Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 13:02

Avalanche schreef:
AppleSter schreef:
Wat betreft klimaat; Je doet alsof alles vaststaande feiten zijn. Dat is niet zo. Het probleem is alleen dat de media, politiek etc doen alsof het vaststaande feiten zijn. De werkelijkheid is (net als met Corona) dat experts die een andere mening (en geen financiëel belang hebben bij corona (prikken) of klimaat) hebben maar massaal geblocked worden in de media.

Kun je dat onderbouwen?

Ik heb daar wel standaarden voor: wat betreft klimaat: graag peer reviewed wetenschappelijke onderzoeken.

Verder heb je het over experts met een andere mening: graag naam en toenaam, en uiteraard hun credentials.

En dan nog concreet bewijs dat ze zijn geblokkeerd om die reden, dus alleen om hun mening, en niet omdat ze misschien stiekem een beetje opruiend bezig waren.

Persoonlijk vind ik het klimaat erg belangrijk, maar ik probeer ook realistisch te zijn. Ik las onlangs (weet even niet meer waar) dat Europa als enige ter wereld de afgelopen decennia vervuiling had verminderd. Ik vraag me af in hoeverre dit voldoende positieve invloed heeft wereldwijd.

De positieve effecten van Nederland als land alleen op het klimaat is helemaal een druppel op een gloeiende plaat. Wat niet betekent dat ik vind dat er niets gedaan moet worden, wel om kritisch te blijven. Stikstof ansich is ook niet direct schadelijk voor de natuur, wel heeft het effect op de biodiversiteit, met name planten die graag op plekken met weinig stikstof groeien, zoals heide.

Nu is het echter niet zo dat we overal in Nederland heide willen. Dat men wil dat boeren gedwongen vertrekken of onteigend worden omdat ze toevallig nabij natuurgebied wonen en werken vind ik niet kunnen.
Daar zijn ook andere opties voor, die eerst bekeken moeten worden. Zo kan bijvoorbeeld gekeken worden om vee te minderen en langs de rand van natuurgebied planten zoals luzerne en (soja) bonen te verbouwen. Dit heeft een dubbele functie. Dit soort planten haalt stikstof weer uit de lucht en op deze manier hoeft er minder veevoer geïmporteerd te worden.

Bovendien brengt de boer geld in de kas van Nederland. Alle grond die "natuur" wordt kost alleen nog maar geld. Ook vind ik dat boerenland ook natuur is. Kijk naar alle weidevogels, ooievaars en reigers die er graag rondhangen. De roofvogels die op de weilanden naar muizen zoeken. De reeën en en dassen die graag tussen het mais vertoeven.
Ook de vele vogels en knaagdieren waaronder de beschermde korenwolf (hamsterachtige) die veel zaden eten en blij zijn met alle graan gewassen. Als er voldoende diversiteit is in de landbouw dan is dit in mijn ogen ook juist een toevoeging aan de natuur. Veeboeren wegpesten uit Nederland zodat ze ergens anders op de wereld weer aan de slag gaan lijkt me ook niet zinvol voor het klimaat. Wel zoveel mogelijk biologisch promoten en proberen zoveel mogelijk voor eigen consumptie te telen.

Daarentegen vind ik vliegen een veel groter probleem. Vaak is het vooral makkelijk, maar zeker niet onmisbaar. Helemaal in een tijdperk waar men ook heel goed digitaal en op afstand kan vergaderen. Dat vliegen kan naar mijn mening best wat minder...

Avalanche

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 13:05

Ik ben het volkomen met je eens :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 13:15

anjali schreef:
Al die linkse politici gaan lekker naar Dubai. Een zwaar Islamitisch land. Mag van mij hoor maar hier dan maar mijn Christelijk geloof afkatten omdat het vrouw- en homo-onvriendelijk zou zijn.

Dat is geen afkatten, dat is feiten benoemen.

