Iedereen Donor??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 19:06

Gloa De andere partij is de donor. Die is dood. Tenzij je het hebt over een donatie bji leven maar daar zijn hier geen bezwaren over te vinden.
De nabestaanden heb ik genoemd. Die zijn over het algemeen blij dat delen van de donor nog voortleven in anderen. Genoeg daarvan zouden ook best kennis willen maken met de ontvangers.
Andersom ook en er gaan heel veel bedankberichten via de stichting naar nabestaanden.
(Vooralsnog gaat een en ander altijd anoniem)

Wat rouwverwerking betreft, ik denk niet dat mensen een scenario in hun hoofd hadden op het moment dat iemand bij een ernstig ongeluk hersendood is gebeleken.
Die zijn evengoed wel in shock en een en ander komt toch heel onwerkelijk over of de patient nou kort of lang in leven wordt gehouden door machines.
Ze kunnen gewoon afscheid nemen. Ze kunnen gewoon begraven of cremeren.

En als nabestaanden de dood en dingen er omheen voor hen het belangrijkste vinden, geven ze gewoon geen toestemming voor orgaanoogst.
En ook grote kans dat als de hersendode uit een gezin komt dat zo denkt, al geregistreerd staat met "nee".
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 23-09-16 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 19:07

Papilio echt ik vind zo een onzin dat een operatie, reanimatie of medicatie ook maar niet moet als je tegen donorschap bent.
Dat van een totaal andere orde.
Bovendien laten veel niet donors ook weten dat ze gewoon willen kunnen sterven zonder tussenkomst.
Accepteer dat gewoon en wees blij dat er nog zat andere mensen wel geoogst willen worden.

Lusitana

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 19:09

Nou, het maakt erg uit waarom je tegen donorschap bent. Als je komt met levensverlenging deugt niet, dan deugt het ook niet via andere wegen als je het simpel bekijkt. Dus ik snap die redenering wél.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 19:11

Ja ze weten wellicht wel dat hun dierbare donor is maar de kans is zeer groot dat ze niet precies weten wat dat in de praktijk inhoudt.

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 19:12

Willl65 schreef:
Papilio echt ik vind zo een onzin dat een operatie, reanimatie of medicatie ook maar niet moet als je tegen donorschap bent.
Bovendien laten veel niet donors ook weten dat ze gewoon willen kunnen sterven zonder tussenkomst.
Accepteer dat gewoon en wees blij dat er nog zat andere mensen wel geoogst willen worden.

ik denk niet dat je t op de man moet spelen :)

Als je goed leest schrijf ik meerdere keren dat ik begrijp als mensen geen donor willen zijn. Maar bepaalde argumenten hier genoemd begrijp ik niet. Net als mensen die die argumenten mogen geven, geef ik mijn mening dat ik die niet begrijp. Ik kan niet erin komen dat een jongere maar moet accepteren " het lot is het lot"... en dat enerzijds wel levensreddende handelingen moeten kunnen maar anderzijds bijv een transplantatie niet. Dat is in mijn ogen meten met twee maatstaven... maar goed dat is mijn mening.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 19:23

Operatie, reanimatie of medicatie is wel ff héél wat anders dan een orgaan donatie.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 19:36

Willl65 schreef:

Maar is dat ook dan geen tussenkomst van medicatie of operatie?

Misschien op een meer respectvollere manier praten over donatie, ook al ben je er zelf niet voor. Men oogst groenten, geen organen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 19:39

Zo heet dat nu eenmaal. De organen worden geoogst. Of jij dat nou respectvol vindt klinken of niet, dat is hoe het heet.
Laatst bijgewerkt door Nies_ op 23-09-16 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 19:39

De manipulatie tav mensen die geen donor willen worden is nogal verwerpelijk in mijn ogen.
En de leugen rondom het hele donor gebeuren nog meer.

Als jij niet doet wat ik wil dan.....en zo proberen ze mensen tegen hun gevoel in te laten gaan.

Straks zullen er steeds minder donoren zijn, de verwachting is dat de leeftijd van mensen enorm gaat stijgen, haast een kwart tot verdubbeling van wat het nu is. Die mensen zijn nu al geboren.
Dan moeten ze ook iets anders verzinnen, dus ze kunnen maar beter zich richten op andere dingen dan donorschap om al die mensen gezond in leven te houden.

