Stemmen 2017

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:46

Magrathea schreef:
Wat MH17 betreft, daar is nog steeds onderzoek naar bezig (al dan niet buiten het zicht van de burger) maar het probleem met dergelijke forensische onderzoeken is dat je er niet even een termijn aan hangt wanneer het opgelost is.

PLUS: je doet zaken met een partij die in beste Sovjettraditie naar overweldigend bewijs van schuld kan kijken en dat nog steeds gewoon afdoet met: "Nietes".

We weten van waar die BUK is afgeschoten, wie op dat moment eigenaar van het ding was, via welke route het ding er is gekomen en waar in Rusland hij oorspronkelijk stond. Maar de Russen doen dit gewoon af met: Is niet zo. En dat blijven ze doen al kom je met 100 getuigen die zeggen dat het wel zo is.

Dus: als met 'de onderste steen boven' bedoeld wordt dat je ooit een schuldige partij gaat vinden die wordt bestraft voor het neerhalen van MH17, vergeet het dan maar gerust.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:51

Amyyy schreef:
Winged schreef:
Ik neig naar VVD of D66 inmiddels. Dan ben ik maar niet zo super sociaal tegenover de niet werkende medemensch.

Dit vind ik een interessante twijfel aangezien die partijen echt behoorlijk verschillen!

Ik zelf twijfel heel erg tussen D66 en GroenLinks, mijn gevoel zegt GL, verstand zegt D66. Iemand die mij kan helpen? Ik heb het op twitter ook gevraagd aan de partijen zelf, maar dan krijg je 'wij van WC eend adviseren WC eend' dus daar had ik echt vrij weinig aan.

Wat vind je belangrijke punten, zit daar nog verschil in tussen de partijen?
Inhoudelijk kan ik je niet echt helpen omdat het voor mij beide geen opties zijn.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:52

Amyyy schreef:
Winged schreef:
Ik neig naar VVD of D66 inmiddels. Dan ben ik maar niet zo super sociaal tegenover de niet werkende medemensch.

Dit vind ik een interessante twijfel aangezien die partijen echt behoorlijk verschillen!

Ik zelf twijfel heel erg tussen D66 en GroenLinks, mijn gevoel zegt GL, verstand zegt D66. Iemand die mij kan helpen? Ik heb het op twitter ook gevraagd aan de partijen zelf, maar dan krijg je 'wij van WC eend adviseren WC eend' dus daar had ik echt vrij weinig aan.

GL en D66 verschillen ook veel :')

VVD en D66 hebben bij mij beiden een combinatie waar ik mij in kan vinden. De combi zou voor mij het beste zijn. Met de positieve punten. Als ze samen de voor mij nadelige punten gaan uitwerken dan heb ik een probleem :')

Amyyy

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:01

@Winged, haha ik denk dat iedereen dat gevoel heeft, als alleen de nadelige punten uitgevoerd worden dan moet ik denk ik maar verhuizen :')

Op verkiezingsprogramma hebben zowel D66 als GL voor mij even veel goede als slechte dingen dus dat is echt heel lastig. Ik wil dat een partij vooruitstrevend en vernieuwend is, durft, niet bang, kan dromen en kan samenwerken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:13

_Rataplan schreef:
Dat de PVV niet zegt hoe ze dingen gaan aanpakken ben ik met je eens.
Maar als ik kijk naar wat Mark Rutte van de VVD ons heeft beloofd :(

.

Het verschil is dat VVD en PvdA samen een regering vormden. En dus compromissen moesten sluiten.

PVV heeft als oppositiepartij meegestemd. De vraag is dan waarom houd je als oppositiepartij je belofte niet?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:17

Ikzelf vind de PVV een lachertje die jagen op angstgevoelens. Ik kan daar niet achter gaan staan en dat gaat dus ook niet gebeuren.
En als je er wel op stemt: prima hoor, maar maak je geen illusies. Angst is een slechte raadgever en na buitenlanders vinden ze wel de volgende zondebok. De problemen in dit land zitten veel dieper.
Niet dat de andere partijen daar wat aan gaan veranderen overigens. Maar de PVV al helemaal niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:22

LadyMadonna schreef:
Toch heeft dit kabinet ons wel voor een groot deel uit de crisis getrokken... Ik ben geen VVD'er, maar vind niet dat Rutte het heel slecht gedaan heeft...

