Teken de petitie, zeg NEE tegen het rookverbod in de horeca

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Teken de petitie, zeg NEE tegen het rookverbod in de horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:55

Een ziektebevorderende omstandigheid Slim

http://www.encyclo.nl/zoek.php

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:56

Jolandaa_ schreef:
ik er ook ergens een petitie waarop ik JA kan stemmen?

Dat is ook wat mij te binnen schoot Haha!

Ik roep heel hard JAA tegen zo'n voorstel. Al die gore rook van die rokers hoef ik niet in mijn haar en kleding. Na een avond stappen mag ik alles wel twee keer wassen voordat het eruit is Misselijk

Dus.. wie weet waar we "JA" kunnen stemmen? Clown

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:59

IKbenEllen schreef:
Sorry, geen idee wat "zichzelf in een predispositie situatie stellen" betekent... Nagelbijten / Gniffelen

Jemig jij bent echt dom Rolleyes
Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:14

Nakisha schreef:
Ik heb tot nu toe niet op de berichten van Chiqa gereageerd, simpelweg omdat ik geen idee heb hoe het medisch zit.

Fijn ik denk ook niet dat wij mensen op Bokt dit kunnen bepalen, bedankt voor je begrip Lachen

Nakisha schreef:
Ik moet er OOK dingen om laten en doen die ik niet altijd leuk vind... Maar moeten anderen dan last hebben omdat JIJ die aandoening hebt? Dat is natuurlijk ook niet helemaal eerlijk... Immers, als jij met jou aandoening tegenover iemand zit met een longaandoening... wat is dan eerlijk?

Iedereen is vernatwoordelijk voor zijn eigen gedrag, als jij allergisch bent voor katten kan je ook moeilijk op visite gaan bij mensen die een hok vol beesten hebben.
Als je allergisch bent voor pinda's, moet je ook van de pinda's afblijven.
En sorrie als iemand cara heeft, ben ik daar niet verantwoordelijk voor, dat is aan de patient zelf.

En als het roken wordt afgeschaft, is het heel simpel; dan gaan we ergens anders onze feestjes organizeren.
Ik ga niet bij windkracht 10 met een thempeartuur van -10 mijn peukje oproken als ik
maandag weer gezond op mn werk wil verschijnen; heb je er wel eens bij stil gestaan wat dat kost?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:22

Citaat:
En sorrie als iemand cara heeft, ben ik daar niet verantwoordelijk voor, dat is aan de patient zelf

laten we hier maar ff op de vingers gaan zitten.....

af..blijf kawa...niet reageren...niet doen.....is OW materiaal anders....

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:23

Chiqa schreef:
En sorrie als iemand cara heeft, ben ik daar niet verantwoordelijk voor, dat is aan de patient zelf.

Inderdaad, als iemand cara heeft ben jij daar niet verantwoordelijk voor. Als iemand kanker krijgt van het meeroken van jouw sigaret ben jij daar wel verantwoordelijk voor.

Er bestaat naast verantwoordelijk zijn voor nog een belangrijk, sociaal element, namelijk rekening houden met. Je zou natuurlijk rekening kunnen houden met mensen die niet tegen jouw rook kunnen door dat peukie ff buiten op te roken Knipoog

Kan iedereen weer gezellig samen uit Ja

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:30

Chiqa schreef:
Iedereen is vernatwoordelijk voor zijn eigen gedrag, als jij allergisch bent voor katten kan je ook moeilijk op visite gaan bij mensen die een hok vol beesten hebben.

Uhuh... ik ga met RK mee.. niet op reagereren, niet op reageren.. kost wel moeite overigens.. mijn mond valt vanzelf open..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:36

miss_jumpy schreef:
Inderdaad, als iemand cara heeft ben jij daar niet verantwoordelijk voor. Als iemand kanker krijgt van het meeroken van jouw sigaret ben jij daar wel verantwoordelijk voor.

Onee hoor, dat staat nergens in de wet. Dus dat is bullshit, en nog lange niet bewezen.
Als het bewezen was werden we er wel voor beschermd net als met asbest, no worries.

