Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
fojoe schreef:Ahum.... De 7e dag was de zaterdag, de sabbat.detour schreef:ik hoorde dit weekend trouwens dat het woord 'dag' in de nederlandse versie van het scheppingsverhaal eigenlijk een wat ongelukkige vertaling is van een hebreeuws woord dat 'periode' of 'tijdsspanne' betekent.
als dit klopt (wie kan het mij bevestigen?) komen aanhangers van god en van darwin weer wat dichter bij elkaar
Precies. Ik kan het dan ook niet letterlijk nemen dat de aarde in 6 dagen geschapen is. Oeps- fout! Want ik moet toch alles letterlijk klakkeloos aannemen omdat ik protestants ben?..
Dat zou beetje naief zijn..![]()
trouwens, de 7de dag is de rustdag, zondag.. Laten we daar maar eens een andere tijdspanne van maken..
als wat ik hoorde klopt, dan is de dag in het scheppingsverhaal een periode (van onbepaalde duur), en mag je dit wel weer letterlijk nemen![]()
ja, een hele lange 7e dag![]()
![]()
detour schreef:Blue_Eyes schreef:jouw onderschrift valt me nu pas op, cool! Ik zie die kieuwen al verschijnen
Ik ben wel benieuwd wat je vader voor beroep had - dominee? Lijkt me dat je dan indd tegen heel andere dingen aanloopt.
Ik moet zeggen dat ik denk dat ik in mijn gemeente heel goed terecht ben gekomen hoor, er wordt veel aandacht besteed aan hoe e.e.a. ook voor jongeren en kinderen echt interessant gemaakt kan worden, maar ook omdat het een heel warme gemeente is, waar ik tot nog toe weinig huichelachtigs in heb kunnen ontdekken. Aan huichelarij heb ik overigens ook een bloedhekel.
Onze kerk bestaat voor meer dan 50% uit mensen van onder de 35 jaar, dat zegt ook wel wat natuurlijk.
We hebben een jeugdgroep (zeg maar 25min) die heel hecht en betrokken is en vanalles samen onderneemt en uit 85 (!) man bestaat. Ik besef wel dat dat heel bijzonder is, maar ik heb ook goeie hoop dat dat in de toekomst zo blijft.
Bidden doe ik ook het liefst alleen. En oh ja, geloof en hoe je daarmee omgaat is iets totaal persoonlijks. Maar omdat ik bij de doop aan mijn kinderen beloofd heb dat ik ze een christelijke opvoeding zou meegeven (en die belofte weegt net zo zwaar als mijn huwelijksbelofte), neem ik ze mee naar de kerk - voor mij en mijn man is dat een plaats waar je in ieder geval veel kunt leren over geloof.
Ja, idioot onderschrift he? Toch ook wel raak; ik kan me best druk maken over Global Warming. Maarja, da's beetje offtopic.![]()
Ja, hij is dominee. Inmiddels emeritus (Latijn voor "rustend", maar meneer is herder in hart en nieren kon zijn werk niet missen, is nu 71 en preekt nog in een hoop gemeentes)...
Ja, dat zie je bij veel oude domineesOnze zusterkerk heeft er ook zo een, die gaat nog regelmatig voor omdat 'zijn' oude gemeente nu vacant is.
Wat klinkt jouw gemeente heerlijk, zeg! Zo zou ik me ook wel ergens willen aansluiten; ben vrij "licht" opgevoed qua geloof, woon nu in Putten en ga wel eens naar een kerk die de meeste Puttenaren te modern vinden, maar ook daar is wel warmte, misschien zou ik daar eens heen kunnen gan. Blijf dan liever anoniem, anders ben ik weer dochter van- snap je?
Zo'n jonge gemeente is het niet, hoor, hier! Wel heel prachtig!
Ik snap het - ik zou ook niet de dochter van willen zijn! Ja, ik heb een fijne gemeente getroffen. Natuurlijk is het overal wel wat, maar ik ben erg blij met deze -groeiende- club.
Wat me enorm aanspreekt is als groeperingen uit een gemeente zich inzetten voor de minder bedeelden.
Wij hebben ieder jaar zoiets als een Oekraine-project, waar dan een jeugdgroep heen gaat om een handje uit te steken, dat soort?
Mijn zus is met haar man en kids in A'foort gaan wonen en heeft ook zo'n gemeente getroffen. Kand at best beetje benijden. In die zin dus beetje dubeel qua gevoel.
Wel kan ik soms voelen in een kerk dat er "meer"is qua sfeer dan gewoon de dienst an sich, een kracht, een warmte; dit heeft echter ook wel beetje te maken met een stukje studie-achtergrond en interesse.. Ik kan enorm genieten van zo'n gebouw als het architektonisch mooi in elkaar zit. dat geeft al een soort rust en wdingt al wat respect af.
heb me ook wel eens geergerd aan een lila kerk, met mintgroen en wit.. Stom he? Dat is helemaal de essentie niet van het geloof maar ik werd echt een beetje misselijk van dat gebouw..
