Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 16:39

Je kan die beredenering ook omdraaien. Mensen krijgen niet zonder reden een status: dat betekent dat ze politieke vluchtelingen zijn en geen economische (in 99% van de gevallen in ieder geval) en dat teruggaan naar het land van herkomst echt geen optie is.

Waarom integreren die mensen dan zo slecht? Daarbij kunnen we imo ook best een hand in eigen boezem steken. Ik zou ook ontzettend depressief worden als ik een woning toegewezen zou krijgen en de halve wijk zou bij de volgende gemeenteraadsvergadering zitten om te vertellen dat ze dat niet willen, puur en alleen omdat ze denken dat ik een moordenaar of verkrachter ben omdat ik uit Syrië kom. Vluchtelingen willen over het algemeen juist graag werken, maar daar zit wel een kleine cultuurbarriere in. Het is in veel Arabische landen gebruikelijker dat de vrouw thuisblijft om te verzorgen en dat de man aan het werk gaat. De meeste mensen die uberhaupt het geld hebben om te vluchten zijn mensen die in hun thuisland veel aanzien en vaak ook geld hadden; artsen, advocaten, journalisten. Die mogen hier niet zomaar aan het werk in hun eigen werkveld. Kan je je voorstellen hoe deprimerend dat is? Als je jarenlang hebt gestudeerd en ergens heel goed in bent en je komt in een land en zij zeggen nee, ga jij maar lekker schoonmaken. Dat je niet gelijk weer arts kan worden begrijp ik, maar er is totaal geen perspectief voor veel statushouders en ik kan me zo goed voorstellen dat dat deprimerend is.

En weet je, ik ben de laatste om te ontkennen dat er zeker gevallen zijn waarin asielzoekers onrust veroorzaken of strafbare feiten plegen. Maar ik duik daar wel graag wat dieper in en wil graag weten waarom dat zo is, en hoe zich dat verhoudt tot bv de Nederlandse bevolking. Het is in de meeste gemeenten gewoon met cijfers aangegeven dat na de komst van een AZC de criminaliteit niet is gestegen, dat zijn gewoon harde feiten.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 16:44

Janine1990 schreef:
De Wet van Godwin krijgt een nieuwe invulling volgens mij...

Daar zet je behoorlijk iets neer.
Om in een discussie, de nazi's erbij te halen.
Een soort van suggereren.....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 16:45

ravellie schreef:
Er is een verschil tussen mensen opvangen wegens oorlogsgeweld en mensen die hier voor economisch gewin komen.
En die dus nauwelijks nog het land uit te krijgen zijn.......
Wanneer wordt daar eens tegen opgetreden? en door wie?
Feit is dat 450 mensen per week status krijgen in Nederland.
Een huis krijgen en een uitkering.
Meer dan 70 % procent daarvan zit na vier jaar in de uitkering overigens (Bron: CSB)

En ja, een land kan best 'Nee' zeggen.
Saoedi Arabië is daar bijvoorbeeld heel goed in.

En ondertussen schreeuwt iedereen ( incl. de regering) om het hardst dat er woningnood is.
Jonge mensen komen nauwelijks aan een woning.
Ik ben soms best bezorgd hoe dat later met mijn kinderen moet gaan.

Sorry, het wordt wel een heel politiek topic zo :o

Ik snap je bezorgdheid heel goed. Maar ik denk niet dat dit topic de plek is voor die discussie.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 16:47

Nee idd, ik stop hier dan ook met de discussie.
Dit is niet de plaats ervoor

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 16:53

ravellie schreef:
Janine1990 schreef:
De Wet van Godwin krijgt een nieuwe invulling volgens mij...

Daar zet je behoorlijk iets neer.
Om in een discussie, de nazi's erbij te halen.
Een soort van suggereren.....

Ik zeg alleen dat de wet van Godwin een andere invulling krijgt.
Ik betrekt geen zaken in de discussie, ik merk alleen iets op dat me meer opvalt.

