Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sassy4barrel schreef:DubbelFun schreef:Ik zou ze het nog wel eens willen zien doen als er een stroomdraad vlak boven zou lopen ??
je bedoeld een hek zo hoog als bij de gevangenis en dan een paar stroomdraden erboven.. misschien dat het dan veilig is? kunnen we onszelf en onze dieren opsluiten achter een gevangenis hek met stroom en de wolf erbuiten loeren tot ze eronder door graven of het stroom een keer uitvalt.
Doet me ook een beetje denken aan die serie ; heet die niet de walking dead waar ze achter het gevangenis hek moeten blijven om te overleven? word bijna realiteit zo
Lanoca schreef:Ik zeg nergens dat ik ze snap of ergens achter AR sta. Ik ben ergens een discussie aangegaan, en dat is wat ik van hún standpunt heb begrepen. Maar honden mogen de mens niet dienen of de mens een zelfstandig leven mogelijk maken.
DuoPenotti schreef:Maar ik heb ook recues gehad. Broodmager.
Mijn jack russell komt ook van marktplaats.
Mijn ruin is dat misschien ook wel.
Maar toch mag hij opgegeten worden door de wolf...
Lanoca schreef:En als je dan ziet hoeveel straathonden en katten vanuit Roemenië naar Nederland komen om opgevangen te worden, dan is het toch duidelijk dat de Nederlanders graag huisdieren houden. Dan snap ik de populariteit van AR niet.
Mist schreef:Ik verkocht net een (slacht) haan aan een Belgische jager die in het Emma territorium jaagt. Hij zei dat er op " klein schietveld" in Wuustwezel ( vlakbij Zundert) in zomer schapen staan van bos-en Natuur, de Belgische versie van Staatsbosbeheer. Zodra de schapen weg gaan om binnen te lammeren volgen de aanvallen weer bij de boeren. Bekend verschijnsel natuurlijk. Gelukkig loopt daar dusver alleen nog Emma
Citaat:25 augustus 2025
Petitie om te tekenen tegen de wolf in Belgisch Limburg
https://www.facebook.com/share/1J8oTqgW ... tid=wwXIfr
Citaat:Omdat stilzitten GEEN optie is!
DELEN IS LIEF, TEKENEN NOG BETER !!
WAP -PETITIE WOLF – VEILIGHEID VOOR MENS EN DIER
Wij, ondertekenaars van deze petitie, roepen de overheid en beleidsmakers op om dringend werk te maken van het WELZIJN van mens en dier in ons cultuurlandschap.
Onze paarden, pony’s, schapen, geiten, koeien en honden leven vandaag in voortdurende dreiging. Het gaat ons niet om een strijd tégen de wolf maar wel om bescherming tegen bedreigingen in ons cultuurlandschap.
De impact reikt verder dan het verlies van een dier alleen:
• achterblijvende kuddedieren lijden onder stress en angst vaak met blijvende gevolgen,
• gezinnen en kinderen worden geconfronteerd met aangrijpende situaties die een diepe emotionele indruk nalaten.
Onze dieren én onze gezinnen verdienen veiligheid en bescherming.
Wij vragen m.b.t. het toedoen van de wolf in onze samenleving:
• Erken dat er een ernstig probleem is met de veiligheid van mens en dier.
• Neem concrete maatregelen om dieren en gezinnen te beschermen.
• Voorzie snelle en correcte schadevergoeding na impact én hulp bij preventie.
• Grijp kordaat in waar veiligheid in gevaar komt.
UW HANDTEKENING MAAKT HET VERSCHIL. SAMEN MOETEN WE OPSTAAN.
Bron
https://www.facebook.com/share/16oc6t9q ... tid=wwXIfr
Femke_Tweety schreef:Lanoca schreef:Ik zeg nergens dat ik ze snap of ergens achter AR sta. Ik ben ergens een discussie aangegaan, en dat is wat ik van hún standpunt heb begrepen. Maar honden mogen de mens niet dienen of de mens een zelfstandig leven mogelijk maken.
De mens is biologisch een dier.
Dan zouden ze dus ook pertinent tegen gevangenissen moeten zijn, en tegen iedere vorm van werk die niet 100% vrijwillig is.
Citaat:Putten Gelderland
25-08-2025
Afgelopen nacht
1 geit gedood.