Stom jaMaar wel herkenbaar - in de gemeente waar ik eerst zat hadden ze de pilaren roze geverfd. Echt afschuwelijk! Vloekte bij mijn rode haar - en vloeken in de kerk mag niet he
![]()
Het gaat er niet om, maar een gebouw doet wel iets met de sfeer.
detour schreef:ik hoorde dit weekend trouwens dat het woord 'dag' in de nederlandse versie van het scheppingsverhaal eigenlijk een wat ongelukkige vertaling is van een hebreeuws woord dat 'periode' of 'tijdsspanne' betekent.
als dit klopt (wie kan het mij bevestigen?) komen aanhangers van god en van darwin weer wat dichter bij elkaar
Precies. Ik kan het dan ook niet letterlijk nemen dat de aarde in 6 dagen geschapen is. Oeps- fout! Want ik moet toch alles letterlijk klakkeloos aannemen omdat ik protestants ben?..
Dat zou beetje naief zijn..![]()
trouwens, de 7de dag is de rustdag, zondag.. Laten we daar maar eens een andere tijdspanne van maken..
Citaat:En als je vanaf je geboorte aanhoort van je ouders ER IS EEN GOD, HIJ IS ALLES blabla dan ga je het vanzelf geloven.
Ik vind het hersenspoeling![]()
grapje
dat nou ook weet niet maar ik vind het niet goed, je moet kunnen kiezen
Citaat:nouja, toch wel een beetje. Als kind weet je niet beter dan dat wat je ouders je vertellen. En als je ouders je maar over 1 ding vertellen, kun je niet een keuze maken, dan volg je gewoon je ouders. is opzich ook wel logisch, maar in een bepaalde mate wel hersenspoeling.
spettic schreef:Ahum.... De 7e dag was de zaterdag, de sabbat.
De zondag was de eerste dag van de week.
Citaat:De sabbat begint vrijdagavond na zonsondergang en duurt tot zaterdagavond na zonsondergang. Het woord sabbat komt van het Hebreeuwse woord 'sjavat', dat 'ophouden' en ook 'opnieuw ademen' betekent. De sabbat is een dag van vreugde en vrede. Op die dag wordt niet gewerkt, zo heeft JAHWEH (de HEERE) geboden. In Exodus 20 lees je in de Wet van God, dat God in 6 dagen de Hemel en de aarde geschapen heeft en op de zevende dag (de sabbat) rustte HIJ. Zo herinnert de sabbat aan de schepping.
Toad schreef:Waarom moet je bji een doop beloven dat je je kinderen christelijk opvoedt
Toad schreef:Waarom moet je bji een doop beloven dat je je kinderen christelijk opvoedt
Citaat:Dat is in mijn ogen ook de boodschap van alle bijbelse boeken die er ooit geschreven zijn, harmonie in het hart zonder enige angst of zorgen voor de dag van morgen, NU is wat er telt.
Als je die innerlijke rust bezit, ben je een liefdevol mens.
Dan heb je niet de behoefte om andere mensen te overtuigen of zoek je nog zelf-bevestiging bij een ander,
dan leef je gewoon vanuit het hart.
Citaat:Je kunt vertellen hoe jij er gekomen bent, maar die unieke manier die jij gevonden hebt, hoeft voor een ander niet te werken.
fojoe schreef:spettic schreef:Ahum.... De 7e dag was de zaterdag, de sabbat.
De zondag was de eerste dag van de week.
en op de 7e dag rustte hij toch?
of begon hij meteen met rusten![]()
waarom moet je dan op zondag naar de kerk?
volgens mij is zondag de christelijke rustdag, en zaterdag de joodse.Citaat:De sabbat begint vrijdagavond na zonsondergang en duurt tot zaterdagavond na zonsondergang. Het woord sabbat komt van het Hebreeuwse woord 'sjavat', dat 'ophouden' en ook 'opnieuw ademen' betekent. De sabbat is een dag van vreugde en vrede. Op die dag wordt niet gewerkt, zo heeft JAHWEH (de HEERE) geboden. In Exodus 20 lees je in de Wet van God, dat God in 6 dagen de Hemel en de aarde geschapen heeft en op de zevende dag (de sabbat) rustte HIJ. Zo herinnert de sabbat aan de schepping.
Zaina schreef:ja ik zeg toch ook dat moslims dit vinden. klopt, christenen vinden dit heel normaal. vind het ook niet erg hoor dat jij dat gelooft en ik iets anders
Citaat:k had laatst voor het eerst sociologie waar we uitleg kregen over dat alle theorieen in principe niet waar zijn! dus ook die van Darwin niet.
Goof schreef:Citaat:k had laatst voor het eerst sociologie waar we uitleg kregen over dat alle theorieen in principe niet waar zijn! dus ook die van Darwin niet.
Waarom zijn alle theorieen in principe niet waar?
Daphnezz schreef:Dat was mijn eerste les sociologie, ik weet er dus nouwelijks wat vanaf maar goed. Mijn lerares zei als iets waar is, dan is het een feit, als het een mogelijke waarheid is, een theorie is dus, dan moet je ervan uitgaan dat het niet waar is anders was het een feit! toch????