Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
24 (4%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
105 (19%)
ChristenUnie
5 (0%)
SP
19 (3%)
PvdD
22 (4%)
Volt
17 (3%)
D66
92 (17%)
CDA
34 (6%)
NSC
3 (0%)
BBB
36 (6%)
PVV
85 (15%)
SGP
5 (0%)
JA21
32 (5%)
FvD
21 (3%)
50Plus
6 (1%)
Andere partij
2 (0%)
Blanco
11 (2%)
Ik stem niet
13 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
4 (0%)

Totaal aantal stemmen: 537

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 08:58

8nnemiek schreef:
Arbeidsimmigranten zijn er al van ver voor de open grenzen. In de 20e eeuw kwamen al heel veel Marokkaanse arbeidsmigranten naar Nederland bijvoorbeeld.

Klopt, maar op een andere manier dan nu en veeeeeel minder.

Afbeelding

Edit: grafiek toegevoegd.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 17-10-25 09:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 08:59

Gewoon niet meer dan 1 of 2 kinderen per gezin en de instroom van migranten beperken. Het probleem is niet te weinig huizen maar te veel mensen. Het is al vol gebouwd genoeg, de laatste stukjes landbouwgrond, bos en "natuur" mooi met rust laten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 09:01

Al die Nederlanders die te lui zijn om te werken… wat doen die nu dan?

Want als we het wel eens hebben over mensen die onterecht een uitkering krijgen zijn dat er ineens maar heel weinig :+

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 09:03

Muronia schreef:
Gewoon niet meer dan 1 of 2 kinderen per gezin en de instroom van migranten beperken. Het probleem is niet te weinig huizen maar te veel mensen. Het is al vol gebouwd genoeg, de laatste stukjes landbouwgrond, bos en "natuur" mooi met rust laten.

Helemaal mee eens. En beginnen met de al bestaande leegstaande gebouwen aan te pakken voor extra woningen. Ik vind het zo dubbel dat partijen zoals PvdD en PvdA/Groenlinks hele verhalen hebben over natuurbehoud maar dan wel het land voller wil zien. Volgens mij gaat dat niet samen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 09:04

Dat klopt, dat gaat niet samen...tenzij je natuurlijk alle boeren het land uit jaagt en daar lekker kan bouwen en ondertussen de nationale parken kunt houden ofzo. :+

Dat dit niet rijmt met het hele stikstof verhaal lijkt me zo klaar als een klontje.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 09:24

Cer schreef:
Al die Nederlanders die te lui zijn om te werken… wat doen die nu dan?

Dan lees je verkeerd. Ik zei niet dat ze te lui zijn om te werken, maar voor de rotklusjes. Wie van ons gaat er voor minimumloon nog orderpicken, of op het veld werken, of de schoonmaak in? Ik heb het een tijdje gedaan hoor, leuk voor tussen twee banen in, maar ik zou het never nooit mijn hele leven willen doen.
En ik ken zat mensen die liever nog even in de WW blijven en zoeken naar 'echt' werk, dan dat ze in de tussentijd gaan vakken vullen. Daar hebben we dus gewoon arbeidsmigranten voor nodig, als we willen dat dat werk toch gedaan wordt.

Overigens vind ik ook dat er teveel mensen onterecht een uitkering krijgen, maar dat is een andere discussie.

Ik snap niet dat jullie steeds dat 'volbouwen' erbij halen := Dat is nu al zo vaak ontkracht.

Jildau

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 09:35

Nou ik vind Nederland al wel vol dus alles wat erbij komt is nog meer volbouwen toch?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 09:38

Muronia schreef:

Oh we moeten China’s kant op?

Nederlanders krijgen gemiddeld al minder dan 2 kinderen per gezin dus zo’n verbod, buiten dat het belachelijk is, gaat niet eens verschil maken.

“De laatste stukjes landbouwgrond”. Realiseer je niet hoeveel het aandeel landbouwgrond is? En hoeveel er nodig is voor woningen is hierboven al benoemd….

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 09:40

Jildau schreef:
Nou ik vind Nederland al wel vol dus alles wat erbij komt is nog meer volbouwen toch?

Nieuwe huizen zijn gewoon nodig. De woningmarkt is oververhit, starters kunnen nu al geen woning meer vinden.
Maar het is zo'n enorm klein percentage aan grond wat bebouwd moet worden, dat zie je echt niet terug op het geheel. Volbouwen is zwaar overdreven, zo'n typisch populistische uitspraak.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 09:41

Muronia schreef:

Laatste stukjes? Hahaha 60% is landbouwgrond in NL.
Nederland is helemaal niet volgebouwd, wat een onzin.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 09:44

8nnemiek schreef:
Jildau schreef:

Nieuwe huizen zijn gewoon nodig. De woningmarkt is oververhit, starters kunnen nu al geen woning meer vinden.
Maar het is zo'n enorm klein percentage aan grond wat bebouwd moet worden, dat zie je echt niet terug op het geheel. Volbouwen is zwaar overdreven, zo'n typisch populistische uitspraak.

