Het kabinet is gevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 07:24

Echwel

Re: Het kabinet is gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 07:35

En nu gaan de pijlen naar de volgende.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 07:43

Ben ik de enige die het heel opvallend vind dat binnen een week tijd 3 leiders van coalitiepartijen zijn opgestapt?

Zou daar een strategisch doel achter zitten?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 07:45

Dat denk ik niet. De een is versleten qua MP (heeft misschien ergens een goede aanbieding gehad toen het kabinet viel). Nr 2 heeft denk ik beseft dat hij het spelletje niet zo heel goed beheerst. Bij de andere hebben de eikels met een grote bek gewonnen.
Ik zie daar geen strategisch doel in.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 07:47

Misschien.. of misschien vinden mensen het gewoon echt niet meer leuk..
Ik vraag me af of er uberhaupt iemand is die geen gezeik naar zijn/haar hoofd krijgt... ?

En inderdaad, wat Ruitje zegt.. het is ook lastig denk voor sommigen om de persoon los te zien van het beleid.. want Groningen of Ter Apel, je zal er maar wonen.. En als iemand dan komt vertellen dat ze het aan het oplossen zijn, en die persoon vertrekt vervolgens naar zijn/haar eigen veilige huis, en jij moet gewoon je eigen situatie weer in, dan kan ik me voorstellen dat mensen erg boos/verdrietig/teleurgesteld zijn. Zij betalen ook belasting tenslotte..
Ik zeg niet dat het juist is, maar ik snap het ergens wel..

...Over belastingen gesproken... :+ oh my gosh...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 07:49

Ben benieuwd over wiens hoofd(en) binnenkort alle haat gestort gaat worden. Wat een tijd is dit, waarin bestuurders zo verketterd en bedreigd worden dat ze de handdoek in de ring moeten gooien.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 07:52

Is het toch niet gewoon een afspiegeling van de samenleving?
Want ook ambulancemedewerkers kunnen hun werk niet altijd meer veilig uitvoeren.. (en die helpen echt alleen maar..)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 07:57

prompter schreef:
Tsja, toen ik op de middelbare school zat dacht ik ook dat de PPR (politieke partij radicalen) wel iets voor mij zou zijn (later opgegaan in Groen links), daar moet ik nu ook niet meer aan denken :D

Ja, daarom zeg ik, ik snap dat je door de jaren van gedachten veranderd :j. Ik vind het alleen een vrij extreme verandering.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 07:58

mysa schreef:
Ben benieuwd over wiens hoofd(en) binnenkort alle haat gestort gaat worden. Wat een tijd is dit, waarin bestuurders zo verketterd en bedreigd worden dat ze de handdoek in de ring moeten gooien.

Ach kijk hier eens in dit topic begint het al.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 08:05

[code][/code]
Cer schreef:
Want ook ambulancemedewerkers kunnen hun werk niet altijd meer veilig uitvoeren.. (en die helpen echt alleen maar..)

Dat begrijp ik ook echt niet, waarom doen mensen dat toch?
Bij politici die nu eenmaal ook echt impopulaire keuzes moeten maken maatregelen moeten treffen kan ik de emotie nog begrijpen. De daden zijn echter onacceptabel.

Ik vind het voor Sigrid Kaag enorm verdrietig dat ze deze keuze heeft moeten maken. Dat je gezin lijdt onder je werk door toedoen van anderen, echt onbegrijpelijk. Dat zij (en andere politici) zo zwaar bewaakt moeten worden omdat je je leven niet meer zeker bent doordat je je land wilt/moet besturen. Ongelooflijk dat het zover is gekomen.

Het niet eens zijn met politici mag, maar we moeten wel beseffen dat iedereen die in de tweede kamer zit een deel van de bevolking vertegenwoordigt. Dat maakt een democratie juist zo waardevol.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 13-07-23 08:06, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 08:10

verootjoo schreef:
Cer schreef:

Dat begrijp ik ook echt niet, waarom doen mensen dat toch?
Bij politici die nu eenmaal ook echt impopulaire keuzes moeten maken maatregelen moeten treffen kan ik de emotie nog begrijpen. De daden zijn echter onacceptabel.

Ik vind het voor Sigrid Kaag enorm verdrietig dat ze deze keuze heeft moeten maken. Dat je gezin lijdt onder je werk door toedoen van anderen, echt onbegrijpelijk. Dat zij (en andere politici) zo zwaar bewaakt moeten worden omdat je je leven niet meer zeker bent doordat je je land wilt/moet besturen. Ongelooflijk dat het zover is gekomen.

