Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 21:17

Even een klein voorbeeld over racisme bij politieke partijen:Afbeelding

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 21:40

Electra63 schreef:
@Journee,
Ik heb zeker de linkjes gelezen. :+

In jouw bericht, lijkt het of jij de schuld van het mislukken van plannen en/of maatregelen legt bij de oppositie.

Dat vind ik, onzin :D
Rechts wijst graag naar links.

Oppositie voeren is duidelijk anders dan regeren.

Dan lees jij iets anders dan mijn bedoeling was! Ik leg bij niemand 'schuld' over de manier waarop de dingen werken en ik wijs zeker niet naar links of rechts. Ik zie politiek links en rechts als twee kanten van een weegschaal. Veel mensen raakten in de stress van alle plannen van de coalitie, alsof al hun plannen sowieso doorgang zouden vinden. Maar als de weegschaal te ver door dreigt te slaan, is het toch mooi om te zien dat de oppositie de weegschaal weer wat in evenwicht brengt? :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 22:35

journee schreef:
Electra63 schreef:
@Journee,
Ik heb zeker de linkjes gelezen. :+

In jouw bericht, lijkt het of jij de schuld van het mislukken van plannen en/of maatregelen legt bij de oppositie.

Dat vind ik, onzin :D
Rechts wijst graag naar links.

Dan lees jij iets anders dan mijn bedoeling was! Ik leg bij niemand 'schuld' over de manier waarop de dingen werken en ik wijs zeker niet naar links of rechts. Ik zie politiek links en rechts als twee kanten van een weegschaal. Veel mensen raakten in de stress van alle plannen van de coalitie, alsof al hun plannen sowieso doorgang zouden vinden. Maar als de weegschaal te ver door dreigt te slaan, is het toch mooi om te zien dat de oppositie de weegschaal weer wat in evenwicht brengt? :)

Dan had ik je bericht verkeerd geïnterpreteerd, excuus.

In de ideale wereld zouden alle partijen samenwerken voor een beter Nederland en een betere wereld.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 22:40

Shadow0 schreef:
De VVD heeft er wel iets meer kennis van - maar ze willen het geld wel heel graag weggeven aan hun eigen belangen. En dat is dus niet ons land en onze maatschappij, helaas.

Plus ze kunnen hun gang gaan, want de andere partijen zijn one issue partijen met maar een belangrijk punt. Ik denk dat VVD stiekem nog best wat economisch beleid erdoorheen lrijgt terwijl iedereen zich weer bezig houdt met de zoveelste blunder.

Ik vind het zo gek dat rutte zo hard afgerekend wordt, maar dit blunderende kabinet niet door de kiezer.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 22:43

Electra63 schreef:

en roeptoeteren en vingerwijzen makkelijker dan economisch sluitend toekomstbestendig beleid maken…

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 08:51

nps schreef:
Plus ze kunnen hun gang gaan, want de andere partijen zijn one issue partijen met maar een belangrijk punt. Ik denk dat VVD stiekem nog best wat economisch beleid erdoorheen lrijgt terwijl iedereen zich weer bezig houdt met de zoveelste blunder.

Ik vind het zo gek dat rutte zo hard afgerekend wordt, maar dit blunderende kabinet niet door de kiezer.

er zijn nog geen verkiezingen geweest, en ik denk dat zeker nsc en in mindere mate ook bbb zullen worden afgerekend als er nu verkiezingen zouden zijn.

Electra63 schreef:
Dan had ik je bericht verkeerd geïnterpreteerd, excuus.

