Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 20:28

Ik ga binnenkort eens een keer met de bus naar mijn werk. Eens kijken hoe dat bevalt. Ben wel een uur onderweg zag ik. Maar goed.
OV kosten worden volledig vergoed, auto kost me nu gewoon geld om naar kantoor te gaan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 20:36

Suzanne F. schreef:
Ik ga binnenkort eens een keer met de bus naar mijn werk. Eens kijken hoe dat bevalt. Ben wel een uur onderweg zag ik. Maar goed.
OV kosten worden volledig vergoed, auto kost me nu gewoon geld om naar kantoor te gaan.

Ik heb daar ook al naar gekeken, maar dat betekent voor mij dat ik 35/40 minuten vroeger weg moet en dus langer reistijd heb, terwijl het met de auto überhaupt maar 20 minuten rijden is.
Ik kies dus toch nog maar voor de auto.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 20:36

Suzanne F. schreef:

Nou dat snap ik wel, als de tijden een beetje gunstig zijn zou ik het ook gewoon doen!

Ik ga morgen tanken in Duitsland prijs staat nu op 1.96.

paddington

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 20:43

Helaas rijdt er nog geen OV op de tijd dat ik moet beginnen.

Ik vraag mij serieus af hoe lang ik zulke prijzen nog ga volhouden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 20:47

Goof schreef:
Suzanne F. schreef:

Ik heb daar ook al naar gekeken, maar dat betekent voor mij dat ik 35/40 minuten vroeger weg moet en dus langer reistijd heb, terwijl het met de auto überhaupt maar 20 minuten rijden is.
Ik kies dus toch nog maar voor de auto.

Ja dat geldt voor mij ook. Maar ja.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 20:50

germie schreef:
Over alles wordt btw geheven, dus elke stijging voor ons als consument betekent meer inkomsten. Zo eenvoudig is het. In oktober 2020 betaalde je net onder 1 euro voor een liter diesel. Laten we dan niet over accijns praten, maar dat betekende 21 cent inkomsten voor de staat. Bij een prijs van 2 liter is dat het dubbele. Dus de overheid vaart zeker wel bij hoge prijzen.

Je sommetje klopt niet. Zie de uitleg van Mizora.
Ze zijn al druk bezig met het verlagen van BTW op groente en fruit.
En bedenk ook dat de overheid ook stijgende kosten heeft. Van het geld dat binnen komt gaat het overgrote deel weer direct terug de samenleving in; de afgelopen jaren naar bedrijven in de vorm van uitkeringen en compensaties ivm corona, nu naar mensen die de energierekening niet kunnen betalen, maar ook naar aanleg van wegen, naar onderwijs, zorg.. Je moet niet denken dat die inkomsten voor de overheid bij Rutte en de rest op de rekening komt te staan :')
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 08-06-22 20:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 20:51

Ik ga al met het ov naar het werk. Dat wordt volledig vergoed. Wel ruim een uur reistijd enkele reis.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 22:27

Petrichor schreef:
Suzanne F. schreef:

Nou dat snap ik wel, als de tijden een beetje gunstig zijn zou ik het ook gewoon doen!

Ik ga morgen tanken in Duitsland prijs staat nu op 1.96.

Ik heb vandaag voor 1,87 E10 getankt in Duitsland

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 22:49

Ik heb net in Duitsland getankt voor 1,949.

Vanaf half mei ben ik het gaan bijhouden in Nl. De prijs stond toen nog op 2,069, week later 3 cent erbij, 9 dagen later 4 cent erbij en 11 dagen later 16 cent erbij.

Het scheelt dus nu met de Makro 35 cent per liter en met andere tankstations nog meer.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 22:55

8nnemiek schreef:

Wat heeft dat met de inkomsten op brandstof van doen?

Idem de stijgende kosten van de overheid.

Geweldig die altijd met alles pro-overheidsbeleid drogredeneringen door telkens dezelfde personen. Van vaccineerverplichting tot brandstofprijzen en nutsbdrijf-afhankelijkheid.