En volgens mij zegt niemand hier dat de Islam heilig is.
anjali schreef:
Kunnen de dames daar met een hoofddoek gaan lopen en als ze alcohol willen drinken moet dat stiekem. Of is het zo dat deze rijke politici gewoon mogen doen wat ze willen daar, zijn die regels alleen voor de "gewone" mensen?

Wat wil je met dit soort posts?

Ja, de Bijbel is een diep immoreel boek, dat slavernij, verkrachting, moord en genocide gewoon goedpraat en zelfs aanmoedigt. Een boek wat zwaar bewerkt en gekleurd is door blanke, vrouwen- en homohatende kolonisten en terroristen, en die moraal uitdraagt.

Jezus is daarin een opvallende uitzondering, omdat letterlijk álles wat hij zegt daar niet mee strookt.

Je moet vooral geloven wat je wilt, maar geloof is niet boven kritiek verheven. Ik heb de teksten die ik eerder citeerde rechtstreeks uit de Bijbel gehaald. Die teksten zijn ethisch nogal twijfelachtig, en ik geloof simpelweg niet dat een perfecte, liefdevolle God dat heeft geïnspireerd.

Maar in plaats van dat je ingaat op de kritiek, wijs je naar andere geloven, en dat 'linkse' mensen naar die landen gaan, nota bene op een diplomatieke missie, en ervoor kiezen niet mensen bewust voor het hoofd te stoten. Ik vind het een zwaktebod.
"Ja maar hullie...."

Zo werkt het niet.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 13:18

BigOne schreef:
Ik neem mijn woorden terug, je neigt wel naar complottheorieën, dat mag. Jaloers ? Zeker niet, we zitten er goed bij maar hebben wel oog voor de maatschappij waar veel mensen kopje ondergaan . Ondanks dat de bijvoorbeeld erfbelasting onze kids tzt zal gaan raken er toch op gestemd. Onze kinderen hebben het goed en dat gunnen we andere kinderen ook. Mijn man komt uit een groot gezin en meer dan de helft heeft zeer goed geboerd maar ze hebben bijna allemaal tegen hun eigen portemonnee gestemd. Opdat anderen het beter krijgen.

En weer op de persoon uiteraard. Als je niet kunt winnen moet je wat hè.

Jouw bewering mbt het stemmen moet ik erg om lachen; Dus na het “prikken voor een ander” moeten we nu ook al “stemmen voor een ander”??? :+ :D

Feit is dat “het normale volk” allang weg is bij de PVDA, dat ooit DE partij van het volk was. Normale hardwerkende mensen met een normale baan die zien hoe hun huurhuizen aan asielzoekers worden gegeven en hun koopkracht zien dalen en dalen stemmen al lang niet meer op PVDA.

Dat is meteen de reden waarom PVDA alleen samen met GroenLinks (ook bepaald geen volkspartij) aan 24 zetels kan komen. Waarom zou iemand dan tegen z’n eigen ideeën of gedachtengoed in op die club moeten stemmen? Hoe barmhartig ben je dan, als de mensen waar het om gaat allang zijn afgehaakt bij diezelfde volkspartij? Mensen zijn er duidelijk niet van overtuigd dat PVDA/GroenLinks zoveel goed voor ze doet, anders hadden ze veel meer zetels behaald.

Je stemt niet voor een ander, maar voor degene die in jouw overtuiging het beste voor heeft met Nederland.
Net als dat prikken; Je laat jezelf prikken om jezelf te beschermen, niet voor een ander.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 13:18

zo met jou post eens Janneke. Als je met 1 vinger wijst, wijzen er nog steeds 4 naar jezelf.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 13:28

journee schreef:
Stikstof ansich is ook niet direct schadelijk voor de natuur, wel heeft het effect op de biodiversiteit, met name planten die graag op plekken met weinig stikstof groeien, zoals heide.

Nu is het echter niet zo dat we overal in Nederland heide willen.