Janine1990

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 16:55

FIY, de wet van Godwin vertaald naar mijn idee...

As an online discussion grows longer the probability of a comparison involving refugees approaches 1.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:03

FIY? Als je engelse termen wil gebruiken, gebruik dan wel de goeie.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 17:25

nynke55 schreef:
FIY? Als je engelse termen wil gebruiken, gebruik dan wel de goeie.

Och jeetje ja, rampzalig ja...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:27

Janine1990 schreef:
Niet gedragen? Bijzonder...

Mijn overbuurman, vluchteling, uit Syrië kwam zich voorstellen met een schaal lekkers.

Verder toen hier eind jaren 90 een azc kwam, was het wat wennen voor die mensen dat ze spullen niet altijd eerst konden aanraken/proeven. Dus dat ging in de supermarkt verkeerd.

Volgens mij is er op een paar uitzonderingen na vooral behoefte aan wederzijds begrip van cultuur om goed te kunnen integreren.

Je kunt ook alles door een roze bril bekijken natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:29

Janneke2 schreef:
Meaning: West Europa heeft dit verleden niet.
Het machtigste deel van het machtsblok EU.

Dit moge allemaal waar zijn, het is geen argument om blackface goed te keuren ofzo.

Dan zou ik toch maar het artikel eens lezen ;)

Ik keur blackface niet goed, waar lees je dat?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:32

Mindim schreef:
_San87_ schreef:

Nee, maar jij hebt als Westerse blanke ook geen slavernijverleden en geen verleden van ernstige onderdrukking en uitbuiting en ondervindt geen gevolgen van racisme toen en nu (hoewel we als vrouw ook lang geen rechten hadden).

Oh dat hebben we zeker wel, alleen hoor je daar niemand over.

Slavernij en slavenhandel is al vanaf de Oudheid een wereldwijd probleem. Slaven noemen wij niet voor niets 'slaven'. Duitsers en Vikingen haalden in de Middeleeuwen hun slaven uit Slavische gebieden. Daarna hebben Ottomanen tot begin 18de eeuw 2,5 miljoen mensen uit Polen, Oekraïne en Rusland tot slaaf gemaakt. De Moren (Berbers en Arabieren) hebben tussen 1530 en 1780 pakweg een miljoen Europeanen ontvoerd en tot slaaf gemaakt. In veel Afrikaanse landen was eeuwenlang, ook in Ghana en omringende gebieden, slavernij, slavenhandel en mensenjacht schering en inslag. Uit onderzoek van de Boston University blijkt dat waarschijnlijk circa 90 procent van de Afrikaanse Amerikaanse slaven reeds slaaf was van Afrikanen, voordat ze werden aangekocht om naar Amerika te worden verscheept.

Hier een stukje uit dit artikel, maar sla de boeken er maar op na, slavernij gebeurde overal en op elk continent en niet alleen door de west europeaan ;)

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/opinie-de-slavernijgeschiedenis-is-geen-zwart-wit-verhaal-vrijwel-iedereen-stamt-af-van-slaaf-en-slavenhouder~b7f5e83f/

Fair enough. Met een kleine kanttekening dat slavernij voor blanken anders was dan voor zwarte mensen, baby's van blanken waren vrijgeboren, baby's van zwarten niet. Maar, slavernij is slavernij.

Blijven mijn andere twee argumenten nog wel staan natuurlijk.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 17:34

Mindim schreef:
Janine1990 schreef:
Niet gedragen? Bijzonder...

Mijn overbuurman, vluchteling, uit Syrië kwam zich voorstellen met een schaal lekkers.

Verder toen hier eind jaren 90 een azc kwam, was het wat wennen voor die mensen dat ze spullen niet altijd eerst konden aanraken/proeven. Dus dat ging in de supermarkt verkeerd.

Volgens mij is er op een paar uitzonderingen na vooral behoefte aan wederzijds begrip van cultuur om goed te kunnen integreren.

Je kunt ook alles door een roze bril bekijken natuurlijk.