Net als “[links wil] alle boeren het land uit” :=

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 09:45

8nnemiek schreef:
Jildau schreef:

En daarbij hoeven het ook niet allemaal nieuwe straten of wijken te worden. In de stad waar ik werk hebben ze een hoop oude leegstaande gebouwen afgebroken en zijn ze er nu honderden appartementen neer aan het zetten :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 09:48

Vergeet leegstaande kerken en bedrijfspanden niet! Zie het tegenwoordig steeds vaker dat daar appartementen in worden gebouwd. Dus bijv “100.000 woningen bouwen” staat lang niet gelijk aan “100.000 woningen op natuur- of landbouwgrond”

Edit: haha ik las niet goed. Jij zegt het in de algemene zin, daar zitten deze twee al in :))

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-25 09:51

vinden jullie de plannen van D66 realistisch? 10 nieuwe steden erbij

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 09:51

Even een extreem voorbeeld; stel we gaan die 100.000 nieuwe woningen realiseren, en we bouwen alléén appartementen van een aantal verdiepingen hoog.. Dan zou je die al kwijt kunnen op een oppervlakte van 2 km².
Even ter vergelijking; ruim 7000 km² van Nederland is nu al bebouwd. Dat is dus 0,03% wat erbij zou komen aan bebouwing. Als je inderdaad niet meetelt dat een deel van de oude bebouwing gewoon wordt vervangen door nieuwe woningen.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 17-10-25 09:54, in het totaal 2 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 09:53

IMANDRA schreef:
Muronia schreef:

Nederlanders krijgen gemiddeld al minder dan 2 kinderen per gezin dus zo’n verbod, buiten dat het belachelijk is, gaat niet eens verschil maken.

“De laatste stukjes landbouwgrond”. Realiseer je niet hoeveel het aandeel landbouwgrond is? En hoeveel er nodig is voor woningen is hierboven al benoemd….

In communistisch China is er inderdaad een 1-kind politiek geweest. Dat leidde tot veel gedwongen abortussen zelfs van al levensvatbare babies. Daarbij kwam dat velen het liefst een zoon hadden dus men liet bijna geen meisjes meer geboren worden. Het resultaat: China kende veel meer mannen dan vrouwen en voor veel mannen was er dan dus geen vrouw. Tenslotte kwamen er helemaal te weinig mensen en nu heeft de regering die 1-kind-politiek weer losgelaten. (Het schijnt dat Chinese mannen zelfs vrouwen uit het buitenland gingen importeren- er waren hele boerendorpen die alleen nog maar uit mannen bestonden!)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 09:54

Jildau schreef:
8nnemiek schreef:
En hoe is de bevolkingsgroei precies de schuld van links dan, terwijl we al tig jaren een rechts kabinet hebben? :+

Ik praat toch over de toekomst? Dat ik denk dat dat gaat gebeuren - mocht links groot worden.
Dat is wel heel makkelijk hè? Iets wat er al tientallen jaren is i.c.m. 15 jaar rechts beleid, ga je vooraf/in de toekomst links verantwoordelijk voor houden?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 09:57

IMANDRA schreef:
Muronia schreef:

Jawel, dat realiseren ze zich wel, past alleen niet binnen hun plaatje/'oplossing'.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 10:05

Ailill schreef:
Jildau schreef:
Ik praat toch over de toekomst? Dat ik denk dat dat gaat gebeuren - mocht links groot worden.
Dat is wel heel makkelijk hè? Iets wat er al tientallen jaren is i.c.m. 15 jaar rechts beleid, ga je vooraf/in de toekomst links verantwoordelijk voor houden?

Ik zeg alleen dat ik denk dat dat gaat gebeuren als de plannen van links doorgaan? Is dat makkelijk? Ik kan gewoon niet rijmen dat je voor natuurbehoud / dierenwelzijn bent en tegelijk het land "open" wilt houden en meer wilt bouwen op grond wat nu nog "groen" is.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 10:06

juval schreef:
vinden jullie de plannen van D66 realistisch? 10 nieuwe steden erbij

Ik vroeg me ook af hoe ze dat voor zich zien dus heb het in hun programma even nagelezen. Ze willen deze vooral bouwen bij bestaande steden/kernen en rondom OV-knooppunten. Ze willen dan niet alleen huizen, maar ook winkels, huisartsen etc. Ook zeggen ze:

Citaat:
Deze steden staan er niet morgen. Daarom moeten we nu al beginnen met beter gebruik van wat er al is: Door lege gebouwen om te bouwen, extra verdiepingen toe te voegen en oude gebouwen te herontwikkelen. We onderzoeken waar we meer huizen in bestaande wijken kunnen toevoegen.

