Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 10:36

Wanneer die dam opgeblazen wordt ( zodra Oekraïne Cherson inneemt een waarschijnlijke wraakactie van de Russen ) bestaat Cherson en zo’n 80 tot 100 kleine nederzettingen niet meer, dan zijn het verzonken steden. Inclusief duizenden slachtoffers onder mens en dier.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 21-10-22 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 10:37

irmaz schreef:
Cowboy55 schreef:
En daarom staat ie bij mij op zwart……

+:)+ goed idee, gevolgd

martichr schreef:
Geen idee hoe dat werkt .. ik pak de typex wel.. edit gevonden..

Heb ik eigenlijk nog nooit gedaan. Handig. d

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 10:51

Babootje schreef:
Rusland bereidt valse vlag aanval op de waterkracht centrale (de dam) nabij Cherson voor meldt het ISW.
Er zijn berichten dat Rusland de dam heeft bemijnd.

Ik ben benieuwd hoe ze denken dan nog water op de krim te gaan krijgen. het krimkanaal is afhankelijk van de watervoorziening uit dat stuwmeer bij mijn weten?

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 11:24

martichr schreef:
Babootje schreef:
Rusland bereidt valse vlag aanval op de waterkracht centrale (de dam) nabij Cherson voor meldt het ISW.
Er zijn berichten dat Rusland de dam heeft bemijnd.

Ik ben benieuwd hoe ze denken dan nog water op de krim te gaan krijgen. het krimkanaal is afhankelijk van de watervoorziening uit dat stuwmeer bij mijn weten?

Inderdaad, staat ook in het artikel van vrt

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/10/21 ... -waterdam/

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 11:39

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... aine-motie

Dit nog even in het kader van het Poetin tribunaal.
Den Haag staat bekend als de stad van het internationale recht. Maar het huidige strafhof schijnt wel 'onderknuppels' te kunnen berechten, maar somehow niet de grote baas zelf.
Een (nieuw op te richten) tribunaal kan dit wel.
'Dat wij zo'n tribunaal kunnen oprichten' is denk ik de nuchtere waarheid.

Of de ellendeling daadwerkelijk terecht zal staan is een andere vraag.

'En dat het moet' is natuurlijk ook heel simpel.
... daarna de valkuilen, want 'overwinnaarsrecht' is natuurlijk ook geen rechtspraak.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 11:49

Karl66 schreef:
Israël heeft het probleem dat ze, door alle Russische Joden, een nogal beladen relatie met de Russen hebben. Tegelijkertijd zou je verwachten dat ze vanwege hun aartsvijand Iran, die met Rusland samenwerkt, juist wel Oekraïne zouden steunen.

Volgens mij ligt het ingewikkelder.

De relatie met Rusland is relatief goed.
In de Sovjet tijd mochten Joden niet naar Israël emigreren - om een serie redenen. Dat is afgeschaft en geeft diplomatieke ingangen.

In het eerste weekend van de oorlog is nota bene op Shabat de premier afgereisd om met Poetin te praten.
Zondag in het parlement hoefde hij slechts twee woorden Hebreeuws te spreken om alle kritiek te pararen. 'Pikoeach nefesh' - je mag op Shabat heel erg veel als daarmee een mensenleven gemoeid is.
Onderhandelingen in een poging een oorlog te stoppen: reken maar van jetje.

En de staat Israël heeft een gigantisch 'complex' van 'alle buren zijn engerds en ze zijn allemaal tegen ons'. Iran heeft lelijke dingen gedaan, hoor - dat klopt. Maar Irak, Syrië en soms zelfs Egypte en Libanon ook...
(Waarbij helaas geldt dat de staat Israël er zelf ook wat van kan...)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 11:52

Besje schreef:
Inderdaad, staat ook in het artikel van vrt

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/10/21 ... -waterdam/

Een niets ontziende vijand die schijt heeft aan al die levens, daar hebben wij maar vooral Oekraïne dus mee te maken.

