Bokt peilingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij?

Poll eindigt op

VVD
233 (13%)
PvdA
52 (3%)
PVV
156 (9%)
SP
155 (8%)
CDA
118 (6%)
D66
285 (16%)
ChristenUnie
45 (2%)
GroenLinks
333 (19%)
SGP
19 (1%)
Partij voor de Dieren
131 (7%)
50PLUS
18 (1%)
Ondernemerspartij
6 (0%)
VNL
14 (0%)
DENK
Geen stemmen
Nieuwe Wegen
4 (0%)
Forum voor Democratie
51 (2%)
BurgerBeweging
2 (0%)
Vrijzinnige Partij
4 (0%)
Piratenpartij
17 (0%)
Artikel 1
3 (0%)
Libertarische Partij
3 (0%)
GeenPeil
1 (0%)
Ik stem niet
73 (4%)

Totaal aantal stemmen: 1723

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 14:02

_Anke_ schreef:
In principe zou de hypotheekrente-aftrek nooit mogen uitmaken of je wel of niet kunt betalen, dan heb je ook maximaal gefinancierd in mijn ogen en of dat nu zo'n slimme keuze is?

daar zijn veel meer onderliggende redenen voor waarvoor ik die hypotheekrente nodig heb. Dat hoeft niet altijd met het huis te maken te hebben trouwens..

Dat heeft onder andere te maken met baan kwijt raken, crisis, te oud om goed werk te vinden (discriminatie hoezo), zorgpremie omhoog (huppekee), graag willen werken dus minder loon accepteren (had naar mn gekleurde medelanders moeten luisteren die dat afraadden) dus na het volgende failissement (oh ja nog steeds crisis) een lagere uitkering want laatstverdiende loon etc etc...

Ik kocht mn eerste huis in de gouden tijd... als je alles van tevoren weet had ik ook een hoop dingen anders gedaan. Maar dat is niet zo, en dit is wat het is.. dus als ik een paar dingen mag kiezen, zou ik niet kiezen voor hypotheekrenteaftrek afschaffen, bijvoorbeeld.. En ik denk dat er nog meer mensen zijn die dat toen zo gedaan hebben...

Ik ben zeker niet maximaal gefinancieerd, volgens mij mocht ik tot 2,5 ton, en ik zit daar ruim onder..

Citaat:
Politiek gaat toch om het hele land en niet alleen om jouw eigen centjes?
niet alleen, maar ik sluit het niet uit... ben ook weer niet van de filantropische... :$
Laatst bijgewerkt door Cer op 15-03-17 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 14:03

Cer schreef:
Pabie schreef:
Het is rot dat de hypotheek rente aftrek afschafing de lagere inkomens treft. Maar ben wel voor de afschaffing omdat het de rijkere onevenredig veel bevoordeelt tov de lagere inkomens

Nou doe dan alleen voor de dure huizen... Ik begin net aan een klein beetje rond te komen.. als de hypotheekrenteaftrek eraf gaat, sta ik weer 0- 2 achter...

#edit: hoe hoog die zorgpremie??

En wat zijn duurdere huizen? Lees hier ook al iemand roepen boven 250000 euro.
Nou dat noem ik niet duur hoor, misschien in een dorp ver weg van de randstad....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 14:04

benangelique schreef:
is het zo dat veel groen links stemmers geen tweeverdieners met kinderen zijn? die worden namelijk het hardst getroffen

Twee verdieners, met kinderen, met 2 auto's, en GL stemmers.

Ik stem niet voor ikke ikke ikke, ik stem voor een betere wereld, waarin m'n kinderen en hopelijk ooit kleinkinderen ook nog kunnen leven.

karuna
Drukke kabouter

Niet duur voor sommige begrippen maar om dat als hypotheek te kunnen krijgen moet je al een heel best inkomen hebben.

Veulen84

Magrathea schreef:
Zorgpremie 150 euro - ik betaal nu 120 :')

Per jaar? Want daar hebben we het over.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 14:05

Willl65 schreef:
En wat zijn duurdere huizen? Lees hier ook al iemand roepen boven 250000 euro.
Nou dat noem ik niet duur hoor, misschien in een dorp ver weg van de randstad....

Ik heb daar bedragen over gelezen in de partij programma's.. ik meen dat ik 5ton zag staan ergens..
Ik zit in de randstad, en ik vind 250.000 wel duur, tenminste, ik kan het niet betalen. Maar dat is allemaal relatief...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 14:08

_Anke_ schreef:
In principe zou de hypotheekrente-aftrek nooit mogen uitmaken of je wel of niet kunt betalen, dan heb je ook maximaal gefinancierd in mijn ogen en of dat nu zo'n slimme keuze is?

