God of Darwin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polaris

Re: God of Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:50

Van een hersenspoelende opvoeding vind ik pas sprake in van die sektes zoals je die in Amerika wel eens ziet.

Ik kan me goed voorstellen dat je je kind opvoedt met bepaalde normen en waarden, zoals jij in het leven staat.
Bij gelovige mensen speelt god daar een uitgesproken rol in.

Ik vind het wel erg dat sommige gezinnen hun kind verstoten als het besluit niet meer (of in mindere mate) het geloof de belijden.
Als het je kind zonder die levensstijl ook goed afgaat, moet je toch blij voor hem zijn?

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:54

fojoe schreef:
detour schreef:
ik hoorde dit weekend trouwens dat het woord 'dag' in de nederlandse versie van het scheppingsverhaal eigenlijk een wat ongelukkige vertaling is van een hebreeuws woord dat 'periode' of 'tijdsspanne' betekent.
als dit klopt (wie kan het mij bevestigen?) komen aanhangers van god en van darwin weer wat dichter bij elkaar

Precies. Ik kan het dan ook niet letterlijk nemen dat de aarde in 6 dagen geschapen is. Oeps- fout! Want ik moet toch alles letterlijk klakkeloos aannemen omdat ik protestants ben?..
Dat zou beetje naief zijn.. Clown
trouwens, de 7de dag is de rustdag, zondag.. Laten we daar maar eens een andere tijdspanne van maken.. Pling

als wat ik hoorde klopt, dan is de dag in het scheppingsverhaal een periode (van onbepaalde duur), en mag je dit wel weer letterlijk nemen Knipoog
ja, een hele lange 7e dag Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!
Ahum.... De 7e dag was de zaterdag, de sabbat.
De zondag was de eerste dag van de week.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:55

detour schreef:
Blue_Eyes schreef:
Haha! jouw onderschrift valt me nu pas op, cool! Ik zie die kieuwen al verschijnen Haha!

Ik ben wel benieuwd wat je vader voor beroep had - dominee? Lijkt me dat je dan indd tegen heel andere dingen aanloopt.
Ik moet zeggen dat ik denk dat ik in mijn gemeente heel goed terecht ben gekomen hoor, er wordt veel aandacht besteed aan hoe e.e.a. ook voor jongeren en kinderen echt interessant gemaakt kan worden, maar ook omdat het een heel warme gemeente is, waar ik tot nog toe weinig huichelachtigs in heb kunnen ontdekken. Aan huichelarij heb ik overigens ook een bloedhekel.
Onze kerk bestaat voor meer dan 50% uit mensen van onder de 35 jaar, dat zegt ook wel wat natuurlijk.
We hebben een jeugdgroep (zeg maar 25min) die heel hecht en betrokken is en vanalles samen onderneemt en uit 85 (!) man bestaat. Ik besef wel dat dat heel bijzonder is, maar ik heb ook goeie hoop dat dat in de toekomst zo blijft.

Bidden doe ik ook het liefst alleen. En oh ja, geloof en hoe je daarmee omgaat is iets totaal persoonlijks. Maar omdat ik bij de doop aan mijn kinderen beloofd heb dat ik ze een christelijke opvoeding zou meegeven (en die belofte weegt net zo zwaar als mijn huwelijksbelofte), neem ik ze mee naar de kerk - voor mij en mijn man is dat een plaats waar je in ieder geval veel kunt leren over geloof.

Ja, idioot onderschrift he? Toch ook wel raak; ik kan me best druk maken over Global Warming. Maarja, da's beetje offtopic. Bloos

Ja, hij is dominee. Inmiddels emeritus (Latijn voor "rustend", maar meneer is herder in hart en nieren kon zijn werk niet missen, is nu 71 en preekt nog in een hoop gemeentes Knipoog )...

Ja, dat zie je bij veel oude dominees Lachen Onze zusterkerk heeft er ook zo een, die gaat nog regelmatig voor omdat 'zijn' oude gemeente nu vacant is.