Het niet eens zijn met politici mag, maar we moeten wel beseffen dat iedereen die in de tweede kamer zit een deel van de bevolking vertegenwoordigt. Dat maakt een democratie juist zo waardevol.

Ik vind dat ook echt heel erg. Ik snap ook niet goed waar mensen het lef vandaan halen, wat er in hun hoofden omgaat.

Ik denk dat internet veel voedt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 08:12

dat, en het lijkt of die mensen menen dat ze 'ergens recht op hebben'.. het recht om hun mening te geven, of iemand ergens persoonlijk op aan te spreken, of hun gelijk te halen..

Internet voedt het, maar ook politici zelf, de kranten etc... (denk ik)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 08:17

lies schreef:
Je toon is denigrerend. Niet echt open voor gesprek als je zegt; ‘is het ooit in je opgekomen dat..?’. Wat moet ik zeggen; ‘nee’?
Wat in mij opkomt doet er niet zoveel toe, het gaat erom wat ze gezegd heeft en nu zegt.

Er is idd een asielcrisis gecreeerd door dit kabinet (voornamelijk het vorige, maar dat waren exact dezelfde mensen), maar er is best een weg om dat op te lossen. Echter, de achterban van de vvd heeft rutte gevraagd of het ‘wat minder kan met die asielzoekers’. Dat heeft hij beloofd en daarop is het kabinet nu geklapt. Ik ben het niet met je eens dat er geen ruimte meer is voor oorlogsvluchtelingen en vind het onmenselijk om ze 2 jaar te laten wachten om hun gezin over te laten komen.

Het gaat dus ook niet over "oorlogsvluchtelingen" maar ze willen het beleid aanacherpen op veilige Landers.

Iedereen is het ermee eens dat de mensen die echt moesten vluchten geholpen moeten worden.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 08:22

BeFunny schreef:
lies schreef:
Je toon is denigrerend. Niet echt open voor gesprek als je zegt; ‘is het ooit in je opgekomen dat..?’. Wat moet ik zeggen; ‘nee’?
Wat in mij opkomt doet er niet zoveel toe, het gaat erom wat ze gezegd heeft en nu zegt.

Er is idd een asielcrisis gecreeerd door dit kabinet (voornamelijk het vorige, maar dat waren exact dezelfde mensen), maar er is best een weg om dat op te lossen. Echter, de achterban van de vvd heeft rutte gevraagd of het ‘wat minder kan met die asielzoekers’. Dat heeft hij beloofd en daarop is het kabinet nu geklapt. Ik ben het niet met je eens dat er geen ruimte meer is voor oorlogsvluchtelingen en vind het onmenselijk om ze 2 jaar te laten wachten om hun gezin over te laten komen.

Het gaat dus ook niet over "oorlogsvluchtelingen" maar ze willen het beleid aanacherpen op veilige Landers.

Iedereen is het ermee eens dat de mensen die echt moesten vluchten geholpen moeten worden.

Nee, dat klopt volgens mij niet, het ging om de nareizigers van de oorlogsvluchtelingen.
Daar wou vvd paal en perk aanstellen, door oa de statushouders nog twee jaar te laten wachten voor hun gezin over mocht komen. Dit alles om vluchten naar Nederland te ontmoedigen en zo de instroom te verkleinen.

edit; heb het voor de zekerheid nog even opgezocht. upload doet het niet, dus copy/paste van de NOS

Citaat:
Wat is er gebeurd?
Het kabinet had al dagen in crisissfeer overlegd over migratiemaatregelen. Er lag een plan om vluchtelingen te verdelen in twee groepen: eentje met een A-status, die bijvoorbeeld in het thuisland moet vrezen voor vervolging, en een B-status, de groep die voor een algemeen gevaar als oorlog op de vlucht was.
De VVD wil dat die laatste groep korter in Nederland mag blijven en hun recht op gezinshereniging wordt beperkt. Alle varianten van dit plan bleken niet te verkroppen voor ChristenUnie en D66.
Laatst bijgewerkt door lies op 13-07-23 08:30, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 08:23

"Mijn" Syrische meneer heeft zijn gezin 3 jaar niet gezien, ze zijn deze week pas overgekomen, dus die twee jaar zouden zelfs voor hem een versnelling hebben ingehouden :=

