Complotdenkers, van de dorpsgek naar gevaar voor maatschappij!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 10:54

Hoeveel quotes van de maand kunnen ze hier uithalen? :')

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 10:57

Alles wat niet bewezen kan worden staat natuurlijk open voor discussie. Ik geloof zeker dat bijbelverhalen een kern van waarheid bevatten. Voor veel gebeurtenissen is ook al een wetenschappelijke verklaring gezocht en als deze niet vindbaar is, dan wordt er vaak een andere interpretatie aan gegeven.

Maar ik vind het allemaal best interessant. De engel die blijkbaar tegen God in opstand kwam en uit de hemel werd verbannen. Maar toen fijn de sfeer op aarde kwam verzieken. (hij is nu bekent als lucifer/ satan/ duivel)

Dit schijnt zich dan vóór de komst van Christus te hebben afgespeeld. Klaarblijkelijk kon deze 'gevallen engel' (of misschien afvallige engel?) nog enkele duizenden jaren tussen hemel en aarde reizen voordat toegang tot de hemel hem werd ontzegt. Ook heeft hij blijkbaar lange tijd op de aarde doorgebracht, (waar hij het blijkbaar ook bont maakte) voordat hij voor een millennium werd 'gebonden' en naar de 'hel' (of interpretatie hiervan) werd verbannen.

https://www.gotquestions.org/Nederlands/val-van-Satan.html

https://www.churchofjesuschrist.org/study/liahona/2017/04/war-goes-on?lang=nld

Dus tja, :)* zo krijg je weer een nieuwe theorie: het zou zomaar kunnen dat dit millennium nu inmiddels voorbij is en dat meneer de boel op aarde weer flink aan het opstoken is, toch? ;)

rien10

Re: Complotdenkers, van de dorpsgek naar gevaar voor maatschappij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 11:01

Ja, alleen heet hij nu Vladimir Poetin.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 11:27

Elisa2 schreef:
De sjamanen van de natuurvolkeren gebruikten ook geestverruimende middelen om hun bewustzijn te vergroten en speciale ceremonies te houden. Doornappel bijvooorbeeld.
Die geloofden vaak in meerdere goden..dat is dus gewoon waar.

En wat jullie gekscherend denken is kennelijk echt onderzocht: https://businessam.be/hoe-psychedelisch ... -religies/

Of het dan een complottheorie is weet ik niet.

Omdat moederkoren vooral giftig is,zou je denken dat mensen er met een grote boog omheen lopen. Bijzonder dat ze het op deze manier hebben toegepast. Alhoewel ik me er iets bij kan voorstellen, dat als je iets vergelijkbaars inneemt en je de ervaring overleeft, je wel het gevoel kan hebben dat je onsterfelijk bent.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 11:44

Cer schreef:
opium, nymphea, coca and tobacco In Egypte lees ik en Jezus was gewoon high
https://www.theguardian.com/world/2003/ ... 20healings.

Volgens mij komt tabak uit Amerika en is hier pas gebracht door de ontdekkingsreizigers die daar rond 1500 naartoe zijn gegaan? Net zoals trouwens tomaten, aardappelen, cacao etc.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 12:32

rien10 schreef:
Ja, alleen heet hij nu Vladimir Poetin.

Misschien stookt Lucifer wel alle mensen op die slechte dingen doen..neemt hij ze gedeeltelijk over als demon. :+

Journee: is het niet vaker zo met giftige planten dat een klein deel er van dan juist geestverruimend werkt?

Even serieus, alle oudere volkeren hadden allemaal een geloof dat er mensen/goden? vanuit de hemel kwamen. Dat is in allerlei legenden en verhalen verwerkt en ook vaak in de tekeningen/ beelden bij hun oude leefgebieden. Zo hadden de Native Americans bijvoorbeeld de Sky People en de Egyptenaren Horus en Ra.

