tamorka schreef:He Nadya, hoe zijn jouw ervaringen als buitenlander zijnde in Italie eigenlijk? En hoe ervaar je de italianen? Verschillen met nederlanders en zo?
Nederlands zijn heeft voor en nadelen, omdat niets perfect is. Er zijn mooie aspecten aan nederlanders maar ook minder mooie. Ik vind dat nederlanders afgunstig zijn op hun naasten.
Ik heb een geweldige tijd daar gehad. Lieve en nieuwsgierige mensen, maar ik had het ook wel eens lastig als jonge, blonde vrouw. De mannen hadden af en toe aardig last van hun hormonen, laat ik het zo omschrijven.
Er waren zeker cultuurverschillen. Ik ben altijd nogal 'vrij' en openminded in mijn doen en laten. Als ik hen vertelde dat ik in NL platonische vriendschappen had met mannen, dat vonden ze wel bijzonder. Dat is daar een stuk minder gangbaar. Komt wel voor, hoor, maar minder vaak en er wordt ook vreemder tegen aan gekeken. Ik was ook veel bereisder. Veel Italianen gaan alleen op vakantie in eigen land en krijgen daardoor minder mee van de rest van de wereld. Alles is Italiaans, ook de TV.
Ik moest de taal leren, was best lastig. Maar niemand deed raar, als ik iets niet goed kon uitleggen. Engels sprak men nauwelijks, op mijn vriendje na (een Italiaan). Ik woonde in Noord-Italie. In het zuiden ben ik vaak geweest en daar is het een aardige cultuurshock voor een Nederlandse vrouw. Daar had ik geen leven, als ik alleen op straat liep.
Nee, dat was niet zo geweldig. Maar het noorden (boven Rome) ging prima.
Ik vond de vrouwen in de leeftijdscategorie 18-30 wel erg oppervlakkig af en toe. Zo bezig met hun uiterlijk. En wat ik ook apart vond was het lange thuis bij pa en ma blijven wonen. Dat is normaal daar.
Ik heb er een wereldtijd gehad en Italie zal altijd mijn tweede thuis zijn. Maar hoe fijn ik het daar ook vond, ik ben een Nederlander in hart en nieren. Kan me dus voorstellen dat als je in NL woont, je niet zo maar je nationaliteit opgeeft, ook al voel je je hier nog zo thuis.
Inderdaad kijken Nederlanders vaak liever naar anderen in plaats van zichzelf. En maar zeuren en klagen. Terwijl we het hier op zich prima hebben. Dat viel me ook meteen weer op toen ik terug kwam en zeker als ik hier op bokt dit soort discussies lees.