Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 12:48

Janneke2 schreef:
We hebben in NL gelukkig geen wetten 'wanneer iemand allochtoon is'.

Een deel van mijn familie komt uit Nederlands Indië/ Indonesië.
Hollands als het gras - en 'omdat je elders bent geboren, je leven lang allochtoon'.

Aan de ene kant : zoals neef P. vertelt over wat zijn jeugd in 'de Oost' voor hem heeft betekend 1 dat gaat een leven lang mee.
Aan de andere kant: het idee dat hij als buitenstaander gezien zou worden - "Brrrrr..."

Ik heb niet het idee dat mensen uit het voormalige Nederlands Indie als allochtonen worden gezien in Nederland. Omdat dat voeger toch tot Nederland behoorde.

Karl66

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 12:58

Nee, ze worden niet als allochtoon gezien omdat ze in overgrote meederheid blank zijn. Op het moment dat ze een kleurtje hebben, zoals de Ambonezen, dan worden ze wel als allochtoon gezien. Net zoals bijvoorbeeld gekleurde mensen van de Antillen of uit Suriname.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 13:07

Karl66 schreef:
Nee, ze worden niet als allochtoon gezien omdat ze in overgrote meederheid blank zijn. Op het moment dat ze een kleurtje hebben, zoals de Ambonezen, dan worden ze wel als allochtoon gezien. Net zoals bijvoorbeeld gekleurde mensen van de Antillen of uit Suriname.

Mensen uit Nederlands-Indie zijn toch niet blank?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 13:21

Shaggy09 schreef:
(...) Daar kun je als weldenkend mens helemaal niks mee.

En eerder zei je:

(...) Ik ben gisterenavond in een discussie verzeild geraakt (...) Vooral omdat ze ook mijn kant van het verhaal (oftewel de feiten..) niet wilde aanhoren.

Het probleem lijkt me duidelijk en gelukkig voor je heb je het helemaal zelf in de hand :D

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 13:23

enzino schreef:
Shaggy09 schreef:
(...) Daar kun je als weldenkend mens helemaal niks mee.

En eerder zei je:

(...) Ik ben gisterenavond in een discussie verzeild geraakt (...) Vooral omdat ze ook mijn kant van het verhaal (oftewel de feiten..) niet wilde aanhoren.

Het probleem lijkt me duidelijk en gelukkig voor je heb je het helemaal zelf in de hand :D

Aangezien je niet de inhoud van het gesprek weet lijkt het me beter als je niet oordeelt over wat wel of geen feiten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 14:10

Shaggy09 schreef:
Aangezien je niet de inhoud van het gesprek weet lijkt het me beter als je niet oordeelt over wat wel of geen feiten zijn.

Daar oordeel ik ook helemaal niet over. Wel oordeel ik over hoe jij de discussie aangaat terwijl je zelf aangeeft dat een weldenkend mens er niets mee kan. Wees dan zelf ook weldenkend en doe er niets mee (ook niet jouw feiten geven of in een discussie terecht komen).

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 14:16

Dat is misschien het beste, al wordt er door deskundigen aangeraden toch vooral in gesprek te blijven. En tja, als de ander iemand is die je heel na staat, en met wie je altijd op één lijn hebt gezeten, is het verschrikkelijk moeilijk om je op de vlakte te houden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 14:21

anjali schreef:
Janneke2 schreef:

Hollands als het gras - en 'omdat je elders bent geboren, je leven lang allochtoon'.

Aan de ene kant : zoals neef P. vertelt over wat zijn jeugd in 'de Oost' voor hem heeft betekend 1 dat gaat een leven lang mee.
Aan de andere kant: het idee dat hij als buitenstaander gezien zou worden - "Brrrrr..."

Ik heb niet het idee dat mensen uit het voormalige Nederlands Indie als allochtonen worden gezien in Nederland. Omdat dat voeger toch tot Nederland behoorde.

Nu ja, aan sommige familie leden zie je van alles, aan sommigen niets.

De meesten zijn hun hele leven Nederlands staatsburger geweest, maar niet allemaal.

En ergens is de invalshoek 'dat als de wieg van 1 van je ouders buiten Nederland stond, jij je hele leven allochtoon bent' nog al stigmatiserend.

