Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 16:56

irmaz schreef:
:oo Een interview op Foxnews met de zoon van een van de oprichters van Hamas en schrijver van het book 'Son of Hamas'. Hij vertelt hierin waar Hamas voor staat, wat hun doelen zijn en hoe je Hamas zou moeten bestrijden. Het lijkt het scenario te zijn dat Israel nu uitvoert. Ik weet nog niet wat ik er van moet vinden....

https://twitter.com/YasMohammedxx/statu ... 1724763195
Ik kon het filmpje zo snel niet op youtube vinden, misschien iemand anders?

Ik zag het ook langskomen. Goed om dit verhaal te horen. Er zijn nog teveel mensen die denken dat Hamas er voor het Palestijnse volk is. Maar Hamas is er alleen voor zichzelf. (En de partijen die hen bewapenen).

BeFunny

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 17:18

Zegt hij nou dat Israël gas moet gaan gebruiken? Gas wat in WO2 ook gebruikt werd in de gaskamers?

Hoe moet ik hem zien want ik heb ook filmpjes op you tube van hem voorbij zien komen en dan komt hij over als een komiek. Ik weet niet zo goed wat ik moet vinden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 17:24

Ik ken hem niet als komiek. Vermoed dat dit niet geestig bedoeld is.
Volgens mij zegt hij dat Hamas in het noordelijk deel bestreden moet worden maar dat dat lastig is vanwege die tunnels (ik heb ze op een video gezien, zijn gewoon mooie gangen op stahoogte) en hem lijkt de enige manier om ze eruit te krijgen om er gas in te laten lopen. Weet ook niet hoor. Klinkt niet fijn. Rusland heeft dat destijds ook gedaan in dat theater waar Tsjetsjenen het publiek hadden gegijzeld.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 17:31

Ja maar vooral dat Israël dat zou moeten gebruiken gezien de holocaust vind ik dat echt wel heel raar klinken.

De filmpjes die ik heb gezien is hij ook serieus maar op de één of andere manier komt hij op mij als een komiek over. Dat ik niet weet wat ik ervan moet vinden.

Hij zei in een filmpje van 5 jaar geleden Iig al wel dat hij van de Joden houd dus heeft hij in zijn hart gesloten dat is wel mooi natuurlijk.
Maar toch iets is vreemd ik weet niet wat dat is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 18:16

princequillo schreef:
Met de naam “Jewish Voice for Peace” lijkt het me vrij duidelijk waarom.

Met de wens om Vrede hoef je toch niet tegen een eigen land te zijn?
Voor mij is het niet logisch ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 18:17

irmaz schreef:
Sizzle schreef:
Veel mensen die Israel bewust verlaten hebben zijn niet echt pro-Israel. Ze zijn juist vertrokken omdat ze het niet met het beleid een zijn.
Is heb een stalgenootje uit Israel en haar eerste reactie was: ze hebben het zelf uitgelokt.
Dat is dus ook niet perse een representatieve groep voor de hele populatie.

Israel onder Netanyahu (en misschien al veel langer) hanteert het systeem van apartheid. Zo is de dienstplicht alleen voor Joodse inwoners, Islamitische inwoners mogen niet in het leger.

Deze tweet van een Joods-Israelisch account kwam ik vanochtend tegen:
Citaat:
Ik ga absoluut een waanzinnige hoeveelheid haat en bedreigingen ontvangen, maar dit moet gezegd worden, ook al is de angst zo verdovend. Palestijnse burgers in Israël worden gearresteerd omdat ze een verkeerde post ‘liken’. Mijn linkse vrienden worden bedreigd, tot zwijgen gebracht en zwaar in de gaten gehouden

Dank jullie wel. Heel begrijpelijk uiteraard dat ze het beleid niet steunen! Maar alsnog snap ik dan niet zo goed het tegen een eigen staat zijn.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 19:06

BeFunny schreef:
Zegt hij nou dat Israël gas moet gaan gebruiken? Gas wat in WO2 ook gebruikt werd in de gaskamers?

Hoe moet ik hem zien want ik heb ook filmpjes op you tube van hem voorbij zien komen en dan komt hij over als een komiek. Ik weet niet zo goed wat ik moet vinden.