In de ideale wereld zouden alle partijen samenwerken voor een beter Nederland en een betere wereld.

dit dus, ik zie het als iets positiefs dat de oppositie kennelijk toch de ruimte krijgt voor inbreng en dat daar ook wat mee wordt gedaan. Het kabinet is niet zo star als het lijkt.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 10:17

Tja, ze moeten natuurlijk wel vanwege de minderheid in de eerste kamer. Het samenwerken met de oppositie is niet vrijwillig.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 10:22

_chou schreef:
Tja, ze moeten natuurlijk wel vanwege de minderheid in de eerste kamer. Het samenwerken met de oppositie is niet vrijwillig.

waarom zou het niet vrijwillig zijn?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 10:24

Omdat dan het hele plan in de prullenbak verdwijnt. Door een compromis te zoeken kan een deel van een plan toch doorgaan. Het is een kwestie van moeten

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 10:24

Omdat ze anders geen (of weinig) plannen door de eerste kamer krijgen. Dus nu herschrijven ze de plannen in de Tweede Kamer, samen met de oppositie, om die door de Eerste Kamer te krijgen.

Ik gok dat als ze ook de meerderheid in de Eerste Kamer hadden gehad, dit niet of in ieder geval minder zou gebeuren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 10:28

dat is een gok/aanname...

ik denk dat er bewust samenwerking met de oppositie wordt gezocht in het belang van het land.

maar goed, ik ben ook doorgaans erg positief en optimistisch ingesteld :)
in tegenstelling tot heel veel anderen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 10:30

Ik heb net als jij Juval, op een regeringspartij gestemd maar ik ben zwaar teleurgesteld en helemaal niet positief. In alle jaren dat ik de politiek volg is dit na de LPF wel het meest amateuristische wat ik heb gezien :n

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 10:49

juval schreef:
dat is een gok/aanname...

ik denk dat er bewust samenwerking met de oppositie wordt gezocht in het belang van het land.

maar goed, ik ben ook doorgaans erg positief en optimistisch ingesteld :)
in tegenstelling tot heel veel anderen

Natuurlijk wil de PVV absoluut niet samenwerken met bijv. D66.
Dat vind ik dan wel mooi van D66, Wilders heeft zoveel haat naar Kaag gespuit, dat ik zou denken, zoek het lekker uit.
Maar zij kijken dus echt naar het belang van bijv. het onderwijs.
PVV kan wel goed met Ja21.

Maar ze hebben geen keus, er is geen meerderheid in de Eerste Kamer.
Daarom was BBB zo belangrijk, bij de vorming van dit kabiet, die hebben veel zetels in de EK in tegenstelling tot NSC, die hebben er nul.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 11:31

prompter schreef:
En de hele LHBTIQ+ gemeenschap, daar moest ik als eerste aan denken, niet aan mensen met een vorm van autisme.

Alleen vat deze post wel het hele probleem samen van de politiek van soortgelijke partijen als de PVV.
Het begon met moslims, daarna waren al snel marokkanen en vluchtelingen aan de beurt. En wanneer je tot LHBTIQ behoort is daarvan ook al een deel aan de beurt. Nog even wachten en dn is het ook zofer dat de eerste letters vn LHB aan de beurt zijn.

Kortom iedereen die niet over alle 7 vinkjes beschikt zou zich eigenlijk zorgen moeten maken. En dat gaat heel ver. Dat betekend dat je je als vrouw ook al zorgen mag maken.

Dus ja, autisten zijn zeker een kwetsbare groep als het om diversiteit gaat.

PAS OP voor haatzaaiende politici. Ook al behoor jij niet tot 1 van de groepen waar ze op dit moment hun haat over uit storten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 11:44

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 11:45

Er zijn nog steeds groepen die worden buitengesloten door de politiek, niet alleen door kabinet Stoof1, maar ook door Rutte1,2,3 en 4.
Zelf heb ik een verstandelijke beperking en was tot een aantal jaren terug volledig afhankelijk van mijn Wajong uitkering.
In 2018 is de Wajong voor werkenden van de 75% van het minimumloon naar 70% gegaan omdat ik dus kon werken. (Wat voor mij een straf was).
Ik heb vaak partijen aangeschreven om aandacht aan deze diefstal te geven. Maar geen gehoor.
En nu met dit kabinet zullen we ook weer vergeten worden...
Ik kan nog eventueel een laatste keer de regeringspartijen aanschrijven maar ik ben bang dat ik weer 0 reactie krijg.

