Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:09

Als het 10-15 jaar terug geweest was, had het voor mij ook heel anders geweest. Maar we hebben het over berichten van 2-3 jaar terug.

Cer

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:11

ja covid groepsdruk..

doen een aantal mensen nu of dat heel niet aan de hand was? :')
De halve wereld was in paniek :D

En daarmee maak ik geen excuus, maar het kan een verklaring zijn. NIET mijn bericht erop aanvallen svp :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:14

Ach, kijk naar Ja21 met Annabel Nanninga op nm 2 van de kieslijst. Officieel standpunt van ja21 mbt Israël? Pro Israël en wanneer je de tweets van Nanninga uit het verleden leest loopt er geen grotere jodenhater rond in Den Haag .

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:31

Mizora schreef:
Als het 10-15 jaar terug geweest was, had het voor mij ook heel anders geweest. Maar we hebben het over berichten van 2-3 jaar terug.

Ja dit dus.

Cer er was veel onduidelijk, maar laten we nu niet doen of de halve wereld van het padje was, want dat heb ik zo niet beleefd en volgens mij was dit ook gewoon niet zo. En niet bij mijn omgeving, niet bij mijn kinderen en ook niet bij mijn klein kinderen waren er mensen van het padje af. Voor twee tieners was het heel erg sneu. Geen examenfeestje mogen hebben, geen klassikaal les, en geen studentenfeestjes, Daar waren ze verdrietig over. En terecht. Niets meer en niets minder.
Voor een kind, kwam een sluimerende onvrede meer naar boven en door het niet meer mogen werken voelde hij pas dat hij veel en veels te ver over zijn grenzen was gegaan en die covid kwam dus ook wel goed uit om zijn leven op orde te krijgen hetgeen gelukt is.
Nee ik heb niet het idee dat de have wereld van het padje was of totaal in paniek. Het was gewoon tuk. heel erg tuk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:36

Ik heb nieuwsberichten gezien die toch echt anders beweren...
niet letterlijk de halve wereld, maar hier stonden met enige regelmaat toch wel mensen met pannetje te klappen, laten we ook niet doen alsof iedereen het helemaal leuk vond toch :)
maar prima verder hoor :j

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:36

Eerlijk gezegd verbaasd mij dit ook nk
Niet veel van iemand die zich bij de BBB aansluit.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:50

nps schreef:
NOS heeft een fijne samenvatting: https://nos.nl/artikel/2495179-verkiezi ... er-bestuur

Oogt zo als een niet al te groene partij maar wel met goede, inhoudelijke punten. Ik ben wel benieuwd naar de standpunten op zorg, onderwijs, euthanasie, abortus en LGBTetc+.

@karuna, ja - ik vind het aan de overheid overheid om ons in een eetrichting te dwingen. We betalen allemaal voor de gevolgen van bijvoorbeeld overgewicht - de kostenpost alleen daarvan is al 79 miljard euro per jaar. Ik denk niet dat je gaat omkomen van de honger, wel?

Hij zei zelf dat hij mbt bestaanszekerheid dichtbij PVDA/GL zit, maar wat betreft migratie dichterbij de VVD.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:55

Pandora2 schreef:
Citaat:
Ik denk dat de suikertaks niet gaat maken dat er minder suiker gebruikt wordt.. het wordt gewoon duurder :j

De man van een sigarettenwinkel hier in BE zei net hetzelfde over tabak :D

En toch blijkt dat in de praktijk wel te werken.
Ik hou absoluut van zoetigheid, maar ik ben wel voor suikertaks. Suiker is vergif en voegt niets toe voor je gezondheid.
Lekker is het wel Y)(^)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:22

Cer schreef:
Ik heb nieuwsberichten gezien die toch echt anders beweren...
niet letterlijk de halve wereld, maar hier stonden met enige regelmaat toch wel mensen met pannetje te klappen, laten we ook niet doen alsof iedereen het helemaal leuk vond toch :)
maar prima verder hoor :j