Als dit inderdaad gaat gebeuren, is dit een enorm menselijk drama . |(

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 12:38

Janneke2 schreef:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... aine-motie

Dit nog even in het kader van het Poetin tribunaal.
Den Haag staat bekend als de stad van het internationale recht. Maar het huidige strafhof schijnt wel 'onderknuppels' te kunnen berechten, maar somehow niet de grote baas zelf.
Een (nieuw op te richten) tribunaal kan dit wel.
'Dat wij zo'n tribunaal kunnen oprichten' is denk ik de nuchtere waarheid.

Of de ellendeling daadwerkelijk terecht zal staan is een andere vraag.

'En dat het moet' is natuurlijk ook heel simpel.
... daarna de valkuilen, want 'overwinnaarsrecht' is natuurlijk ook geen rechtspraak.

Krijgt die mafklapper van FvD toch nog gelijk met zijn 'er zullen tribunalen komen'. Iets in mij zegt dat hij niet precies deze uitvoering voor ogen had maar goed, ere wie ere toe komt :=

Maar hoe is Milosevic dan in Den Haag berecht janneke? Dat is toch ook niet direct een kleine jongen.

tamary

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 13:12

Geen (erkend) staatshoofd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 13:16

Ik las op SkyNews dat in Zweden veel flitspalen van camera's worden beroofd en dat er Russische selfmade drones zijn aangetroffen met camera's van Zweedse makelij.
Verder probeert Rusland ook wapens los te krijgen van Noord Korea, maar daadwerkelijke leveranties van Noord Korea aan Rusland zijn nog niet ontdekt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 13:28

irmaz schreef:
Maar hoe is Milosevic dan in Den Haag berecht janneke? Dat is toch ook niet direct een kleine jongen.

.... door het Joegoslavië tribunaal.

En een buitenlands staatshoofd berechten is ingewikkeld.
Al is het maar dat als de VN er mee in moet stemmen
(... ik vind dat dat moet....)
er dus meteen een serie landen / staatshoofden zijn 'die daar geen trek in hebben'.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 13:55

Bron De Telegraaf

Is de Russische voorraad op? Gemobiliseerden onthullen wantoestanden aan het front

Diefstal, corruptie en onwijs slechte logistiek. Volgens familieleden van Russische gemobiliseerde mannen aan het front is de toestand onwijs slecht. De familieleden zouden harnassen en kleding voor de mannen kopen aangezien het leger dit zelf niet meer heeft.

Dit blijkt uit een onderzoek van The Guardian. Toen haar onlangs gemobiliseerde broer Vladimir vorige week vanaf het front belde, nam Olesya Shishkanova het telefoongesprek, en daarmee een waslijst aan klachten, op.

“Ze gaven ons geen uitrusting. Het leger heeft niets, we moeten al onze uitrusting zelf kopen", aldus de 23-jarige Vladimir die eerder deze maand werd opgeroepen tijdens de mobilisatie van Poetin. “Ik moest zelfs mijn pistool schilderen om de roest te bedekken. Het is een nachtmerrie ... Binnenkort zullen ze ons onze eigen granaten laten kopen", voegt hij toe. Shishkanova deelde de opname op het Russische sociale-mediaplatform VK.

Volgens de Britse krant schijnt het verhaal van Vladimir alles behalve op zichzelf te staan. In het hele land kopen recent gemobiliseerde mannen alles op. Van thermokleding tot kogelvrije vesten, aangezien er steeds meer berichten naar buiten komen over het Russische leger dat niet tot nauwelijks bevoorraad zou zijn en hen daarom eens van de basisbenodigdheden kan voorzien wanneer ze aan het front arriveren.

Op Telegram verschijnen daarnaast ook steeds meer kanalen waar echtgenotes of zussen van de Russische mannen adviezen met elkaar delen over waar ze het beste kogelvrije kleding kunnen kopen voor hun geliefdes.