Zo'n 50 jaar geleden is dit ingevoerd - toen had het,vrij kort na de oorlog, wellicht zin en betekenis.
Nu is het totaal anders.

En in het opstellen van de hypotheek werd/ wordt de hra meegenomen.
Citaat:
Jammer, dat altijd velen vinden dat hogere inkomens en de rijken( wanneer ben je überhaupt rijk en wanneer arm? ) gestraft moeten worden.

Jammer, zo'n raar statement.

Als iemand zegt: "ik ben rijk en betaal liever geen belasting", daar kan ik inkomen.
Maar tja, och: wie wel...?

En hoezo is belasting betalen "een straf"?
Misschien niet leuk, maar ik vind het wel heel erg egoïstisch om je burgerplicht zo te zien.

Citaat:
vergeet niet dat dat vaak mensen zijn die keihard werken, meer dan 40 uur werken en om dat te bereiken ook zaken moeten laten ( minder sociaal leven etc.)

Vergeet niet dat de echte harde wetkers in Nederland in de zorg werken en/of mantelzorger zijn. Of voor de klas staan of bij de politie straatdienst hebben.....
Citaat:
Duurdere huizen betalen ook meer WOZ, als je dat kunt betalen ook meer belasting en daarbij komt dat de aftrek toch al wordt afgebouwd.

...als de gal overloopt, heeft de grammatica het nakijken.

Mijn huis heeft nog nooit woz betaald, ik doe het liever zelf, anders komt er weinig van terecht, zo is mijn ervaring.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 14:11

laetitia schreef:
Ik vraag mij bij de partijen die het eigen risico willen afschaffen en eigen bijdrage willen verlagen af hoe ze dat willen gaan betalen...

Enige wat ik mij kan bedenken is meer belasting heffen, in feite betaal je dan alsnog de rekening voor de stijgende zorgkosten.

Begrijp mij niet verkeerd, ik zou het liefst ook geen ER meer hebben (maak het ER elk jaar bijna op aan medicijnen en krijg geen zorgtoeslag. Heb een modaal inkomen) maar het is naar mijn inzicht gewoon niet haalbaar.

Cpb heeft al die berekeningen op hun site staan. Weet ze niet allemaal uit mijn hoofd. Meestal is het meer een pakket van maatregelen. Van groenlinks weet ik bv dat ze medicijnen landelijk willen inkopen, willen dat wonen en zorg. (Dus bejaardetehuizen enzo) apart van elkaar worden gezien. Ja en dan de al genoemde milieubelastingen en de extra belastingschijf van 60% voor inkomens boven de 150.000 euro.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 14:12

Wendy schreef:
_Anke_ schreef:
Jammer, dat altijd velen vinden dat hogere inkomens en de rijken( wanneer ben je überhaupt rijk en wanneer arm? ) gestraft moeten worden.

Dat snap ik idd ook niet zo goed. ook al stem ik dan linksKinderbijslag afschaffen vind ik bijvoorbeeld prima, maar dan wel voor iedereen.
En idd, wanneer heb je dan een hoog inkomen?

Maar wat ik ook niet zo goed begrijp is dat iedereen het gaat doorrekenen voor zijn eigen situatie. 'oh jee, daar ga ik niet op stemmen hoor, want dan ga ik meer betalen dan ik nu doe'. Politiek gaat toch om het hele land en niet alleen om jouw eigen centjes?

Bij Groenlinks hadden ze de hoge categorie gedaan als 2* modaal of hoger

En ja wmbt mag kindertoeslag voor iedereen weg haha.

En het is niet hoge inkomens straffen denk ik maar het feit dat de hoogste 10% van de huishoudens meer heeft dan de resterende 90% vind ik wel schokkend en "oneerlijk" ja

Kingeping

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 14:17

Ik ga straks stemmen op PVDD

Waarom?
Niet omdat ik vind dat ze minister president moet worden hoor, maar ik vind het wel belangrijk dat deze partij meer voor het zeggen krijgt in de kamer.
Ik ben namelijk van mening dat wij als mensen ook goed voor onze dieren moeten zorgen (huisdier en productie dier) hier moeten regels voor komen met name voor de moderne veeteelt, proefdieren en slachtingen en eigenlijk ben ik ook wel voor het verhogen van de prijzen van vlees.
+:)+ dierenrechten

Ook vind ik belangrijk dat het milieu en klimaat serieus genomen worden en dat mijn zoontje en andere na mij mee kunnen genieten van de wereld. Er bestaat namelijk geen planeet B :+

En zo zijn ze niet alleen een partij voor alleen dieren rechten maar ook voor mensen en hebben ze meerdere goede standpunten waar ik het mee eens ben.