En dát is presies het discussiepunt; roken behandelen als melaatsen en para's; en daar is waar ze
nu druk mee zijn; discriminatie en laster is namelijk voor de wet verboden!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:38

Chiqa schreef:
miss_jumpy schreef:

Onee hoor, dat staat nergens in de wet. Dus dat is bullshit, en nog lange niet bewezen.
Als het bewezen was werden we er wel voor beschermd net als met asbest, no worries.

En dát is presies het discussiepunt; roken behandelen als melaatsen en para's; en daar is waar ze
nu druk mee zijn; discriminatie en laster is namelijk voor de wet verboden!

Wat is nog niet bewezen? Dat roken kankerverwekkend is?

OMG. WAKE UP! Dat is wel lekker makkelijk zeker, met je hoofd zo in het zand of niet dan? Hoor en zie je tenminste niets wat je niet wilt horen.

Het is al lang en breed bewezen dat roken kanker kan veroorzaken en dat meeroken ook alles behalve gezond is.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:40

Miryamk schreef:
IKbenEllen schreef:
Sorry, geen idee wat "zichzelf in een predispositie situatie stellen" betekent... Nagelbijten / Gniffelen

Jemig jij bent echt dom Rolleyes
Clown

Ik ben van de Jip en Janneke taal he Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:41

Chiqa schreef:
En dát is presies het discussiepunt; roken behandelen als melaatsen en para's; en daar is waar ze nu druk mee zijn; discriminatie en laster is namelijk voor de wet verboden!

Welnee, rokers worden heel normaal behandeld, ze mogen alleen niet roken op veel plaatsen Lachen Ik geef toe: de bedrijven die mensen niet aannemen omdat iemand (in z'n vrije tijd!!) rookt, die zijn ver over de schreef. Maar verder interesseert het mij niet wat iemand is, roker of nietroker... maar gaat het er mij vooral om wat iemand doet. En als dat roken in mijn buurt is, vind ik dat irritant. Heeft niets met je status of persoonlijkheid te maken, maar is gewoon een rechtstreeks gevolg van de actie die je op dat moment uitvoert.

Je mag best een roker blijven hoor, rook maar zoveel je wilt. Alleen... liever niet daar waar ik er last van heb.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:42

Chiqa schreef:
En als het roken wordt afgeschaft, is het heel simpel; dan gaan we ergens anders onze feestjes organizeren.
Ik ga niet bij windkracht 10 met een thempeartuur van -10 mijn peukje oproken

Dat hoeft ook niet (10e keer...) want de horeca mag rookhokken maken Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:47

Chiqa kom op zeg...
Niemand behandelt jullie als melaatsen

Maar er wordt nu eens wat gedaan aan het overlast dat het veroorzaakt.

Dat jij thuis rookt of bij vrienden die dat oke vinden, daar zegt niemand wat van.
Maar wel waar andere er last van hebben.

Als jij de radio aan zet mag dat, zolang een ander er geen last van heeft.
Woon je in het buitengebied heb je geluk..kun je hem wat harder zetten.
Woon je in een 2 kapper en je buurman zet hem net zo graag hard heb je geluk, maar zegt hij er last van te hebben zul jij die radio zachter moeten zetten.
Woon je op een flat, heb je de kans dat er nog meer mensen last van hebben...en zul je het echt niet klaar krijgen elk weekend dat ding hard te hebben staan.

