Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 18:46

Loretta schreef:
Met gematigde standpunten zul je veel meer bereiken dan met extreme standpunten. Alle vleesconsumptie volledig stoppen is vrij extreem. Maar met nadenken over de manier waarop vlees geproduceerd wordt zul je al veel meer mensen krijgen.

Dit geldt voor een heleboel dingen maar ik denk dat het moeilijk is om dat toe te passen hier. Deze activisten zijn tegen het eten van dieren. Dan ga je niet pleiten voor vleesvrije vrijdag of flexitarisme (dat woord mogen ze sowieso afschaffen). Dat zou een beetje zijn als tegen huiselijk geweld pleiten en het een mooi compromis vinden als iemand zijn partner nog meer 3x per week slaat ipv elke dag.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 18:56

Ook dat is een vergelijking die nergens op slaat. Ik snap niet waarom je het niet aanmoedigt om bijvoorbeeld wél flexitarier te worden. Waarom zo zwart wit? Het begint zo meer op een machtsspelletje te lijken vind ik.

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 19:03

Ik zeg niet dat ik dat niet zou aanmoedigen, ik geef alleen aan dat zoiets er bij deze activisten niet ingaat. En ik heb gewoon een hekel aan het woord flexitarier ;).

Waarom zou de vergelijking verder nergens op slaan?

Karl66

Berichten: 29765
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 19:05

Alleen zijn de veganisten een kleine minderheid en de vleeseters (incl. flexitariërs e.d.)de overgrote meerderheid. Het gevolg is dat je in een democratie je prima zelf voor veganisme kan kiezen, maar dat je het niet aan anderen op kan leggen. Wat dan niet werkt is door extremisme de meerderheid tegen je in het harnas te jagen. Wat misschien wel werkt is door compromissen de situatie meer in jouw richting te buigen en op die manier de meerderheid steeds verder met je mee te krijgen.

En de vergelijking met huiselijk geweld is natuurlijk weer onzinnig. Bij het toestaan van huiselijk geweld dan behandel je mensen in gelijke situaties op verschillende manieren en dat is weer iets wat tegen de rechtstaat ingaat.

MizzMontana

Berichten: 5689
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 19:06

Als iedereen nog maar 3 keer in de week vlees zou eten dan zouden er een heleboel dieren “gered” worden. Wat raar dat dat er bij deze zogenaamde dierenactivisten niet in zou gaan. Elk gered dier telt dan toch?

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 19:11

PlantsTho schreef:
Ik zeg niet dat ik dat niet zou aanmoedigen, ik geef alleen aan dat zoiets er bij deze activisten niet ingaat. En ik heb gewoon een hekel aan het woord flexitarier ;).

Waarom zou de vergelijking verder nergens op slaan?


Dat is toch al van de zotte dat het er niet ingaat bij hun. Ik heb er werkelijk geen woorden voor. Je hoeft er niet voor te pleiten maar die alles of niets mentaliteit vind ik ontzettend gevaarlijk.

De vergelijking slaat nergens op omdat huiselijk geweld iets compleet anders is dan (intensieve) veehouderij. Huiselijk geweld is daarbij een misdrijf.

Een paar keer per week vlees vervangen voor vega kan zijn omdat je niet zo van vlees houd, of vanuit gezondheidsredenen, of vanuit ecologisch oogpunt.

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 19:16

Karl66 schreef:
Alleen zijn de veganisten een kleine minderheid en de vleeseters (incl. flexitariërs e.d.)de overgrote meerderheid. Het gevolg is dat je in een democratie je prima zelf voor veganisme kan kiezen, maar dat je het niet aan anderen op kan leggen. Wat dan niet werkt is door extremisme de meerderheid tegen je in het harnas te jagen. Wat misschien wel werkt is door compromissen de situatie meer in jouw richting te buigen en op die manier de meerderheid steeds verder met je mee te krijgen.


Exact. Daarom zou ik het ook absoluut toejuichen. Maar ik snap wel dat deze activisten dat niet als oplossing zien. Dat de vergelijking niet opgaat omdat huiselijk geweld een misdrijf is zal hen ook niets zeggen, omdat zij het doden van dieren als een misdrijf zien, en zij ervoor pleiten dat de samenleving dit ook zo gaat zien.

Gaat dat lukken door een stal te bezetten? Ik denk het niet. Maar we hebben het er nu wel over.