Sterkte voor de eigenaar.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Geenwolf.com
Citaat:Garderen Gelderland
25-08-2025
08.45 uur
Zichtmelding
Wolf gezien, ik was op de fiets en hij kwam aanlopen op een max 3 meter toen hij overstak op de Oud Millingenseweg. Hij liep van Oost naar West.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Geenwolf.com
Citaat:"We begrijpen dat de wolf een beschermd dier is, maar wat doen we als het probleem te ernstig wordt?"
Na vraag van Peer en Oudsbergen: Vlaams minister Brouns houdt spoedoverleg met ongeruste gemeenten over wolf
Na Oudsbergen trekt nu ook Peer aan de alarmbel over de wolf. De Limburgse stad vraagt een crisisoverleg met minister van Omgeving Jo Brouns (CD&V), nadat opnieuw een pony werd doodgebeten. “We willen weten wat we nog kunnen doen als gemeente, want het probleem wordt steeds groter”, klinkt het bij burgemeester Steven Matheï (CD&V). Op het kabinet van minister Brouns valt te horen dat er donderdag overleg komt met de betrokken gemeenten.
Radio 2, Mariken Veldhuis
Gepubliceerd:
5 uur geleden
Ook de stad Peer vraagt nu om een spoedoverleg met Vlaams minister van Omgeving Jo Brouns over de toenemende problemen met wolven. Gisteren vroeg de stad Oudsbergen al om zo'n overleg. Aanleiding is een nieuwe aanval dit weekend waarbij opnieuw een pony om het leven kwam. Sinds begin juli zijn al 9 pony’s gedood.
"Na de 9e overleden pony vragen ook wij een crisisoverleg aan minister Brouns", zegt de burgemeester van Peer. “We willen bespreken hoe we als gemeente kunnen omgaan met een mogelijke overpopulatie aan wolven. We begrijpen dat de wolf een beschermd dier is, maar wat doen we als het probleem te ernstig wordt?
“We begrijpen dat de wolf een beschermd dier is, maar wat doen we als het probleem te ernstig wordt?”
Steven Matheï, burgemeester van Peer (CD&V)
Dat spoedoverleg lijkt er nu te komen. Het kabinet van de minister laat weten dat er donderdag crisisoverleg gepland staat met de betrokken gemeenten. Het is voorlopig onduidelijk waar dat overleg zal doorgaan.
Gemeenten willen meer kunnen doen
Volgens Matheï willen lokale besturen hun verantwoordelijkheid opnemen, maar botsen ze op grenzen. “Wij zijn vaak het eerste aanspreekpunt voor veehouders die problemen ervaren. Dan willen we hen ook effectief kunnen helpen,” zegt hij.
Een van de maatregelen die Matheï naar voren schuift, is het sneller kunnen inzetten van crisisomheiningen. Dat zijn tijdelijke omheiningen die de overheid kan plaatsen in gebieden waar een wolf actief is. “We willen nu kijken of ook de gemeentes daaraan kunnen bijdragen,” klinkt het. Matheï pleit er daarnaast voor om ook langdurige, wolfwerende omheiningen beter onder de aandacht te brengen.
Schutstallen bieden onvoldoende bescherming
Een ander knelpunt zijn de zogenaamde schutstallen die eigenaars in hun weides mogen zetten. “Volgens de huidige regelgeving moeten die stallen aan 3 kanten open zijn, maar dat biedt natuurlijk nauwelijks bescherming tegen een roofdier als de wolf,” zegt Matheï.
De burgemeester benadrukt dat het om een complex dossier gaat. “Dé oplossing gaat er niet zijn. Maar we moeten met alle betrokken partijen rond de tafel gaan zitten om het in goede banen te leiden.”
Femke_Tweety schreef:DubbelFun schreef:Ik vind wel dat we verschil moeten maken in overdag (tijdens daglicht) veilig het bos en en als het donker is.
Dit klinkt mij wel een beetje als 'de kat op het spek binden'.... hoe triest de situatie ook is!
Ik niet.
Wanneer de wolf zelf het kind benaderd terwijl hij ook prima had kunnen kiezen om in dekking te blijven of weg te lopen.
Dat is voor mij het grote verschil of iets een level 7 is op de escalatieladder of niet.
Als dit verhaal waar is en volledig als omschreven zoals hierboven, dan is dit een level 7.
___
Los daarvan vind ik er ook wat van als droppings en straks jeugdkampen niet meer zouden kunnen in Nederland.
En daar lijken we echt wel aan te komen onderhand.