Gelukkig is dit geen wet, en ik meen van de week gelezen te hebben dat Sadet Karabulut van de SP het hele begrip allochtoon uit het taalgebruik van de overheid heeft gegooid.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 14:38

Shaggy09, hoe lastig en pijnlijk het ook is als je geliefden zo'n twisted kijk hebben op de wereld, ik denk dat Enzino wel gelijk heeft met dat het zinloos is de discussie aan te gaan.
Wat je misschien wel kunt doen, is vragen naar de achtergrond: hoe zijn ze op die ideeën gekomen, wat zijn hun bronnen, wat zijn hun drijfveren. Angst, achterdocht, onzekerheid, frustratie? Daarbij moet je de rol op je nemen van 'neutrale interviewer', m.a.w. je eigen emoties moet je erbuiten houden, het gaat erom dat je interesse toont zonder oordeel maar uiteraard ook zonder hen de indruk te geven dat je openstaat voor bekering. Dat is heel moeilijk, misschien wel te moeilijk, en misschien levert het ook helemaal niks op, dat kan. Maar dan heb je nog een kans dat je enig inzicht krijgt in wat hen beweegt om in zulke extreme dingen te geloven. Als je bang bent toch emotioneel/veroordelend te worden (op zich heel begrijpelijk), dan zou ik het, onder het mom van een wederzijds (!) uitgesproken agree to disagree, laten voor wat het is en het gesprek beperken tot alledaagse zaken. En als ze er dan toch over beginnen in zo'n koetjes en kalfjes gesprek, vriendelijk maar duidelijk je grenzen aangeven: daar zouden we het niet over hebben, weet je nog.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 14:45

Mensen die Baudet hier corona toe wensen snap ik niet. Blijkbaar mag je alles zeggen zolang het maar hun mening is. Heb je een afwijkende mening dan zou het fijn zijn als diegene corona krijgt... bijzonder gedachtegang.

Snap niet dat een moderator niet ingrijpt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 14:54

robert45 schreef:
Mensen die Baudet hier corona toe wensen snap ik niet. Blijkbaar mag je alles zeggen zolang het maar hun mening is. Heb je een afwijkende mening dan zou het fijn zijn als diegene corona krijgt... bijzonder gedachtegang.

Maar ik denk dat de bedoeling daarachter niet zozeer is om hem kwaad te wensen, maar hem in te laten zien dat Corona toch erger is dan hij het voorschotelt. Vind ik wel een nuance, hoewel ik het ook niet geheel (moreel) juist vindt snap ik wel waarom het gezegd wordt.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 24-02-21 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 15:17

Ik eerlijk gezegd niet. Door dat te zeggen diskwalificeer je jezelf, het is een zwaktebod, zelfs als het alleen 'bij wijze van spreke' is bedoeld. Er zijn genoeg valide punten om Baudet inhoudelijk op aan te pakken.

Dat gezegd hebbende, je kunt ook TEMmen Robert45 als je het te ver vindt gaan. Moderators hebben niet alles onmiddellijk in de peiling.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 15:21

robert45 schreef:

Wat mij dus van de week echt verdrietig maakte was dat Hugo de jonge Hugo Mengele werd genoemd. En Mark rutte kreeg de naam Mark Himmler.
Ik werd daar echt verdrietig van

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 15:29

Waar en door wie? Niet op Bokt toch?

Dat soort leeg gescheld roept bij mij vooral irritatie op omdat het zo makkelijk is, nergens op slaat en omdat er blijkbaar genoeg dombo's rondlopen zonder enig historisch besef.
Laatst bijgewerkt door Askja op 24-02-21 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 15:31

Askja schreef:
Waar en door wie? Niet op Bokt toch?

Nee Facebook
Maar het ging mij erom dat bewindslieden voor alles en nog wat werden uitgemaakt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 15:32

Ah Feestboek. Een van de redenen dat ik daar nooit meer kom.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 15:35

Dat ze voor alles worden uitgemaakt op Twitter en andere open riolen van vrije meningsuiting vind ik nog tot daaraan toe. Compleet fout uiteraard, maar dat is nog te negeren. Veel erger vind ik dat ze ook regelmatig fysiek bedreigd worden, dat mensen ze thuis opzoeken enzo.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 15:38

Facebook is maar net wat je er zelf van maakt, Askja. Ik zie alleen berichten van mensen die ik redelijk tot goed ken en heel veel dieren- en milieugerelateerde berichten.

(ik lees toevallig net een biografie van Heydrich, als je daar net in verdiept bent, is het helemaal zorgwekkend dat dergelijke vergelijking blijkbaar zo gemakkelijk van de tong rollen)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 16:41

mysa schreef:
Facebook is maar net wat je er zelf van maakt, Askja. Ik zie alleen berichten van mensen die ik redelijk tot goed ken en heel veel dieren- en milieugerelateerde berichten

FB is wat je er zelf van maakt, tot op een bepaalde hoogte. Het feit dat het nogal gestuurd wordt door algoritmen schrikt mij persoonlijk een beetje af. Onder andere. Maar dat is niet zo on topic.