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 08:24

Jammer dat Kaag stopt, maar begrijpelijk gezien haar situatie.
Dat er nu een hetze begonnen is tegen Yesilgoz heb ik nog niet gelezen, ook niet op twitter, wel veel mensen (waaronder ik) die vraagtekens zetten bij de 180 graden draai van vluchtelingen helpen naar een partij die zo min mogelijk vluchtelingen wil.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 08:28

Kaag is niet de enige die bedreigt is.
Of vinden we het bij de meer rechtse (vind BBB niet rechts want deze heeft ook veel links) wel oke?
Van der Plas is bedreigd
Wilders weten we allemaal
En Over Fortuin maar stil te zijn dan. En dat allemaal niet door rechts radicalen.

Betreft Yeşilgöz

In het stuk wat ik eerder al plaatst legde ze gewoon uit waarom ze nu niet meer voor de links Partijen stemt. Ze wil niet bij partijen die mensen redden want dan zijn er slachtoffers en daar kan ze zichzelf niet in plaatsen. Plus wat ze in Turkijke links vonden vind ze hier in rechts.

Maar zal hem nog maar een keer herhalen
Politicus Dilan Yeşilgöz

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 08:32

Niemand (weldenkend) vindt dat ok, lijkt me.

Ik heb het gelezen, verklaart voor mij niet de ommezwaai, maar het is haar keuze natuurlijk.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 08:33

prompter schreef:
"Mijn" Syrische meneer heeft zijn gezin 3 jaar niet gezien, ze zijn deze week pas overgekomen, dus die twee jaar zouden zelfs voor hem een versnelling hebben ingehouden :=

Maar het ging dan om statushouders he, dus mensen die alle procedures hebben doorlopen. Dus die 3 jaar van jouw meneer, zou opgelopen zijn naar 5 jaar waarschijnlijk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 08:53

DuoPenotti schreef:
Of vinden we het bij de meer rechtse (vind BBB niet rechts want deze heeft ook veel links) wel oke?
Van der Plas is bedreigd
En Over Fortuin maar stil te zijn dan. En dat allemaal niet door rechts radicalen

Dat zegt toch precies helemaal niemand dat Kaag de enige is en dat het voor de anderen niet erg is :?

Ik vind het allemaal net zo erg dat dit kan gebeuren in een land dat pretendeert tolerant te zijn en vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel heeft.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 08:54

Nee, ik vind het vreselijk hoe Wilders door het leven moet, heb bewondering dat hij dat vol houdt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 08:54

DuoPenotti schreef:
Van der Plas is bedreigd
En Over Fortuin maar stil te zijn dan. En dat allemaal niet door rechts radicalen.

Betreft Yeşilgöz

In het stuk wat ik eerder al plaatst legde ze gewoon uit waarom ze nu niet meer voor de links Partijen stemt. Ze wil niet bij partijen die mensen redden want dan zijn er slachtoffers en daar kan ze zichzelf niet in plaatsen. Plus wat ze in Turkijke links vonden vind ze hier in rechts.

Maar zal hem nog maar een keer herhalen
Politicus Dilan Yeşilgöz

Dat zegt echt helemaal niemand, Duopenotti. Niemand.

Mooi stuk van Dilan. Verklaart voor mij nog de ommezwaai niet, maar dat hoeft denk ik ook niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 08:56

Het is een vraag, zie vraagteken.

Maar we hebben het wel steeds over dat het voor haar zo rot is. De klotzakken met fakkels hebben gewonnen.
Over dat het voor van der Plas rot is hoor ik toch weinig. En dat word er ook nog even geschreven: "bedreigingen tegen politici zijn enorm toegenomen de laatste jaren, met name vanuit de rechts-populistische hoek."
Nou.... lijkt niet helemaal te kloppen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 08:59

Ik vind het een conclusie met een vraagteken.

En dat bedreigingen toenemen vanuit de rechts-populistische hoek kan prima kloppen, denk ik. Ik kan me voorstellen dat ze naar rechtse politici ook gewoon hun muil opentrekken, namelijk :).

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 09:02

Voor mij was het toch echt een vraag, omdat het zo stil is over de bedreigingen bij andere partijleden en het alleen maar gaat over Kaag.

En de bedreigingen uit de linkse populistische hoek waren dan altijd al groot, ja dan kan het mijn inziens kloppen.

Met andere woorden uit beide groepen is er volk dat zich niet normaal kan gedragen.