Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 09:43

Marjoow schreef:
Lijkt me dat ie in een restaurant wel af moet. Hoe wil je anders eten?

Ik vind dat ook overdreven gedoe hoor. De enige eis is dat je gezicht te zien is. Ik zet mijn scooter helm ook af als ik boodschappen ga doen. Een bivakmuts is ook niet toegestaan...

En in welke religie is het dragen van een scooterhelm en/of bivakmuts dan gewoonte?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 09:45

verootjoo schreef:
Cowboy55 schreef:

Laat ik nu 2 dagen geleden bij 'De Bus' op radio 1 een interview hebben gehoord met een nikab draagster die diep ongelukkig werd dat ze geen nikab meer zou mogen dragen op het schoolplein, in de bibliotheek, in het gemeentehuis, etc.. Ze gaf aan dat het nikab verbod haar veel meer aan huis zou kluisteren. Laat die mevrouw nou ook nog beweren dat zij die nikab wilde dragen omdat het haar het gevoel van intimiteit met haar god gaf.

Ja, dan moet ze van haar man thuisblijven.

O je kent haar en haar man? Had dat dan meteen gezegd. Als je haar weer spreekt maak haar complimenten namens mij. Ze leek echt heel erg oprecht en vanuit liefde tot haar god te spreken. Was niet te merken dat haar man erachter zat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 09:56

Cer schreef:
Ik voel me steeds onprettiger in dit topic...met woorden zoals white supremacy en het statement dat racisme en discriminatie niet erkent wordt? Systematische onderdrukking?? Wat een idioterie.... :?

Als je er mee te maken hebt is het niet zo'n idioterie en vooral een groot probleem.

Daarnaast is een belangrijk punt van de zwartepietdiscussie dat het niet iets op zichzelfstaands is. (En ik heb het idee dat ik dat meerdere keren in het topic ook benoemd is.) Het hangt samen. Het racisme in onze samenleving is een patroon van allemaal kleine en grote dingen, waarbij een bepaalde groep steeds weer aan het kortste eind trekt. Zodra ze daar, op welk niveau ook, iets aan willen veranderen krijgen ze meteen zwaaaare tegenstand, want we misgunnen ze het recht om als volwaardige Nederlanders in onze maatschappij op te komen voor hun eigen mening.

Citaat:
overigens, mensen die welkom zijn in deze maatschappij hoeven toch ook niet te sleutelen aan onze manieren? Waarom zouden ze??
Even bij iemand gaan logeren en dan de hele inrichting veranderen omdat je smaak anders is?

Belangrijk punt: als je ergens logeert ben je te gast. Dit zijn geen gasten maar deelnemers van onze maatschappij. Zij hebben dus WEL het recht om - net als iedereen - mee te praten over de inrichting.

Wat teveel mensen zeggen is: 'je woont er dan wel, het is dan wel ook jouw huis, maar wij bepalen alsnog hoe jij je huis moet inrichten.'

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 10:01

Ik zit zo eens rond te zoeken maar binnen de Islam is heel niet gezegd dat deze kleding verplicht is... dus waarom zij zich zo zou voelen, vind ik interessant..

Overigens zijn we heeeel erg van de ZP discussie verdwenen...

Citaat:
Daarnaast is een belangrijk punt van de zwartepietdiscussie dat het niet iets op zichzelfstaands is. (En ik heb het idee dat ik dat meerdere keren in het topic ook benoemd is.)
ja, onder andere door mij, maar toen was het niet waar :j

Citaat:
Zij hebben dus WEL het recht om - net als iedereen - mee te praten over de inrichting
. Meepraten mag zeker... maar het gesprek wordt een beetje vermoord...

Citaat:
Wat teveel mensen zeggen is: 'je woont er dan wel, het is dan wel ook jouw huis, maar wij bepalen alsnog hoe jij je huis moet inrichten.'

ja, heb ik ook, dat ik bepaalde dingen van mijn huis niet mag veranderen... heeft te maken met regels die men met elkaar overeen gekomen is... wist ik van te voren :j Dus kon ik van te voren kiezen of ik daar wel of niet mee akkoord ging..

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 10:28

Cowboy55 schreef:
Marjoow schreef:
Lijkt me dat ie in een restaurant wel af moet. Hoe wil je anders eten?