Dat is niet per se waar. Een deel van de crisis is gewoon weer opgelost omdat dat gebeurt na crisissen. Het is zeker de vraag of het kabinet daar het meeste van heeft gemaakt, en of het herstel wel terecht is gekomen bij het grootste deel van de maatschappij. (Ooit ga ik een goed systeem bedenken om statistiekjes op te slaan die ik tegenkom, maar de ontwikkeling leek te gaan dat de hele vermogenden (dus niet mensen met gewoon een redelijke baan, maar de rijkste 10%) het allersnelst en het meeste voordeel hadden, ten koste dus van de rest van de maatschappij - daar worden flexcontracten nog steeds niet zomaar omgezet in vaste banen bv en daar zet Rutte zich ook niet echt voor in.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:26

Shadow0 schreef:
Snuffie, ik heb mijn brandende fakkel juist weer weggelegd! (Je had niet meegekregen dat dat deel van bericht niet serieus bedoeld was?)

Maar als je denkt dat mijn droomwereld inhoudt dat alles geaccepteerd wordt, dan heb je het verkeerd. Als partijen zich tegen de grondwet keren en belangrijke aspecten daarvan niet willen respecteren, dan verzet ik me tegen die partijen en ga ik ook niet doen alsof ik die keuze helemaal top vind.
En als jij ergens voor kiest ben je ook medeverantwoordelijk voor de gevolgen. Als je PVV stemt, en er komt meer geweld tegen bevolkingsgroepen daardoor, of hun rechten worden ontnomen zoals nu in de VS gebeurt, dan is iedere kiezer die voor die partij heeft gestemd daar medeverantwoordelijk voor. Zeker als het vooraf al duidelijk is en je dus weet wat je steunt. Er is geen consequentievrije wereld.

Electra (en anderen), wat huurwoningen betreft: een artikel dat erop ingaat (let op, blendle-link): https://blendle.com/i/de-groene-amsterd ... EifQ%3D%3D

Ja tuurlijk wel, maar het geeft wel aan iets aan he?

En ik snap dat je het er misschien niet mee eens bent, maar de manier waarop er dan tegen pvv stemmers wordt aangekeken (meer neergekeken) en gediscussieerd wordt dat vind ik gewoon niet getuigen van respect tegenover die ander. En ik vind dat je respect dient te tonen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:27

En waar is het respect van de PVV jegens 'buitenlanders'. Een betere wereld begint bij jezelf.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:35

Ik snap het stil houden waar je voor stemt ook wel al heb ik daar zelf geen last van. Ik vraag ook mensen in mijn omgeving waar ze op stemmen want misschien weten ze mij te overtuigen daar ik er zelf nog steeds niet helemaal uit ben.

Voor mij zijn er 3 partijen waar ik echt echt echt tegen ben dus dan ontstaat er niet zo'n gezellige disussie maar gelukkig stemt daar niemand in mijn directe omgeving op. :D

Maar pfoeh wat is het lastig deze keer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:38

Ik kan weinig geduld of respect opbrengen voor mensen die PVV stemmen, inderdaad. Kan heel goed begrijpen dat er een aantal punten zijn waar heel veel Nederlanders graag verbetering op zouden willen zien, maar een partij en een partijprogramma die compleet in strijd is met het Nederlandse Grondwet kan ik niet als iets positiefs zien.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:43

Mag ik vragen welke drie dat zijn Jildau? Ik heb wel wat partijen die ik met de beste wil van de wereld gewoon niet serieus kan nemen, maar als anderen daar op willen stemmen moeten ze dat lekker doen. Ik vind het alleen een beetje jammer als mensen klakkeloos een stemwijzer overnemen of stemmen op iemand omdat diegene een mooie boom in de tuin heeft. Dan vraag ik me wel af waarom ook al weer iedereen stemrecht heeft :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:44

Nies_ schreef:
Mag ik vragen welke drie dat zijn Jildau? Ik heb wel wat partijen die ik met de beste wil van de wereld gewoon niet serieus kan nemen, maar als anderen daar op willen stemmen moeten ze dat lekker doen. Ik vind het alleen een beetje jammer als mensen klakkeloos een stemwijzer overnemen of stemmen op iemand omdat diegene een mooie boom in de tuin heeft. Dan vraag ik me wel af waarom ook al weer iedereen stemrecht heeft :')

Dan ben ik juist wel weer benieuwd wat die partijen zijn die je niet serieus kan nemen :))

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:47

DENK, PvdD, Artikel 1 (sorry, Emma :') ) en PVV past er tegenwoordig ook wel bij denk ik. Al heb ik daar in het verleden wel een keer op gestemd. Net een soap die partij af en toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:47

Hoef je geen sorry voor te zeggen hoor! Ik hoor het meer in mijn omgeving dus totaal geen probleem mee.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:50

Nies_ schreef:

Ja natuurlijk! Voor mij zijn dat de PVV, PvdD en de SGP. Al ben ik die Sylvana Simons ook wel behoorlijk zat.

