Op wie stem jij 20 maart?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:02

Magrathea schreef:
Kijkt iemand het debat nu?

Voor degenen die het hebben gemist: voorafgaand aan het debat had elke lijsttrekker de gelegenheid om kort te reflecteren op de aanval in Utrecht gisteren. En ja hoor.. :r Wilders en Baudet besloten beiden om hun momentje te pakken om even te klagen over het immigratiebeleid van VVD/CDA. Echt om te kotsen.
En blijkbaar was Baudet vandaag ook te laat in de tweede kamer voor de herdenking :n Om vervolgens een soort slap verhaal af te steken over dat de identiteit van de slachtoffers eerder bekend gemaakt had moeten worden omdat... eh.. geen idee :o

Ja ik kijk, echt walgelijk gewoon. Al zullen er genoeg mensen zijn die het prachtig vonden.

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:04

IMANDRA schreef:
Nu ben ik ook wel oprecht benieuwd hoor: van de mensen die gaan stemmen voor FvD, wat vinden jullie van de manier waarop zij met klimaat omgaan? Ben je het daarmee eens? Vind je het goed dat ze zich niet op de wetenschappelijke consensus baseren wat klimaatverandering betreft? Oprecht nieuwsgierig.

In tegenstelling tot veel FvD stemmers geloof ik wel dat klimaatverandering een feit is, ik geloof alleen niet dat de voorgestelde plannen en de hele energietransitie hét middel is om dat tegen te gaan. Dat het FvD een stokje wil steken voor de hele energietransitie is voor mij al reden genoeg om er op te stemmen.

Als nieuwe huiseigenaar en alleenstaande moet ik ook eerlijk toegeven dat ik de nodige investeringen in mijn huis niet eens kan betalen. Als ik verplicht word om een warmtepomp, triple glas, extra isolatie en zonnepanelen te nemen ben ik tussen de 15 en 25 duizend euro kwijt voor mijn tussenwoning, en natuurlijk zal er via subsidies wel iets van terugkomen maar dan weet ik niet waar ik het geld vandaan moet toveren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:07

Magrathea schreef:

Voor degenen die het hebben gemist: voorafgaand aan het debat had elke lijsttrekker de gelegenheid om kort te reflecteren op de aanval in Utrecht gisteren. En ja hoor.. :r Wilders en Baudet besloten beiden om hun momentje te pakken om even te klagen over het immigratiebeleid van VVD/CDA. Echt om te kotsen.
En blijkbaar was Baudet vandaag ook te laat in de tweede kamer voor de herdenking :n Om vervolgens een soort slap verhaal af te steken over dat de identiteit van de slachtoffers eerder bekend gemaakt had moeten worden omdat... eh.. geen idee :o

Ja, bij dat vragenuur was dat en toen anderen aan het woord waren zat hij met z’n telefoon te spelen :')
Maar dat vage verhaal/vraag van hem over de identiteit van de slachtoffers ja. Dan had volgens hem iedereen gelijk geweten hoe de vork in de steel zat. Ik snapte ook niet wat ie daar nou mee bedoelde. Neem aan dat ze eerst de familie gaan inlichten voor ze die namen naar buiten brengen in de pers :\

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:15

Ik heb net maar het debat maar even aangezet.
Vorige week 2 stemwijzers gedaan, beide kwam PvdA, D66 en de lokale partijen bovenaan uit.
Alleen zijn dat niet mijn voorkeurs partijen. Dus ik weet het nog niet :+

Avalanche

Re: Op wie stem jij 20 maart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:21

Bij mij komt er steeds GroenLinks uit. Overigens heb ik daar voor de Tweede Kamer wel voor gestemd toen. Eerder altijd CU, maar ik vind ze wat slapjes de laatste tijd. En ik vind Jesse Klaver wel tof. Bij de Volkskrant stemcheck kwam er trouwens D'66 uit.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:29

Magrathea schreef:

Vreselijk, gewoon onbeschoft, daar wil ik niet door vertegenwoordigd worden.

Ik twijfel ook nog, ik stem ook weleens tactisch, maar dan zou het VVD moeten zijn en daar word ik zelf niet slechter van, maar ik vind solidariteit belangrijk.
D66 heb ik ook weleens gestemd, maar ik ben niet blij met dit huidige kabinet, met name door Buma. Jesse Klaver vind ik steeds sterker worden, maar ik ben niet zo groen :D .
Dus blijft PvdA over, heb ik ook al vaker gestemd, maar ik vind Asscher geen sterke partijleider. Ook vind ik de afstraffing van de PvdA tijdens de laatste verkiezing onterecht.
Ik wil een volksvertegenwoordiging met normale, beleefde politici die zoeken naar samenwerking en stabiliteit en verbinding.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 23:03

Wow, diep respect voor Rob Jetten. Wilders ging echt te ver, en Jetten werd duidelijk boos, maar hij hield het netjes en werd niet persoonlijk

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 23:11

Electra63 schreef:
Magrathea schreef:

Vreselijk, gewoon onbeschoft, daar wil ik niet door vertegenwoordigd worden.