Dus autisten zijn ook een vergeten groep.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 11:55

purny schreef:
Er zijn nog steeds groepen die worden buitengesloten door de politiek, niet alleen door kabinet Stoof1, maar ook door Rutte1,2,3 en 4.
Zelf heb ik een verstandelijke beperking en was tot een aantal jaren terug volledig afhankelijk van mijn Wajong uitkering.
In 2018 is de Wajong voor werkenden van de 75% van het minimumloon naar 70% gegaan omdat ik dus kon werken. (Wat voor mij een straf was).
Ik heb vaak partijen aangeschreven om aandacht aan deze diefstal te geven. Maar geen gehoor.
Ik kan nog eventueel een laatste keer de regeringspartijen aanschrijven maar ik ben bang dat ik weer 0 reactie krijg.

Je behoort niet tot een vergeten groep, maar tot de groep die de klappen ontvangt door bezuinigingen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 12:12

Nog even en dan is sterven in je eigen bed ook bijna niet meer mogelijk, daar is vaak speciale (24uurs) thuiszorg voor nodig en zorgverzekeraars doen daar nu al moeilijk over en straks is dat nog lastiger. Ik vind daar wat van en niet in de positieve zin. Met oplopende vergrijzing is dit schandelijk. Ga de zorgverzekeraars eens vergelijken hierop want iedereen kan in die positie komen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 12:33

Loretta schreef:
PAS OP voor haatzaaiende politici. Ook al behoor jij niet tot 1 van de groepen waar ze op dit moment hun haat over uit storten.

Dit is een goed advies, het is best jammer dat 2,5 miljoen mensen wèl voor haat zaaiende politiek heeft gestemd.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 13:15

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 14:05

Electra63 schreef:
purny schreef:

Je behoort niet tot een vergeten groep, maar tot de groep die de klappen ontvangt door bezuinigingen.

Ik heb als antwoord op mijn mails naar de tweede kamer terug gehad dat er gewoon geen ruimte was voor het probleem. Dan ben je een vergeten groep.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 14:14

BigOne schreef:
Nog even en dan is sterven in je eigen bed ook bijna niet meer mogelijk, daar is vaak speciale (24uurs) thuiszorg voor nodig en zorgverzekeraars doen daar nu al moeilijk over en straks is dat nog lastiger. Ik vind daar wat van en niet in de positieve zin. Met oplopende vergrijzing is dit schandelijk. Ga de zorgverzekeraars eens vergelijken hierop want iedereen kan in die positie komen.

Ik heb gekeken en vooralsnog zit het in de basisverzekering..
in welk bericht staat dat dit anders wordt?
Er staat wel dat revalidatie voor ouderen uitgebreid wordt voor 2025, maar meer vind ik niet zo snel?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 14:17

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 15:44

BigOne schreef:
Even een klein voorbeeld over racisme bij politieke partijen:[ Afbeelding ]

Schokkend. Het verbaasd mij niet

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 15:52

juval schreef:
sorry, ik moet eerlijk bekennen dat ik voor ik het hier las nog nooit van neurodiversiteit had gehoord, en dat daar kennelijk ook problemen door discriminatie in voorkomt.

Citaat:
De letterlijke betekenis van discriminatie is 'het maken van onderscheid'.

iedereen krijgt een labeltje, dus iedereen kan gediscrimineerd worden. of je nu oud, jong, man, vrouw, gekleurd, blank, links, rechts, asielzoeker, buitenlander, homo, gehandicapt, boer of autist bent :)

Je krijgt een labeltje? Zonder labeltje blijf je ook jong/oud/homo/hetero manvrouw enz enz enz.