Dat is helaas niet het enige probleem. Op de Veluwe komen o.a
mezen al met gebroken pootjes uit hun ei, door kalkgebrek. Ook huisjesslakken (grote bron van calcium) zijn er bijna niet meer op de Veluwe.

https://www.vogelbescherming.nl/actueel ... tof-simpel

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 13:29

mysa schreef:
journee schreef:
Stikstof ansich is ook niet direct schadelijk voor de natuur, wel heeft het effect op de biodiversiteit, met name planten die graag op plekken met weinig stikstof groeien, zoals heide.

mezen al met gebroken pootjes uit hun ei, door kalkgebrek. Ook huisjesslakken (grote bron van calcium) zijn er bijna niet meer op de Veluwe.

komt dat door stikstof?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 13:31

Heeft dat ook niet te maken met een magnesiumtekort in de bodem? Het kan zijn dat stikstof daar invloed op heeft natuurlijk. Ik ga dat zo eens opzoeken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 13:40

Mijn vriendin die een natuur-opleiding deed vertelde het, staat ook in de link die ik plaatste.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 13:47

Ik ga jouw link even lezen :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 14:14

Avalanche schreef:
anjali schreef:
Al die linkse politici gaan lekker naar Dubai. Een zwaar Islamitisch land. Mag van mij hoor maar hier dan maar mijn Christelijk geloof afkatten omdat het vrouw- en homo-onvriendelijk zou zijn.

anjali schreef:
Kunnen de dames daar met een hoofddoek gaan lopen en als ze alcohol willen drinken moet dat stiekem. Of is het zo dat deze rijke politici gewoon mogen doen wat ze willen daar, zijn die regels alleen voor de "gewone" mensen?

Ja, de Bijbel is een diep immoreel boek, dat slavernij, verkrachting, moord en genocide gewoon goedpraat en zelfs aanmoedigt. Een boek wat zwaar bewerkt en gekleurd is door blanke, vrouwen- en homohatende kolonisten en terroristen, en die moraal uitdraagt.

Jezus is daarin een opvallende uitzondering, omdat letterlijk álles wat hij zegt daar niet mee strookt.

Je moet vooral geloven wat je wilt, maar geloof is niet boven kritiek verheven. Ik heb de teksten die ik eerder citeerde rechtstreeks uit de Bijbel gehaald. Die teksten zijn ethisch nogal twijfelachtig, en ik geloof simpelweg niet dat een perfecte, liefdevolle God dat heeft geïnspireerd.

Maar in plaats van dat je ingaat op de kritiek, wijs je naar andere geloven, en dat 'linkse' mensen naar die landen gaan, nota bene op een diplomatieke missie, en ervoor kiezen niet mensen bewust voor het hoofd te stoten. Ik vind het een zwaktebod.
"Ja maar hullie...."

Zo werkt het niet.

Tuurlijk joh! Geen mensen van een bepaalde religie bewust voor het hoofd stoten! Maar Christenen bashen aan een stuk door dat is prima!

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 14:16

AppleSter schreef:
BigOne schreef:
Iemand zei dat Applester een complotdenker is, nee dat vind ik niet. Ze gelooft niet in het coronavaccin maar zo zijn er meer. Ik vind haar wel een duidelijk voorbeeld van iemand die alleen vanuit eigen goedgevulde portemonnee afgeeft tegen zaken die haar daar wat zouden kunnen raken. En ook dat mag.

Hahahaha! Goedgevulde portemonnee? Jaloers??
We werken mega hard, mijn man staat (onvrijwillig, dat zeker) meer belasting af per jaar dan menigeen in een jaar of meer verdient, maar dat wil niet zeggen dat wij schatrijk zijn. Of veel geld op de bank hebben. Was dat maar waar, dan waren wij al veel eerder uit Nederland vertrokken. In andere landen is de totale belastingdruk een stuk lager.