Ik twijfel ook nog, ik stem ook weleens tactisch, maar dan zou het VVD moeten zijn en daar word ik zelf niet slechter van, maar ik vind solidariteit belangrijk.
D66 heb ik ook weleens gestemd, maar ik ben niet blij met dit huidige kabinet, met name door Buma. Jesse Klaver vind ik steeds sterker worden, maar ik ben niet zo groen :D .
Dus blijft PvdA over, heb ik ook al vaker gestemd, maar ik vind Asscher geen sterke partijleider. Ook vind ik de afstraffing van de PvdA tijdens de laatste verkiezing onterecht.
Ik wil een volksvertegenwoordiging met normale, beleefde politici die zoeken naar samenwerking en stabiliteit en verbinding.

Oohhh ik sta er echt helemaal hetzelfde in. Exact dezelfde overwegingen.

Lastig he?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 23:13

Klimaatverandering is een feit. Discutabel is de invloed van de mensheid hierop.
Als je CO2 wil vastleggen doe je dat door te zorgen voor jong bos en grasland. Oud bos is CO2 neutraal.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 23:25

LoveBodin schreef:
Magrathea schreef:
Ik zou eens op partijgedrag.nl kijken :j Gaat wel om tweede kamer stemgedrag maar over het algemeen stemt de eerste kamer mee met de tweede kamer (zegmaar als het niet gebeurt is het nieuws)

Of de stemchecker van de volkskrant: https://www.volkskrant.nl/kijkverder/20 ... checker/#/
Die geeft eerste kamer weer.

Jammer dat deze stemchecker geen klimaat standpunten erin heeft staan. Volgens deze checker moet ik 50Plus stemmen terwijl uit een andere stemwijzer juist GroenLinks naar voren komt. Zeer tegenstrijdige resultaten -O-

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 23:28

Lestrange01 schreef:
Magrathea schreef:

Ja ik kijk, echt walgelijk gewoon. Al zullen er genoeg mensen zijn die het prachtig vonden.

Ik vond het ook om te kotsen, zowel PVV en FvD. Ik ga voor een fatsoenlijke vrouw en partij die staat voor dier en welzijn, af van die megastallen en al dat gif op landbouwgronden, voor beter welzijn van een ieder op deze planeet, en dus kies ik Partij voor de Dieren.
Mensen die voor FvD stemmen en die staan hoog in de peilingen, vind ik zeer verontrustend. We moeten elkaar vinden, niet mensen tegen elkaar opstellen en ons laten (ver)leiden door bangmakerij/angst inboezemen/haat zaaien..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 23:41

Marjoow schreef:
LoveBodin schreef:
Of de stemchecker van de volkskrant: https://www.volkskrant.nl/kijkverder/20 ... checker/#/
Die geeft eerste kamer weer.

Jammer dat deze stemchecker geen klimaat standpunten erin heeft staan. Volgens deze checker moet ik 50Plus stemmen terwijl uit een andere stemwijzer juist GroenLinks naar voren komt. Zeer tegenstrijdige resultaten -O-

Bij mij ook, ik zou 50Plus of PVV moeten stemmen volgens deze kieswijzer. Nou, van je langzalzelevenniet!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 23:44

Nog even een paar andere kieswijzers gedaan en daar komt toch echt GL uit. Dus mijn keuze staat nu echt vast _O-

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 23:46

NatasjavE schreef:

Lastig he?