Wat klinkt jouw gemeente heerlijk, zeg! Zo zou ik me ook wel ergens willen aansluiten; ben vrij "licht" opgevoed qua geloof, woon nu in Putten en ga wel eens naar een kerk die de meeste Puttenaren te modern vinden, maar ook daar is wel warmte, misschien zou ik daar eens heen kunnen gan. Blijf dan liever anoniem, anders ben ik weer dochter van- snap je?
Zo'n jonge gemeente is het niet, hoor, hier! Wel heel prachtig!

Ik snap het - ik zou ook niet de dochter van willen zijn! Ja, ik heb een fijne gemeente getroffen. Natuurlijk is het overal wel wat, maar ik ben erg blij met deze -groeiende- club.

Wat me enorm aanspreekt is als groeperingen uit een gemeente zich inzetten voor de minder bedeelden.

Wij hebben ieder jaar zoiets als een Oekraine-project, waar dan een jeugdgroep heen gaat om een handje uit te steken, dat soort?

Mijn zus is met haar man en kids in A'foort gaan wonen en heeft ook zo'n gemeente getroffen. Kand at best beetje benijden. In die zin dus beetje dubeel qua gevoel.

Wel kan ik soms voelen in een kerk dat er "meer"is qua sfeer dan gewoon de dienst an sich, een kracht, een warmte; dit heeft echter ook wel beetje te maken met een stukje studie-achtergrond en interesse.. Ik kan enorm genieten van zo'n gebouw als het architektonisch mooi in elkaar zit. dat geeft al een soort rust en wdingt al wat respect af.
heb me ook wel eens geergerd aan een lila kerk, met mintgroen en wit.. Stom he? Dat is helemaal de essentie niet van het geloof maar ik werd echt een beetje misselijk van dat gebouw..

Stom ja Knipoog Maar wel herkenbaar - in de gemeente waar ik eerst zat hadden ze de pilaren roze geverfd. Echt afschuwelijk! Vloekte bij mijn rode haar - en vloeken in de kerk mag niet he Knipoog Clown Het gaat er niet om, maar een gebouw doet wel iets met de sfeer.

De rest van de reacties moet ik even doorlezen, kom ik nog op terug Knipoog
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 28-12-07 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:02

detour schreef:
ik hoorde dit weekend trouwens dat het woord 'dag' in de nederlandse versie van het scheppingsverhaal eigenlijk een wat ongelukkige vertaling is van een hebreeuws woord dat 'periode' of 'tijdsspanne' betekent.
als dit klopt (wie kan het mij bevestigen?) komen aanhangers van god en van darwin weer wat dichter bij elkaar

Precies. Ik kan het dan ook niet letterlijk nemen dat de aarde in 6 dagen geschapen is. Oeps- fout! Want ik moet toch alles letterlijk klakkeloos aannemen omdat ik protestants ben?..
Dat zou beetje naief zijn.. Clown
trouwens, de 7de dag is de rustdag, zondag.. Laten we daar maar eens een andere tijdspanne van maken.. Pling

Voor God is 1000 jaar als 1 dag en 1 dag als 1000 jaar - in die zin.... ik denk zelf ook dat die dagen niet per se dagen geweest hoeven te zijn zoals wij die kennen.
Je ziet, Detour, protestants of niet, ook ik neem niet alles klakkeloos aan Knipoog Clown

Citaat:
En als je vanaf je geboorte aanhoort van je ouders ER IS EEN GOD, HIJ IS ALLES blabla dan ga je het vanzelf geloven.
Ik vind het hersenspoeling Koe Koe grapje Tong uitsteken dat nou ook weet niet maar ik vind het niet goed, je moet kunnen kiezen

Dat vind ik eerlijk gezegd een beetje foute opmerking, grapje of niet. Hoe zit het dan als je van je geboorte af van je ouders hoort 'er is geen god'? Ik ben toch ook in een God gaan geloven, ondanks dat ik daar niet mee opgevoed ben, en met mij legio meer mensen?
Het kan ook andersom hoor, ook dat heb ik zien gebeuren!

Citaat:
nouja, toch wel een beetje. Als kind weet je niet beter dan dat wat je ouders je vertellen. En als je ouders je maar over 1 ding vertellen, kun je niet een keuze maken, dan volg je gewoon je ouders. is opzich ook wel logisch, maar in een bepaalde mate wel hersenspoeling.