Dus al die poespas nu, is om te verdoezelen dat ze hebben zitten slapen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 19:41

Nies_ schreef:
Zo heet dat nu eenmaal. De organen worden geoogst. Of jij dat nou respectvol vindt klinken of niet, dat is hoe het heet.

Sorry, dat heet zo nu niet eenmaal, dat is wat men hier ervan maakt.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 19:42

Na 9 jaar als donor geregistreerd te zijn geweest, heb ik daar nu een 'nee' van gemaakt.

Ik ben blij met de discussie die is opgelaaid, want daardoor weet ik nu dat de kans bestaat dat je als donor op de operatietafel sterft tijdens de orgaanuitname in plaats van in rust en in bijzijn van geliefden (om daarna geopereerd te worden). Eerder had ik me dat nooit zo gerealiseerd en vond ik dat misschien ook minder belangrijk, maar door alle berichtgeving is de (mogelijke) realiteit wel tot me doorgedrongen.

Ik ben er altijd heel trots op geweest dat ik al sinds mijn 17de geregistreerd stond en was ook heel fanatiek in het voeren van gesprekken over dit onderwerp, maar ik vrees dat er nog veel meer mensen zijn zoals ik, die juist door het wetsvoorstel hun mening herzien hebben...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 19:44

Maar de wijze van werken is niet veranderd, je bent veranderd van mening, omdat je je nu ingelezen hebt, niet omdat de wijze veranderd is.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 19:44

chanel1985 schreef:
Nies_ schreef:

Dan snap ik niet waarom ze het oogsten noemen in wetenschappelijke artikelen. Heb je daar dan een verklaring voor? :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 19:45

chanel1985 schreef:
Nies_ schreef:

Wat is dan de politiek correcte term?
Ik heb nl ook altijd "oogsten" gehoord.

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 19:49

Wij spreken op ons werk, ik werk op het operatiekwartier in een universitair ziekenhuis, van explanteren.

Ik moet dit topic eerst nog wat doorscrollen en kijk dan of ik hier nog wat aan toe te voegen heb.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 19:51

Mijn excuses dan, ik zal me niet zo goed hebben ingelezen dan jullie :)*

Saariewaarie: Dank u wel. Dat is een meer respectvollere benaming, in wetenschappelijke artikels zal het misschien anders zijn, maar in mensentaal die men tegen de familie spreekt, gebruikt men beter andere bewoordingen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 19:53

Orgaanuitname is ook een heel gebruikelijke term, heb in de praktijk nog nooit iemand over oogsten horen praten :n

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 19:55

Denk als je die bewoording gebruikt bij familie dat je dan nog wat gaat horen hoe onrespectvol dat is.
Vind het raar dat die bewoording dan juist komt van mensen die er zo tegen zijn wegens ondermeer onrespectvol behandeling.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 19:58

Sonja89 schreef:
Na 9 jaar als donor geregistreerd te zijn geweest, heb ik daar nu een 'nee' van gemaakt.

Ik ben blij met de discussie die is opgelaaid, want daardoor weet ik nu dat de kans bestaat dat je als donor op de operatietafel sterft tijdens de orgaanuitname in plaats van in rust en in bijzijn van geliefden (om daarna geopereerd te worden). Eerder had ik me dat nooit zo gerealiseerd en vond ik dat misschien ook minder belangrijk, maar door alle berichtgeving is de (mogelijke) realiteit wel tot me doorgedrongen.

Ik ben er altijd heel trots op geweest dat ik al sinds mijn 17de geregistreerd stond en was ook heel fanatiek in het voeren van gesprekken over dit onderwerp, maar ik vrees dat er nog veel meer mensen zijn zoals ik, die juist door het wetsvoorstel hun mening herzien hebben...

Ik heb mijn mening herzien maar niet door het wetsvoorstel. Maar omdat ik bijna 20 jaar geleden anders dacht dan nu. En door het wetsvoorstel is de discussie er en ben ik er opnieuw over na gaan denken.

Wat het wetsvoorstel betreft wil ik wel graag weten of en hoe de rechten van de eerder door mij genoemde doelgroepen (zwakbegaafden, daklozen) worden gewaarborgd.

