Heb jij je noodpakket al klaar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 14:24

Lezen mensen het nieuws niet? Het gebeurd toch wel met enige regelmaat dat de stroom uitvalt of het gas/verwarming.
Toch fijn als je dan niet naar de winkel hoeft te rennen voor nog wat spullen. Die winkel is ook dicht als de stroom uitvalt. En bedenk een paar jaar geleden de run op toiletpapier (en chips)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 14:25

beert schreef:
DuoPenotti schreef:
Met zelfredzaamheid is niks mis.
Deze bangmakerij wel.

En nee geen retour afzender hier.
Maar wil wel weten wat deze flauwekul van begin tot eind heeft gekost. Van bedenken tot maken tot opsturen.
Denk dat het geld beter besteed had kunnen worden.

En je huisdieren invullen: succes.

Tot zover het nadenken over het formulier..

[ Afbeelding ]

En dan? Dan weet je dat het gekost heeft? Wat ga je ermee mee doen dan? Inhouden op je eigen belasting omdat je het boekje niet leest?

Ik snap echt het probleem niet. Het kan toch geen kwaad om een keer na te denken over wat als er wel iets gebeurd? En als er niks gebeurt, dan heb je in het ergste geval een ongebruikte noodradio in de kast staan.

Rare antwoorde
als je het mij vraagt..

Nee ga er niks mee doen . Dat gaat niet.

Maar had onze geld verkwistende overheid wel kunnen doen.. Niet zo'n papier verslindende milieu verspillende onzin opsturen.

Staat ook los van wat je zelf wel of niet in huis haalt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 14:27

Ik heb de panelen link gekeken maar daar heb ik niks aan.

Ik hoor van meer mensen over onzin, nergens voor nodig, water blijft wel uit de kraan komen enz. En vooral het volle vertrouwen dat er altijd wel stroom internet water en voedsel is. En dat er altijd brandstof te koop is En dat vertrouwen is gewoon onterecht. Kijk maar naar het drinkwater met bacterien en de hysterische run op flessenwater recent.

In frankrijk langer geleden stakingen waardoor er geen brandstof meer was voor langere tijd. Uiteindelijk "gestrand" op een camping die we kenden waar we als een van de weinigen met brandstof dankzij een lpg tank voor het dorp heen en weer reden om het laatste voedsel of zeep te kopen bij een steeds leger rakende supermarkt. Dat had niet veel langer moeten duren toen.

Hoewel ik goed voorbereid ben vond ik het boekje wel nuttig, wat als je elkaar niet meer kunt bereiken, waar ga je heen. Goed om over te hebben :j kop in het zand steken, of wegwuiven of complot theorien er bij slepen en dan uit principe niks willen doen helpt ook niet. :n ik zie het zelf als vaccinaties en preventie om ziek te worden. Beter voorbereid dan overvallen en hulpeloos raken.

Overigens net het compacte water filter gebruikt op de regenton met het bijgeleverde rietje. Raar idee maar het is ervoor. Het water smaakt erg lekker. :D Dus als ik over een paar uur dik aan de diarree ben was het filter toch niet goed. :') 0,1 micron en 99,9999999% van de ziekmakers gaan eruit. Gv en zijn vader keken een beetje oef slik. Gv viel wel mee zijn vader wilde me nog net niet bij de arm wegslepen bij de regenton. Hij valt onder de categorie alles blijft wel doorwerken.

Mijn papa heeft de tweede wereld oorlog bewust meegekregen. En je zou zeggen dat hij ook beter zou moeten weten. Voedsel heeft hij ruim op voorraad maar kwa drinkwater gaat hij ook uit van het blijft wel werken gek genoeg. Misschien dat ik hem een zelfde compacte filter kado kan doen.

Wat betreft de huisdieren, het is ook dat als er hulpverleners komen dat ze weten dat er ook huisdieren achter gebleven kunnen zijn :j

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 14:30

Citaat:
Ik hoor van meer mensen over onzin, nergens voor nodig, water blijft wel uit de kraan komen enz. En vooral het volle vertrouwen dat er altijd wel stroom internet water en voedsel is. En dat er altijd brandstof te koop is En dat vertrouwen is gewoon onterecht

Dit hoor ik dan weer van niemand.
In mijn omgeving vind iedereen de kans heel reëel.

Niet als in Rusland.
Wel als in onze falende overheid die ons allemaal aan de zonnepanelen en elektrische apparaten wil. Om vervolgens niet te handelen of het net het wel aankan.