Met roken idem...heeft er niemand last van, of vind het oke...dan heb je geluk.
Maar heeft er iemand last van ben jij de veroorzaker van de last, dus zal jij er wat aan moeten doen Lachen

Of het nu de radio is, of je sigaret

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:55

Maar rook je gek op je feestjes hoor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 16:00

IKbenEllen schreef:
want de horeca mag rookhokken maken

Eh...gelezen dat daar geen geld voor is? En aangezien de omzet met meer dan 30% zal dalen zal daar voorlopig ook geen geld meer voor zijn dame.

runningkawa schreef:
Niemand behandelt jullie als melaatsen

Onee?

miss_jumpy schreef:
Als iemand kanker krijgt van het meeroken van jouw sigaret ben jij daar wel verantwoordelijk voor.

runningkawa schreef:
En zowel dat kater gevoel en verstopte neus als dat kanker idee wordt me toch opgedrongen

faye schreef:
Dus jij vind het maar heel normaal dat je een ander kans op kanker geeft? Want dat is wat er nu gebeurd Ja

Iemand beschuldigen van jou kanker gaat wel erg ver he? slaat nergens op.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 16:03

Och Chiqa, als ik het zo lees doe je net of kan je er niets aan doen dat je rookt.. Arme arme jij.. en dan wordt er ook nog gediscrimineerd zeg. Poeh!

Dat jij kiest voor een verhoogde kans op kanker, is helemaal jouw eigen keus. Maar dat je die verhoogde kans op kanker ook bij een ander door de neus boort, vind ik dan weer helemaal verkeerd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 16:04

ja dat gaat ver, dat klopt

maar weet je wat erger is...je doet het ook!
Dat jij dat niet wilt geloven moet jij weten...het is gewoon je kop in het zand steken voor de werkelijkheid...

En nadat mijn vader aan longkanker is gestorven vind ik roken eng!
Mag ik??
En mag ik het dan eng vinden en zelfs arrogant dat jij mij dat laat inademen omdat je het vertikt elder te doen?

Jij houd geen rekening mee andere....zouden ze eens met jou moeten doen....piep je wel anders....

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 16:06

Chiqa schreef:
Eh...gelezen dat daar geen geld voor is? En aangezien de omzet met meer dan 30% zal dalen zal daar voorlopig ook geen geld meer voor zijn dame.

Ze noemen me dame Haha!

Als JIJ nou eens niet zo selectief leest: in omringende landen is het eerste jaar slechter geweest, maar daarna betere omzetten dan voorheen. En je heet geen Nostradamus dus hoe bepaal jij dat dat hier niet zo is? Alleen omdat jijzelf niet mag roken??? Dan rook je wel HEEL veel Haha!

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 16:09

Chiqa schreef:

Ik ga niet bij windkracht 10 met een thempeartuur van -10 mijn peukje oproken als ik
maandag weer gezond op mn werk wil verschijnen; heb je er wel eens bij stil gestaan wat dat kost?

Daar kies je allemaal zelf voor. Het roken van iemand anders, daar kiest niemand zelf voor. Maar mensen hebben er wel last van. Dus dan moeten ze maar niet meer uitgaan/naar café's? Dat is gelukkig wel realistisch? Oftewel; jij hebt liever dat grote groepen mensen nergens naar toe kunnen om uit te gaan, dan dat jij 5 minuten buiten moet staan om je sigaretje op te roken?

Scheve mond

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 16:12

Meeroken

Vier op de vijf mensen vindt rookoverlast een serieus probleem. Gelukkig zien ook rokers dat steeds meer. Rokers vragen steeds vaker of iemand bezwaar heeft dat zij een sigaretje opsteken. Naast dat tabaksrook de ogen, neus of keel kan irriteren of hoofdpijn kan veroorzaken, is nu wetenschappelijk bewezen dat passief roken ondermeer kan leiden tot longkanker en hart- en vaatziekten.

Meeroken geeft verhoogd risico op longkanker
Roken kan kanker veroorzaken. Meeroken (dus tabaksrook inademen van andere rokers) kan ook longkanker veroorzaken. Dit blijkt overduidelijk uit een rapport uit 2002 van het IARC, een onderzoeksinstituut van de Wereld Gezondheidsorganisatie. De Gezondheidsraad kwam in november 2003 met het rapport 'Volksgezondheidsschade door passief roken' tot dezelfde conclusie.

Sir Richard Doll zei al in 1985: "Een niet-roker die elke dag één uur in een kamer zit met iemand die rookt, heeft honderd keer zo veel kans om longkanker te krijgen dan een niet-roker die twintig jaar in een gebouw met asbest woont".