Ik vindt het wel fascineren dat allerlei volkeren van over de hele wereld (los van elkaar) in de oudheid het allemaal hebben over mensen/goden die uit de hemel komen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 13:15

Inderdaad opvallend maar wel verklaarbaar. Ra (of Re) was de god van de zon. Het "hoge/hemelse" komt van de aanbidding van de zon. De oude volkeren hadden dondersgoed in de gaten dat ze de zon hard nodig hadden. En een beetje aanbidding kon dan geen kwaad. "Al het goede komt van boven" zoiets. Wie weet stopt de zon wel met schijnen als je geen offers brengt en de boel niet aanbid. Ontzag voor waar je afhankelijk van bent; de zon en de regen (die ook uit het hoge komt).

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 14:41

Sowieso is het logisch dat mensen graag verklaringen willen. En alles wat je niet kuntg verklaren, daar moet dan wel een heel bijzondere macht achter zitten. En 1 van de weinige dingen die we als (primitievere) mens niet zelf kunnen onderzoeken in alles boven ons hoofd. En zoals Rien al noemt was de zon echt vet belangrijk, dus dat moest er toch wat mee te maken hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 15:12

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 15:38

Geloof en hoop lopen vaak door elkaar heen. Je hoopt dat je leven niet eindig is, dus bedenk je een hiernamaals om in te geloven. Dit is puur mijn persoonlijke mening :).

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 16:17

prompter schreef:
Geloof en hoop lopen vaak door elkaar heen. Je hoopt dat je leven niet eindig is, dus bedenk je een hiernamaals om in te geloven. Dit is puur mijn persoonlijke mening :).

Ja, dat denk ik ook.

Probeer je maar eens helemaal niks voor te stellen. Als in dat je niet bestaat. Dat is moeilijk en eng. Dan klinkt een soort hemel leuker.
En dan gelijk een hel zodat je mensen in toom kunt houden met angst. Ideaal!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 16:22

Kan hoor, alleen de bijbel gelooft toch niet in reïncarnatie?

Zo zie ik de hel in ieder geval ook, om mensen in toom te houden.

Vind het wel apart dat de natives al UAP,s zagen eeuwen geleden en deze beschreven en dat ze die nog steeds zien.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 16:45

De bijbel dacht ik niet in reïncarnatie, al is een hemel ook een soort reïncarnatie, maar dan anders denk ik?

Er is tegenwoordig ook een theorie genaamd "quantum immortality". Hoe dat precies in zijn werk steekt, weet ik nog niet precies, want ik vind het heel ingewikkeld. Wel interessant. Het komt er op neer dat je niet echt dood gaat, maar je leven verder leeft in een andere dimensie.

Er zijn dan bijvoorbeeld verhalen van mensen die een ernstig ongeluk overleefd hebben of heel erg ziek geweest zijn, waarbij ze overtuigd zijn dat ze hadden moeten sterven. En hun leven "voelt" dan nu ook heel anders aan. Wat op zich niet vreemd is na een ongeluk en/of doodziek te zijn geweest.

Het is een variant van de Matrix, zeg maar. Dus dat schaar ik ook onder een soort complottheorie en/of geloof.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 16:51

Oja andere dimensies, dat heb ik ook weleens gehoord. Alleen op een andere manier dan jij omschrijft..ik eh.. kan me echt niet voorstellen dat als ik doodga dat mijn Ikje dan verder leeft in een andere dimensie. Misschien gaat mijn ziel/ energie ergens heen maar ik kan me haast niet voorstellen dat er dan nog een Ik bewustzijn bij zit. Het is wel interessant om over na te denken.

Ja de hemel is meer wat jij misschien omschrijft. Een andere dimensie waar alles goed is en iedereen die je kende die overleden is je opwacht.

Het schijnt wel dat sommige mensen als ze overlijden hun dierbare overledenen weer zien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 18:19

Moet je op YouTube NDE ervaringen luisteren van mensen zelf. Echt super interessant :j
Near Death Experience. Ook wat betreft keuzes die ze dan soms krijgen enzo.