Is bij deze dus ook ontkracht. Het kan ook anders!

Als ouders geef je zoals gezegd je kind datgene mee, wat je denkt dat het beste voor dat kind is. Als dat God is, geef je God mee. Als dat Allah is, geef je Allah mee. Als dat 'er is geen god' is, geef je mee dat er geen God is. Dat kind kan als het wat ouder wordt toch ook zelf op zoek? Het gaat naar school, heeft buren, vrienden en vriendinnen, internet, tv... en kan zelf nadenken.

Zoals gezegd, ik heb mijn kinderen bij hun doop beloofd dat ik ze christelijk zal opvoeden, omdat ik denk dat dat het beste voor hen is. Dat is voor mij dus een belangrijke belofte - daar moet ik me aan houden!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:23

spettic schreef:

en op de 7e dag rustte hij toch?
of begon hij meteen met rusten Clown
waarom moet je dan op zondag naar de kerk?
volgens mij is zondag de christelijke rustdag, en zaterdag de joodse.
Citaat:
De sabbat begint vrijdagavond na zonsondergang en duurt tot zaterdagavond na zonsondergang. Het woord sabbat komt van het Hebreeuwse woord 'sjavat', dat 'ophouden' en ook 'opnieuw ademen' betekent. De sabbat is een dag van vreugde en vrede. Op die dag wordt niet gewerkt, zo heeft JAHWEH (de HEERE) geboden. In Exodus 20 lees je in de Wet van God, dat God in 6 dagen de Hemel en de aarde geschapen heeft en op de zevende dag (de sabbat) rustte HIJ. Zo herinnert de sabbat aan de schepping.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:51

Dat klopt Fojoe, dat komt omdat Jezus op de dag na de sabbat is opgestaan. In een van de eerste eeuwen (geloof iets van 400 AD) heeft keizer Constantijn de Grote de zondag als rustdag ingesteld. Tot die tijd vierden de christenen op zondagochtend hun dienst (namelijk de opstanding van de Heer, op de dag na de sabbat dus) maar werd er in het Romeinse rijk gewoon gewerkt - dit moest dus voor werktijd. Ook op sabbat werd er gewerkt, overigens. Een rustdag werd toen in het Romeinse rijk niet gehouden.
Vanaf de tijd dat de keizer deze rustdag instelde, konden christenen dus in alle rust naar de kerk. En dat is altijd de christelijke rustdag gebleven, met uitzondering van zevendedags-adventisten en messiaanse Joden, die vieren sabbat. 'Gewone' Joden vieren ook sabbat.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 09:07

Waarom moet je bji een doop beloven dat je je kinderen christelijk opvoedt Verward

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 11:00

Toad schreef:
Waarom moet je bji een doop beloven dat je je kinderen christelijk opvoedt Verward

Waarschijnlijk omdat je je kind voor het leven van God wil laten zijn?...

Bedankt voor jullie reacties op m'n verhaal. Ach gut

Spettic, de 7de dag, Joods of Westers; ik vind het geen interessant detail om over te struikelen. Het gaat me om de essentie en dat is dat ik niet wil aannemen dat de aarde in 6 dagen geschapen is.

Jij wel?...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 11:56

Toad schreef:

Nou eh... Waar gaat een doop over?

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:50

Seconden, minuten, uren, dagen, weken, maanden, jaren is allemaal verzonnen door de mens!
Bedacht aan de hand van de cyclus van de maan en de zon.
De dagen komen niet eens overeen met de aantal uren en minuten in een jaar, daarom hebben we een schrikkeljaar verzonnen.
Omdat anders onze beredenering niet meer uit kwam.
De definitie tijd is gewoon één grote illusie.
Alles bestaat gewoon in het moment van NU.
Gisteren is geweest en morgen bestaat nog niet eens.
De rest is óf een herinnering óf een speculatie.
Hoe het ooit ontstaan is, doet er in mijn ogen niet toe, we zijn er en dat is wat er telt. NU!