Ik vind dat ook overdreven gedoe hoor. De enige eis is dat je gezicht te zien is. Ik zet mijn scooter helm ook af als ik boodschappen ga doen. Een bivakmuts is ook niet toegestaan...

En in welke religie is het dragen van een scooterhelm en/of bivakmuts dan gewoonte?

Dus omdat het een religieuze gewoonte is moet het worden toegestaan?

Hmmm ik ga een religie bedenken waarin het een gewoonte is dat ik iedereen die het niet met mij eens is een stomp mag verkopen. Eentje waarin ik alleen maar bivakmutsen mag dragen en mannen geen hand geef.
En als je het daar niet mee eens bent, dan heb je pech want mijn religie schrijft dit nu eenmaal voor :j .

Anoniem

Re: Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 10:29

Ik begrijp echt niet hoe je de link legt tussen het dragen van een bourka/niqab en alle mensen die je niet mag een stomp geven. Dat is toch in de verste verte niet vergelijkbaar?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 10:30

Emmaa_ schreef:
Ik begrijp echt niet hoe je de link legt tussen het dragen van een bourka/niqab en alle mensen die je niet mag een stomp geven. Dat is toch in de verste verte niet vergelijkbaar?

En de bivakmuts dan? Geen hand geven aan mannen? Zoals verwacht lees je maar een derde van mijn bericht ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 10:30

Marjoow schreef:
Emmaa_ schreef:

En de bivakmuts dan? Geen hand geven aan mannen? Zoals verwacht lees je maar een derde van mijn bericht ;)

Als jij een bivakmuts wilt dragen zie ik niet in waarom dat een probleem is. Het staat je ook vrij om te kiezen wie je een hand wilt geven en niet.
Ik heb de rest van je bericht ook gelezen maar ik snap niet waarom je die link maakte. Daarom vroeg ik ernaar.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 10:35

Omdat ik het alledrie respectloze uitingen vind die niet in onze Nederlandse samenleving thuis horen.

En dat is hetzelfde als een burka of niqab dragen en vrouwen geen hand willen geven.

En mijn andere punt. Er worden hele sterke dingen gezegd wat gewoon keihard genegeerd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 10:36

Ik reageer er niet op omdat ik het geen sterke punten vind en geen behoefte heb om daarover te discussieren := Ik snap bijvoorbeeld niet waarom je het respectloos zou vinden als iemand een ander persoon geen hand wil geven. Het zou mij eerlijk gezegd een worst wezen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 10:38

Een lang gewaad als de burka schaad het belangrijkste in een samenleving: communicatie. Aangezien 95% van de communicatie wegvalt omdat lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen niet gelezen kunnen worden vind ik het een heel goed punt om deze dingen af te schaffen.

Het is denigrerend als je iemand zijn hand weigert vanwege sekse, religie of wat dan ook. Grappig dat je dat niet ziet maar discriminatie wel zo'n big issue vind. Ook het geen hand willen geven aan bepaalde personen Is discriminerend namelijk.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 10:39

Het feit dat hier al meerdere malen genoemd Is dat volgens de islam een burka niet nodig Is, ze in Iran en Irak al aangeven dat dat overdreven Is en dat daar niet op gereageerd wordt zegt mij genoeg.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 10:41

Nou er worden meer vragen gesteld en opmerkingen gemaakt waar stelselmatig overheen gelezen wordt... als dat allemaal valt over 'geen behoefte om over te discussieren" zijn we heel snel klaar :j

Overigens, dat geen hand willen geven snap ik wel. Er zijn mensen genoeg die ik geen hand wil geven.. En een stapje verder, dat ongevraagde zoenen.. :n dat hoeft van mij ook echt niet..