Als je dat dan zo aanhoort dan lijkt het aannemelijk te worden dat je na het sterven dus naar een soort verzamelpunt gaat zeg maar. Waar dan een iets / iemand je opwacht (of meerdere) waar je je prettig bij voelt.

En dan schijn je dus te kunnen kiezen of je op een gegeven moment nog een nieuw rondje mee wil draaien in een lichaam. Of dat je terug wilt naar je huidige leven, als dat nog kan. En sommige zielen onthouden dan schijnbaar het 1 er ander voordat ze opnieuw geboren worden, dan krijg je van die bizarre verhalen van kleine kinderen die de meest bizarre details vertellen over hun vorige leven :=

Maar als je dat zo luistert dit soort dingen en een deurtje openhoudt dat het misschien best waar kan zijn, dan snap je ook wat beter hoe het dan met de ziel / lichaam / hersenen zou kunnen zitten.

Dat je "ikje" niet in je hersens zit, maar in je ziel :j En die verlaat het lichaam dan als je sterft.
Die hersens zijn er eigenlijk alleen maar om je lichaam te besturen enzo.

Vaak hoor je in die NDE verhalen terugkomen dat mensen zich een soort van bevrijd voelen van de begrenzingen van hun lichaam, als hun ziel hun lichaam verlaat. Dat ze ineens niet meer belemmert worden door de rekenkracht van hun hersenen, niet meer belemmerd worden door wat hun ogen kunnen zien, maar ineens een veel groter bewustzijn hebben van alles om zich heen, alles weten, overal 1 mee zijn.

Het is eigenlijk best heel mooi en rustgevend om dat zo allemaal te horen, dat zo veel mensen zoveel rust ervaren en vaak eigenlijk niet meer terug willen naar de aarde met al zijn gedoe, omdat het daar in die bron van energie zeg maar, zoveel rustiger en liefdevoller is.

Vaak zeggen die mensen dan ook dat ze eigenlijk niet kunnen wachten tot ze weer terug mogen naar hun echte ultieme THUIS. Maar dat ze ook wel beseffen dat hun leven / reis nog niet klaar was.

Echt super bijzonder :j

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 18:49

Daarover gesproken is er eentje waar ik als vrij nuchter persoon echt kippenvel van kreeg.
Maar dan vooral vanwege de manier waarop zij het brengt.
En stel het zou niet waar zijn of het zou iets van een gekke droom zijn geweest, dan nog is de boodschap erg mooi. :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-24 19:51

Reïncarnatie, daar zeg je wat. Ergens wil ik daar wel in geloven en dan terugkomen als echte indiaanse . Met paard natuurlijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 20:12

Voor of na de indian removal act?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-24 20:14

In de tijd dat er nog geen import was in de usa :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 20:35

Ja dat snap ik wel :j

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 20:40

BigOne schreef:
In de tijd dat er nog geen import was in de usa :D

Ik heb wel verhalen gehoord over mensen die naar de toekomst zijn gereincarneerd. Maar eigenlijk nog niemand vanuit de toekomst terug naar het verleden. Dat schept wel weer nieuwe mogelijkheden! Ik ben dan eigenlijk ook wel benieuwd naar die verhalen. :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 21:15

Outlander staat nog op Netflix toch?

:D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 21:59

pmarena schreef:
Moet je op YouTube NDE ervaringen luisteren van mensen zelf. Echt super interessant :j
Near Death Experience. Ook wat betreft keuzes die ze dan soms krijgen enzo.

Als je dat dan zo aanhoort dan lijkt het aannemelijk te worden dat je na het sterven dus naar een soort verzamelpunt gaat zeg maar. Waar dan een iets / iemand je opwacht (of meerdere) waar je je prettig bij voelt.

En dan schijn je dus te kunnen kiezen of je op een gegeven moment nog een nieuw rondje mee wil draaien in een lichaam. Of dat je terug wilt naar je huidige leven, als dat nog kan. En sommige zielen onthouden dan schijnbaar het 1 er ander voordat ze opnieuw geboren worden, dan krijg je van die bizarre verhalen van kleine kinderen die de meest bizarre details vertellen over hun vorige leven :=

Maar als je dat zo luistert dit soort dingen en een deurtje openhoudt dat het misschien best waar kan zijn, dan snap je ook wat beter hoe het dan met de ziel / lichaam / hersenen zou kunnen zitten.