Groeiend besef

Voor veel Russen zorgen de berichten over de groeiende tekorten aan basisuitrusting voor een groeiend besef dat het leger, dat vóór de invasie nog werd geprezen als een strijdmacht van wereldklasse, pijnlijk slecht is voorbereid op de oorlog.

"Het is al erg genoeg dat onze mannen van ons worden afgenomen", zegt Anastasia, een leraar uit de Russische stad Bryansk. “We moesten ons maandsalaris besteden aan de spullen van mijn man, zodat hij in ieder geval de kans heeft om terug te komen. Het is heel gênant, echt een puinhoop", zegt ze.

De enorm gestegen vraag naar al deze spullen heeft in Rusland gezorgd voor enorme prijsstijgingen in outdoorkledingwinkels en webshops die militaire uitrusting verkopen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 14:16

Jeetje wat heftig. Je zal maar onder die opgeroepen mannen zitten, heel treurig.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 15:50

Klopt Sizzle maar voor Oekraïne is het goed nieuws.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 16:48

Bron SkyNews

Wat gebeurt er in Cherson?

In het afgelopen uur vermeldden we dat Oekraïne een belangrijke brug in de buurt van Cherson had geraakt - dus hier is een overzicht van wat er in de zuidelijke regio gebeurt.

Oekraïense troepen zijn druk blijven uitoefenen op Russische posities in de bezette regio en richten zich op de bevoorradingsroutes over de rivier de Dnipro.

Oekraïne voert al lang een grootschalig tegenoffensief tegen de regio, in de hoop de controle terug te krijgen. De stad Cherson was een van de eerste stedelijke gebieden die door de troepen van Moskou werden ingenomen en is nog steeds de grootste stad onder Russische bezetting. Het is een belangrijk doelwit voor beide partijen vanwege de belangrijkste industrieën en de grote rivierhaven.

De regio Cherson is illegaal geannexeerd door Rusland en Vladimir Poetin heeft daar eerder deze week de staat van beleg opgelegd in een poging de Russische autoriteit te doen gelden.

De afgelopen weken heeft Oekraïne de belangrijkste oversteekplaatsen langs de Dnipro-rivier geviseerd om de Russische bevoorrading af te sluiten.

De Antonivskyi-brug - een hoofdroute van de Krim naar door Rusland bezette gebieden in het zuiden van Oekraïne - werd gisteravond laat getroffen.

De Russische autoriteiten hebben veerboten en pontonbruggen opgezet om voorraden naar Cherson te vervoeren nadat de brug onbruikbaar was gemaakt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 16:54

Dit blijkt ook doorlopend zorgwekkend zeker nu Cherson op het punt staat om weer in Ukrainse handen te vallen.
Als de dam wordt opgeblazen is er sowiezo een groot risico voor de centrale omdat het koelwater daar vandaan komt.
Rusland hoeft niet eens te dreigen met nukes. Dit heeft evengrote gevolgen.
Ik denk wel dat Poetin zich realiseert dat sabotage door Rusland gelijk gezet zal worden aan gebruik van Nukes door Rusland. Daarom dus de moeite om het een Oekrainse aanval te laten lijken (false flag).

Bron SkyNews
Geen vooruitgang bij deal voor bezette kerncentrale

De spanningen in de Oekraïense kerncentrale Zaporizja zullen naar verwachting niet snel worden opgelost, zei de minister van Energie van het land.

Acht maanden nadat Rusland de fabriek overnam, zijn er geen tekenen van vooruitgang bij een deal, zei Herman Halushchenko.

De situatie daar is nog steeds internationaal zorgwekkend, met herhaalde beschietingen nabij en bij de faciliteit.
Het hoofd van het International Atomic Agency (IAE), Rafael Grossi, heeft gesprekken gevoerd in zowel Moskou als Kiev in een poging om tot een overeenkomst te komen.

Een recent IAE-rapport riep op tot het instellen van een veiligheidszone rond de fabriek om een ​​nucleair ongeval te voorkomen.

