Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 11:07

_Mar3 schreef:
mce schreef:
MizzMontana

misschien speelt de marketing hierbij ook wel een grote rol, afleiden van de inhoud, `n andere campagne strategie.

D66 heeft deze verkiezingscampagne niet alleen de meeste stemmen gekregen, maar ook het grootste reclamebudget te pakken. Uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen blijkt dat de partij van Rob Jetten 67 procent meer uitgaf aan advertenties dan de VVD. De duurste verkiezingscampagne van D66 ooit loont, want het is nu de grootste partij van Nederland.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/overig ... b7eb&ei=30

Besef even he... Als een rechtse partij dit had gedaan, was het propaganda geweest. Verkiezingen gekocht enz. Nu is het helemaal prima...

Verkiezingen kopen? Interesseert me niet maar wanneer we het daar over hebben? Geert met zijn dame die niet kon wachten? Opgezet door de presentator die de schurft had aan Timmermans ?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 11:08

_Mar3 schreef:
fransje23 schreef:
Een stabiel kabinet is het belangrijkste :j

Dat is niet het punt van mijn post maar goed. Het gaat erom dat ze niet goed geïnformeerd was en ook toegaf eigenlijk geen idee te hebben.
Vraag me af of uit deze uitslag een stabiel kabinet komt, maar we gaan het zien.

Ik reageerde dan ook niet op jouw post :)

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 11:10

fransje23 schreef:
_Mar3 schreef:

Dat is niet het punt van mijn post maar goed. Het gaat erom dat ze niet goed geïnformeerd was en ook toegaf eigenlijk geen idee te hebben.
Vraag me af of uit deze uitslag een stabiel kabinet komt, maar we gaan het zien.

Ik reageerde dan ook niet op jouw post :)

Ah duidelijk! :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 11:13

armoede door BBB, dat ben ik niet met je eens. De bewindspersonen hebben keihard gewerkt om problemen aan te pakken.

Vorige verkiezingen vond ik BBB een middenpartij, helaas worden ze nu radicaal rechts genoemd. Dat is jammer, maar ik kan ook niet ontkennen dat sommige standpunten misschien door de foute invloed van Wilders te rechts zijn geworden voor mijn gevoel. Ze dwalen te ver af van hun kern en missie. (vind ik dan).

Wat mij, en veel collega's die ik spreek, betreft mogen er best zieke kindjes uit Gaza hierheen, mag abortus uit de strafwet (al ligt dat wel meer genuanceerd want het is niet verboden). Ben ik blij met het vuurwerkverbod etc.
Moslims zijn niet ons probleem, ik kom ze zelden tegen op het platteland hier. Ze zijn wat mij betreft prima want je ziet ze weinig bij stalinbraken, xr protesten. De meesten doen gewoon mee in de samenleving, betalen belasting, werken, eten gewoon onze zuivel en vlees, dus waarom zouden we daar tegen zijn? Dat soort standpunten van BBB begrijp ik niet.

maar goed, toch mijn stem omdat er geen alternatief is. En ik werkelijk blij ben met Wiersma en Rummenie. (en toch ook Keijzer en Tuinman)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 11:16

purny schreef:
Mijn collega heeft op Wilders gestemd omdat ze boos is dat hij door iedereen wordt uitgesloten.
Persoonlijk vind ik dat niet bijster slim...

het underdog-effect.

dat had Omtzigt 2 jaar geleden ook denk ik

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 11:18

Vond dat BBB inderdaad in 2023 best wat aardige punten had mbt oa wonen en zorg. Ik heb wel goede moed dat ze bijdraaien eerlijk gezegd, maar misschien is fuseren met een grote partij niet gek om meer invloed te krijgen en een grotere Pool van ervaren politici te creëren. Wat denk jij over de toekomst van bbb Juval?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 11:18

_Mar3 schreef:
mce schreef:
MizzMontana

misschien speelt de marketing hierbij ook wel een grote rol, afleiden van de inhoud, `n andere campagne strategie.