Onali

Berichten: 18510
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 19:20

Je blijft echter steeds misdrijven ed vergelijken met iets wat volgens de Nederlandse wet gewoon mag. Vlees eten en hoe de dieren gehouden worden.

Dat is echt niet te vergelijken met huiselijk geweld, geweld wordt niet gedoogd door de overheid.

Feit blijft gewoon dat deze activisten niks te vertellen hebben want alles gebeurd legaal.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 19:24

Onali schreef:
Je blijft echter steeds misdrijven ed vergelijken met iets wat volgens de Nederlandse wet gewoon mag. Vlees eten en hoe de dieren gehouden worden.

Dat is echt niet te vergelijken met huiselijk geweld, geweld wordt niet gedoogd door de overheid.

Feit blijft gewoon dat deze activisten niks te vertellen hebben want alles gebeurd legaal.


Echt precies dit dus.
Die activisten kunnen dat wel als misdrijf zien maar dat is het volgens de wet niet en dat gaat het ook nooit worden.

Wat zij hebben gedaan, inbreken in een stal met 200 man, dat is overtreding van de wet.

beert
Berichten: 2444
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 19:25

MizzMontana schreef:
Als iedereen nog maar 3 keer in de week vlees zou eten dan zouden er een heleboel dieren “gered” worden. Wat raar dat dat er bij deze zogenaamde dierenactivisten niet in zou gaan. Elk gered dier telt dan toch?

Ben ik met je eens, maar als activist en extremist ga je niet voor een tussenoplossing, maar alleen voor de uiterste oplossing en dat is "niemand eet ooit nog vlees". Tot die tijd vinden ze dat ze "moeten strijden".

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 19:26

PlantsTho schreef:
Karl66 schreef:
Alleen zijn de veganisten een kleine minderheid en de vleeseters (incl. flexitariërs e.d.)de overgrote meerderheid. Het gevolg is dat je in een democratie je prima zelf voor veganisme kan kiezen, maar dat je het niet aan anderen op kan leggen. Wat dan niet werkt is door extremisme de meerderheid tegen je in het harnas te jagen. Wat misschien wel werkt is door compromissen de situatie meer in jouw richting te buigen en op die manier de meerderheid steeds verder met je mee te krijgen.


Exact. Daarom zou ik het ook absoluut toejuichen. Maar ik snap wel dat deze activisten dat niet als oplossing zien. Dat de vergelijking niet opgaat omdat huiselijk geweld een misdrijf is zal hen ook niets zeggen, omdat zij het doden van dieren als een misdrijf zien, en zij ervoor pleiten dat de samenleving dit ook zo gaat zien.

Gaat dat lukken door een stal te bezetten? Ik denk het niet. Maar we hebben het er nu wel over.


Waarom snap je dat? Is het niet al fantastisch als iedereen in Nederland besluit om de helft van de week geen vlees te eten? Of een aantal dagen?

secricible

Berichten: 25710
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 19:27

Maar weet je plantstho, het verschil is dat de gedachtegang van deze groep niet de standaard normen en waarde van onze cultuur is. Daarom kunnen zij wel vinden dat vlees eten een misdrijf is, dat is het niet. En huiselijk geweld is wel een misdrijf. En daar gaat de vergelijking prat.
Iemand die vindt dat heel europa moet worden overgenomen door extremistische islamitische gedachtegangen, of iemand die vindt dat de apartheid weer moet worden ingevoerd, mag dat prima vinden. Maar zodra hij daardoor wetten gaat overtreden is het klaar en eindigt zijn vrijheid. En het is te hopen dat dat voor deze actievoerders ook geldt en dat ze forse gevangenisstraffen krijgen.
M.i. Is ieder extreem gedachtegoed waarbij de extremist denkt dat hij wetten mag overtreden om mensen te overtuigen zijn gedachtegang te volgen levensgevaarlijk. Of dat nou o.b.v. Geloofsovertuiging, veganisme of welke andere reden dan ook is.

secricible

Berichten: 25710
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 19:28

Shaggy09 schreef:
PlantsTho schreef:

Exact. Daarom zou ik het ook absoluut toejuichen. Maar ik snap wel dat deze activisten dat niet als oplossing zien. Dat de vergelijking niet opgaat omdat huiselijk geweld een misdrijf is zal hen ook niets zeggen, omdat zij het doden van dieren als een misdrijf zien, en zij ervoor pleiten dat de samenleving dit ook zo gaat zien.