Dat je "ikje" niet in je hersens zit, maar in je ziel :j En die verlaat het lichaam dan als je sterft.
Die hersens zijn er eigenlijk alleen maar om je lichaam te besturen enzo.

Vaak hoor je in die NDE verhalen terugkomen dat mensen zich een soort van bevrijd voelen van de begrenzingen van hun lichaam, als hun ziel hun lichaam verlaat. Dat ze ineens niet meer belemmert worden door de rekenkracht van hun hersenen, niet meer belemmerd worden door wat hun ogen kunnen zien, maar ineens een veel groter bewustzijn hebben van alles om zich heen, alles weten, overal 1 mee zijn.

Het is eigenlijk best heel mooi en rustgevend om dat zo allemaal te horen, dat zo veel mensen zoveel rust ervaren en vaak eigenlijk niet meer terug willen naar de aarde met al zijn gedoe, omdat het daar in die bron van energie zeg maar, zoveel rustiger en liefdevoller is.

Vaak zeggen die mensen dan ook dat ze eigenlijk niet kunnen wachten tot ze weer terug mogen naar hun echte ultieme THUIS. Maar dat ze ook wel beseffen dat hun leven / reis nog niet klaar was.

Echt super bijzonder :j

Mooi omschreven +:)+

Ik zag een keer een docu over een jongen die was neergestort met zijn gevechtsvliegtuig in de 2e wereld oorlog. Tenminste zijn vorige hij dan..op jonge leeftijd kon hij de namen en gezichten herinneren van de nu bejaarden die toen als jonge knullen in zijn eskadron zaten. Heel bizar.

Toch blijf ik altijd sceptisch.. maar dat komt wellicht door de beperkingen van mijn brein.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 23:42

journee schreef:
(Knip)
De engel die blijkbaar tegen God in opstand kwam en uit de hemel werd verbannen. Maar toen fijn de sfeer op aarde kwam verzieken. (hij is nu bekent als lucifer/ satan/ duivel)

Dit schijnt zich dan vóór de komst van Christus te hebben afgespeeld. Klaarblijkelijk kon deze 'gevallen engel' (of misschien afvallige engel?) nog enkele duizenden jaren tussen hemel en aarde reizen voordat toegang tot de hemel hem werd ontzegt. Ook heeft hij blijkbaar lange tijd op de aarde doorgebracht, (waar hij het blijkbaar ook bont maakte) voordat hij voor een millennium werd 'gebonden' en naar de 'hel' (of interpretatie hiervan) werd verbannen.

https://www.gotquestions.org/Nederlands/val-van-Satan.html

https://www.churchofjesuschrist.org/study/liahona/2017/04/war-goes-on?lang=nld

Dus tja, :)* zo krijg je weer een nieuwe theorie: het zou zomaar kunnen dat dit millennium nu inmiddels voorbij is en dat meneer de boel op aarde weer flink aan het opstoken is, toch? ;)

Leuk weetje: Hel is een godin uit de Noorse mythologie.
In het Nederlands is het niet gebruikelijk een lidwoord te gebruiken voor een eigen naam.
Je zou dus eigenlijk moeten zeggen "naar Hel gaan".

Citaat:
https://vikingpedia.com/nl/noorse-mytho ... -godinnen/
Een van de bekendste Vikinggodinnen was Hel, de oppergodin van het hiernamaals. De andere goden vereerden en vreesden Hel, die beschouwd werd als heerser over het land van de doden. Hel zou half levend en half dood zijn. In de mythologie van de Vikingen stond Hel voor zowel leven als dood en werd ze vaak geassocieerd met de cyclische aard van het bestaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 08:03

In het Engels ? Go to hell!