Op de vraag of hij vooruitgang in de richting van een deal zag, zei Halushchenko: "In dit stadium niet."

"Ik zie dat er deze week enkele berichten waren van Rafael, dat hij opnieuw het raamwerk van een overeenkomst wil bespreken.

"Ik weet het niet, misschien is er iets veranderd in de Russische positie, maar ik geloof niet in een mogelijkheid om het eens te worden met Rusland", zei hij.

Op de vraag op welk punt het te gevaarlijk zou zijn voor Oekraïens personeel om in de fabriek te blijven werken, antwoordde hij: "Op het punt van een nucleair ongeval."

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 16:56

Bron Sky News

Amerikaanse en Russische ministers van Defensie 'bellen over Oekraïne'

Volgens een rapport hebben de ministers van Defensie van Rusland en de VS vandaag telefonisch gesproken.

Het Russische staatspersbureau RIA zei dat de Russische Sergei Shoigu sprak met de Amerikaanse equivalent Lloyd Austin.

Het rapport zei dat ze "actuele kwesties van internationale veiligheid bespraken, waaronder de situatie in Oekraïne".

"De gesprekken van vandaag tussen Shoigu en het hoofd van het Pentagon zijn de tweede sinds de start van de speciale operatie in Oekraïne", aldus het rapport.

"De laatste waren in mei, het onderwerp van discussie was toen hetzelfde - actuele kwesties van internationale veiligheid, inclusief de situatie in Oekraïne."

Het Russische ministerie van Defensie zei in een bericht op Telegram dat de oproep inderdaad heeft plaatsgevonden.

Het Pentagon zei dat Austin "het belang had benadrukt van het onderhouden van communicatielijnen tijdens de oorlog in Oekraïne".

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 16:59

Bron Sky News

Oekraïne dringt er bij wereldleiders op aan om Iran te doen stoppen met het verkopen van raketten aan Rusland

Westerse bondgenoten worden aangespoord om in te grijpen om te voorkomen dat Iran wapens aan Moskou verkoopt.

Teheran heeft naar verluidt "kamikaze"-drones geleverd aan het Russische leger, die zijn gebruikt bij aanvallen in heel Oekraïne.

Iran heeft ontkend de Shahed-136-drones aan Rusland te hebben geleverd, en het Kremlin zegt dat zijn troepen geen Iraanse drones hebben gebruikt om Oekraïne aan te vallen.

Maar twee hoge Iraanse functionarissen en twee Iraanse diplomaten vertelden persbureau Reuters dat Iran had beloofd Rusland te voorzien van grond-tot-grondraketten, naast meer drones.

De Oekraïense luchtmachtwoordvoerder Yuriy Ihnat zei dat hoewel zijn land in staat was 85% van de door Iran gemaakte drones neer te halen, het moeilijker werd om zich tegen raketten te beschermen.

"Oekraïne heeft momenteel geen effectieve luchtverdedigingssystemen tegen ballistische raketten. Iran zal die waarschijnlijk aan Rusland leveren, tenzij de wereld een manier vindt om het te stoppen", zei hij.

De VS hebben de ontkenning van Iran verworpen en zeiden dat Iraanse militaire trainers zich in de geannexeerde Krim bevonden om Russische troepen te helpen bij het bedienen van de drones.

De heer Ihnat voegde toe: "Het is duidelijk dat ze er zijn, voor mij persoonlijk. Ze geven les en nemen misschien zelfs deel aan militaire acties."

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 17:50

Babootje dank je wel voor al die nieuwsberichten _/-\o_

Ik vis er even wat tussenuit met wat achtergrondverhaaltjes:

Citaat:
Iran heeft ontkend de Shahed-136-drones aan Rusland te hebben geleverd, en het Kremlin zegt dat zijn troepen geen Iraanse drones hebben gebruikt om Oekraïne aan te vallen.