Citaat:26 augustus 2025/Wap Wolvenactieplan
WAP Wolvenactieplan Even mbt tot de pony die gisteren is afgeslacht.
Betweters...ook uit politieke kring....beweren dat de omheining niet wolfproof was omdat de stroomdraad niet aan de buitenkant stond. Klopt.
Maar de wolven waren binnengeraakt en toen ze naar buiten wilden werden ze WEL geconfronteerd met 7000V. Ze zijn wel buitengeraakt. Sterker nog...ze zijn met de pony in hun bek tussen de onderste en de 2e ligger gegaan terwijl daar tussenin ook een draad met 7000V hangt. Wolfproof is dus de grootste onzin waar jij en ik voor betalen.
Ps. 3 stroomdraden zijn zichtbaar. De andere zijn thv de liggers.
https://www.facebook.com/share/p/1E2DJE7VkL/
DubbelFun schreef:Ik denk dat tegenwoordig iets al snel 'victim blaming' genoemd wordt en dat 'logisch nadenken' uit het woordenboek verdwenen lijkt.
Vraag aan iedereen die in Canada of Finland oid woont of die 's nachts op hun gemak door een bos gaan wandelen wetend dat er wolven en/of beren zijn en die verklaren je ook voor gek.
Citaat:26 augustus 2025
Ministerie in Hoger Beroep tegen uitspraak van rechter over bescherming wolf
Het ministerie van Landbouw Visserij, Voedselzekerheid en Natuur gaat in hoger beroep tegen een uitspraak over de wolf. De rechter bepaalde dat het dier beter beschermd moet worden, maar het ministerie is het daar niet mee eens.
Emma van der Wal, Romi Vos
25 augustus 2025, 18:12
•Laatste update: 18:44
Dat laat woordvoerder Sebastiaan Heuschen weten. „We kunnen ons niet vinden in de uitspraak van de rechter”, zegt hij.
De rechter besloot begin deze maand dat wolven op de Veluwe beter beschermd moeten worden. De Faunabescherming spande deze rechtszaak aan tegen het ministerie van LVVN.
Volgens Heuschen vindt de rechter dat het ministerie niet genoeg onderbouwt hoe ze de leefgebieden van de wolf bepaalt. Heuschen noemt de stappen die het ministerie gebruikt:
De eerste stap: bepalen of een soort regelmatig jongen krijgt. Daar is volgens het ministerie sprake van als de soort zich gedurende tien aaneengesloten jaren voortplant.
De tweede: bepalen in welke gebieden de soort vervolgens moet worden aangewezen.
„Daarbij wijst de rechter erop dat dit beleid ook nergens is vastgelegd”, zegt Heuschen. „LVVN is het daar niet mee eens.”
Volgens de LVVN-woordvoerder is dit wél vastgelegd in een beleidskader van april 2025.
Nieuw besluit
Staatssecretaris Jean Rummenie (BBB) wilde de beschermde status op z’n vroegst pas in 2029 afgeven, wanneer de wolf tien jaar in Nederland gevestigd is. Volgens de rechter is daar geen goede motivering voor. Ecologische gegevens tonen aan dat de wolf op de Veluwe leeft en daar zal blijven.
Met deze uitspraak is dat besluit vernietigd.
Heuschen: „Dus er moet een nieuw besluit komen. Daar werkt het ministerie de komende maanden aan. Dat besluit kan vervolgens in de procedure van het hoger beroep worden betrokken.”
Raad van State
„Als de Raad van State het ministerie gelijk geeft, hoeft de wolf voorlopig niet extra beschermd te worden. Geeft de Raad van State de rechter gelijk, dan moet het ministerie wél beschermingsmaatregelen nemen”, vervolgt Heuschen.
Het ministerie van LVVN moet dan bepalen wat er nodig is om te zorgen dat de Veluwe een geschikt leefgebied is voor de wolf.
Bron:
https://archive.is/OzOdT?fbclid=IwVERDU ... nv2QHm5OmQ
Citaat:Groen, fris en vol karakter
Op dit frisgroene t-shirt staat Sandra’s geleidehond , mascotte van Geleidewolf, met daarboven de naam van de show. Op die manier neem je ons verhaal mee in de kleuren van de natuur.
Neem onze mascotte stiekem overal mee naartoe. Kijk op https://geleidewolf.nl/winkel voor nog meer leuke merchandise.
#webshop #webwinkel #tshirt #geleidewolf