Overigens:
"profeet Moehammed (vrede zij met hem)waarin hij zegt:”Het is beter voor u wanneer u met een ijzeren naald in het hoofd wordt gestoken dan wanneer u een vrouw aanraakt die niet uw eigen vrouw is of een nabij familielid."
...ehhh .. owkeeeej...
Maar goed, een ijzeren naald hoeft nou ook weer niet. Maar niet zoenen.. ik ben voor +:)+

Citaat:
Een lang gewaad als de burka schaad het belangrijkste in een samenleving
Het gaat niet om het lange gewaad, maar om de mate van bedekking (volgens mij).
Het verbieden van een burka is geoorloofd volgens het Europees Hof voor de Rechten van de Mens. Of is dat nu ineens een organisatie die niet heel belangrijk is?
Laatst bijgewerkt door Cer op 25-11-16 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 10:42

Cer schreef:
Nou er worden meer vragen gesteld en opmerkingen gemaakt waar stelselmatig overheen gelezen wordt... als dat allemaal valt over 'geen behoefte om over te discussieren" zijn we heel snel klaar :j

Overigens, dat geen hand willen geven snap ik wel. Er zijn mensen genoeg die ik geen hand wil geven.. En een stapje verder, dat ongevraagde zoenen.. :n dat hoeft van mij ook echt niet..

Citaat:
Een lang gewaad als de burka schaad het belangrijkste in een samenleving
Het gaat niet om het lange gewaad, maar om de mate van bedekking (volgens mij).
Het verbieden van een burka is geoorloofd volgens het Europees Hof voor de Rechten van de Mens. Of is dat nu ineens een organisatie die niet heel belangrijk is?

Nouja heb ik het verkeerd verwoord maar zoveel bedekking zorgt er toch voor dat de non verbale communicatie niet meer mogelijk Is... :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 10:46

Afbeelding

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 11:08

Marjoow schreef:
[ [url=m/Kfrzi8.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dat is dus mijn hele probleem met de discussie.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 11:33

Electra63 schreef:
Ik zie niet echt extreem linkse partijen? Misschien SP en GL ?
Het is alleen een beetje sneu, als je als bijstandsmoeder of minima stemt op een rechtse partij als PVV of de partij van Jan Roos en dan ineens na de verkiezingen er achter komt, dat je nog meer moet inleveren van je minimale uitkering of toeslag, de zorg nog duurder wordt en dat betaalbare huurwoningen ook niet beschikbaar komen. ZP mag blijven en de burka wordt verbannen, maar of je met een inkomen van modaal of lager nu echt beter af bent met een rechtse partij, dat betwijfel ik.

Vind jij ,,Denk,, niet extreem links dan?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 12:04

Cer schreef:
ja, heb ik ook, dat ik bepaalde dingen van mijn huis niet mag veranderen... heeft te maken met regels die men met elkaar overeen gekomen is... wist ik van te voren :j Dus kon ik van te voren kiezen of ik daar wel of niet mee akkoord ging..

De regels die we met elkaar zijn overeengekomen is dat iedereen mag uitkomen voor z'n mening, z'n religie en opvattingen mag uitdragen, en dat we samen kunnen streven naar verandering.

Ik heb het contract er even bijgepakt:

Citaat:
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan. [...]

Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet. [...]

Het recht tot vergadering en betoging wordt erkend, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet. [...]

Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op eerbiediging van zijn persoonlijke levenssfeer.

Dat zijn de huisregels, en die verdwijnen nog wel eens iets uit het zicht. Wat mij betreft stellen we ze weer iets centraler.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 12:31

Ja die ken ik wel.. hoezo uit het zicht verloren?
maar dan krijg je dus de dunne lijn en het gesprek over wat discriminatie is. En dat is de kern van dit topic.. is ZP discriminatie? Want als dat niet zo is, is er geen probleem... En ja, er zijn er die zeggen dat dat wel zo is.. maar waarop gebaseerd dan?

En dan vraag ik nogmaals, voor de zoveelste keer:
"als dit: 'discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan' een conflict oplevert, wie wint er dan?"

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 12:50

Cer schreef:
En dan vraag ik nogmaals, voor de zoveelste keer:
"als dit: 'discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan' een conflict oplevert, wie wint er dan?"

"Winnen" is een rare term in dit verband, omdat het alles tot strijd maakt. En in de situatie van nikaabs is het uberhaupt vreemd, omdat het helemaal niet lijkt te gaan over gelijkheid van vrouwen. Hier zou ik zeggen dat de vrijheid van godsdienst (en vrijheid om die uit te dragen) duidelijk zwaarder weegt, omdat het gaat om individuele expressie. Een school die nikaabs zou eisen van de leerlingen of leerkrachten zou heel iets anders zijn.