D66 heeft deze verkiezingscampagne niet alleen de meeste stemmen gekregen, maar ook het grootste reclamebudget te pakken. Uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen blijkt dat de partij van Rob Jetten 67 procent meer uitgaf aan advertenties dan de VVD. De duurste verkiezingscampagne van D66 ooit loont, want het is nu de grootste partij van Nederland.

Besef even he... Als een rechtse partij dit had gedaan, was het propaganda geweest. Verkiezingen gekocht enz. Nu is het helemaal prima...

u leest het zo, uit de context, het was een reactie op een vraag van MizzMontana
Laatst bijgewerkt door mce op 31-10-25 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 11:19

_Mar3 schreef:
mce schreef:
MizzMontana

Huh? Reclametijd kopen is toch een heer normale manier van campagne voeren? Hoe is dat verkiezingen kopen?

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 11:23

mce schreef:
_Mar3 schreef:

u leest het zo, uit de context, het was een reactie op een vraag van MizzMontana

Ik heb niet alle context gelezen inderdaad. Maar feit is wel dat D66 verreweg het meeste geld in de campagne heeft gestopt van alle partijen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 11:23

Huh? Reclametijd kopen is toch een heer normale manier van campagne voeren? Hoe is dat verkiezingen kopen? (julius_juut)

Wie heeft het over kopen!!!! 'n andere strategie

zeker zendtijd kun je kopen, alleen hoe ga je het invullen!! Dat kan het verschil maken. *D
Laatst bijgewerkt door mce op 31-10-25 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 11:24

Raineri schreef:
Vond dat BBB inderdaad in 2023 best wat aardige punten had mbt oa wonen en zorg. Ik heb wel goede moed dat ze bijdraaien eerlijk gezegd, maar misschien is fuseren met een grote partij niet gek om meer invloed te krijgen en een grotere Pool van ervaren politici te creëren. Wat denk jij over de toekomst van bbb Juval?

ik ben een optimist :)
BBB heeft nu 4 zetels, dat lijkt me een prima basis om op door te gaan, hopelijk vinden ze de weg naar het midden weer terug. Het 'boerenprobleem' is voorlopig nog niet opgelost, dus ik denk dat BBB zeker bestaansrecht heeft en dat ze goede ideeën hebben.
En wie weet, worden ze toch nog gevraagd als aanvulling voor een coalitie, al is dat vrij onwaarschijnlijk.

Fuseren denk ik niet, ik zou geen partij kunnen bedenken waar we veel raakvlakken mee hebben. zie jij die wel?

We gaan het zien. Ik heb ze nog niet afgeschreven iig.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 11:25

Geld in de campagne stoppen lijkt me prima. Maar de verpakking van de boodschap mag wel naar gekeken worden. Propaganda met onwaarheden (ik noem het even de Trump manier) lijkt me niet wenselijk. Ik heb niet het idee dat D66 dat gedaan heeft.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 11:26

_Mar3 schreef:
mce schreef:
MizzMontana

Ach, slachtoffer rol??

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 11:33

Ja, D66 had het meeste geld om reclame te kopen, maar alle geldstromen zijn bekend in tegenstelling tot sommige andere partijen.

Wat ik een beetje oneerlijk vind is dat sommige partijleiders van (hele) kleine partijen bij allerlei programma's mogen aansluiten en dus veel te zien = bekend zijn.
Dat was een paar jaar geleden met Van der Plas; zij had maar 1 zetel en was overal te zien. En won de volgende verkiezinge. Nu was het JA21. Zij hadden 1 zetel, maar Eerdmans, Coenradie en Nanninga heb ik veel gezien op TV. De partijleiders van Volt, VU, 50+, maar ook NCS waren veel minder te zien, dus minder bekend.

MarlindeRooz

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 11:33

Zolang ze de geldstromen bekend maken en open zijn over de financiën mag dit prima.