En nu zeg je iets waardevols. Het nieuws zat erg op de ellende die er zeker ook was. Maar de meeste mensen in Frankrijk en Nederland dealde er mee, zo goed en kwaad als het ging. Ik denk dat een percentage gek ging doen zoals die leraar. Dat was echt niet het gros of de helft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:48

Dat was inderdaad maar een kleine minderheid Pien , zoals jouw kinderen het ervoeren dat zag ik ook bij onze. Eentje zit in het voortgezet onderwijs en heb gevraagd hoe het met de leerlingen ging. Sommigen zaten niet in een fijne thuissituatie en school zorgde ervoor dat ze op school mochten zijn, de meeste anderen pasten zich aan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:49

Dat is discussie op de punt komma of op een uitdrukking, maar oké.
Deze leraar liet zich misschien meeslepen,
Zoals andere mensen.. en daar is dan groepsdruk wat ook hbo ers kan overkomen

Maar goed, de kieswijzers staan online hoorde ik, ik ben benieuwd :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:25

Ik heb de stemwijzer ingevuld. Maar enkele zaken die extreem belangrijk zijn voor mij staan er niet in vermeld. Het is meer algemeen.En daardoor komt er voor mij Forum voor Democratie uit met direct daarna SGP. Ze laten dus enkele probleemtoestanden onbesproken die de SGP juist wel hoog in het vaandel heeft staan. FvD had ik zelf helemaal nooit als optie gezien.Ik vraag me af of je wel veel hebt aan die algemeniserende stemwijzer. De PvdD waar ik toch 20 jaar lid van ben geweest wordt helemaal niet meer genoemd voor mij.Overigens is die partij ,net als sommige andere partijen, ook wel erg veranderd de laatste tijd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:32

Cer schreef:
Dat is discussie op de punt komma of op een uitdrukking, maar oké.
Deze leraar liet zich misschien meeslepen,
Zoals andere mensen.. en daar is dan groepsdruk wat ook hbo ers kan overkomen

Maar goed, de kieswijzers staan online hoorde ik, ik ben benieuwd :)

Groepsdruk? Het was geen puber meer en hij is twee jaar tekeer gegaan. Dan had hij tijd genoeg om te bedenken dat dit niet door de beugel kon. Bij de FvD maar niet bij BBB.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:47

Het probleem bij nieuwe partijen die het lijken zeer goed te gaan doen is dat ze binnen heel korte tijd een heleboel mensen moeten zien te ronselen en niet de tijd hebben gehad om die heel goed na te trekken. Nou denk ik dat er van iedereen wel iets in het verleden te vinden is. Een extra waarschuwing om niet los te gaan op sociale media. Want alles blijft er eeuwig op staan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 18:03

Ik dacht eerst dat het recent was. Maar het was al voor BBB.
Hoe zijn ze daar uiteindelijk achter gekomen aangezien hij het niet onder eigen naam deed?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 18:19

Loretta schreef:
Hoe zijn ze daar uiteindelijk achter gekomen aangezien hij het niet onder eigen naam deed?

Dat vroeg ik me inderdaad ook af ja.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 18:23

Groepsdruk speelt niet alleen onder jongeren..
maar je hoeft het verder niet aan mij uit te leggen.. :)

Ze zullen wel accounts hebben uitgeplozen.. er zijn mensen die daar gewoon voor betaald worden denk ik. Hij had t zelf moeten bedenken, dat ie dat niet gedaan heeft maakt t wel een sukkel, zelfs voor een hbo er :+

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 18:55

Loretta schreef:

ik denk dat alle nieuwe mensen op de kieslijsten flink onder een vergrootglas liggen en helemaal doorgelicht worden.

Interessante uitkomst van je kieswijzer Anjali. Ik ga ook maar eens een invullen. :)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 18:58

Cer schreef:
het is geen excuus, het is een verklaring..
Nu lijkt het net alsof ik er een excuus voor maak, en dat is niet waar..

maar goed, jullie gaan ervanuit dat iedereen die anti overheid was.. dat daar geen enkele HBO-er tussenzat? Of geen enkele leraar? Of wat denk je dan dat die samenstelling van die groepn was precies? Daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar....