En inderdaad je mag er uiteraard op stemmen maar ik kan er gewoon met m'n hoofd niet bij en raak dan enigszins gefrustreerd. :D

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:51

phormicola schreef:
En waar is het respect van de PVV jegens 'buitenlanders'. Een betere wereld begint bij jezelf.

Nouja je zegt het al. Een betere wereld begint bij jezelf, dus ookal hebben pvv stemmers volgens jou geen respect naar buitenlanders (wat ik niet geheel met je eens ben, maar dat daargelaten) , dan hoef jij het nog niet terug te doen. Geef jij dan het goede voorbeeld.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:55

snuffie123 schreef:
En ik snap dat je het er misschien niet mee eens bent, maar de manier waarop er dan tegen pvv stemmers wordt aangekeken (meer neergekeken) en gediscussieerd wordt dat vind ik gewoon niet getuigen van respect tegenover die ander. En ik vind dat je respect dient te tonen.

Wilders respecteert de rechtstaat en de democratie niet. Hij schoffeert moslims, medekamerleden en mensen die het niet met hem eens zijn.
Welk respect? En waarom moet ik het respecteren dat mensen hem misschien de mogelijkheid geven om ook werkelijk onze rechtstaat te ondermijnen, ons land schade te doen?
(En ik kan mensen best in andere opzichten respecteren, maar die keuze ga ik geen respect opbrengen.)

Ik kan me overigens heel goed verplaatsen in een aantal frustraties. Een deel van de frustraties over de organisatie van ons land en hoe bv geld en macht voor de rijken maakt dat andere mensen soms heel erg benadeeld worden vind ik heel erg.

Maar begrip voor die frustraties is niet hetzelfde als respect voor wat iemand met die frustratie doet. Als mensen zich inzetten om iets te doen om de situatie te verbeteren kunnen ze op mijn steun rekenen. Maar boos worden zonder iets constructiefs, ten koste van dingen die we in de grondwet hebben staan, nee, dat krijgt dus niet mijn respect.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:59

Emma, dat vind ik dus jammer. Ik ben het dan weer niet eens met artikel 1, maar ga jou toch ook niet ervan proberen te overtuigen dat het een vreselijke partij is en vertellen wat ze wel niet allemaal fout doen etc.
Je mag best vertellen hoe de andere kant eruit ziet zegmaar, maar vertellen dat je geen respect of geduld voor ze kan opbrengen vind ik echt ook niet zo'n goed voorbeeld :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:01

snuffie123 schreef:
[naam], dat vind ik dus jammer. Ik ben het dan weer niet eens met artikel 1, maar ga jou toch ook niet ervan proberen te overtuigen dat het een vreselijke partij is en vertellen wat ze wel niet allemaal fout doen etc.
Je mag best vertellen hoe de andere kant eruit ziet zegmaar, maar vertellen dat je geen respect of geduld voor ze kan opbrengen vind ik echt ook niet zo'n goed voorbeeld :n

Je kan het best oneens zijn met Artikel1, maar het is tenminste wel een rechtsgeldige partij die geen dingen in hun partijprogramma opneemt die regelrecht tegenover onze grondwet staan. Ik probeer je er ook niet van te overtuigen dat de PVV een slechte partij is want iedereen moet stemmen wat hij of zij graag wilt, ik geef enkel aan dat ik weinig affiniteit voel met mensen die ondanks de racistische uitspraken toch op Wilders stemmen.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:03

Shadow0 schreef:
snuffie123 schreef:

Wilders respecteert de rechtstaat en de democratie niet. Hij schoffeert moslims, medekamerleden en mensen die het niet met hem eens zijn.
Welk respect? En waarom moet ik het respecteren dat mensen hem misschien de mogelijkheid geven om ook werkelijk onze rechtstaat te ondermijnen, ons land schade te doen?
(En ik kan mensen best in andere opzichten respecteren, maar die keuze ga ik geen respect opbrengen.)

Ik kan me overigens heel goed verplaatsen in een aantal frustraties. Een deel van de frustraties over de organisatie van ons land en hoe bv geld en macht voor de rijken maakt dat andere mensen soms heel erg benadeeld worden vind ik heel erg.

Maar begrip voor die frustraties is niet hetzelfde als respect voor wat iemand met die frustratie doet. Als mensen zich inzetten om iets te doen om de situatie te verbeteren kunnen ze op mijn steun rekenen. Maar boos worden zonder iets constructiefs, ten koste van dingen die we in de grondwet hebben staan, nee, dat krijgt dus niet mijn respect.

