Avalanche schreef:AppleSter schreef:Wat betreft klimaat; Je doet alsof alles vaststaande feiten zijn. Dat is niet zo. Het probleem is alleen dat de media, politiek etc doen alsof het vaststaande feiten zijn. De werkelijkheid is (net als met Corona) dat experts die een andere mening (en geen financiëel belang hebben bij corona (prikken) of klimaat) hebben maar massaal geblocked worden in de media.
Kun je dat onderbouwen?
Ik heb daar wel standaarden voor: wat betreft klimaat: graag peer reviewed wetenschappelijke onderzoeken.
Verder heb je het over experts met een andere mening: graag naam en toenaam, en uiteraard hun credentials.
En dan nog concreet bewijs dat ze zijn geblokkeerd om die reden, dus alleen om hun mening, en niet omdat ze misschien stiekem een beetje opruiend bezig waren.
Persoonlijk vind ik het klimaat erg belangrijk, maar ik probeer ook realistisch te zijn. Ik las onlangs (weet even niet meer waar) dat Europa als enige ter wereld de afgelopen decennia vervuiling had verminderd. Ik vraag me af in hoeverre dit voldoende positieve invloed heeft wereldwijd.
De positieve effecten van Nederland als land alleen op het klimaat is helemaal een druppel op een gloeiende plaat. Wat niet betekent dat ik vind dat er niets gedaan moet worden, wel om kritisch te blijven. Stikstof ansich is ook niet direct schadelijk voor de natuur, wel heeft het effect op de biodiversiteit, met name planten die graag op plekken met weinig stikstof groeien, zoals heide.
Nu is het echter niet zo dat we overal in Nederland heide willen. Dat men wil dat boeren gedwongen vertrekken of onteigend worden omdat ze toevallig nabij natuurgebied wonen en werken vind ik niet kunnen.
Daar zijn ook andere opties voor, die eerst bekeken moeten worden. Zo kan bijvoorbeeld gekeken worden om vee te minderen en langs de rand van natuurgebied planten zoals luzerne en (soja) bonen te verbouwen. Dit heeft een dubbele functie. Dit soort planten haalt stikstof weer uit de lucht en op deze manier hoeft er minder veevoer geïmporteerd te worden.
Bovendien brengt de boer geld in de kas van Nederland. Alle grond die "natuur" wordt kost alleen nog maar geld. Ook vind ik dat boerenland ook natuur is. Kijk naar alle weidevogels, ooievaars en reigers die er graag rondhangen. De roofvogels die op de weilanden naar muizen zoeken. De reeën en en dassen die graag tussen het mais vertoeven.
Ook de vele vogels en knaagdieren waaronder de beschermde korenwolf (hamsterachtige) die veel zaden eten en blij zijn met alle graan gewassen. Als er voldoende diversiteit is in de landbouw dan is dit in mijn ogen ook juist een toevoeging aan de natuur. Veeboeren wegpesten uit Nederland zodat ze ergens anders op de wereld weer aan de slag gaan lijkt me ook niet zinvol voor het klimaat. Wel zoveel mogelijk biologisch promoten en proberen zoveel mogelijk voor eigen consumptie te telen.
Daarentegen vind ik vliegen een veel groter probleem. Vaak is het vooral makkelijk, maar zeker niet onmisbaar. Helemaal in een tijdperk waar men ook heel goed digitaal en op afstand kan vergaderen. Dat vliegen kan naar mijn mening best wat minder...