Kan Baudet een voorbeeld aan nemen. Die houdt zich niet aan die regels.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 11:36

Electra; Open vraag: ligt dat niet aan de media waar je naar kijkt? Algoritmes enzo? Ik heb er zelf niet echt op gelet wie ik het meeste heb gezien.

Behalve die switch Wilders/Jette bij het eerste grote debat. Dat vond ik echt een verfrissende avond. Hij heeft daarna wel nog meer ruimte gekregen heb ik het idee.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 11:37

Wilders mag ook overal komen, maar dat wil hij niet.
Ik snap je punt wel Electra, maar een stem op partij LP of Bij1 zal het verschil in de Nederlandse politiek niet maken. Ik denk dat ze ook mede daarom niet veel uitgenodigd worden.

MarlindeRooz

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 11:39

Ja precies Jetten heeft gewoon fanatiek overal "ja" op gezegd. Dat is gewoon slim. Hij is sowieso altijd al vrij fanatiek op zijn persoonlijke social media. Ik volg hem al jaren namelijk.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 11:39

mee eens electra, dat was mij ook opgevallen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 11:56

rien10 schreef:
Wilders mag ook overal komen, maar dat wil hij niet.
Ik snap je punt wel Electra, maar een stem op partij LP of Bij1 zal het verschil in de Nederlandse politiek niet maken. Ik denk dat ze ook mede daarom niet veel uitgenodigd worden.

Maar stel dat Bij1 ook bij Pauw en De Wit, VI, Eva en Nieuws van de Dag en WNL en Kockelmans iedere week te zien zou zijn, dan zouden ze misschien ook ineens wat bekender zijn en (protest)stemmen trekken.

Het is mij toen opgevallen bij Van der Plas met 1 zetel en ook JA21 dit keer.

Ik kijk bijna alle nieuwsprogramma's op alle verschille zenders. Zelfs ON :+ . Het is mij echt opgevallen.

Jetten had geluk met De slimste mens en had een hele goede campagne.
Dat heeft D66 wel vaker gehad. Toen met Kaag een paar jaar geleden ook.
BBB heeft ook altijd een goede campagne met goede slogans.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 12:03

Electra63 schreef:
Ja, D66 had het meeste geld om reclame te kopen, maar alle geldstromen zijn bekend in tegenstelling tot sommige andere partijen.

Wat ik een beetje oneerlijk vind is dat sommige partijleiders van (hele) kleine partijen bij allerlei programma's mogen aansluiten en dus veel te zien = bekend zijn.
Dat was een paar jaar geleden met Van der Plas; zij had maar 1 zetel en was overal te zien. En won de volgende verkiezinge. Nu was het JA21. Zij hadden 1 zetel, maar Eerdmans, Coenradie en Nanninga heb ik veel gezien op TV. De partijleiders van Volt, VU, 50+, maar ook NCS waren veel minder te zien, dus minder bekend.

Jup, ook Lidewij werd bijna nergens uitgenodigd.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 12:05

CharleyT schreef:
_Mar3 schreef:

Ach, slachtoffer rol??

Lekker inhoudelijke reactie. :')
Feit is dat degene met het meeste geld, de beste marketing kan doen.

Edit: spelfout
Laatst bijgewerkt door _Mar3 op 31-10-25 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 12:05

D66 heeft zich veel op TikTok laten zien, ook. Heel slim, imo.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 12:06

_Mar3 schreef:
CharleyT schreef:

Ach, slachtoffer rol??

Lekker inhoudelijke reactie. :')
Feit is dat degene met het meeste geld, de beste markering kan doen.

Misschien de meeste, maar de beste niet per se.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 12:06

Ik vond Caroline van der Plas ook weinig te zien deze keer, en dan soms ook nog Mona Keijzer in haar plaats. En als BBB ergens was ging het veel over asiel en minder over de boerenbelangen, terwijl ze daar toch eerst heel sterk in waren.