Over hoe dat betaald moet worden zeggen ze oa dit, imo zonder duidelijkheid over waar het geld dan echt vandaan komt:
Citaat:
We richten een Rijksgrondfaciliteit (een landelijke grondbank) op, zodat de grond die het Rijk in bezit heeft of krijgt, ingezet kan worden om sneller huizen te bouwen. We maken jaarlijks €2 miljard euro vrij om de woningbouw uit het slop te halen.

De ideeen klinken mooi: autoluwe groene wijken, 30% sociale huur, gemengde wijken qua welvaart en levensfase. Maar het klinkt mij utopisch in de oren. Het lijkt me echt heel lastig om zoiets door te zetten. Aan de andere kant is het wel een heel goed idee om rond al bestaande kernen en gebouwen te bouwen in plaats van 100'000 nieuwe woningen uit de grond te stampen. Dus ja ik denk zeker dat ze goeie plannen hebben maar om nou echt 10 nieuwe steden te bouwen, ik vraag me af of dat realistisch is :j

Het programma is trouwens goed leesbaar, start pagina 20 en bron van mijn quotes: https://d66.nl/wp-content/uploads/2025/ ... 5-2030.pdf

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 10:20

Jildau schreef:
Ailill schreef:

Ik zeg alleen dat ik denk dat dat gaat gebeuren als de plannen van links doorgaan? Is dat makkelijk? Ik kan gewoon niet rijmen dat je voor natuurbehoud / dierenwelzijn bent en tegelijk het land "open" wilt houden en meer wilt bouwen op grond wat nu nog "groen" is.
Ik had het over het stukje meer mensen in NL, wat al lang speelt (onder rechts beleid), maar dat is dus de toekomstige schuld van links, of begrijp ik je dan verkeerd?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 10:23

In Nederland sterven net zoveel mensen als er geboren worden. De groei van de bevolking ligt volledig bij het verschil tussen het aantal immigranten en emigranten. In 1950 woonde er 10 miljoen mensen in Nederland en volgens koningin Juliana was Nederland toen al vol, vol, vol. Gelukkig is Nederland inmiddels niet meer vol, alleen druk. :+ De oplossing was toen om mensen te helpen bij emigratie naar het buitenland door dat te subsidiëren.

https://historiek.net/is-nederland-vol/161053/

Dat we arbeidsmigranten nodig hebben heeft ook zeker wel met het onderwijs in Nederland te maken. De Nederlandse jeugd heeft zich gedwongen de markt uit gestudeerd. Dat is de keerzijde van een wetgeving die iedereen verplicht een vervolg diploma te halen. Fijn voor degene die met dat diploma een beter betaalde baan kan krijgen, maar lastig voor werkgevers die vooral ongeschoold of praktisch personeel zoeken. Want inmiddels is een steeds groter deel van de Nederlanders hoogopgeleid. Dus ja, Nederland is eigenlijk het slachtoffer van zijn eigen succes.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 10:28

Het is gewoon ontzettend complex.
Want net als vergrijzing, zal een bevolkingskrimp ook veel problemen met zich meebrengen.

De grenzen dichtgooien is dan ook geen ultieme oplossing — als we geen enkele migrant meer binnenlaten zitten we binnen de kortste keren met allerlei branches en industrieën die vanwege een flink personeelstekort / gebrek aan nieuwe aanwas niet meer kunnen draaien. Áls dat al moet gebeuren, moet dat sowieso gepaard gaan met een flinke investering in innovatie en efficiëntie.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 10:31

journee schreef:
In Nederland sterven net zoveel mensen als er geboren worden. De groei van de bevolking ligt volledig bij het verschil tussen het aantal immigranten en emigranten. In 1950 woonde er 10 miljoen mensen in Nederland en volgens koningin Juliana was Nederland toen al vol, vol, vol. Gelukkig is Nederland inmiddels niet meer vol, alleen druk. :+ De oplossing was toen om mensen te helpen bij emigratie naar het buitenland door dat te subsidiëren.

https://historiek.net/is-nederland-vol/161053/

Dat we arbeidsmigranten nodig hebben heeft ook zeker wel met het onderwijs in Nederland te maken. De Nederlandse jeugd heeft zich gedwongen de markt uit gestudeerd. Dat is de keerzijde van een wetgeving die iedereen verplicht een vervolg diploma te halen. Fijn voor degene die met dat diploma een beter betaalde baan kan krijgen, maar lastig voor werkgevers die vooral ongeschoold of praktisch personeel zoeken. Want inmiddels is een steeds groter deel van de Nederlanders hoogopgeleid. Dus ja, Nederland is eigenlijk het slachtoffer van zijn eigen succes.
Inhoudelijk eens met je bericht.

Wat betreft je laatste zin, is het dan fair om mensen die dit werk wel kunnen/mogen/moeten/willen (you name it) doen daar de schuld van te geven?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 10:34

Muronia schreef:

Tja, in vergelijking met eerder hebben we nu ook ipv 1,5 miljoen zo’n 3,5 miljoen alleenwonenden , scheiden ook maar verbieden?