Ik vond het ook wat alarmerend klinken maar er zijn natuurlijk verschillende soorten gas die je een tunnel in kunt laten lopen. Een tijdelijk werkend verlammend gas of bedwelmend gas zou misschien een optie zijn. Geen idee hoor, ben geen gas-expert.

@Loretta, in principe meldt Israel wel aan de burgers in Gaza dat ze uit het noorden moeten evacueren. Hoe zorgvuldig ze dat doen is mij niet duidelijk.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 19:11

Nikass schreef:
princequillo schreef:

Nouja wel als het op deze manier gaat. Wat overigens niet heel verrassend is als de beste mensen een ander land in moeten om een eigen land te stichten. Er woonden genoeg Joden in het Midden Oosten als burgers van andere landen, het waren toch voornamelijk Joden uit Europa die uiteindelijk een “eigen land” gesticht hebben, op de grond van een land wat al bestond… Waarbij die mensen eigenlijk weinig keuze hadden. De Britten die even bedenken welk land grond af moet staan voor een nieuw land is niet bepaald wat ik vredig benoem.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 19:37

princequillo schreef:
Nikass schreef:

Citaat:
Nouja wel als het op deze manier gaat. Wat overigens niet heel verrassend is als de beste mensen een ander land in moeten om een eigen land te stichten. Er woonden genoeg Joden in het Midden Oosten als burgers van andere landen, het waren toch voornamelijk Joden uit Europa die uiteindelijk een “eigen land” gesticht hebben, op de grond van een land wat al bestond… Waarbij die mensen eigenlijk weinig keuze hadden. De Britten die even bedenken welk land grond af moet staan voor een nieuw land is niet bepaald wat ik vredig benoem.

Hoi Princequillo,
ik begrijp niet helemaal wat je wil zeggen.
De mensen van Een ander Joods geluid /a Jewish voice for peace hebben het vooral over 'wat te doen om NU vrede te stichten'.
Daarbij hoort op zich wel kennis van hoe - laten we zeggen slordig - de staat Israël tot stand gekomen is, maar het staat niet direct voorop.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 20:22

mysa schreef:
irmaz schreef:
:oo Een interview op Foxnews met de zoon van een van de oprichters van Hamas en schrijver van het book 'Son of Hamas'. Hij vertelt hierin waar Hamas voor staat, wat hun doelen zijn en hoe je Hamas zou moeten bestrijden. Het lijkt het scenario te zijn dat Israel nu uitvoert. Ik weet nog niet wat ik er van moet vinden....

https://twitter.com/YasMohammedxx/statu ... 1724763195
Ik kon het filmpje zo snel niet op youtube vinden, misschien iemand anders?

Ik zag het ook langskomen. Goed om dit verhaal te horen. Er zijn nog teveel mensen die denken dat Hamas er voor het Palestijnse volk is. Maar Hamas is er alleen voor zichzelf. (En de partijen die hen bewapenen).

Wel, ik kan hier geen respect voor opbrengen, en ik vind het zelfs ongeloofwaardig overkomen:
- hij geeft Hamas de schuld en niet Israel
- bekeerd tot het christendom, dus gaat maar gelijk de hele islam bij zijn verhaal betrekken, ipv een beperkt groepje (voor zover deze strijd islamitisch/islamistisch is, de zionisten zijn religieus-extremistischer in dit verhaal)
- vraagt aan de joden (idd, denk aan de gaskamers) om gas te gebruiken tegen zijn eigen volk

Ik hoop bijna dat hij een slechte komiek is, maar de grap zie ik er niet van in. Natuurlijk een sterk verhaal als je ergens asiel wil aanvragen, zullen er nog wel gedaan hebben.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 20:33

Ik was vandaag trouwens gaan werken bij PostNL, en ik hoopte de chauffeur te zien die vorige week zei dat zijn moeder en zus nog in Gaza zijn. Hij was er echter niet, maar ik hoorde van zijn collega's dat hun huis gebombardeerd is, en dat hij zijn familie niet kan bereiken. Ik kreeg het echt koud, het voelde zo dichtbij, normaal zweet ik me te pletter op het werk, maar nu heb ik een extra trui moeten aantrekken en kreeg het maar niet warm. Het is zo'n brave vriendelijke hardwerkende jongen, deze ellende heeft ie echt niet verdiend.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 20:36

hwn schreef:
Ik was vandaag trouwens gaan werken bij PostNL, en ik hoopte de chauffeur te zien die vorige week zei dat zijn moeder en zus nog in Gaza zijn. Hij was er echter niet, maar ik hoorde van zijn collega's dat hun huis gebombardeerd is, en dat hij zijn familie niet kan bereiken. Ik kreeg het echt koud, het voelde zo dichtbij, normaal zweet ik me te pletter op het werk, maar nu heb ik een extra trui moeten aantrekken en kreeg het maar niet warm. Het is zo'n brave vriendelijke hardwerkende jongen, deze ellende heeft ie echt niet verdiend.