Bij meeroken gaat het over twee soorten rook:
de rook die rechtstreeks van de sigaret komt (sidestream),
de rook die door een roker wordt uitgeblazen nadat hij/zij een trekje van de sigaret heeft genomen (mainstream).
De sidestream-rook is schadelijker dan de mainstream-rook.
In een aantal landen heeft tabaksrook de classificatie 'klasse A carcinogeen'. Dat betekent dat blootsteling aan deze stof ten allen tijde moet worden voorkomen. In Nederland is dit niet het geval.

Werkplekken en openbare ruimtes
Dat meeroken ook kanker veroorzaakt, is een belangrijk argument om ervoor te zorgen dat niet-rokers op werkplekken en in openbare en publieke ruimtes beschermd worden tegen tabaksrook, bijvoorbeeld in de horeca. Helaas wordt het gezondheidsargument in de discussie rondom een rookvrije horeca onvoldonde meegenomen, maar wordt uitgegaan van overlast of hinder.

Voor meer informatie zie ook:
http://www.rokenendewerkplek.nl
http://www.gezondheidsmanagement.nl/
http://www.rokenendewet.nl

De tabaksindustrie probeert de relatie tussen meeroken en kanker vaak krampachtig te ontkennen. Ze subsidieert wetenschappelijk onderzoek die het tegendeel probeert te bewijzen. Daarnaast voert de tabaksindustrie andere activiteiten uit die de verkoop van sigaretten moet bevorderen. Professor Stanton Glantz van de Universiteit van Berkeley, Californië heeft jarenlang onderzoek uitgevoerd naar de praktijken van de tabaksindustrie. Op de website van deze universiteit is een indrukwekkende lijst te vinden van activiteiten die zijn uitgevoerd om het tabaksontmoedigingsbeleid te vertragen danwel te dwarsbomen.

Rookvrije horeca
Veel werknemers in Nederland kunnen anno 2007 werken in een gezonde, rookvrije omgeving. Alleen werknemers in de horeca hebben dat recht nog niet, en dat terwijl de luchtkwaliteit in kroegen en disco's bijzonder slecht is, met hoge concentraties giftige en kankerverwekkende stoffen.

In de tweede helft van 2007 en eerste helft van 2007 heeft KWF Kankerbestrijding samen met het Astma Fonds, de Nederlandse Hartstichting en STIVORO gewerkt aan het vergroten van het draagvlak voor een rookvrije horeca. Er zijn ondermeer gesprekken gevoerd met de horecavakbonden, omdat deze staan voor de (gezondheids)belangen van medewerkers in de horeca. Gelukkig waren de vakbonden ook van mening dat werknemers in de horeca net zoveel recht hebben op een rookvrije werkplek dan andere werknemers en lieten dat de Minister ook weten. Ook artsenverenigingen en andere organisaties lieten hun stem gelden. Mede door deze aandacht groeide het draagvlak onder de Nederlandse bevolking voor een rookverbod tot zo'n 65%.

Begin juni 2007 werd bekend dat de Ministerraad akkoord was gegaan met het voorstel van Minister Klink om de horeca rookvrij te maken met ingang van 1 juli 2008. Een maand later bleek dat de Tweede Kamer weliswaar nog een aantal vragen had over de maatregel, maar dat er voldoende steun was om de rookvrije horeca door de Kamer te loodsen. Om de kamerleden van de laatste informatie aangaande de rookvrije horeca te voorzien is hen een DVD gestuurd. De DVD is te zien door hier te klikken.