Vind het meer Partij voor mens en dier O:)

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 14:19

Magrathea schreef:
Ik hoop dat we op termijn naar een systeem toe kunnen waarbij pensioenleeftijd wordt afgeschaft en werktijd mee gaat tellen... :j
Dat is makkelijker aan te passen als de gemiddelde leeftijd hoger wordt zonder dat je mensen voor het hoofd stoot (fysiek zware beroepen).
En eventueel een beloning voor mensen die ná de pensioenleeftijd graag doorwerken.

Die optie zou ik wel eens uitgewerkt (doorberekend etc.) willen zien, klinkt niet verkeerd.

Kingeping

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 14:23

MariekeB schreef:
benangelique schreef:
is het zo dat veel groen links stemmers geen tweeverdieners met kinderen zijn? die worden namelijk het hardst getroffen

Twee verdieners, met kinderen, met 2 auto's, en GL stemmers.

Ik stem niet voor ikke ikke ikke, ik stem voor een betere wereld, waarin m'n kinderen en hopelijk ooit kleinkinderen ook nog kunnen leven.

+:)+ +:)+
Hier ook! Alleen ben toch nog even geswitcht naar PVDD haha
Maar heb 2 weken lang gezegt ik stem GL :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 14:24

Klok en klepel, volgens mij was er een partij die dit voorstelde... Weet iemand nog welke partij? :D :o Ik vond dat ook wel een goede. De banen waar je lang voor door moet leren (en dus later begint met werken) zijn vaak banen die fysiek niet heel zwaar zijn en andersom, de banen waar je op je 16e begint zijn vaak banen waar je vooral je lijf voor moet gebruiken. Enige is als je halverwege van baan switcht naar bijv verpleegkundige terwijl je daarvoor een kantoorbaan had :+

EDIT: de opmerking van margrathea dus
Laatst bijgewerkt door secricible op 15-03-17 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 14:25

Dat roep ik al jaren, pensioen moet naar gewerkte jaren toe.
De zwaardere beroepen zijn met de 16 begonnen of tegenwoordig misschien met de 18.

Maar dat gaat er nooit door komen, want in het torentje zijn over het algemeen niet de mensen die vroeg zijn begonnen met werken.
Maar dat verplicht lang door werken gaat toch niet werken, want van de zware beroepen zijn er al veel blij dat ze de 65 überhaupt halen met hun versleten lijf.
Dus dat berekenen ze nu wel,maar vergeten de ziektewet uitkering te tellen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 14:26

Als het aan GL zou liggen, ben ik straks straatarm omdat ik verder van huis werk.

Daarnaast wil hij ook uit pensioenen de mensen met een chronisch gat in hun hand van hun schulden afhelpen.

Ik vraag mij af hoe hij het OV wil gaan regelen met alle uitval van treinen en overvolle treinen. En het verplaatsen van de spits, wat ongetwijfeld gaat gebeuren..

En waarom zou ik nog pensioen opbouwen als het aan wanbetalers wordt uitgegeven?

Tijd om ook met mijn hand op te gaan zitten als deze Pipo's de grootste worden.

karuna
Drukke kabouter

Re: Bokt peilingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 14:28

Als ik zie bij goede vriend. Die is op zijn 18 e begonnen met drie ploegen dienst. Die is nu 46 en mag nog zeker 20 jaar zo door. Terwijl het fysiek zwaar werk is en door de ploegendienst ook je leefritme continue verstoord is. Weinig collegas halen fit en gezond de 65 laat staan nog verder door.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 14:29

Ik zie geen enkele reden waarom de minder zware beroepen met 65 jaar met pensioen zouden moeten. Stel dat ik ga schrijven voor mijn beroep, waar ik naartoe aan het werken ben, dan zou ik dat graag tot aan mijn dood willen doen, mocht ik ouder dan 65 worden.

Maar ik snap heel goed dat een dakbedekker met 50 al helemaal op kan zijn.

Ik vind gewerkte jaren dus ook een heel goed plan maar ik betwijfel of dit heel goed uitgevoerd kan komen. Een bepaalde automatisatie zal waarschijnlijk wel noodzakelijk zijn.