Dat is jouw mening op basis van jouw ervaringen... ;)

Ik zal niet beweren dat mijn ervaringen (al dan niet persoonlijk) allemaal top zijn... Maar ik begrijp wel dat wanneer je allemaal gestresste mensen op een kluitje gooit, dit nooit goed gaat :Y) Zeker omdat er handen en voeten tekort schieten om deze mensen aandacht te geven.

Maar goed, mijn verdere ideëen hierover passen beter in een andere discussie dan in deze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:35

Asciugamano schreef:
Nogal off topic maarreh...
Waarom zouden mensen uit gebieden waar het slechter toeven is geen recht hebben om hier hun geluk te zoeken?
En ‘jij’ wel? Alleen omdat het toeval wil dat jij hier geboren bent?!
Niks discriminerender dan landsgrenzen! Alleen maar een streep op een kaart!

Joh, serieus?

Je wilt ook echt overal iets discriminerends in zien he, hou toch op, doe niet zo naief zeg.

Ik heb niets tegen echte vluchtelingen, alleen zijn er heel veel economische. Oa Marokko wil ze niet terug en zo zijn er wel meer landen. Vluchtelingen die op een steenworp afstand van Libie worden opgepikt door een europees schip kunnen niet terug naar waar ze vandaan kwamen. Libie wil ze niet. Hier moeten we praktisch alle mensen aanhouden en van natje, droogje, zorg en woonruimte voorzien.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 17:37

Mindim schreef:
Hier moeten we praktisch alle mensen aanhouden en van natje, droogje, zorg en woonruimte voorzien.

Grootste vraag die bij mij keer op keer rijst als ik deze uitspraak zie of hoor (ik zal dit ongetwijfeld ook helemaal verkeerd schrijven :+ ): Heb je het zelf er zoveel slechter van gekregen de afgelopen jaren?

Ik zal wel ontzettend bevoorrecht zijn hoor, dat ik er geen last van heb... En de mensen om mij heen ook niet... Maar ik lees en hoor het wel eens, dus vraag ik het me oprecht af.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:39

Janine1990 schreef:
Mindim schreef:
Hier moeten we praktisch alle mensen aanhouden en van natje, droogje, zorg en woonruimte voorzien.

Grootste vraag die bij mij keer op keer rijst als ik deze uitspraak zie of hoor (ik zal dit ongetwijfeld ook helemaal verkeerd schrijven :+ ): Heb je het zelf er zoveel slechter van gekregen de afgelopen jaren?

Ik zal wel ontzettend bevoorrecht zijn hoor, dat ik er geen last van heb... En de mensen om mij heen ook niet... Maar ik lees en hoor het wel eens, dus vraag ik het me oprecht af.

Ik heb wel echt last van de woningkrapte. Maar ik denk niet dat asielzoekers daar zo'n enorme invloed op hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:40

_San87_ schreef:
Fair enough. Met een kleine kanttekening dat slavernij voor blanken anders was dan voor zwarte mensen, baby's van blanken waren vrijgeboren, baby's van zwarten niet. Maar, slavernij is slavernij.

Nederland had niet zo'n groot aandeel in de totale slavernij van afrikanen, wij zaten meer richting azie.

Begrijp me niet verkeerd hoor, slavernij is verschrikkelijk en daar ben je als nederlander niet trots op en dat moet zeker vermeld in onze geschiedenis, alle kanten mogen belicht, moeten belicht.

Maar het verhaal is veel groter dan alleen de slavernij van afrikanen en nederlands aandeel daarin. Nederland had in vergelijking niet zo'n groot aandeel in de slavernij van Afrikanen. Het gaat mij erom dat er een heel boek is, waarin steeds maar over een hoofdstuk wordt verteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:41

Het woningtekort komt door het privatiseren van woningcorporaties en ze de mogelijkheid geven om veel te veel woningen te verkopen of in de private sector te verhuren. Het is heel makkelijk om te wijzen naar het groepje statushouders dat ook daadwerkelijk een sociale huurwoning krijgt (de meesten krijgen namelijk woningen via speciale projecten), maar je kan echt veel beter wijzen naar grote corporaties met een winstoogmerk die echt geen winstoogmerk zouden moeten hebben. Woningcorporaties zijn de grootste boeven die er bestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:44

Janine1990 schreef:
Mindim schreef:

Nee, er is totaal geen stijging van kosten hier in nederland.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:45

Mindim schreef:
_San87_ schreef:

Nederland had niet zo'n groot aandeel in de totale slavernij van afrikanen, wij zaten meer richting azie.