Gisteren avond heeft een woordvoerder van het Russische ministery van Defensie zijn mond voorbij gepraat tijdens een praatshow waarbij hij geïnterviewd zou worden. Voordat het interview begon waarschuwde hij de hosts nog even dat het liever niet over de Iraanse drones moest gaan omdat dat gevoelig lag. Hoewel het iraanse drones waren wilde het Kremlin niet dat dit algemeen bekend zou worden. Hij was even vergeten dat hij een microfoon omhad waardoor het dus voor iedereen in de huiskamer te horen was :=

Citaat:
De Antonivskyi-brug - een hoofdroute van de Krim naar door Rusland bezette gebieden in het zuiden van Oekraïne - werd gisteravond laat getroffen.

Hierbij is de Russische propaganda man omgekomen die de omvorming van Cherson als Russische stad zou moeten vormgeven en verkopen aan de bevolking.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 17:51

Even een vraagje, wie weet wat er met de IAEA medewerkers is gebeurd die na het bezoek van het team achter waren gebleven in de kerncentrale?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 18:17

irmaz schreef:
Even een vraagje, wie weet wat er met de IAEA medewerkers is gebeurd die na het bezoek van het team achter waren gebleven in de kerncentrale?

Ik heb niet gehoord dat die weg zijn.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 19:45

"Hoe Nederland de gasmarkt aan Poetin uitleverde".
Een onderzoeksstuk van de NRC van vandaag. Hierin wordt aan de hand van interviews van mensen die (dicht bij) de beslissingsbevoegden zaten de geschiedenis gereconstrueerd van de tijd dat energie als nutsvoorziening werd gezien naar de dag van vandaag waar de prijs van energie wordt bepaald door de waan van de dag en we grotendeels afhankelijk zijn geworden van de grillen van 1 (onbetrouwbare) handelspartij.

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/10/21/ho ... 2-a4145779

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 19:45

Babootje schreef:
irmaz schreef:

Ik heb niet gehoord dat die weg zijn.

Ik ook niet maar ze worden eigenlijk nergens meer genoemd :?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 20:26

irmaz schreef:
Citaat:

Hierbij is de Russische propaganda man omgekomen die de omvorming van Cherson als Russische stad zou moeten vormgeven en verkopen aan de bevolking.

Blijkbaar zijn ze verraden door gestolen spullen waar een GPS zender in was verwerkt :=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 08:49

Interessant Irmaz, dank.

Oekraïne zal volgend jaar elke maand ongeveer 1,5 miljard euro van de Europese Unie krijgen om de lopende kosten van het land te kunnen betalen.
https://www.europa-nu.nl/id/vlxdl8g2sqz ... nnt0&tab=0

Japan uit scherpe kritiek op Russische dreiging met kernbommen
SRF: Het gebruik van kernwapens door Rusland zou "een vijandige daad tegen de mensheid" zijn, zo heeft de Japanse premier Fumio Kishida gewaarschuwd.

Russische intimidatie over "het gebruik van kernwapens vormt een ernstige bedreiging voor de vrede en veiligheid van de internationale gemeenschap en is absoluut onaanvaardbaar", aldus de regeringsleider van het enige land waar ooit een kernbom tot ontploffing is gebracht.

In mei 2023 zal Kishida naar verwachting de G7-leiders verwelkomen in Hiroshima, dat op 6 augustus 1945 werd getroffen door een Amerikaanse atoombom, waarbij 140.000 mensen omkwamen. Drie dagen later was ook de Japanse stad Nagasaki het doelwit.

De Japanse premier zei dat de 77 jaar zonder kernwapens "nooit mogen eindigen". "Als er ooit kernwapens worden gebruikt, zou dat een vijandige daad tegen de mensheid zijn. De internationale gemeenschap zal een dergelijke daad nooit toestaan", bekritiseerde hij, en noemde het dreigende gebaar van de Russische president Vladimir Poetin "zeer verontrustend".