En dus doe je dan precies hetzelfde als die mensen doen...

Overigens zie ik niet waar Wilders tegen de democratie is? Als je bedoeld hoe hij zijn partij heeft opgericht? Nee dat vind ik niet tegen democratie. Dat is een manier die wettelijk mag. Daarnaast wordt hij democratisch gekozen door de bevolking; steunt de bevolking hem niet dan komt hij ook niet aan de macht/in de tweede kamer. Maar misschien mis ik iets?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:05

Op de laatste pagina van dit document staat welke partijen in strijd zijn met de grondwet
https://www.advocatenorde.nl/12308/rapp ... sstaat-def

Het partijprogramma van Geert Wilders is volledig in strijd met de grondwet. Dat betekent dat, als hij de dingen wil invoeren die hij zegt te willen invoeren, de grondwet eerst gewijzigd moet worden. Om de grondwet te wijzigen moet je een twee derde meerderheid in beide kamers hebben en het moet in de volgende regeerperiode nog een keer door twee derde goedgekeurd worden. Dat is gewoon onmogelijk.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:07

Emmaa_ schreef:
snuffie123 schreef:
Emma, dat vind ik dus jammer. Ik ben het dan weer niet eens met artikel 1, maar ga jou toch ook niet ervan proberen te overtuigen dat het een vreselijke partij is en vertellen wat ze wel niet allemaal fout doen etc.

Je kan het best oneens zijn met Artikel1, maar het is tenminste wel een rechtsgeldige partij die geen dingen in hun partijprogramma opneemt die regelrecht tegenover onze grondwet staan. Ik probeer je er ook niet van te overtuigen dat de PVV een slechte partij is want iedereen moet stemmen wat hij of zij graag wilt, ik geef enkel aan dat ik weinig affiniteit voel met mensen die ondanks de racistische uitspraken toch op Wilders stemmen.

Dat heb ik dan inderdaad iets te snel geoordeeld. Maar eerder toen ik aangaf dat ik misschien pvv wilde stemmen werd er "moord en brand geschreeuwd" door een aantal Bokkers. Daar doemdenken dan op, maar ben jij dus niet. Excuses daarvoor.

Maar artikel1 heeft het niet in hun partijprogramma staan, maar anderzijds doen ze het wel. Bepaalde media mocht niet komen bij een persconferentie(?). en er werd heel raar gereageerd door de partij. Dat is ook een vorm van discriminatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:09

De "journalisten" van Pownews waren inderdaad niet welkom. Dat is in strijd met persvrijheid en daar ben ik dan ook tegen, maar anderzijds vind ik Pownews echt verschrikkelijk en hebben ze Simmons al meerdere malen echt geschoffeerd. Ze waren daar niet (het was een boeklancering) om serieuze journalistiek te bedrijven, ze waren daar om olie op het vuur te gooien en haar te proberen te provoceren. Ik vind dat lastig want ik vind dat je media niet zou moeten uitsluiten, maar ik kan me de afweging wel voorstellen.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:11

snuffie123 schreef:

Ik kan best respect op brengen voor de PVV-stemmer, ik kan alleen geen respect opbrengen voor hun stem. Daar zit nog wel een verschil in. De reden daarvoor is dat ik denk dat zodra Nederland eenmaal gede-islamiseert is (en dan kijken we nog niet eens naar of dat überhaupt kan), het nog maar een kleine stap is om te zeggen dat alle buitenlanders op moeten rotten. En hoe Nederlands ik me ook voel, voor de wet ben ik nog steeds een tweede generatie allochtoon. Dan kan ik in Nederland geboren zijn, mijn hele leven al in Nederland wonen, ik ben voor de wet nog steeds die buitenlander. Wat gaat er dan met mij gebeuren? Moet ik ook maar oprotten naar mijn eigen land? Wat is dan überhaupt mijn eigen land? Daar waar mijn vader geboren is? Waar ik nog nooit geweest ben? Nee dank je vriendelijk.

Daarnaast zegt Wilders dingen, en zegt hij vervolgens zelf ook dat het helemaal niet kan. "Ik wil de Koran verbieden". "Ik weet ook wel dat ik de Koran niet helemaal kan verbieden, daarom wil ik het symbolisch verbieden." Juist ja. Nee. Voor een stem op de PVV kan ik geen respect opbrengen. De persoon erachter misschien wel, maar dat heeft meer factoren dan alleen of diegene PVV stemt.