Heel zorgelijk dat bewindslieden, politici en lokale bestuurders steeds vaker bedreigd worden. Is er eigenlijk een politieke partij die hier iets mee heeft gedaan in haar verkiezingsprogramma?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 18:44

Askja schreef:
Shaggy09, hoe lastig en pijnlijk het ook is als je geliefden zo'n twisted kijk hebben op de wereld, ik denk dat Enzino wel gelijk heeft met dat het zinloos is de discussie aan te gaan.
Wat je misschien wel kunt doen, is vragen naar de achtergrond: hoe zijn ze op die ideeën gekomen, wat zijn hun bronnen, wat zijn hun drijfveren. Angst, achterdocht, onzekerheid, frustratie? Daarbij moet je de rol op je nemen van 'neutrale interviewer', m.a.w. je eigen emoties moet je erbuiten houden, het gaat erom dat je interesse toont zonder oordeel maar uiteraard ook zonder hen de indruk te geven dat je openstaat voor bekering. Dat is heel moeilijk, misschien wel te moeilijk, en misschien levert het ook helemaal niks op, dat kan. Maar dan heb je nog een kans dat je enig inzicht krijgt in wat hen beweegt om in zulke extreme dingen te geloven. Als je bang bent toch emotioneel/veroordelend te worden (op zich heel begrijpelijk), dan zou ik het, onder het mom van een wederzijds (!) uitgesproken agree to disagree, laten voor wat het is en het gesprek beperken tot alledaagse zaken. En als ze er dan toch over beginnen in zo'n koetjes en kalfjes gesprek, vriendelijk maar duidelijk je grenzen aangeven: daar zouden we het niet over hebben, weet je nog.

Ik weet wel wat hun beweegt om zulke extreme dingen te geloven, heeft o.a te maken met een moeder die haar kinderen jarenlang angst ingeboezemd heeft en haar kinderen heeft geïndoctrineerd. Heel triest eigenlijk.

Maar het lijkt me zeker verstandig om voortaan aan te geven niet meer in discussie hierover te willen gaan, maar dat vind ik lastig daar ben ik eerlijk in. Ik ga namelijk heel graag het gesprek aan maar met hun valt niet normaal te praten.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 19:33

robert45 schreef:

Dan snap je blijkbaar de context niet. Baudet lapt alle coronaregels aan zijn laars om zijn aanhangers te pleasen en te laten zien dat er helemaal geen risico op besmetting is. Als hij dus besmet wordt, dan is dat de consequentie van zijn eigen gedrag.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 20:06

Ow dus als de context over een ziekte gaat is het prima om iemand dat toe te wensen. Blijft een bijzondere gedachtengang.

Als hij überhaupt besmet zou worden, wat te betwijfelen valt in de buitenlucht bij een vluchtige ontmoeting dan is dat inderdaad zijn eigen schuld.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 20:46

Ja, dat heb je dan goed begrepen, dat het dan zijn eigen schuld is, door zijn eigen gedrag. Gedrag komt met consequenties, ook als je Thiery Baudet heet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 23:42

Janneke2 schreef:

In Nederland ben je o.a. een allochtoon als één van je ouders in het buitenland is geboren.
Dus in alle statistieken ( goede of slechte) m.b.t. allochtonen in Nederland, telt mijn man mee.

Ik wil geen mensen in mijn omgeving die bijv. op FB roepen of teksten delen als : alle buitenlanders eruit, aanpassen of wegwezen, opvreters enz.
Vaak gaan deze berichten over moslims, mijn man is geen moslim, maar dat maakt mij niet uit. Ik wil dat soort mensen, die haatzaaiend of opruien, niet in mijn kennissenkring.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 00:18

De tweede kamer heeft ingestemd met het volgende voorstel:
Wetsvoorstel ter goedkeuring van het Eigenmiddelenbesluit EU.

De EU mag hierdoor 750 miljard lenen op de geldmarkt voor een herstelfonds voor corona, verder inkomsten uit btw, heffingen, afdrachten landen aan de EU.

We verliezen hierdoor steeds meer zeggenschap over ons eigen geld. De volgende stap zijn Europese belastingen.

De EU gaat verder met hoe het ooit bedoelt is en dat is een grote staat. Helaas gaat dat wel ten kostte van een flink gedeelte van onze welvaart. Het is nu al zo dat we een grote inflatie hebben door de extreem lage rentes op de kapitaalmarkten en alle bijgedrukte euro’s. Huizenprijzen gaan als een raket omhoog en spaargeld verdampt waar je bijstaat.

Misschien het overdenken waard als er straks een keuze gemaakt moet worden in het stemhokje.

Ik ben niet tegen samenwerken, wel tegen het samen maken van schulden.