Wat treurig.
Het zijn allemaal onschuldige mensen die sterven.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 21:06

Goede berichten in deze barre tijden.
Nota bene op de S. Media.

#deeldeduif

'Vitaminen voor het hart'.

Een groep jongeren, joods en islamitisch - die zich (uiteraard, wie niet) zorgen maken over het conflict.
Maar ook nadrukkelijk met elkaar in gesprek willen gaan en willen blijven, omdat ze ook heel veel gemeenschappelijk hebben.

Open deur, maar toch wel heel erg belangrijk om te benoemen:
dat je als Nederlands staatsburger niet verantwoordelijk bent voor wat in een ander land gebeurt.

Ook al voel je je verbonden met de mensen die daar wonen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 21:11

Janneke2 schreef:
princequillo schreef:

Hoi Princequillo,
ik begrijp niet helemaal wat je wil zeggen.
De mensen van Een ander Joods geluid /a Jewish voice for peace hebben het vooral over 'wat te doen om NU vrede te stichten'.
Daarbij hoort op zich wel kennis van hoe - laten we zeggen slordig - de staat Israël tot stand gekomen is, maar het staat niet direct voorop.

Dat weet ik. Daarom schrijf ik ook "niet op deze manier". Dat encompasseert zowel het verleden als nu.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 21:16

hwn schreef:
mysa schreef:

Wel, ik kan hier geen respect voor opbrengen, en ik vind het zelfs ongeloofwaardig overkomen:
- hij geeft Hamas de schuld en niet Israel
- bekeerd tot het christendom, dus gaat maar gelijk de hele islam bij zijn verhaal betrekken, ipv een beperkt groepje (voor zover deze strijd islamitisch/islamistisch is, de zionisten zijn religieus-extremistischer in dit verhaal)
- vraagt aan de joden (idd, denk aan de gaskamers) om gas te gebruiken tegen zijn eigen volk

Ik hoop bijna dat hij een slechte komiek is, maar de grap zie ik er niet van in. Natuurlijk een sterk verhaal als je ergens asiel wil aanvragen, zullen er nog wel gedaan hebben.

Ik begrijp even niet of je nu serieus beweert dat Hamas in deze onschuldig is?

Je tweede alinea mist ook elke logica. Hamas extremistische kijk op de islam kun je moeilijk los van elkaar zien. Dat heeft weer niet zoveel te maken met iemands eigen achtergrond.

Gas kent meerdere vormen (denk aan traangas) direct over de oorlog beginnen in 40-45 is misschien een logische gedachte, maar vooral een emotionele en niet verstandelijk.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 21:20

In het totale plaatje is het niet Hamas' schuld nee. Hun acties, ja, natuurlijk. Maar zij zijn niet de schuldige van dit conflict (tenzij je het "conflict" pas enkel sinds 7 oktober rekent of zoiets). Maar persoonlijk zie ik dit conflict al sinds het is begonnen, wat echt al vele decennia geleden is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 21:59

Citaat:
Ik begrijp even niet of je nu serieus beweert dat Hamas in deze onschuldig is?

Eh...
Mysa zegt iets over persoon X op YT.
En hwn zegt over persoon X 'dat ze hoopt dat het een slechte komiek is', want respect kan ze niet opbrengen voor dit verhaal.

Citaat:
Hamas extremistische kijk op de islam kun je moeilijk los van elkaar zien. Dat heeft weer niet zoveel te maken met iemands eigen achtergrond.