Maar goed, ik ben daar al >30 jaar van weggestapt van die consumptieve val.
Ik redeneer andersom. Meer zelf doen, dichter bij de grond, minder kosten, minder belasting betalen, minder hoéven verdienen, minder hoeven werken, etc. Meer tijd voor *\%/*
En sociale media.... Hmmm. Vandaag weer een hele dag ´onbreikbaar´, mobieltje niet mee, contact met echte mensen +:)+

Is een trekkerlading vers hooi gebracht. Van het veld hier een paar honderd meter verderop.
Verrekenen we met het ´bersa´(vlinderbloemige = natuurlijke bemesting) wat dit jaar op eigen land geoogst is.
Verschil contant, nauwelijks vervoerskosten.

Minder = meer en nee, je hebt geen morele verplichting om de ´overheid´ te steunen om zichzelf in stand, in het zadel te houden.
Je bent ook alleen maar ´staatsburger´ van een land omdat dit verplicht was voor je ouder die bij toeval is dát land woonden toen jij geboren werd.
Allemaal alleen maar een steeds beter hekwerk om het vee. Een ´natie´ is niets meer/minder dan een veehouderij. De rest is marketing van een illusie.
Door het netwerk aan regels kunnen we er niet aan ontsneppen; je bent er bij geboorte verplicht aan overgedragen.
Je hoeft er echter niet meer dan absoluut nodig aan bij te dragen, aan het ondersteunen van de status quo.

Met Covid en nu met de brandstofprijzen is wel héél duidelijk dat het indiviudeel belang van de burger, van jou, van mij, niet telt. Gewoon níet.
Nogmaals, veranderen kunnen we dat niet, wel rekening mee houden mbt je eígen keuzes :)*

Wij hebben net gekozen om onze jongste auto te verkopen. Is 12 jaar oud :D Dat kan omdat we een kleiner, zuiniger, 22 jaar oude ervoor in de plaats gekocht hebben. Komt ook gelijk geld mee vrij.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 07:38

OV is naar mijn werk niet te doen. Auto +-50 minuten, OV meer dan 1,5 uur.. dat wordt m niet :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 07:54

Es_ther schreef:
OV is naar mijn werk niet te doen. Auto +-50 minuten, OV meer dan 1,5 uur.. dat wordt m niet :+

Hier 20 minuten auto en een uur met OV. Maar ja, misschien toch maar keer proberen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 08:36

Huertecilla schreef:
8nnemiek schreef:

Wat heeft dat met de inkomsten op brandstof van doen?

Als je had gelezen waarop ik reageerde had je gezien dat germie schreef "Over alles wordt btw geheven, dus elke stijging voor ons als consument betekent meer inkomsten." Daarop geef ik aan dat er ook verlagingen worden doorgevoerd.

Maar dat was helemaal niet het punt van mijn reactie. Het overgrote deel van die inkomsten gaat direct terug de samenleving in, daar ging het om.

Es_ther, jammer dat het OV zo veel langzamer is. Ik vond het vroeger heerlijk om met het OV naar school te reizen. Maar daar hadden we goede aansluitingen en het lag vlakbij het station, dat scheelt veel.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:44

Es_ther schreef:

Hier nog erger, met de auto 35 minuten (45 km). Met OV is dat ongeveer 2 uur en 25 minuten :D Needless to say dat ik dus echt nooit met het ov zal gaan :')

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:47

Ghostattack schreef:
Es_ther schreef:

Hier nog erger, met de auto 35 minuten (45 km). Met OV is dat ongeveer 2 uur en 25 minuten :D Needless to say dat ik dus echt nooit met het ov zal gaan :')

Ja super stom.. en dan moet ik vanaf het station nog 20 minuten lopen, dus bijna 2 uur :') .

