juval schreef:vinden jullie de plannen van D66 realistisch? 10 nieuwe steden erbij
Ik vroeg me ook af hoe ze dat voor zich zien dus heb het in hun programma even nagelezen. Ze willen deze vooral bouwen bij bestaande steden/kernen en rondom OV-knooppunten. Ze willen dan niet alleen huizen, maar ook winkels, huisartsen etc. Ook zeggen ze:
Citaat:
Deze steden staan er niet morgen. Daarom moeten we nu al beginnen met beter gebruik van wat er al is: Door lege gebouwen om te bouwen, extra verdiepingen toe te voegen en oude gebouwen te herontwikkelen. We onderzoeken waar we meer huizen in bestaande wijken kunnen toevoegen.
Over hoe dat betaald moet worden zeggen ze oa dit, imo zonder duidelijkheid over waar het geld dan echt vandaan komt:
Citaat:
We richten een Rijksgrondfaciliteit (een landelijke grondbank) op, zodat de grond die het Rijk in bezit heeft of krijgt, ingezet kan worden om sneller huizen te bouwen. We maken jaarlijks €2 miljard euro vrij om de woningbouw uit het slop te halen.
De ideeen klinken mooi: autoluwe groene wijken, 30% sociale huur, gemengde wijken qua welvaart en levensfase. Maar het klinkt mij utopisch in de oren. Het lijkt me echt heel lastig om zoiets door te zetten. Aan de andere kant is het wel een heel goed idee om rond al bestaande kernen en gebouwen te bouwen in plaats van 100'000 nieuwe woningen uit de grond te stampen. Dus ja ik denk zeker dat ze goeie plannen hebben maar om nou echt 10 nieuwe steden te bouwen, ik vraag me af of dat realistisch is 
Het programma is trouwens goed leesbaar, start pagina 20 en bron van mijn quotes: https://d66.nl/wp-content/uploads/2025/ ... 5-2030.pdf