Opvoeden is een kunst.
Geen hersenspoeling zoals een paar mensen denken, dan zou het hele leven één grote hersenspoeling moeten zijn.
Maakt het uit hoe je opgevoed wordt? Of wat de beweegreden erachter is om het op een bepaalde manier te doen?
Dat is toch ieders vrije keuze?! Dat is per definitie niet meteen goed of slecht.
Dat weer je immers niet en daar kom je pas achter op het moment dat het zo is.
En aangezien tijd een verzonnen illusie is en alleen het moment van NU telt, waar is dan het probleem?
Als opvoeden hersenspoeling is, kunnen we meteen maar alle scholen plat branden, de hele politiek plat leggen, het hele wereld beleid op zijn kant gooien en gewoon niks nuttigs meer doen.
Dan heeft geen enkele vorm van educatie, waarden en normen nog inhoud voor je bestaan.
Als ik er over nadenk is het misschien niet eens zo verkeerd. Het leeft vast een stuk prettiger... Verward

Regels zijn er bedacht om controle te houden, uit een persoonlijke waarneming van de mens die er de definitie goed of slecht aan heeft gegeven, als het voor jou prettig is om die na te leven, moet je dat gewoon doen!
Dan kan ik nog een stapje verder gaan, misschien bestaat God wel helemaal niet en is het een hersenspinsel van de mens om niet in angst te hoeven leven, door de geruststelling dat er een hemel is waar je heen gaat waar het veel beter is dan hier.
Wie zal het zeggen, want wat iemand namelijk van binnen voelt, is nooit gelijk aan het gevoel van een ander, wat die van binnen voelt.
Daarom hoor je dankbaar te zijn voor alles in je leven en hoor je er NU wat van te maken, want als je dat niet bent, kun je God ook nooit vinden in je hart.
Dat is in mijn ogen ook de boodschap van alle bijbelse boeken die er ooit geschreven zijn, harmonie in het hart zonder enige angst of zorgen voor de dag van morgen, NU is wat er telt.
Als je die innerlijke rust bezit, ben je een liefdevol mens.
Dan heb je niet de behoefte om andere mensen te overtuigen of zoek je nog zelf-bevestiging bij een ander,
dan leef je gewoon vanuit het hart.
Dan zie je dat iedereen op zijn eigen unieke manier, dat probeert te vinden en laat je diegene erom in zijn waarde, want die persoon zal zelf die deur naar het hart moeten openen, dat kun jij namelijk niet voor een ander doen.
Je kunt vertellen hoe jij er gekomen bent, maar die unieke manier die jij gevonden hebt, hoeft voor een ander niet te werken.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:22

Ik ben het voor een groot deel met je eens, Miska. In de bijbel staat ook dat tijd in de hemel een niet-bestaand begrip is. Vandaar ook dat 'voor God is 1000 jaar als 1 dag en 1 dag als 1000 jaar'. Echter, Jezus wist dat wij mensen zo gewend zijn aan tijd (het is ook wel handig in deze wereld) dat we er eigenlijk niet zonder kunnen, en daarom raadt hij ons aan om schatten in de hemel (voor de toekomst dus) te verzamelen, zodat we ons daarop richten en niet op de aardse schatten zoals geld en bezit. Waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn.

Opvoeden is een kunst. Dat is beslist een feit!
De rest van je stukje kan ik ook volgen - ieder leeft volgens zijn eigen overtuiging en draagt die op welke manier dan ook, uit. Zij het in opvoeding, politieke overtuiging, werk, whatever.

Wie weet is God wel een hersenspinsel... daar heb ik (volgens mij in dit topic, maar het kan ook het vorige geweest zijn) ook al eens op gereageerd. Ik denk van niet, maar als het wel zo is, zal ik het nooit weten. Knipoog
Citaat:
Dat is in mijn ogen ook de boodschap van alle bijbelse boeken die er ooit geschreven zijn, harmonie in het hart zonder enige angst of zorgen voor de dag van morgen, NU is wat er telt.
Als je die innerlijke rust bezit, ben je een liefdevol mens.
Dan heb je niet de behoefte om andere mensen te overtuigen of zoek je nog zelf-bevestiging bij een ander,
dan leef je gewoon vanuit het hart.