Begrijp me niet verkeerd hoor, slavernij is verschrikkelijk en daar ben je als nederlander niet trots op en dat moet zeker vermeld in onze geschiedenis, alle kanten mogen belicht, moeten belicht.

Maar het verhaal is veel groter dan alleen de slavernij van afrikanen en nederlands aandeel daarin. Nederland had in vergelijking niet zo'n groot aandeel in de slavernij van Afrikanen. Het gaat mij erom dat er een heel boek is, waarin steeds maar over een hoofdstuk wordt verteld.

Het gaat ook niet om het aandeel van Nederland in de slavernij, maar de slavernijhistorie van Afrika en Afrikaanse mensen en de discriminatie en het racisme dat daarmee gepaard ging en nog steeds gaat.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 17:50

Mindim schreef:

In het kader van Zwarte Piet is dit wel de slavernij die enorm belangrijk is. Daarnaast in de gehele westerse wereld het meeste bekendheid heeft. Deels door connecties met nakomelingen van slavernij, deels door de verhalen die overgeleverd zijn en de verfilmbaarheid ervan (vast weer een fout woord).

En ik denk dat daarom ook juist zoveel commentaar wereldwijd is op de figuur Zwarte Piet...

Voor mij persoonlijk heeft het heel lang geduurd voordat ik dit begreep. Door mijn gebrek aan kennis hierover en de totstandkoming van het huidige Sinterklaasverhaal...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 17:51

Mindim schreef:

Oke ja, sarcasme is ook een manier om een vraag mee te beantwoorden...
Jammer dat je teniet doet aan mijn oprechte vraag...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:59

_San87_ schreef:
Het gaat ook niet om het aandeel van Nederland in de slavernij, maar de slavernijhistorie van Afrika en Afrikaanse mensen en de discriminatie en het racisme dat daarmee gepaard ging en nog steeds gaat.

Racisme valt denk ik niet uit te bannen, hoe hard je het ook probeert. Moet je het dan maar niet proberen? Ja tuurlijk wel. Maar de manier waarop de dingen nu gaan is weinig constructief.
De roeptoeters aan beide kanten doen de zaak geen goed er is weinig diplomatieks aan. Als je als blanke iets zegt wat de zwarte niet bevalt, dan ben je meteen een racist en als je als zwarte iets zegt wat de blanke niet bevalt, dan moet je maar terug naar waar je vandaan komt.

Als de toon in discussies zo hard is, dan bereik je niets, zoals nu, want de aantal gemeentes die inmiddels wel roetveegpieten hebben, worden compleet overstemd door de discussie van wat er allemaal wel niet goed is. Ze worden bijna genegeerd.
Wil je wat bereiken, dan moet je op een volwassen manier met elkaar in gesprek en niet tegen elkaar gaan schreeuwen en bij voorkeur op een plek waar kleine kinderen niet met de heftige meningen van volwassenen hoeven te worden geconfronteerd, dus niet tijdens een intocht of op plekken waar de allerkleinsten zijn. Dat is asociaal en onverantwoordelijk ongeacht welk kamp je aanhangt. Tijd en plaats zijn helemaal zoek.

Blanken moeten niet constant roepen dat mensen die hier geboren zijn, terug moeten naar eigen land, dat slaat nergens op en zich misschien eens verdiepen in de materie, dat wil niet zeggen dat je je mening over bepaalde zaken moet veranderen, maar dan ben je in ieder geval wel geinformeerd, wat nogal eens ontbreekt. Vind je zwarte piet dan nog steeds leuk, dan zij dat zo. Ik vind zwarte piet geen probleem, ben daarom nog geen racist.