En ja de kans op stroomuitval groot is. En er niets meer draait zonder stroom.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 14:32

Ik hoor dat juist, vooral de ouderen rondom hier. Terwijl zeker nu er zo vaak op stroom wordt gekookt, verwarmd enz. Als de stroom wegvalt ben je de sjaak. In frankrijk zijn ze er zeker op het platteland iets beter op voorbereid. Houtkook en stook, weckpotten vol met producten, eventueel agregaat en stroomloos kunnen werken. Ik trof in mijn huis meer dan 400 waxinelichtjes aan :P

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 14:34

DuoPenotti schreef:
Deze bangmakerij wel.

Maar wil wel weten wat deze flauwekul van begin tot eind heeft gekost. Van bedenken tot maken tot opsturen.

[ Afbeelding ]

BS. Sorry, maar dat jij toevallig minder last hebt van zaken als normalcy bias en wel rekening kan houden met niet alles werkt altijd en de overheid heeft tijd nodig om op gang te komen bij rampen maakt niet dat de rest van Nederland dat ook kan. Dit is niets meer of minder dan burgers bewust maken van het tijdvak dat bestaat tussen er gaat iets mis en er kan hulp komen. Daarvoor hebben we niet alleen een telefoon om 112 te bellen, maar ook een ehbo kist, rookmelders etc. Noodpakket is net zo'n overbrugging alleen dan voor meer uren ipv de 15 minuten die een hulpdienst normaal gesproken zou moeten kosten. Want het besef dat het tijd kost om met misschien 100 man 150.000 tot al snel 1.5 miljoen mensen weer te voorzien van stroom, water, etc. Is overduidelijk niet aanwezig bij velen incl. sommigen hier op bokt. Dus wat wil je bij een ramp? Gered worden (dus levend)? Of geborgen (als dode)? Mij voorkeur is de eerste en die van de overheid dus kennelijk ook.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 14:35

Maar Nederland wil ons juist weer van de houtstook af...
Heel tegenstrijdig.
Het net niet op orde, maar het ene na het andere bericht in de media dat de houtstook zo slecht is.

De kachel gaat er hier dus niet uit tot ze hun zaakjes op orde hebben...

karuna
Drukke kabouter

Re: Heb jij je noodpakket al klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 14:40

Duo ik vind dat ook wat apart. Maar als ik zie hoe mensen in nl soms stoken met rooksignalen en enorme stank. Dat is verkeerd hout en de verkeerde manier, een alles brander is een alles brander. Droog schoon onbehandeld hout met een kachel met de juiste filters is het best schoon stoken. En of je stookt voor de "gezelligheid" of alleen je houtkachel hebt als enige warmtebron dan ga je er ook anders mee om. Al heb je in frankrijk ook van die rooksignaal huizen maar veel en veel minder.

Maar voordeel van houtstook het werkt ook zonder stroom. Alle gasloze huizen die alles met stroom moeten doen verwarmen, koken, "tanken" die zijn zo heel rap de pineut

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 14:41

Tja, ik zou graag een houtkachel hebben, maar huurhuis en rietkap ...
Maakt nog niet dat ik meteen alles onzin, nutteloos, enz. vindt wat de overheid doet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 14:42

tamary schreef:
DuoPenotti schreef:
Deze bangmakerij wel.

[ Afbeelding ]

BS. Sorry, maar dat jij toevallig minder last hebt van zaken als normalcy bias en wel rekening kan houden met niet alles werkt altijd en de overheid heeft tijd nodig om op gang te komen bij rampen maakt niet dat de rest van Nederland dat ook kan. Dit is niets meer of minder dan burgers bewust maken van het tijdvak dat bestaat tussen er gaat iets mis en er kan hulp komen. Daarvoor hebben we niet alleen een telefoon om 112 te bellen, maar ook een ehbo kist, rookmelders etc. Noodpakket is net zo'n overbrugging alleen dan voor meer uren ipv de 15 minuten die een hulpdienst normaal gesproken zou moeten kosten. Want het besef dat het tijd kost om met misschien 100 man 150.000 tot al snel 1.5 miljoen mensen weer te voorzien van stroom, water, etc. Is overduidelijk niet aanwezig bij velen incl. sommigen hier op bokt. Dus wat wil je bij een ramp? Gered worden (dus levend)? Of geborgen (als dode)? Mij voorkeur is de eerste en die van de overheid dus kennelijk ook.

? Ga je fijn persoonlijk?

Er is zo ontzettend veel in het nieuws over dat je de eerste 3 dagen zelf door moet komen.
Dat dit boekje imo daar niets meer aan bij gaat dragen.

Ik heb het niet over een noodpakket in huis halen.
Ik heb het over dat domme boekje.