Wij draaien elke euro 3x of meer om door heel veel zelf te doen in en om het huis. En aan de auto’s. Ik rij oudere auto’s. Alleen de zakelijke (elektrisch) is vrij nieuw. Het is net hoe je je geld uitgeeft; wij gaan in de zomer niet op vakantie, maar hebben dat geld in onze tuin gestopt. Dus we hebben een topinkomen bruto en we zitten in een heerlijk groot huis, maar dat is het dan ook. Alleen de rijksten worden steeds rijker door alle belastingen en prijsverhogingen. En dat nivelleren zijn wij erg zat, zeker omdat we zien dat dat geld naar asielzoekers (ze worden nu massaal in cruiseschip en hotels ondergebracht) en “linkse hobby’s”. Onze kinderen kunnen straks niet eens een huis huren (want asielzoekers gaan voor), laat staan kopen.

Juist de voorbeelden als Timmermans, met z’n 3 ton per jaar, geen zonnepanelen, geen verduurzaming van z’n huis, overal heen vliegen etc., mensen die zo’n eind afstaan van de samenleving, daar krijg ik de kriebels van. Die mensen zijn niet bezig met hun eigen voetafdruk, alleen met die van ons.

En in coronavaccins “geloven”? Geloven is voor gelovigen, niet voor wetenschappelijke doelen.
Er zijn heel veel mensen met prikschade, we hebben al heel lang oversterfte en mijn grootse maar tegen al die prikacties is het feit dat Corona helemaal niet gevaarlijk was voor 99% (meer zelfs) van de mensheid. Griep is (bijna) net zo gevaarlijk, zeker in bepaalde jaren.

Wat corona betreft heb je in grote lijnen geen ongelijk, maar het ligt wat genuanceerder. De meeste corona varianten zijn inderdaad niet gevaarlijker dan de griep. Het grote probleem was vooral het feit dat nog vrijwel niemand er antistoffen tegen had. Tegen de griep hebben de meeste mensen wel antistoffen, daardoor wordt niet iedereen tegelijk ziek en ook minder snel ernstig ziek.

Doordat dit bij corona niet het geval was en er dus meer mensen tegelijkertijd ziek en ook ernstig ziek werden, dreigde de ziekenhuizen en de IC overbelast te raken. Dit probeerde men te voorkomen. Onder andere door het verstrekken van het corona vaccin.

Vaccins werken helaas voornamelijk tegen de varianten waar ze tegen ontwikkeld zijn en minder goed of zelfs niet tegen andere (nieuwe) varianten. Daarom blijft vaccinatie altijd een race tegen de klok of een gok, zoals al jaren bij jaarlijkse griepprik. Het is namelijk nooit met zekerheid te voorspellen welke varianten van de virussen komend jaar zullen domineren. Dit is ook de reden dat je ook na het krijgen van een vaccinatie nog steeds (een variant van) griep of corona kunt oplopen.

De meeste mensen zullen geen blijvende klachten ontwikkelen na het krijgen van een vaccinatie, net zoals de meeste mensen ook weer helemaal genezen na het krijgen van griep of corona. Dit betekent echter niet dat een vaccinatie 100% veilig is. Sommige mensen kunnen wel degelijk een allergische reactie krijgen op het vaccin of hun immuunsysteem kan overgevoelig reageren met alle gevolgen van dien.
Helaas is dit op voorhand niet te zeggen en wordt dit nogal eens gebagetaliseerd.

Ik vind dan ook dat een ieder voor zichzelf de keus moet kunnen maken over het wel of niet krijgen van een vaccinatie, zonder druk of kritiek van buitenaf. Een vaccinatie verplichting is om deze reden in mijn optiek ook echt niet reëel.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 14:19

En daar is ook helemaal geen sprake van geweest.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 14:26

mysa schreef:
journee schreef:

Naar mijn idee nog een reden om luzerne te gaan telen langs natuurgebied. Luzerne haalt niet alleen stikstof uit de lucht, maar is ook een goede kalkhoudende voedingsstof, ook voor vogels.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 14:28

lies schreef:

Bij mijn weten is over vaccinatieplicht in Nederland wel gedebatteerd. En in sommige andere landen ook ingevoerd.
Laatst bijgewerkt door journee op 27-11-23 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 14:30

martichr schreef:
Popstra schreef:
Hoezo meer belasting op erfenissen en vermogens??