Meeroken door kinderen
De meeste mensen weten uit ervaring dat meeroken (ook wel passief roken genoemd) ook schadelijk is voor kinderen. Passief roken door jonge kinderen kan leiden tot luchtwegaandoeningen en middenoorontstekingen. Ook kan roken in de nabijheid van het kind het risico van wiegendood sterk vergroten. Kijk voor meer informatie op http://www.stivoro.nl/dekleine.html

Zwangerschap
Ongeboren kinderen roken indirect via hun rokende moeders mee. Dat kan leiden tot een verhoogd risico op een vroeggeboorte of zelfs spontane abortus van de vrucht. Meer informatie hierover is te vinden op http://www.rookvrijzwanger.nl/

(bron: http://www.kwf.nl)

Dus nee Chica, ik behandel jou niet als melaatse, ik zeg alleen als er iemand ziek wordt door jouw sigaret, jij daar dan verantwoordelijk voor bent. Als jij die sigaret niet rookt had die ander tenslotte niet ziek geworden.

Nu mag je van mij best roken maar
- ontken niet dat anderen mensen er ziek van kunnen worden of last van kunnen hebben,
- voorkom dat anderen er last van hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 16:16

runningkawa schreef:
En nadat mijn vader aan longkanker is gestorven vind ik roken eng!
Mag ik??
En mag ik het dan eng vinden en zelfs arrogant dat jij mij dat laat inademen omdat je het vertikt elder te doen?

Kijk eindelijk eens iemand die EERLIJK is Lachen
Ik zou als geen ander moeten begrijpen hoe erg het is om een dierbare te moeten
verliezen aan kanker (Zie mn profiel) maar laten we niet doorschieten in onze angst.
Hij is namelijk nog lange niet bewezen!

Maar goed dát is présies het punt waar de rokersbelangen zo voor strijden;
dat we niet het slachtoffer gaan worden van angst die gecreeerd wordt door de hedendaagse maatschappij.

Het gaat slecht met nederland en de economie, in Engeland zijn ruim 800 pubs failliet gegaan na het invoeren van het rookverbod; daar zal dus eerst grondig onderzoek naar moeten worden gedaan of een rookverbod wel rieeel is, dus zullen er keiharde argumenten op tafel moeten komen.
Nu spreken ze elkaar allemaal nog enorm tegen, en het punt discriminatie begint ook mee te spelen.

Uit vertrouwen weet ik dat dit topic wordt meegelezen.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 16:19

Chiqa schreef:
Uit vertrouwen weet ik dat dit topic wordt meegelezen.

Hahaha Haha! Door de koningin zeker Tong uitsteken

Anyhow, roken wordt dusver lekker (muhaha) verboden in de horeca 2008 Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!
En niets wijst er nu op dat het verbod niet door zal gaan Duivel

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 16:29

Chiqa schreef:
Het gaat slecht met nederland en de economie

Nou dan zal Bea hier wel van schrikken, die heeft 2 weken terug nog moeten vertellen hoe GOED het met de economie gaat ROFL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 16:30

Miss_jumpy, zoiets heb ik al geplaatst maar dan in kortere versie...maar het klopt niet volgens chiqa

@chiqa, dat van mijn vader heb ik ook al eerder geplaatst en ik rook zelf bewust niet om die reden.
Toch raar als andere mij dat via meeroken dan wel opleggen?

En jij vind het niet bewezen...een heleboel instanties en doktoren wel Ja

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 16:31

Chiqa schreef:
Kijk eindelijk eens iemand die EERLIJK is Lachen
Ik zou als geen ander moeten begrijpen hoe erg het is om een dierbare te moeten
verliezen aan kanker (Zie mn profiel) maar laten we niet doorschieten in onze angst.
Hij is namelijk nog lange niet bewezen!

Maar goed dát is présies het punt waar de rokersbelangen zo voor strijden;
dat we niet het slachtoffer gaan worden van angst die gecreeerd wordt door de hedendaagse maatschappij.

Je steekt je hoofd nog meer in het zand dan ik eerder dacht.. Wat heeft een andere bokster hier nou net voor mega artikel geplaatst? En wat staat daar nou in?

Juist! Roken is kankerverwekkend en meeroken ook. Dat is nu eenmaal bewezen en daar kom jij als roker niet onderuit.

Als je meerdere dierbaren hebt verloren, waarom stop je dan in godsnaam niet met het in gevaar brengen van mensen uit je naaste omgeving?