Ik ben bang dat het niet zo in de mens zit om zich geen zorgen te maken, al wijst Jezus ons op hetzelfde. 'Maak u geen zorgen over de dag van morgen, want die dag heeft zijn eigen zorgen.' Ik maak me best vaak zorgen, bv. om mijn kinderen. Toch komen die zorgen juist voort uit liefde.

Citaat:
Je kunt vertellen hoe jij er gekomen bent, maar die unieke manier die jij gevonden hebt, hoeft voor een ander niet te werken.

Eens, maar zoals het bv ook vaak met brainstormen werkt: als je het vertelt (overigens door mij nooit ongevraagd of 'out of the blue') kan je daar die ander wellicht wel mee inspireren. Iemand die niet weet wie God is, kan ook niet voor hem kiezen!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:41

Uiteraard mag je mensen informeren over hoe jij je innerlijke rust vindt en tot God komt, dat geeft alleen maar inspiratie, helaas vatten veel mensen dat vaak anders op, maar uiteindelijk is het aan diegene zelf hoe hij zijn hart kan openen.
Ook is tijd een begrip waar we bijna niet meer zonder kunnen, maar om je toch geen zorgen te maken is het de kunst om in het moment te blijven, wat overigens niet makkelijk is.
Zeker omdat je voor je kinderen het beste wilt, maar ondanks dat komt iedereen wel op zijn pootjes terecht als je maar met liefde opgevoed wordt.
Dat God wel bestaat, voelt voor mij zo omdat ik me elke dag weer verwonder over allerlei dingen en dan ben ik dankbaar dat ik het mag mee maken.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:08

fojoe schreef:
spettic schreef:

en op de 7e dag rustte hij toch?
of begon hij meteen met rusten Clown
waarom moet je dan op zondag naar de kerk?
volgens mij is zondag de christelijke rustdag, en zaterdag de joodse.
Citaat:
De sabbat begint vrijdagavond na zonsondergang en duurt tot zaterdagavond na zonsondergang. Het woord sabbat komt van het Hebreeuwse woord 'sjavat', dat 'ophouden' en ook 'opnieuw ademen' betekent. De sabbat is een dag van vreugde en vrede. Op die dag wordt niet gewerkt, zo heeft JAHWEH (de HEERE) geboden. In Exodus 20 lees je in de Wet van God, dat God in 6 dagen de Hemel en de aarde geschapen heeft en op de zevende dag (de sabbat) rustte HIJ. Zo herinnert de sabbat aan de schepping.

dit vinden wij moslims iets raars. God die moet rusten Blond
ook toen ik nog geen moslim was vond ik dit altijd heel vreemd om te horen op school (heb altijd op christelijke scholen gezeten)
Bij ons in de Koran staat dat God dat niet nodig heeft (slaap)
er staat letterlijk: Sluimer noch slaap overmant Hem.

Er is dus geen sprake van een 'rustdag'

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:10

dit vinden wij moslims iets raars. God die moet rusten
ook toen ik nog geen moslim was vond ik dit altijd heel vreemd om te horen op school (heb altijd op christelijke scholen gezeten)
Bij ons in de Koran staat dat God dat niet nodig heeft (slaap)
er staat letterlijk: Sluimer noch slaap overmant Hem.

Er is dus geen sprake van een 'rustdag'

Tsja, dat is dus in het geval van jouw geloof, maar niet de mijne.

Het is dus maar net hoe je er in staat! Knipoog

En gelukkig moet dat toch ook gewoon kunnen?

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:54

ja ik zeg toch ook dat moslims dit vinden. klopt, christenen vinden dit heel normaal. vind het ook niet erg hoor dat jij dat gelooft en ik iets anders Lachen

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:22

G'd ook voor mij! Ik ben joods en nu op weg moslim te worden.

Ik had laatst voor het eerst sociologie waar we uitleg kregen over dat alle theorieen in principe niet waar zijn! dus ook die van Darwin niet.