Als mensen nu nog steeds niet weten dat zelf de nodige dingen in huis hebben verstandig is gaan ze dat na het boekje ook niet vinden.

Want dan vinden ze het niet nodig, onzin of wat ook.

Dit boekje is weggegooid geld. Er was vast een potje dat het beter had kunnen gebruiken in Nederland

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 14:48

Officiele communicatie door de overheid waarop actie ondernomen moet worden gaat in Nederland nog steeds vrijwel geheel per brief.
En dat is deels ook maar goed ook met alle social media en radio/tv reclame die niet altijd los gezien wordt van wat vroeger postbus 51 was (en dacht ik inmiddels exit is). Als ik een "overheidsbrief" via de mail krijg verdwijnt die in de spamfolder, want zo communiceerd de overheid niet met burgers. Meestal correcte aanname ook en niet alleen omdat ze mijn email niet hebben.
Dus nee, geen weggegooid geld, dit is wat beste onderscheid maakt tussen blabla koop dit & dat en hier moet je als burger iets mee ongeacht wie je bent.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 14:51

Dan hadden ze het op naam moeten opsturen.

Aan de bewoners van dit adres gaat bij vele ook automatisch de spam box in: lees ongeopend de oud papierbak.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 14:58

En dan kom je in conflict met privacy wetten. Bovendien is wie er op dat adres woont geheel niet relevant voor dit soort brieven. Voor zaken die belangrijk zijn voor een specifieke straat/wijk/regio zijn dit de standaard manieren om zonder te hoeven weten wie ergens woont te kunnen waarschuwen wanneer er bv een waterleiding afgesloten is of wegens wegonderhoud de hele straat open ligt. Want graafgrage gekke henkie B.V. heeft niks te maken met wie jij bent, of dat jij daar woont die hoeft enkel te weten welke straatnamen en huisnummers die moet waarschuwen dat de boel open ligt van dag zus tot zo.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 15:09

Maar Bob de bouwer weet idd niet wie er woont.
De overheid weet dat al wel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 15:17

DuoPenotti schreef:
Maar Bob de bouwer weet idd niet wie er woont.
De overheid weet dat al wel.

De gemeente weet dat, dit is een ministerie en die mag niks met die gegevens zonder gegronde reden. Er zijn gelukkig beperkingen qua koppelen van databases en het leggen van verbanden tussen verschillende gegevens. Iets met beperken mogelijkheden machtsmisbruik en dus behouden van stukje vertrouwen van burgers in de overheid.
Helaas snappen veel burgers die constructies en de redenen niet en gaat alles op de hoop kwaadaardige opzet, incompetentie en samenzweringen tegen burgers. Maakt mensen kwetsbaar voor juist dat soort figuren en politieke partijen die graag die beschermingen inperken of afschaffen in naam van juist veiliger voor ...
Kennisgebrek qua hoe werkt de overheid is gevaarlijk voor iedereen of jij het nu wel snapt of niet.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 15:24

Cookies schreef:
Lezen mensen het nieuws niet? Het gebeurd toch wel met enige regelmaat dat de stroom uitvalt of het gas/verwarming.
Toch fijn als je dan niet naar de winkel hoeft te rennen voor nog wat spullen. Die winkel is ook dicht als de stroom uitvalt. En bedenk een paar jaar geleden de run op toiletpapier (en chips)

Wat versta je onder enige regelmaat????

Afgelopen 15 jaar precies 2x een stroomstoring( van 30 en 45 minuten) en 0,0 storing in de gaslevering en 1x 15 min. geen gas ivm vernieuwing leiding. Dat is dus geen storing maar een simpel aangekondigd onderhoud.
Conclusie:nog nooit hoeven rennen naar winkel etc. etc.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 15:36

Dit jaar lag in Breda 1 keer de stroom in bijna heel Breda eruit voor anderhalf uur. Mensen konden de dag niet beginnen, niet douchen, geen thee/koffie. Dat was voor heel Breda echt even aanpassen. De stroomuitval was van iets voor half 9 tot 10 uur.

En een heel groot gedeelte van Breda zit op stadsverwarming er werd ook gezegd dat het even duurde voordat dat weer aansprong.

