Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ravellie schreef:Er is een verschil tussen mensen opvangen wegens oorlogsgeweld en mensen die hier voor economisch gewin komen.
En die dus nauwelijks nog het land uit te krijgen zijn.......
Wanneer wordt daar eens tegen opgetreden? en door wie?
Feit is dat 450 mensen per week status krijgen in Nederland.
Een huis krijgen en een uitkering.
Meer dan 70 % procent daarvan zit na vier jaar in de uitkering overigens (Bron: CSB)
En ja, een land kan best 'Nee' zeggen.
Saoedi Arabië is daar bijvoorbeeld heel goed in.
En ondertussen schreeuwt iedereen ( incl. de regering) om het hardst dat er woningnood is.
Jonge mensen komen nauwelijks aan een woning.
Ik ben soms best bezorgd hoe dat later met mijn kinderen moet gaan.
Sorry, het wordt wel een heel politiek topic zo
ravellie schreef:Janine1990 schreef:De Wet van Godwin krijgt een nieuwe invulling volgens mij...
Daar zet je behoorlijk iets neer.
Om in een discussie, de nazi's erbij te halen.
Een soort van suggereren.....
Janine1990 schreef:Niet gedragen? Bijzonder...
Mijn overbuurman, vluchteling, uit Syrië kwam zich voorstellen met een schaal lekkers.
Verder toen hier eind jaren 90 een azc kwam, was het wat wennen voor die mensen dat ze spullen niet altijd eerst konden aanraken/proeven. Dus dat ging in de supermarkt verkeerd.
Volgens mij is er op een paar uitzonderingen na vooral behoefte aan wederzijds begrip van cultuur om goed te kunnen integreren.
Mindim schreef:_San87_ schreef:
Nee, maar jij hebt als Westerse blanke ook geen slavernijverleden en geen verleden van ernstige onderdrukking en uitbuiting en ondervindt geen gevolgen van racisme toen en nu (hoewel we als vrouw ook lang geen rechten hadden).
Oh dat hebben we zeker wel, alleen hoor je daar niemand over.
Slavernij en slavenhandel is al vanaf de Oudheid een wereldwijd probleem. Slaven noemen wij niet voor niets 'slaven'. Duitsers en Vikingen haalden in de Middeleeuwen hun slaven uit Slavische gebieden. Daarna hebben Ottomanen tot begin 18de eeuw 2,5 miljoen mensen uit Polen, Oekraïne en Rusland tot slaaf gemaakt. De Moren (Berbers en Arabieren) hebben tussen 1530 en 1780 pakweg een miljoen Europeanen ontvoerd en tot slaaf gemaakt. In veel Afrikaanse landen was eeuwenlang, ook in Ghana en omringende gebieden, slavernij, slavenhandel en mensenjacht schering en inslag. Uit onderzoek van de Boston University blijkt dat waarschijnlijk circa 90 procent van de Afrikaanse Amerikaanse slaven reeds slaaf was van Afrikanen, voordat ze werden aangekocht om naar Amerika te worden verscheept.
Hier een stukje uit dit artikel, maar sla de boeken er maar op na, slavernij gebeurde overal en op elk continent en niet alleen door de west europeaan![]()
https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/opinie-de-slavernijgeschiedenis-is-geen-zwart-wit-verhaal-vrijwel-iedereen-stamt-af-van-slaaf-en-slavenhouder~b7f5e83f/
Mindim schreef:Janine1990 schreef:Niet gedragen? Bijzonder...
Mijn overbuurman, vluchteling, uit Syrië kwam zich voorstellen met een schaal lekkers.
Verder toen hier eind jaren 90 een azc kwam, was het wat wennen voor die mensen dat ze spullen niet altijd eerst konden aanraken/proeven. Dus dat ging in de supermarkt verkeerd.
Volgens mij is er op een paar uitzonderingen na vooral behoefte aan wederzijds begrip van cultuur om goed te kunnen integreren.
Je kunt ook alles door een roze bril bekijken natuurlijk.
Asciugamano schreef:Nogal off topic maarreh...
Waarom zouden mensen uit gebieden waar het slechter toeven is geen recht hebben om hier hun geluk te zoeken?
En ‘jij’ wel? Alleen omdat het toeval wil dat jij hier geboren bent?!
Niks discriminerender dan landsgrenzen! Alleen maar een streep op een kaart!