Gaat dat lukken door een stal te bezetten? Ik denk het niet. Maar we hebben het er nu wel over.


Waarom snap je dat? Is het niet al fantastisch als iedereen in Nederland besluit om de helft van de week geen vlees te eten? Of een aantal dagen?


Omdat een extremist niet voor half gaat. Dan zouden ze geen extremist zijn. Dat maakt ze ook zo gevaarlijk i.m.o.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 19:32

Maar ik vind het raar dat je dat snapt. Ik snap dat namelijk niet. Ik vind het heel onmenselijk.

secricible

Berichten: 25710
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 19:50

Oh zo bedoel je. Ik interpreteerde dat eigenlijk als een slecht geschreven "aangezien het activisten zijn met een extreme opvatting zullen zij dat niet als oplossing zien". Maar dat was mijn interpretatie. Ik sta nergens meer van te kijken merk ik :+ :')

Karl66

Berichten: 29765
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 20:12

secricible schreef:
Maar weet je plantstho, het verschil is dat de gedachtegang van deze groep niet de standaard normen en waarde van onze cultuur is. Daarom kunnen zij wel vinden dat vlees eten een misdrijf is, dat is het niet. En huiselijk geweld is wel een misdrijf. En daar gaat de vergelijking prat.
Iemand die vindt dat heel europa moet worden overgenomen door extremistische islamitische gedachtegangen, of iemand die vindt dat de apartheid weer moet worden ingevoerd, mag dat prima vinden. Maar zodra hij daardoor wetten gaat overtreden is het klaar en eindigt zijn vrijheid. En het is te hopen dat dat voor deze actievoerders ook geldt en dat ze forse gevangenisstraffen krijgen.
M.i. Is ieder extreem gedachtegoed waarbij de extremist denkt dat hij wetten mag overtreden om mensen te overtuigen zijn gedachtegang te volgen levensgevaarlijk. Of dat nou o.b.v. Geloofsovertuiging, veganisme of welke andere reden dan ook is.


Sterker nog, deze gedachtegang is in geen enkele cultuur de norm. Vleeseten is soorteigen voor het zoogdier mens dat een omnivoor is. Het is niet alleen soorteigen, een veganistisch dieet is zelfs risicovol, zeker voor zwangere vrouwen en kinderen. De Belgische Koninklijke Academie voor Geneeskunde heeft daar afgelopen week nog een advies over uitgebracht: https://www.ad.nl/koken-en-eten/veganis ... ~a48472a5/

Nou geef ik gelijk toe dat je daar wel een kanttekening bij kan maken, door middel van bloedcontroles en het slikken van supplementen op basis van die controles kan je die risico's behoorlijk minimaliseren. Alleen blijven bloedcontroles en supplementen nogal onnatuurlijk in vergelijking met vleeseten wat natuurlijk is voor het zoogdier mens.

secricible

Berichten: 25710
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 20:41

Ik ben zelf dietist dus weet wel het een en ander over vegetarisme/veganisme, maar dat was niet het punt wat ik wilde maken :D

Wat ik bedoel is dat deze groep een hele andere norm er op nahoudt rondom vleeseten. Daarom vinden zij het een misdrijf, maar daarin zijn zij een uitzondering. I.t.t. De vergelijking met huiselijk geweld.

W.b. Je link: ik vind het dubbel. Veganistisch eten kan prima, mits je B12 bijslikt, de kans dat je niet volwaardig eet is alleen groter dus het vraagt meer kennis. Ik vind verbieden dan ook knullig, ga liever goede kennis bieden. Ik vind het een typisch artsenantwoord eigenlijk "het is lastig, dus doe het maar beter niet.". En w.b. Je laatste alinea, ik vind dat geen argument. Nee, het is niet natuurlijk, maar dat is de gemiddelde vleesintake in onze westerse wereld ook niet. En het eten van patat, chips en alle bewerkte meuk die we doen ook niet. Met een goede kennis van zaken kun je prima veganistisch eten en het is iig een stuk beter voor de wereld dan de hoeveelheid vlees en bewerkte troep die we nu eten. Ik kan dan ook prima achter een veganistische leefstijl staan, mits men weet wat men doet. Standaard bloedcontroles bij iedere veganist zijn daarbij echt niet nodig.
Ik heb er ooit een interessante blog over gelezen, maar die kan ik nu natuurlijk weer niet terug vinden -O-