Ik las vandaag in de comments van een fb bericht dat iemand zei dat die stroomuitval/blackout vandaag gebeurt omdat het voorbeeld in het boekje het over een vrijdagavond in november heeft.
Maar het boekje kan nog tot halverwege januari op de mat vallen. Lijkt me stug dat er vanavond een blackout is.
En liever ook niet want het is nu echt te koud buiten en het boekje is pas net bij de eerste huishoudens binnen en niemand heeft nu al alle stappen doorlopen van dit boekje.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 15:38

Heb al verschillende keren stroomstoringen gehad, het gas is al een keer een hele dag uitgevallen. Een wijk verderop was dat bijna de hele week. Waterleidingbreuk diverse keren per jaar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 15:44

CharleyT schreef:
Cookies schreef:

Wat versta je onder enige regelmaat????

Afgelopen 15 jaar precies 2x een stroomstoring( van 30 en 45 minuten) en 0,0 storing in de gaslevering en 1x 15 min. geen gas ivm vernieuwing leiding. Dat is dus geen storing maar een simpel aangekondigd onderhoud.
Conclusie:nog nooit hoeven rennen naar winkel etc. etc.

Op jouw locatie kan dat best kloppen, dat zegt niks over dat het overal altijd werkt.
Tik stroomstoring in op de NOS website en :
https://nos.nl/artikel/2589917-trams-in ... -verholpen (10 november)
https://nos.nl/artikel/2583232-grote-st ... g-opgelost (20 september)
https://nos.nl/artikel/2583667-gratis-i ... boer-hamid (22 september)
https://nos.nl/artikel/2579934-stroomst ... -harlingen (25 augustus) Boot met kraan voer tegen hoogspanningskabels.
https://nos.nl/artikel/2592248-rioolzui ... noodstroom (27 november)
5x in 4 maanden en dat zijn de storingen die het nationale nieuws halen en dus hele steden/gebieden treffen.

En buiten de grens :
https://nos.nl/artikel/2590115-volledig ... -opgestart (12 november) Heel land plat.
https://nos.nl/artikel/2581806-grote-st ... narchisten (9 september) Sabotage
https://nos.nl/artikel/2580172-curacao- ... uitgesteld (27 augustus).
Zowel incompetentie, pech als opzet zijn oorzaken, zowel in Nederland als daar buiten. Er kan altijd wat stuk en dat vinden + de boel opnieuw in balans krijgen is nog niet zo simpel. Stroomnet voor geheel Europa draait op krappe bandbreedte van 50Hz en dat koorddansen is een kunst. Helemaal met meer wind en zon, windsterkte varieert nog wel eens van moment tot moment en er drijft wel eens een wolkje voorbij ... (Spanje bv) en de vraag schommeld ook nog al eens per moment. Zooitje is flink complexer geworden, we komen kundige mensen tekort (iets met vergrijzing) en niet alles heeft kennis van hoe hebben ze destijds alles aangelegd door kunnen geven. Belastingdienst is daar een beter voorbeeld van, met hoe niet zo even aan te passen die op oude software gebouwde systemen inmiddels zijn.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 15:53

DuoPenotti schreef:
Deze bangmakerij wel.

[ Afbeelding ]

Inderdaad. Die hele betutteling ook, bah. En wat een geldverspilling.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 16:24

tamary schreef:
Helaas snappen veel burgers die constructies en de redenen niet …. [..]
Kennisgebrek qua hoe werkt de overheid is gevaarlijk voor iedereen of jij het nu wel snapt of niet.

Euh… is het dan niet ontzettend belangrijk dat de overheid (die door de burger betaald wordt meen ik) daar iets aan doet???

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 16:29

Volgens mij heet dat maatschappijleer en krijg je dat op de middelbare school?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 16:32

Ik had het idee dat die reactie op mij gericht was, alweer, maar ik laat het verder zo. Het lijkt alsof er weinig openheid is voor een andere mening, dan wat geweldig dat de overheid dit doet.
en dan heeft het voor mij weinig zin om erop door te gaan.
Want dat lijkt niet de bedoeling.....

Cer schreef:
tamary schreef:
Helaas snappen veel burgers die constructies en de redenen niet …. [..]

Euh… is het dan niet ontzettend belangrijk dat de overheid (die door de burger betaald wordt meen ik) daar iets aan doet???

tamary schreef:

en die maatschappijleer heeft mensen dan niet geleerd zonder folder zelfredzaam te zijn?!

dus...

:')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 16:41

tamary schreef:

Dan gaat er blijkbaar toch iets niet goed als mensen het niet snappen…

Edit: ja stel je voor dat je vind dat de overheid geld verspilt.. komt zeer zelden voor ook :')

Iemand mag dat toch vinden? Die persoon betaald ook belasting :+

Ik vond zelf het bijgeleverde foldertje een beetje suf
Laatst bijgewerkt door Cer op 28-11-25 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 16:43

Of het niet onthouden.