... daar is iets voor te zeggen.
Als christen kan ik uit de voeten met de stellingname van de oude Nederlandse hervormde kerk 'dat wij onopgeefbaar verbonden zijn met Israël'. Jezus was een Jood en de heilige boeken in de kerk zijn allemaal Joods.
Maar sommigen menen hieruit de conclusie te moeten trekken dat ze 100% achter alle daden van de staat Israël staan.
... dat zijn dus brave Nederlanders voor wie wel degelijk geldt dat hun achtergrond (christen) hun standpunt bepaalt.
Ook kennen we in Nederland politici die stellen dat zodra iets islamitisch is, het per definitie slecht is...

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 22:21

princequillo schreef:
In het totale plaatje is het niet Hamas' schuld nee. Hun acties, ja, natuurlijk. Maar zij zijn niet de schuldige van dit conflict (tenzij je het "conflict" pas enkel sinds 7 oktober rekent of zoiets). Maar persoonlijk zie ik dit conflict al sinds het is begonnen, wat echt al vele decennia geleden is.

Ze zijn net zo goed schuldig.
Als ze in 2005 niet zo enthousiast wapens en raketten hadden gekocht van het geld dat bedoeld was om een zelfstandig gaza op te bouwen had het er nu weleens heel anders uit kunnen zien.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 22:31

Agree to disagree, dan. Dat ze het geld beter hadden kunnen gebruiken ben ik het mee eens, maar daar had je echt het gehele probleem niet mee kunnen oplossen. En voordat de woorden getwist worden: maar natuurlijk ben ik het er mee eens dat ze schuldig zijn aan hun daden tegen Israëlische en Palestijnse burgers; ik vind het conflict echter nog veel complexer dan dit, dus ik vind het wel redelijk kortzichtig. Imho.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 08:58

Gisteren Frans Timmermans gezien bij Op1. Ik vond hoe hij sprak over het conflict en hoe er mee om te gaan, verstandig en inhoudelijk.
Ik ergerde me aan die Kokkelman en collega, die steeds op het verkeerde moment iemand onderbreken, en conclusies trekken terwijl iets niet gezegd wordt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 09:09

Ik hoorde gisteren van een midden-oosten kenner dat Netanyahu gewoon jaren zelf meehielp aan het financieel bevoorraden van Hamas. Uit Qatar kwamen ze regelmatig met geld, landden in Tel Aviv en werden door 2 israëlische veiligheidsagenten naar de grens bij Gaza gebracht.

Voor Netanyahu is Hamas blijkbaar de gedroomde vijand. Zij willen hem kapot en omgekeerd, dus het is zeker weten een partij waar hij nooit mee hoeft te onderhandelen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 09:36

Ik kwam gister op instagram de meest verdrietige beelden tegen van kleine kinderen, slachtoffer van de bombardementen. Je hart breekt bij het zien van zo veel leed daar in Gaza.
Allemaal dode kindjes op een rij... Kindjes in shocktoestand. Zwaar gewond.. ongesensueerde beelden die echt hard binnen komen.
De chaos er omheen. Die armoe ook in die half gare ziekenhuizen...

Hoe kan men wat Israel blijft doen nu nog steunen? Dan ben je een slecht mens!!

De Hamas krijgen ze echt niet er onder zo. Enkel de onschuldige burgers.

Vind het wel meer dan genoeg geweest zo.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 09:43

Schrijnende beelden inderdaad.
En de gesprekken met die mensen die in het noorden gebleven zijn... '' Ze sturen ons naar het zuiden en dan bombarderen ze het zuiden, dus blijven we hier en graven in het puin naar gewonden en doden, wat kunnen we anders doen ? ''

Ik blijf mij verbazen over de moed en het doorzettingsvermogen van die mensen. Net zoals de Oekraïners. Onvoorstelbaar.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 10:40

Pandora2 schreef:
Ik hoorde gisteren van een midden-oosten kenner dat Netanyahu gewoon jaren zelf meehielp aan het financieel bevoorraden van Hamas. Uit Qatar kwamen ze regelmatig met geld, landden in Tel Aviv en werden door 2 israëlische veiligheidsagenten naar de grens bij Gaza gebracht.

Voor Netanyahu is Hamas blijkbaar de gedroomde vijand. Zij willen hem kapot en omgekeerd, dus het is zeker weten een partij waar hij nooit mee hoeft te onderhandelen.

Dit klopt ook. Er was een tijd waarbij de overheid liever Hamas had dan Fatah. Lees (of kijk): https://theintercept.com/2018/02/19/hamas-israel-palestine-conflict/

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 11:03