(Maar ja, er zijn ook nog steeds scholen die eisen dat vrouwen in rok gekleed gaan, dus of we dat dilemma al opgelost hebben?)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 12:59

Shadow0 schreef:
"Winnen" is een rare term in dit verband, omdat het alles tot strijd maakt. En in de situatie van nikaabs is het uberhaupt vreemd, omdat het helemaal niet lijkt te gaan over gelijkheid van vrouwen. Hier zou ik zeggen dat de vrijheid van godsdienst (en vrijheid om die uit te dragen) duidelijk zwaarder weegt, omdat het gaat om individuele expressie. Een school die nikaabs zou eisen van de leerlingen of leerkrachten zou heel iets anders zijn.

(Maar ja, er zijn ook nog steeds scholen die eisen dat vrouwen in rok gekleed gaan, dus of we dat dilemma al opgelost hebben?)

Winnen is in deze een redelijk algemene term, mijn manier van spreken.. :j
Maar ik bedoel het niet in verband met de nikaabs.
Ik bedoel als een religie (vrijheid van godsdienst) homo's afkeurt (discriminatie obv geslacht, geaardheid) en daar behoorlijk ver in kan gaan indien genoeg vrijheid verkregen...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:03

rapido schreef:
Electra63 schreef:
Het is alleen een beetje sneu, als je als bijstandsmoeder of minima stemt op een rechtse partij als PVV of de partij van Jan Roos en dan ineens na de verkiezingen er achter komt, dat je nog meer moet inleveren van je minimale uitkering of toeslag, de zorg nog duurder wordt en dat betaalbare huurwoningen ook niet beschikbaar komen. ZP mag blijven en de burka wordt verbannen, maar of je met een inkomen van modaal of lager nu echt beter af bent met een rechtse partij, dat betwijfel ik.

Denk inderdaad ook, die was ik vergeten :D

Maar linkse partijen krijgen vaak van alles in de schoenen geschoven, maar ik zie die invloed (nog) niet zo in de politiek en de maatschappij. Te weinig zetels en te weinig samenwerking.
Al verwacht ik wel dat Denk gaat groeien. Veel allochtonen zullen op Denk gaan stemmen, deels uit onvrede met de huidige politiek, deels als tegenstem.
Het zal alleen maar meer verdeeldheid in de maatschappij en in de politiek veroorzaken.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:04

rapido schreef:
Electra63 schreef:

Gek veel linkser dan de PvdA zijn ze niet volgens dit: https://www.bewegingdenk.nl/wp-content/ ... t-denk.pdf

Je ziet uiteraard wel verschillen in de aandachtspunten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:06

Cer schreef:
Shadow0 schreef:

Winnen is in deze een redelijk algemene term, mijn manier van spreken.. :j
Maar ik bedoel het niet in verband met de nikaabs.
Ik bedoel als een religie (vrijheid van godsdienst) homo's afkeurt (discriminatie obv geslacht, geaardheid) en daar behoorlijk ver in kan gaan indien genoeg vrijheid verkregen...

Dat is natuurlijk niet alleen een probleem met allochtonen / moslims.
SGP en bijvoorbeeld inwoners van de BibleBelt hebben ook grote moeite met homoseksualiteit en het stemrecht van de vrouw ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:06

Cer schreef:

Ook daar: ik wijs het af als dat leidt tot uitsluiting van scholen, werk, dat soort zaken. En dat gedoe met ambtenaren die weigeren de wet uit te voeren, daar heb ik ook geen goed woord voor over. (En geweld etc is uiteraard helemaal uit den boze.)

Maar het is niet een reden om de vrijheid van religie op zich in te perken, het is dus niet zo dat religies die zelf weinig positief staan ten opzichte van homoseksualiteit dus dwarsgezeten moeten worden. Hoe jammer ik hun opvatting ook vind - verbieden is ongezond en kwalijk. En het mag zeker geen stok om mee te slaan worden.

Wat dat betreft vond ik de reactie van de lgbt-community na de schietpartij in Orlando heel sterk, waarbij ze oproepen voor vrede, minder geweld, minder wapens en minder homohaat, maar ook om het niet een nieuw punt van vijandigheid te laten worden richting moslims.