolgens afgesloten. De gewonde wolf ligt op dit moment op de vluchtstrook. Een dierenarts is aanwezig en bekijkt wat er met de wolf moet gebeuren.
De auto die tegen de wolf reed, is weggesleept door een bergingsbedrijf. Het is niet bekend hoe de bestuurder eraan toe is.

Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:51

tienus63 schreef:
Wolf aangereden A28 Tynaarlo Dr vanochtend 11.15 uur

Bron rtv Drenthe
Wolf aangereden op A28 bij Tynaarlo https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/174156 ... redArticle #rtvdrenthe

ah wat sneu...
Ja dit vind ik oprecht zielig.
En een ree zou nu afgemaakt worden en die wolf moet door de regels nu langer lijden.
Dank je wel pro wolf, leed aan alle kanten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:53

Wintu schreef:
DuoPenotti schreef:

Hoe het ook zit en wat de uitkomst uiteindelijk ook zou zijn, het is de volgende stap in het wolvenplan. Dus ik hoop dat ze het eens een keer gaan (mogen!) uitvoeren. Kijken of het een gewenst resultaat heeft en zo niet dan kan er op geschakeld worden naar het volgende.

Wat ik heb begrepen over het schieten op afstand is dat het in dit dicht bevolkte gebied niet geheel zonder risico is. De wolf gaat niet direct neer natuurlijk. Daarom was het vangen en dan verdoven ook een idee.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 11:54

Zichtmelding Aalden Dr
Citaat:
22 april 2025/Aalden/Drenthe
Vanmorgen rond 9 uur is er een wolf gezien aan de zuid kant van oud-aalden.
Trimster was geschrokken van het enorm groot dier.
Wolf is richting Oosterhesselen gegaan.

Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/14EV8R ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 11:55

Een jager kan m.i. zo’n gewonde wolf heel goed met 1 welgemikt schot de wolf uit zijn lijden verlossen.
Die agenten die er bij staan kunnen het zelfs.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:59

tienus63 schreef:
Een jager kan m.i. zo’n gewonde wolf heel goed met 1 welgemikt schot de wolf uit zijn lijden verlossen.

Dat zou wel niet mogen... arm dier.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 12:04

tienus63 schreef:

Als het een hond/schaap/koe was geweest hadden agenten hem daar ter plekke uit zijn lijden verlost, maar mag blijkbaar niet omdat het een wolf is. Ik vind het echt verschrikkelijk en onnodig lijden dit :n

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 12:08

Skessa_ schreef:
Zebrastreep schreef:

hazenpad kiest.

Hoezo? Ze blijven maar roepen dat wolven niet gevaarlijk zijn voor mensen en dat je juist moet genieten van het moment als je er 1 tegen komt. Hoop mensen denken dus dat ze totaal niet gevaarlijk zijn. En al die aanvallen worden afgedaan als niet waar, photoshop etc.

Nou ik kan zelf wel bedenken dat een roofdier gevaarlijk is , ook als er geroepen wordt van niet. Als hier leeuwen zouden lopen en er wordt gezegd ze doen niks dan zou ik ook denken van ja dikke doei , het zijn roofdieren en ook nog eens onvoorspelbare.

Ik ben niet bang voor de wolf, maar ik weet wel je moet er niet te dichtbij komen of het opzoeken.

Soms is het ook wel een beetje gezond verstand gebruiken.

Mijn hond daagt bijv door angst andere honden uit, die zal een wolf ook mogelijk kunnen triggeren. Dan kunnen 10 mensen zeggen nee hoor gebeurd niet, dan zal ik het alsnog niet doen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 12:19

Die wolf loopt niet meer weg, even behandelen is ook beetje lastig.

Er is ook geen wild opvang voor zulke dieren lijkt me. En in een kooi geeft alleen maar stress.

Ff de röntgenonderzoek ect zal wel kunnen met verdoving maar de behandeling is dan weer gedoe.

Alleen al om de beschermde status.

Nu heb je wel wildopvang voor grote katachtigen of stichting aap. Dierentuin maar das lastig denk ik

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 12:53

DuoPenotti schreef:
Hij zal je vast zien.
Zoals eentje die ze zouden willen zenderen wel 100 mensen op een dag ziet en er zelf soms een paar van benaderd.

Maar als hij voor de zoveelste keer weer bij mensen in de buurt is geloof ik niet dat een pijl op afstand geschoten de associatie met mensen legt. En van die ene keer schuw word. Het is niet dat hij de mens letterlijk een pijl in hem ziet/voelt steken. Die mens is op een afstand dat die hem voor zijn gevoel nooit eens aan kan raken.

Dat zou mijn inziens pas zijn als hij elke keer zo'n ervaring zou hebben. Elke keer een mens zien is een pijnprikkel. Ook op afstand. Niet een half tamme die ook daarna weer ervaart dat die ene keer puur toevallig was.

Ik denk dat de wolf dan wat slimmer is als jij denkt. Dieren hebben feilloos door als mensen zich anders gedragen dan normaal. Ik neem ook aan dat het dier niet geschoten wordt als er andere mensen in de buurt zijn.
Bij ons worden de herten geschoten als er iets aan de hand is, meestal verdekt, soms niet, maar reken maar dat de link met een mens gelegd wordt. Dus dat een wolf die link niet zou leggen ben ik niet zo zeker van.
Tevens valt zo een wolf niet gelijk om, soms lopen dieren nog wel tien minuten door en bij checken soms ook nog niet helemaal ver weg, dus ook dan komt er een mens bij kijken.