Ik kan me heel goed voorstellen dat iemand een donororgaan wil, zeker jonge mensen. Ik ben dan ook niet tegen transplantatie op zich; als iemand wil doneren en een ander wil en kan ontvangen, waarom niet?
Dat staat los van dat ik nu mijn JA in een NEE heb veranderd. Met enige pijn en moeite moet ik toegeven. Gelukkig kun je het altijd weer veranderen als je wil.

Ik vind "oogsten" ook een afschuwelijk woord en heb het voor dit topic nooit gehoord in deze context.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 20:00

In mijn geval: ik word sowieso gek van die politieke correctheid overal. := bij familie vd overledene tot daar aan toe maar in een discussie-topic... Gewoon niet te moeilijk doen. Als alle partijen maar weten waar men op doelt.

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 20:05

Organen oogsten klinkt alsof je iets uit een supermarkt haalt... zo is het niet.

Dat het iemand zijn keuze niet is om te doneren prima. Maar de manier waarop hier (en via vele andere kanalen) over artsen die transplanteren gesproken wordt, vind ik gewoon niet correct. Het zijn mensen die met hart en ziel levens redden....

Ook dat iemand zegt lot = lot... heb ik vol verontwaardiging naar gekeken. Is dit hoe we naar elkaar kijken in deze tijd? Het gaat om mensen... mensen die willen leven en mensen die willen geven.... Zowel de donor als ontvanger heb ik veel respect voor.

Mensen die hier jammeren dat het straks een sociale verplichting word? Ik snap jullie niet. Nergens staat er dat iemand verplicht is, nergens staat er dat de mensen die geen donor zijn onder doen aan de mensen die het wel zijn.

Dat mensen het het lot vinden, dat is een mening. Maar mijn mening is dat het mooi is als je via een weg als orgaandonatie iemand kan helpen. Ik zou iemand het gunnen om met mijn organen door te leven. En nee ik geloof ook niet in pijn bij hersendood of dood. Maar ook dat is een mening, daarmee zeg ik niet dat de anderen geen waarheid spreken.

Wel als er gesproken wordt over levensverlengend en dat mensen te ver daarin gaan.... vraag ik me persoonlijk af... waarom medicijnen, reanimatie ect dan wel mogen. Ik zie mensen regelmatig zeer slecht uit een reanimatie komen daarbij zou ik mijzelf even goed de vraag stellen moet je dat op bepaalde momenten nog wel willen? (en daarmee zeg ik niet dat iedere reanimatie afgeschaft moet worden). Maar daarbij stel ik mijzelf dezelfde vragen als bij donatie... Hoever de patiënt zelf wil gaan is in mijn ogen het belangrijkst, zelfs als het voor buitenstaanders te ver lijkt.... Het is hun leven, niet die van mij of van wie dan ook. Niemand kan bepalen wat voor hun nog kwaliteit is..... dat kunnen alleen zij zelf.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 20:06

Dit topic alleen is al een bewijs dat het een sociale verplichting is. Anders moesten mensen die 'nee' zeggen dat niet onderbouwen.

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 20:07

Ayasha schreef:
Dit topic alleen is al een bewijs dat het een sociale verplichting is. Anders moesten mensen die 'nee' zeggen dat niet onderbouwen.

niemand moet hier iets, het is ieder zijn eigen keuze om deel te nemen aan deze discussie.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 20:12

Ayasha schreef:

Niet alleen sociale verplichting, ook de sociale druk vanuit bijv. familie als er iemand een nier nodig heeft en men elk familielid willen afgaan om te kijken of er een match is.
Heel eerlijk, ik weet niet of ik wel zin zou hebben om bijv. bij het leven een nier af te staan aan bijv. een broer/nicht/neef etc. Maar of je onder die sociale druk uit gaat komen zonder dikke oorlog in de familie?

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 20:16

Alleen al het feit dat behoorlijk veel mensen aangeven dat ze hun organen liever niet aan rokers, drinkers etc. zouden willen schenken en dat nog meer mensen vinden dat iemand die nee zegt ook geen organen zou moeten ontvangen geeft mij een zeer naar gevoel.

Verder vind ik het heel goed dat er nu veel meer informatie los komt, vraag mezelf af waarom ze daar niet veel eerder eerlijk over zijn geweest.
Ik denk nog steeds dat de meeste mensen gedacht hebben dat de organen pas verwijderd zouden worden als je echt dood ben. Zo werd het wel altijd in beeld gebracht.