Als je wat erft dan erft de belasting ook gelijk bijna de helft daarvan!

Nou nee, zelfs de tariefgroep overige erfgenamen is max 40%, de meeste erfenissen vallen echter in tariefgroep 1 of 1A met dan ook nog aanzienlijke vrijstellingen.

Je mag toch echt 45% gaan afgeven hoor!!

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 14:33

Daar is wél sprake van geweest. Zeker door die verschrikkelijke QR, die politici zichzelf niet oplegden.

Hoeveel mensen in onze omgeving (ook jongeren, die echt geen gevaar liepen) zich gedwongen voelden om de prikken te halen is niet te tellen. Omdat ze op vakantie wilden, omdat ze de sportclub niet meer in mochten, niet meer naar de sportschool mochten, niet uit eten, niet even ergens naar de wc in de stad, etc etc. Er zat wel degelijk dwang achter, dat is ook uit WOO (voorheen WOB) documenten gebleken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 14:34

anjali schreef:
Tuurlijk joh! Geen mensen van een bepaalde religie bewust voor het hoofd stoten! Maar Christenen bashen aan een stuk door dat is prima!

Mijn hemel:')
Avalanche schreef:
"Ja maar hullie...."

Ga dan eens op de kritiek in? Slachtoffertje spelen kunnen we allemaal, en voor iemand die vindt dat ze mag bepalen wat een ander met zijn lichaam doet, vind ik dat belachelijk hypocriet.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 14:36

Popstra schreef:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... fbelasting
Dit zijn de tarieven..

Voor het geval je het over het voorstel van de PvdA had.. ook dan is het toptarief wel 45%, maar door de vrijstelling en lagere eerste schijven benader je die 45% niet eens of je moet echt miljoenen erven..

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 14:44

Avalanche schreef:
anjali schreef:

anjali schreef:

"Ja maar hullie...."

Zo werkt het niet.

Hier is mijn post. Waar ben ik christenen aan het bashen?

Ik heb kritiek op de bijbel. Ik heb vooral veel kritiek op het feit dat jij roept dat het goed is, terwijl ik er heel makkelijk dingen uit kan halen die met de beste wil van de wereld nog niet goed zijn te noemen. Nergens ben ik gelovigen aan het bashen. Alleen geloof is niet heilig en zeker niet boven kritiek verheven.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 14:55

journee schreef:
lies schreef:

Bij mijn weten is over vaccinatieplicht in Nederland wel gedebatteerd. En in sommige andere landen ook ingevoerd.

Niet in Nederland. Andere landen hebben wij niet zoveel mee te maken, toch?
Vaccinatiedwang is iets anders dan plicht. Er waren altijd mogelijkheden om toch mee te doen, zonder te vaccineren.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 14:56

Popstra schreef:
martichr schreef:
Nou nee, zelfs de tariefgroep overige erfgenamen is max 40%, de meeste erfenissen vallen echter in tariefgroep 1 of 1A met dan ook nog aanzienlijke vrijstellingen.

Je hebt het nu over de huidige regels? Ik heb begin dit jaar erfbelasting betaald en dat kwam omgerekend neer op nog geen 2% van de erfenis.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 15:01

Citaat:
Maar meer belasting op vermogen en erfenissen waarvan ik hoop dat het nog lang duurt dat ik ze mag ontvangen. Nee, wij zijn dan niet beter af. Nogmaals capital rich, cash poor is de groep die je dan o.a. pakt.

Hoezo meer belasting op erfenissen en vermogens??

Als je wat erft dan erft de belasting ook gelijk bijna de helft daarvan!

Hahaha ik lees deze heel cynisch, is ie ook zo bedoeld? Want ik kan er wel om lachen.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 15:06

martichr schreef:
Popstra schreef:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... fbelasting
Dit zijn de tarieven..