Zullen we samen de politiek in gaan? :D

Ik vind dat beide dames, Jetten en Klaver en zelfs Zeegers het goed hebben gedaan vanavond. Maar ik vind deze opzet van debatteren niet fijn, dat komt door de versplintering. Vroeger had je een debat met 4 of 5 partijleiders. Nu zijn het er zoveel.
Ik had Wilders met Baudet graag in debat willen zien over bijv. De zorg of onderwijs. Of Rutte met 1 van deze heren.
Ik had Samson weleens in debat willen zien met Baudet. Samson had onwijs veel dossierkennis. Ik had vanavond ook weer even het gevoel, dat Baudet even de weg kwijt was, dan gaat hij een beetje stotteren.
Zolang hij zijn eigen verhaal kan vertellen, dan gaat het goed. Maar zodra iemand met kritische vragen komt, zeker als het om feiten gaat, dan gaat hij altijd een beetje stotteren en gaat hij er omheen draaien. Hij kan dan niet fel daarop reageren. Voor mij betekent dat, dat hij een kunstje doet, hij heeft geen duidelijke visie of mening over verschillende onderwerpen.
Immers de politiek gaat niet alleen over immigratie, EU of nu klimaat.
Over andere onderwerpen hoor je hem nooit.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 00:01

Volgens de volkskrant kieswijzer moet ik GL stemmen, en volgens de andere kieswijzers ook. Dat gaat het bij mij dus ook weer worden.

Heb helaas het debat niet live gevolgd, maar probeer wat mee te lezen en stukjes terug te kijken.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 00:10

Ik was vanavond helaas niet thuis dus heb het debat niet kunnen kijken.
Ik ga toch nog even wat sites van wat partijen checken en de standpunten nog eens doornemen.
Oh en de poll zal ik even toevoegen! :)

Edit: Na 9 jaar bokt heb ik geen idee hoe ik dat ding moet toevoegen :+ Iemand die dat weet? :P
Laatst bijgewerkt door Shaggy09 op 20-03-19 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 00:10

Ik ga denk ik ook voor GL dit keer!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 00:19

Citaat:
Marjoow schreef:

Bij mij ook, ik zou 50Plus of PVV moeten stemmen volgens deze kieswijzer. Nou, van je langzalzelevenniet!

Ja dat had ik dus ook :+ 1 standpunt over klimaat, tja...
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 23-04-19 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 00:19

Shaggy09 schreef:

Edit: Na 9 jaar bokt heb ik geen idee hoe ik dat ding moet toevoegen :+ Iemand die dat weet? :P

Ik weet niet of je dat nog kan toevoegen. Anders ff een moderator PB-en....

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 00:28

Electra63 schreef:
Shaggy09 schreef:

Ik weet niet of je dat nog kan toevoegen. Anders ff een moderator PB-en....

Ik laat het wel even voor wat het is. Sorry daarvoor :Y) Maar de kans dat ik binnen nu en een uurtje nog antwoord krijg van een mod en dat ding heb toegevoegd is klein. En ik heb mijn nachtrust nodig :P

Ik word van al die stemwijzers geen steek wijzer, nu komt VVD en CDA er erg hoog uit bij mij en ik heb echt niets met die partijen..
Blijft lastig.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 00:31

Ik kan uit persoonlijke ervaring zeggen dat er morgen nog zeker veel mensen de straat op gaan met flyers e.d. :j

Uit zo'n flyer haal je ook veel info, namelijk de speerpunten ( = prioriteiten) van een partij en als het goed is een soort plan van aanpak.
Ik weet niet of je met het OV reist maar bij de grotere stations zullen er zeker mensen staan en dan heb je iets om te lezen voor in de trein - dat is de tactiek :D

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 00:35

Ik ben morgen thuis, maar heb net ook even een blik geworpen op de lokale partijen hier en moet zeggen dat er een tussen zit die mij erg aanspreekt! :j Kan me in veel standpunten vinden, meer dan in alle andere landelijke partijen.
Dus ik ga morgen nog even wat informatie inwinnen over die partij en daarop mijn keuze baseren. :)

Ik had ook eigenlijk nog helemaal niet nagedacht over lokale partijen := Is me gewoon voorbij geschoten..

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 00:42

Ik heb bij de Volkskrant ongeveer dezelfde uitslag als stemwijzer, GroenLinks bovenaan bij beide, ben ik het ook wel mee eens
PvdA bij waterschap kwam er uit bij een kieswijzer

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 01:09

Bij Pauw en Jinek was er wel een interessante analyse waarom het zo moeilijk is om te kiezen op welke partij je moet stemmen:
Vroeger werd tijdens de campagne en debatten vooral de verschillen mbt standpunten benadrukt. Tegenwoordig, door de versnippering, wordt juist nu vooral gesproken over samenwerken, coalities, steun van andere partijen. Dus de verschillen worden minder zichtbaar tussen de (middel)grote of middenpartijen.
Behalve natuurlijk bij de kleine partijen en de partijen met maar 1-issue ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 08:58

Electra63 schreef:
NatasjavE schreef:

Lastig he?

Zullen we samen de politiek in gaan? :D

:') goed plan.

Ik heb het debat niet gekeken.