Achterom

Pabie schreef:
Wendy schreef:
Dat snap ik idd ook niet zo goed. ook al stem ik dan linksKinderbijslag afschaffen vind ik bijvoorbeeld prima, maar dan wel voor iedereen.

Maar wat ik ook niet zo goed begrijp is dat iedereen het gaat doorrekenen voor zijn eigen situatie. 'oh jee, daar ga ik niet op stemmen hoor, want dan ga ik meer betalen dan ik nu doe'. Politiek gaat toch om het hele land en niet alleen om jouw eigen centjes?

En het is niet hoge inkomens straffen denk ik maar het feit dat de hoogste 10% van de huishoudens meer heeft dan de resterende 90% vind ik wel schokkend en "oneerlijk" ja

Maar die hoogste 10%, correspondeert dat met dat 2* modaal? Daar geloof ik namelijk niet zo in :n

Magrathea

astridastrid schreef:
Magrathea schreef:
Ik hoop dat we op termijn naar een systeem toe kunnen waarbij pensioenleeftijd wordt afgeschaft en werktijd mee gaat tellen... :j
Dat is makkelijker aan te passen als de gemiddelde leeftijd hoger wordt zonder dat je mensen voor het hoofd stoot (fysiek zware beroepen).
En eventueel een beloning voor mensen die ná de pensioenleeftijd graag doorwerken.

Die optie zou ik wel eens uitgewerkt (doorberekend etc.) willen zien, klinkt niet verkeerd.

In Frankrijk gaat het al jaren zo :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 14:30

Citaat:
Het is rot dat de hypotheek rente aftrek afschafing de lagere inkomens treft. Maar ben wel voor de afschaffing omdat het de rijkere onevenredig veel bevoordeelt tov de lagere inkomens

Dat is een politieke keuze.

Wie echt vanwege de belastingaftrek een hypotheek nam, zal balen van de afschaffing maar geen boterham minder eten.

Wie precies uitkwam met hra zit idd krap.

Mbt keuze: er zijn zaken mogelijk om een en ander afhankelijk van belastingschijf, hoogte woz.waarde etc etc te maken.
Zo kun je de huizenbezitters met kleine beurs ontzien. Niet iedereen woont in een stad waar je moeiteloos de zolder voor 500 euro kunt verhuren. (Maar je kunt geld 'fokken' met bezit...)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 14:31

Janneke2 schreef:
Citaat:
vergeet niet dat dat vaak mensen zijn die keihard werken, meer dan 40 uur werken en om dat te bereiken ook zaken moeten laten ( minder sociaal leven etc.)

Vergeet niet dat de echte harde wetkers in Nederland in de zorg werken en/of mantelzorger zijn. Of voor de klas staan of bij de politie straatdienst hebben.....

Pardon? Dit vind ik een héél rare aanname... Alsof iemand die daarbuiten valt per definitie niet hard werkt

Grapjasjes12

Re: Bokt peilingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 14:33

Je hebt hard werken en hard werken. Je kunt lichamelijk hard werken of met je hoofd. Zat veel verdieners die geen tijd hebben voor hun gezin omdat ze altijd aan het werk zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 14:37

phormicola schreef:
Je hebt hard werken en hard werken. Je kunt lichamelijk hard werken of met je hoofd. Zat veel verdieners die geen tijd hebben voor hun gezin omdat ze altijd aan het werk zijn.

Tuurlijk. Er is daarom ook een goede reden dat luchtverkeersleiders op hun 45e al met pensioen gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 14:38

Pabie schreef:
Wendy schreef:

Waar staat dat 2x modaal .... niet in het verkiezingsprogramma van GroenLinks namelijk

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 14:41

Citaat:
Citaat:
Vergeet niet dat de echte harde werkers in Nederland in de zorg werken en/of mantelzorger zijn. Of voor de klas staan of bij de politie straatdienst hebben.....

Citaat:
Pardon? Dit vind ik een héél rare aanname... Alsof iemand die daarbuiten valt per definitie niet hard werkt

accoord...

Ik ben wat allergisch voor mensen die
1) een hoog inkomen hebben
2) hun burgerplicht belasting betalen benoemen "als een straf die ze toch niet verdienen!"
3).... want ze werken toch zo hard.
Dat laatste wil ik heussies nog wel geloven, maar in de zorg, de mantelzorg, de straatdienst van de politie etc etc etc wordt onder belabberde omstandigheden, vaak, minstens zo hard gewerkt.