Voor het geval je het over het voorstel van de PvdA had.. ook dan is het toptarief wel 45%, maar door de vrijstelling en lagere eerste schijven benader je die 45% niet eens of je moet echt miljoenen erven..

Geloof het of niet maar er zijn mensen die echt miljoenen erven.Of nou ja, na de belasting misschien niet meer. :')

Ik ga dit topic verlaten, vind er een aantal hele mooie posters inzitten die duidelijk hun best doen om een mooie discussie te voeren (avalanche bijvoorbeeld) maar ook een aantal waar ik gewoon niet zoveel mee kan. Een discussie is goed maar van gedram wordt niemand beter. Ik ben ook geen slecht mens omdat ik niet links stem, daar blijf ik ondanks dit topic van overtuigd. (en nee ik stem ook geen PVV/FVD/SGP)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 15:16

mce schreef:
Schokkend! NOS geeft toe: "VVD tegen coalitie met PVV omdat Rutte dan kan fluiten naar NAVO- of EU-topbaan"

NOV 25, 9:30

Er is nóg een reden - behalve het strategische binnenlandse spel - waarom de VVD niet met de PVV in een coalitie wil gaan zitten. Dat zegt Kysia Hester, EU-correspondent van de NOS. In Europa heeft Mark Rutte namelijk gehoord gekregen dat als zijn partij met de PVV gaat regeren, dat hij dan kan fluiten naar die schitterende internationale positie die hij ambieert.
"Ik heb al diverse mensen gesproken die de link maken,' aldus Hekster, "die zeggen als de VVD inderdaad in een kabinet zal stappen met Geert Wilders, dan zal dat echt [Mark Ruttes] positie, waarvoor hij nu favoriet zou zijn, als topman van de NAVO op in de Europese Commissie, echt op het spel kunnen gaan zetten."

"Dus," ging ze verder op de radio, "wat dat betreft is er ook voor Rutte, voor zijn toekomst staat hier ook echt iets op het spel." Dat er ook iets op het spel staat voor Nederland is in zijn ogen overduidelijk veel minder belangrijk.
Dit verhaal wordt ook verteld door journalist Kees Boonman. Die kwam gisteren langs bij NPO Radio 1. Daar vertelde hij feitelijk hetzelfde.
"Als je even kijkt naar Mark Rutte, demissionair premier," zei Boonman. "Dertien jaar staat van dienst. Van kritisch Europeaan naar een leidend en sturende en soms wat mokkend, maar meewerkende Europeaan. Ik kan mij niet voorstellen dat Rutte een erfenis wil [achterlaten] dat dit land opeens een kort uitgaat zoals de PVV in haar verkiezingsprogramma heeft staan. Dat kan ik mij niet voorstellen."

En dat is niet het enige, aldus Boonman. "Ik kan het mij ook niet voorstellen, omdat Rutte kandidaat is voor topfuncties in de Europese Unie en bij de NAVO." Toen hem gevraagd werd of dat "consequenties zou kunnen hebben," antwoordde Boonman: "Naar mijn idee wel."
Hekster beaamde dat dus, en zei dat ze meerdere mensen gesproken heeft in Brussel die deze link direct maken.
Met andere woorden: Rutte en diens VVD willen de Nederlandse democratie pootje lichten om hem een topfunctie te bezorgen én niet Nederlanders, maar Europese bureaucraten bepalen wie in ons land een coalitie met elkaar mogen vormen.

Wat is dit in vredesnaam?

https://www.dagelijksestandaard.nl/poli ... eu-topbaan

Kysia Hester
https://twitter.com/i/status/1728092578082394563

Kees Boonman
https://twitter.com/i/status/1728065372182491580

Ik schrik hier van..

Begin me ook af te vragen of Rutte en de VVD niet het slechtste zijn voor Nederland. Wat dat betreft ben ik wel blij dat het eindelijk eens niet de grootste partij is geworden.

Rutte's carriere zou totaal niet belangrijk moeten zijn tegenover landsbelangen.