En oh ja, of je niet wilt cancellen ... :+

Nee, maar als je voor groepsdruk zwicht, dan is dat nog steeds eigen verantwoordelijkheid. Niemand heeft hem gedwongen om met de groep mee te doen.

Wat ik vooral in deze discussie mis is dat die tweets uit een bepaald gedachtengoed vandaan komen. En blijkbaar had BBB dus geen probleem met dat gedachtengoed. Of wisten ze niet wat zijn gedachtengoed was en dat lijkt me haast nog erger voor een politieke partij.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:00

Het is nu toch uitgekomen, hij gaat van de lijst af. Dat is gewoon het risico van een snelgroeiende partij, maar vervelend is het wel voor een partij (welke dan ook).

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:03

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:10

anjali schreef:
Het probleem bij nieuwe partijen die het lijken zeer goed te gaan doen is dat ze binnen heel korte tijd een heleboel mensen moeten zien te ronselen en niet de tijd hebben gehad om die heel goed na te trekken. Nou denk ik dat er van iedereen wel iets in het verleden te vinden is. Een extra waarschuwing om niet los te gaan op sociale media. Want alles blijft er eeuwig op staan.

Wij Bokkers kunnen maar beter nooit de politiek in gaan :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:11

Karl66 schreef:
Nee, maar als je voor groepsdruk zwicht, dan is dat nog steeds eigen verantwoordelijkheid. Niemand heeft hem gedwongen om met de groep mee te doen.

Ja sommige dingen zijn idd zo eenvoudig :j
Alle psychologen kunnen naar huis :+

Citaat:
Wat ik vooral in deze discussie mis is dat die tweets uit een bepaald gedachtengoed vandaan komen. En blijkbaar had BBB dus geen probleem met dat gedachtengoed. Of wisten ze niet wat zijn gedachtengoed was en dat lijkt me haast nog erger voor een politieke partij.

Ja mensen vertellen niet altijd alles blijkbaar …
Als ze er geen probleem mee hadden, hadden ze m gehouden toch?

Ik snap idd ook niet dat sommige mensen nu ondertussen niet weten dat t internet niet vergeet … :) ik ga dan ook zeker niet in de politiek :+

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:14

anjali schreef:
Ik heb de stemwijzer ingevuld. Maar enkele zaken die extreem belangrijk zijn voor mij staan er niet in vermeld. Het is meer algemeen.En daardoor komt er voor mij Forum voor Democratie uit met direct daarna SGP. Ze laten dus enkele probleemtoestanden onbesproken die de SGP juist wel hoog in het vaandel heeft staan. FvD had ik zelf helemaal nooit als optie gezien.Ik vraag me af of je wel veel hebt aan die algemeniserende stemwijzer. De PvdD waar ik toch 20 jaar lid van ben geweest wordt helemaal niet meer genoemd voor mij.Overigens is die partij ,net als sommige andere partijen, ook wel erg veranderd de laatste tijd.

ik heb net ook een poging gedaan. De stellingen vind ik soms wat vaag of op meerdere manieren uit te leggen.

maar goed, de uitslag was nogal verrassend :') 1. Samen voor Nederland, 2. ChristenUnie, 3. 50plus

BBB stond ergens in de middenmoot. De uitleg bij de meningsverschillen per vraag begrijp ik wel, en op sommige punten zijn we het ook niet eens. :)

edit,
stemmentracker ook ingevuld. Deze uitslag is 1 BVNL, 2 BBB 3 SP

gaat van links naar rechts dus.
Laatst bijgewerkt door juval op 25-10-23 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:21

Wat vind je verrassend Juval?
Ik vind het nl wel kloppen. Het zijn allemaal wat behoudende partijen die vasthouden aan hoe het was. Veranderingen moeilijk vinden, en klimaatverandering niet zo in hun vaandel hebben. Vaak fatsoenlijke partijen met sterke waarden en normen en wat conservatief.
Als dat er nu bij mij uit zou komen,dan zou ik verrast zijn. Maar bij jou, dan denk ik, dat beeld heb ik van je. Dus klopt aardig