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 20:53

Ik denk dan meteen aan die bekende influencer van instagram die veganistisch zwaar promoot en daar haar geld mee verdient, maar verzwijgt aan haar trouwe volgers dat ze inmiddels weer eieren enz gebruikt omdat haar gezondheid ernstig bedreigt werd door haar dieet.

secricible

Berichten: 25710
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 21:08

Overigens schiet me nog te binnen karl: in bijvoorbeeld landen als India is vegetarisch en deels veganistisch eten wel de cultuur. Niet helemaal wat je bedoelde denk ik, maar toch :D


@sunnda, rawvana (die dame die je bedoelde) is nou ook niet het toonbeeld van gezond veganisme. O.a. At zij voornamelijk raw en had af en toe van die rare fratsen waarin ze een maand niet at e.d. Dan is het ook niet raar dat je lijf gaat protesteren.

Karl66

Berichten: 29765
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 21:16

Ik had het over je eerste zin, waarin je het had over onze cultuur, terwijl het geldt voor (oké bijna) elke cultuur ;)

Verder ben ik het helemaal met je eens hoor. Het zou zo goed zijn als mensen bewuster met hun eten omgingen en of dat nou veganistisch is of met vlees, dat is wat mij betreft echt een keuze die mensen zelf moeten maken. Alleen was dat niet het punt wat ik probeerde te maken, het punt wat ik probeerde te maken is dat vleeseten natuurlijk gedrag is voor mensen. En juist doordat het natuurlijk gedrag is, ga je het niet of in ieder geval heel moeilijk veranderen bij de meerderheid van de mensen.

secricible

Berichten: 25710
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 21:24

Ik geloof niet dat dat de voornaamste reden is. Dan zou teruggaan naar af en toe vlees ook niet zo'n probleem zijn (wat daadwerkelijk ons natuurlijke eetpatroon is).
Ik denk dat het vooral te maken heeft met dat de oudere generatie (van nu 50 en ouder) is opgegroeid met aardappel groente vlees en een vleesvervanger vreemd vindt. En vooral dat vlees er echt bij hoort. Voor hun ouders was vlees nog een luxe-product, dus het feit dat zij dagelijs vlees konden kopen gaf een gevoel van welstand. Dat weer inleveren doet zeer, zeker als je niet overtuigd bent dat een alternatief net zo goed is. Juist de nu wat jongere generatie staat er voor open, ziet vlees niet meer als luxe. Ik denk echt dat over een jaar of 40 (als de jongeren van nu de oudere generatie gaan vormen) de vleesintake flink gedaald is.

mysa

Berichten: 10548
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 21:26

Ik denk ook dat veganistisch heel goed mogelijk is voor een groot deel van de mensen. Wat dat betreft ben ik het helemaal eens met Secricible. Waarschijnlijk zouden we daar zelfs gezonder van worden. Maar zoals gezegd, moet er dan wel kennisoverdracht plaatsvinden. En sommige mensen moet je het waarschijnlijk toch afraden. (ik raad het mezelf af) ;)

Toen ik jong was kende ik een redelijk aantal vegetariërs en veganisten die helemaal niet bezig waren met eventuele tekorten en aanvullingen.

secricible

Berichten: 25710
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 21:33

Ik denk dat we vooral gezonder worden van bewuster en minder bewerkt eten. Meer nadenken wat we in ons lichaam stouwen. Of dat nou vega is, of paleo, of enig ander hip dieet doet er dan weinig toe.
Feit is dat veganisten gezonder zijn dan de gemiddelde nederlander. Ik betwijfel of dat komt omdat ze veganist zijn, of omdat het gewoon een doelgroep is die gezonder en bewuster om gaat met eten.

Maar zo raken we wel heel erg de zijkanten van de discussie :D

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 22:46

Veganisten gezonder? In welk opzicht? En wat voor werk doen ze zoal?

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 22:50

Ik denk dat veganisten in bepaalde mate gezonder leven qua voeding omdat over het algemeen die volgens mij minder ´troep´ eten dan de niet-vega. Met troep bedoel ik de verstopte suikers en de e-nummers.

Ik denk nog steeds dat de gulden middenweg het gezondst en prettigst is (maar prettig is natuurlijk voor iedereen anders) : helft van de week vlees, andere helft vega/vis. Genoeg groenten, genoeg water. Gevarieerd eten.

Ik zou er ook gewoon niet aan moeten denken om continu met voedsel bezig te zijn. Maargoed misschien ben ik iets te bourgondisch.