Over de Sjabbat, dit is inderdaad een rustdag die erg belangrijk is. Niet alleen die ene dag in de week maar ook in jaren. Er is een cyclus van zeven jaren. Het zevende jaar staat voor rust. Deze word ook wel Sjmitah genoemd. Dit is geen rustjaar voor G'd maar voor het land. Het land mag niet bewerkt worden. Ook als iemand een schuld bij je heeft moet je hem die kwijtschelden. In vroegere tijden moesten ook alle slaven in het 7e jaar bevrijd worden.

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:24

Zaina schreef:
ja ik zeg toch ook dat moslims dit vinden. klopt, christenen vinden dit heel normaal. vind het ook niet erg hoor dat jij dat gelooft en ik iets anders Lachen

Idd, God rust niet want in de bijbel staat:

God word nog moe nog mat.

Maar met God rustte word bedoeld: God genoot van alles wat Hij gemaakt had.

En de rustdag is voor ons mensen en dieren ingevoerd door God zelf

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:37

Citaat:
k had laatst voor het eerst sociologie waar we uitleg kregen over dat alle theorieen in principe niet waar zijn! dus ook die van Darwin niet.

Waarom zijn alle theorieen in principe niet waar?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:07

Spettic, bedoel je niet:"noch moe noch mat?"...

Zou trouwens best beetje extra energie ervan kunnen gebruiken..

Goof, ik ga met je mee...Waarom zouden theorieen in principe niet waar zijn idd? Ze zijn toch ergens op gebasseerd?..

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:40

Goof schreef:
Citaat:
k had laatst voor het eerst sociologie waar we uitleg kregen over dat alle theorieen in principe niet waar zijn! dus ook die van Darwin niet.

Waarom zijn alle theorieen in principe niet waar?

Hier ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk!
Op welke -theorie- dát dan weer gebaseerd is? Want niks is waar tot je er zelf invulling aan geeft?
Als je het zo bedoeld denk ik dat je ergens wel gelijk hebt.
Maar leg het eens uit hoe je het bedoeld, ik ben erg nieuwsgierig geworden nu! Daphnezz!

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 14:02

Dat was mijn eerste les sociologie, ik weet er dus nouwelijks wat vanaf maar goed. Mijn lerares zei als iets waar is, dan is het een feit, als het een mogelijke waarheid is, een theorie is dus, dan moet je ervan uitgaan dat het niet waar is anders was het een feit! toch????

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 14:16

Dat heb je denk ik niet helemaal goed begrepen dan Knipoog

Een theorie is niet per definitie niet waar,
maar ook niet bewezen als absolute waarheid.
Meestal zijn er gewoon niet genoeg bewijzen en onderbouwingen om die theorie tot een feit te maken.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 14:17

Je hebt helemaal gelijk!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 14:19

Daphnezz schreef:
Dat was mijn eerste les sociologie, ik weet er dus nouwelijks wat vanaf maar goed. Mijn lerares zei als iets waar is, dan is het een feit, als het een mogelijke waarheid is, een theorie is dus, dan moet je ervan uitgaan dat het niet waar is anders was het een feit! toch????

Oke dus God bestaat niet?
Volgens de theorie van je lerares?
Waar wordt een feit dan op gebaseerd?
Op iemands persoonlijke waarneming of een wetenschappelijke bevinding?
Ik denk namelijk dat niks waar is, totdat je er een persoonlijke invulling aan geeft!
Want wat voor jou waar aanvoelt, hoeft het niet voor een ander te zijn.
God is ook niet in tastbare zin feitelijk te verklaren, maar bestaat in alles wat je om je heen ziet.
Als je het maar wilt zien.
Dus ik kan niet zoveel met die theorie van je lerares.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 14:24

Volgens mij heeft de lerares bedoeld dat je noch het scheppingsverhaal, noch Darwin, als feit kan beschouwen.
Het zijn theorieen, voor geen van beide zijn onomstotelijke bewijzen.
Het zijn mogelijkheden.

En wat het bestaan van God betreft; ik ben overtuigd van zijn bestaan. Ik vind het idee van een totaal plan achter alles logischer dan stom toeval, daarnaast heb ik teveel ervaren om het bestaan van God te kunnen ontkennen.
Maar bewijzen kan ik het niet. En dat hoeft ook niet.
Net zomin als dat ik kan bewijzen dat mijn man van mij houdt (of omgekeerd).