21 april 2025/RTV Utrecht
Geitenboer laat kinderen niet fietsen vanwege de wolf: 'Kans is klein, maar risico groot'
Leusden - De Leusdense boerenfamilie, met zeven kinderen, rijdt al maanden talloze ritjes met de auto. Waar de kinderen eerst de fiets pakten, brengen en halen hun ouders vooral de jongste kinderen naar school en naar andere activiteiten. Ze zijn bang voor een confrontatie met de wolf en dat heeft dus direct impact op hun dagelijks leven.
Martijn en Fenna wonen in Leusden en hebben een geitenhouderij met duizend geiten. Drie van hun zeven kinderen zitten op de basisschool in Scherpenzeel. Sinds de herfst worden ze gebracht met de auto.
"Het begon toen er een bericht kwam dat een scholier zei dat hij was omsingeld door meerdere wolven", vertelt Fenna als we in de auto zitten om de kinderen uit school te halen. De jongen zei november vorig jaar dat hij tussen Leusden en Scherpenzeel een groep wolven had gezien. "Als ik daar zou staan en er is een wolf, dan weet ik niet wat ik moet doen als ik drie kleine kinderen bij me heb. Hoe moet je dan handelen?"
Het kost veel tijd
Vaak is het Fenna die de kinderen brengt en haalt. Het is een ritje van ongeveer een kwartier. Soms rijdt ze wel acht keer per week op en neer. Naar school, naar speelafspraken en naar de kerk. Af en toe rijdt vader Martijn de kinderen ergens naartoe. "Je moet nu veel meer op de klok kijken om de kinderen op tijd te halen. Anders zouden ze zelf naar huis komen. Het slokt gewoon een deel van je dag op", vertelt hij. Daarnaast vindt hij het jammer dat de kinderen nu veel minder beweging hebben in de buitenlucht. "Lekker je hoofd leegmaken op de fiets is er nu minder bij."
Martijn en Fenna hopen dat er snel een duidelijk en reëel beleid komt om de wolf te beheren en probleemwolven aan te pakken. In februari waren zij aanwezig op een informatiebijeenkomst over de wolf in Leusden. "Het ging toen over het samenleven met de wolf. Maar ook na die avond heb ik het gevoel dat de wolf vrij spel heeft en wij ons moeten aanpassen. Dat vind ik eigenlijk te gek voor woorden."
Altijd alert blijven op de wolf
In zomer voorziet Martijn ook een dilemma als het gaat om zijn geiten. De duizend geiten staan altijd op stal, dus dat biedt bescherming. Maar in de zomermaanden wil de boer eigenlijk overdag en 's nachts de deuren van de stal openzetten. Om zo de warmte kwijt te kunnen. "Moet ik dan hekken gaan maken voor die deuren? De deuropening van de stal is vier meter hoog. En ik moet twintig keer per dag de stal in en uit. Het moet wel werkbaar blijven.
Dat de wolf er nu eenmaal is, dat snapt de boer uit Leusden wel. Maar hij gelooft niet dat er met het huidige beleid een situatie ontstaat waarin we goed kunnen samenleven met de wolf. "Of we er nou aan wennen of niet, de kans op een aanval is klein, maar het risico is groot. En dat verandert niet, dus we moeten altijd alert blijven op de wolf."
We zijn inmiddels met de schoolkinderen thuis aangekomen in Leusden. Maar voor Fenna was dit niet het laatste ritje van de dag. Er zijn activiteiten bij de kerk, dus ze rijdt vanavond weer twee keer op en neer naar Scherpenzeel.
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/388189 ... EFRwh1c1dw