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:29

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:31

Een groot aantal autoproducenten willen voor 2030/2035 al van hun brandstofauto's af, dus zo'n wet is eigenlijk niet eens nodig.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:43

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 13:02

Inderdaad, dat wordt nogal eens verkeerd geïnterpreteerd :j
De huidige auto's kunnen nog met gemak zo'n 10/20 jaar mee, dus voordat vrijwel het complete wagenpark elektrisch is, zitten we in 2050.
En ga er maar vanuit dat elektrische auto's over 10 jaar voor het gros goed betaalbaar zijn.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 13:19

Mja, kunnen auto's tegenwoordig echt nog 10-20 jaar mee (zonder dat het onderhoud duurder wordt dan de auto zelf)?
En die oude auto's die dat wel konden worden als te vervuilend beschouwd en mogen bvb nu al niet meer in steden rijden.

Persoonlijk vind ik electrisch niet dè oplossing. Elektriciteit valt ook niet uit de lucht.
Ik hoop dat ze waterstof meer kunnen ontwikkelen, heb de indruk dat dat milieutechnisch nog een betere optie is. Maar er zijn toch nog wat technische/veiligheidsissues mee.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 13:50

Thioro schreef:
Mja, kunnen auto's tegenwoordig echt nog 10-20 jaar mee (zonder dat het onderhoud duurder wordt dan de auto zelf)?
En die oude auto's die dat wel konden worden als te vervuilend beschouwd en mogen bvb nu al niet meer in steden rijden.

Persoonlijk vind ik electrisch niet dè oplossing. Elektriciteit valt ook niet uit de lucht.
Ik hoop dat ze waterstof meer kunnen ontwikkelen, heb de indruk dat dat milieutechnisch nog een betere optie is. Maar er zijn toch nog wat technische/veiligheidsissues mee.

10-15 jaar zeker wel hoor!

Mijn Panda is uit 2008, nu dus 14 jaar en loopt nog als een zonnetje.

De Volvo van m'n vader komt geloof ik ook uit 2008, maar met nu al 3 ton op de teller, gaat deze de 20 jaar zeker niet halen.

De oude Citroën C3 gaf vorig jaar met 16 jaar de geest, maar heeft tot het laatste moment niet gigantisch veel aan onderhoudskosten gehad. Die was eigenlijk gewoon "ineens" klaar. Werd de laatste maanden wel wat slechter, maar niet dat je zegt: oef, die gaat vandaag of morgen de pijp uit.

10-15 jaar lukt voor veel auto's echt wel.

Ik zou best over willen op elektrisch, maar voordat er 2e hands elektrische auto's van max €3000 beschikbaar zijn die nog voldoende ok zijn, zijn we waarschijnlijk 10 jaar of langer verder.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 09-06-22 13:55, in het totaal 2 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 13:53

Het lastige aan waterstof is dat het veel meer elektriciteit kost om op te wekken dan wanneer je die stroom direct in een autoaccu stopt. Plus dat je voor waterstof een heel grote en vooral ook sterke tank nodig hebt die de hoge druk aan kan. En dus eigenlijk vooral geschikt voor schepen, vrachtwagens, busjes en wellicht grotere auto's als je wat compromissen wil sluiten. Het is ideaal om de overcapaciteit van het stroomnet op de vangen, maar niet rendabel als hoofdbrandstof voor het hele wagenpark.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 15:06

Thioro schreef:

Mwah onze auto is nu 21 jaar en heeft een groene sticker.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 15:07

Onze bus is 10 jaar oud en is ook echt nog niet oud te noemen en mag voorlopig nog overal de binnensteden in.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 15:18

Hangt misschien ook van het merk af. De auto die ik 4 jaar geleden verkocht heb mocht al niet meer in alle steden binnen en die was toen maar 4 jaar oud. Ding was ook al oud en gammel te noemen.

Hoop het met de huidige lang vol te houden maar de kilometers tikken snel aan. Hij wordt wel nog als niet al te vervuilend beschouwd.

Op zich kan elke motor wel een paar 100k kilometers aan maar het zijn vaak de verdere onderhoudskosten die het (te) duur maken.