Mindim schreef:Hier moeten we praktisch alle mensen aanhouden en van natje, droogje, zorg en woonruimte voorzien.
Janine1990 schreef:Mindim schreef:Hier moeten we praktisch alle mensen aanhouden en van natje, droogje, zorg en woonruimte voorzien.
Grootste vraag die bij mij keer op keer rijst als ik deze uitspraak zie of hoor (ik zal dit ongetwijfeld ook helemaal verkeerd schrijven): Heb je het zelf er zoveel slechter van gekregen de afgelopen jaren?
Ik zal wel ontzettend bevoorrecht zijn hoor, dat ik er geen last van heb... En de mensen om mij heen ook niet... Maar ik lees en hoor het wel eens, dus vraag ik het me oprecht af.
_San87_ schreef:Fair enough. Met een kleine kanttekening dat slavernij voor blanken anders was dan voor zwarte mensen, baby's van blanken waren vrijgeboren, baby's van zwarten niet. Maar, slavernij is slavernij.
Blijven mijn andere twee argumenten nog wel staan natuurlijk.
Janine1990 schreef:Mindim schreef:Hier moeten we praktisch alle mensen aanhouden en van natje, droogje, zorg en woonruimte voorzien.
Grootste vraag die bij mij keer op keer rijst als ik deze uitspraak zie of hoor (ik zal dit ongetwijfeld ook helemaal verkeerd schrijven): Heb je het zelf er zoveel slechter van gekregen de afgelopen jaren?
Ik zal wel ontzettend bevoorrecht zijn hoor, dat ik er geen last van heb... En de mensen om mij heen ook niet... Maar ik lees en hoor het wel eens, dus vraag ik het me oprecht af.
Mindim schreef:_San87_ schreef:Fair enough. Met een kleine kanttekening dat slavernij voor blanken anders was dan voor zwarte mensen, baby's van blanken waren vrijgeboren, baby's van zwarten niet. Maar, slavernij is slavernij.
Blijven mijn andere twee argumenten nog wel staan natuurlijk.
Nederland had niet zo'n groot aandeel in de totale slavernij van afrikanen, wij zaten meer richting azie.
Begrijp me niet verkeerd hoor, slavernij is verschrikkelijk en daar ben je als nederlander niet trots op en dat moet zeker vermeld in onze geschiedenis, alle kanten mogen belicht, moeten belicht.
Maar het verhaal is veel groter dan alleen de slavernij van afrikanen en nederlands aandeel daarin. Nederland had in vergelijking niet zo'n groot aandeel in de slavernij van Afrikanen. Het gaat mij erom dat er een heel boek is, waarin steeds maar over een hoofdstuk wordt verteld.
Mindim schreef:Nederland had niet zo'n groot aandeel in de totale slavernij van afrikanen, wij zaten meer richting azie.
Begrijp me niet verkeerd hoor, slavernij is verschrikkelijk en daar ben je als nederlander niet trots op en dat moet zeker vermeld in onze geschiedenis, alle kanten mogen belicht, moeten belicht.
Maar het verhaal is veel groter dan alleen de slavernij van afrikanen en nederlands aandeel daarin. Nederland had in vergelijking niet zo'n groot aandeel in de slavernij van Afrikanen. Het gaat mij erom dat er een heel boek is, waarin steeds maar over een hoofdstuk wordt verteld.
_San87_ schreef:Het gaat ook niet om het aandeel van Nederland in de slavernij, maar de slavernijhistorie van Afrika en Afrikaanse mensen en de discriminatie en het racisme dat daarmee gepaard ging en nog steeds gaat.
Emmaa_ schreef:Het woningtekort komt door het privatiseren van woningcorporaties en ze de mogelijkheid geven om veel te veel woningen te verkopen of in de private sector te verhuren. Het is heel makkelijk om te wijzen naar het groepje statushouders dat ook daadwerkelijk een sociale huurwoning krijgt (de meesten krijgen namelijk woningen via speciale projecten), maar je kan echt veel beter wijzen naar grote corporaties met een winstoogmerk die echt geen winstoogmerk zouden moeten hebben. Woningcorporaties zijn de grootste boeven die er bestaan.
Janine1990 schreef:Mindim schreef:Nee, er is totaal geen stijging van kosten hier in nederland.
Oke ja, sarcasme is ook een manier om een vraag mee te beantwoorden...
Jammer dat je teniet doet aan mijn oprechte vraag...