Zwarte mensen moeten misschien begrijpen dat de blanken zijn opgegroeid met bepaalde dingen en dat zij het moeilijk vinden daar in een handomdraai afstand van te doen. Gun mensen de tijd en wil niet te veel ineens, dat wekt alleen aversie en tegenstand op. En noem niet elke persoon die geen probleem heeft met zwarte piet gelijk een racist, want dat hoeft namelijk helemaal niet zo te zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-11-19 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 18:04

Emmaa_ schreef:
Het woningtekort komt door het privatiseren van woningcorporaties en ze de mogelijkheid geven om veel te veel woningen te verkopen of in de private sector te verhuren. Het is heel makkelijk om te wijzen naar het groepje statushouders dat ook daadwerkelijk een sociale huurwoning krijgt (de meesten krijgen namelijk woningen via speciale projecten), maar je kan echt veel beter wijzen naar grote corporaties met een winstoogmerk die echt geen winstoogmerk zouden moeten hebben. Woningcorporaties zijn de grootste boeven die er bestaan.

Groepje?
450 per week is geen groepje.
En er wordt daadwerkelijk wel ingezet op sociale huurbouw.
Dus als jij toevallig net niet hoog genoeg aan de weg timmert of nog niet voldoende op de ladder staat in opbouw door bijvoorbeeld een jonge leeftijd en daardoor toegewezen bent op de sociale huurwoningen....
Dan blijf je nog heel wat jaartjes bij je ouders wonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 18:08

Die 450 per week worden echt niet allemaal in sociale huurwoningen gezet. Daarnaast gaat het vaak om gezinnen en niet om 450 losse mensen. Als het wel om losse mensen (vaak alleenstaande mannen) gaat worden ze met zo veel mogelijk in een sociale huurwoning gezet.

Ik snap echt dat het makkelijk is om vluchtelingen/statushouders hiervoor aan te wijzen maar zij kunnen letterlijk niks doen aan het woningtekort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 18:12

Janine1990 schreef:
Mindim schreef:

Oke ja, sarcasme is ook een manier om een vraag mee te beantwoorden...
Jammer dat je teniet doet aan mijn oprechte vraag...

Deed jij ook eerder met je make up antwoord maar enfin...

Ik woon in een gebied waar ik er nu geen last van heb. Maar voorheen woonde ik nabij het azc delfzijl. Het grootste gros aan vluchtelingen aldaar zijn jonge mannen. Meestal zijn de jonge mannen (voornamelijk marokkanen en algerijnen) de economische vluchteling en gezinnen zie je amper.

Ten eerste gingen mijn gemeentelijke belastingen omhoog, er is tonnen en tonnen geinvesteerd aan het azc aldaar, alleen al aan het saneren van de grond. Heel fijn in een al bijna failliete gemeente.

Verder werd er door de jonge mannen in kwestie enorm veel gejat en weer verhandeld in de trein, wat niet een heel veilig gevoel gaf. Ze jatten ook prima van hun mede asielzoekers trouwens. Inbraken en zakkenrollen waren overal aan de orde van de dag.
Ze kregen een gratis sportschoolabonnement en sinds dat inging werden er enorm veel sportschoenen gejat en nee niet door iemand anders, want het is hun nummer handeltje. Vernielingen zijn ze ook niet vreemd.

Ze proberen vrouwen te intimideren in de sportschool, want als vrouw ben je niets in hun ogen. Gelukkig is de sportschool gestopt met het toegang verlenen van....

Om maar een kleine greep te noemen... en waar de politie zijn handen vol aan heeft.

Verder geloof ik dat de algemene kosten die de gemiddelde nederlander betaald, stijgen door oa vluchtelingen.

Maar goed, zal het topic er verder niet mee vervuilen..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-11-19 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt