Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:12

Mooi verslagje van iemand op facebook! ik zou iedereen die vooroordelen heeft eens aanraden een dagje mee te gaan helpen en het zelf eens te gaan bekijken, dan kun je pas echt een beeld vormen :)

"Daar sta ik dan, eten uit te delen bij de noodopvang voor vluchtelingen. Er zijn zoveel verschillende meningen over deze mensen dat ik het wel eens met eigen ogen wilde zien en kijken of ik iets kon betekenen. Zijn het gelukzoekers, terroristen of legitieme vluchtelingen in nood? Ik heb me daarom aangemeld als vrijwilliger en heb er nu twee dagen gewerkt.
Ik heb mijn vooroordelen (ja die had ik) naast me neergelegd en ben aan de slag gegaan.

M’n dochter speelde er laatst nog korfbal maar nu trof ik een sporthal vol veldbedden en vluchtelingen. Een beeld dat onwerkelijk overkomt, dit zijn dus de mensen die je dagelijks in de media ziet. Ik word door een vrouw van het Rode Kruis gevraagd of ik de heren kleedkamer in kan gaan. Er is een probleem bij de mannen die douchen.
Eenmaal binnen tref ik een groepje naakte mannen. Wat is het probleem? Ze hebben eindelijk weer eens kunnen douchen, ruiken naar Zwitsal babyshampoo maar wijzen naar hun onderbroek 'very dirty after 14 days'. Ik beloof dat ik bij de kledinginzameling voor ze ga kijken. Helaas, niemand levert gebruikt ondergoed in. Waarschijnlijk omdat niemand zich kan voorstellen dat iemand dat nog zou willen. Met de gemeente regel ik dat er bij Zeeman snel wat ondergoed wordt gekocht. Na drie kwartier keer ik terug in de kleedkamer, waar de mannen nog altijd geduldig zitten te wachten. Echt dolblij zijn ze met hun nieuwe ondergoed. Ik ben hun held en ze willen met me op de foto.

Ik ga even naar buiten voor wat frisse lucht. De ingehuurde bewaker (een echte Hagenees en een boom van een kerel) moppert, “Ik heb net zo’n klein %^@#$-kind van hun gered, die werd hier voor bijna overreden door een auto. Had ik niet moeten doen, zul je net zien dat hij later een aanslag pleegt!”
Weer binnen komt er een verdrietig kijkende man naar me toe. Hij legt uit dat z’n veel te grote versleten slipper bij het balletje trappen kapot is gegaan. Hij voelt zich er heel schuldig over. Ik neem hem mee naar de inzameling. Hij mag daar niet in, maar ik heb met mijn groene bandje wel overal toegang toe. We vinden roze slippers met een Disney figuur, de man is er dolblij mee en bedankt me wel tien keer.

Op de 2e dag dat ik er ben zijn de vluchtelingen weer heel blij me te zien, veel mannen komen me een hand geven en gebaren dank je wel. Er is voor muziek gezorgd. Jong en oud gaan dansen en vergeten even de ellende. In het midden danst de stoere bewaker van gisteren enthousiast mee. Hij geeft me een knipoog en even later zegt hij “Dit zijn echt zulke aardige mensen joh!”.

Het zijn inderdaad allemaal hele lieve en aardige mensen. Hier zit echt geen ISIS tussen. Dit zijn de Henk en Ingrid’s van Syrië, mensen die het daar goed hadden. En natuurlijk hebben ze smartphones. Wat zou jij meenemen als je vlucht voor bommen die op je huis vallen?

Morgen vertrekken ze weer naar een andere sporthal in een andere gemeente (de 3e) en weer voor 3 dagen. Het lijkt me uitzichtloos, maar de mensen zijn nu nog dik tevreden en blij dat ze veilig zijn. Toch lag ik er vannacht nog lang wakker van. Want wat moet er uiteindelijk met al deze mensen?

Ze zijn nu nog hoopvol, willen graag Nederlands leren en hier een bestaan opbouwen. Ze vinden ons super aardig, maar ze hebben tot nu toe alleen vriendelijke hulpverleners en vrijwilligers ontmoet. Ik ben bang dat als we het niet goed regelen met deze mensen, hun hoop zal verdwijnen en dan komt er iets anders in de plaats.

Het is gecompliceerd, zeker als al deze mensen voorrang krijgen op een huurwoning of werk is dat logischerwijs een probleem. Ik wens de politiek heel veel sterkte en wijsheid toe. Mijn vooroordelen zijn in ieder geval weggenomen en ik hoop dat we iets bijzonders kunnen doen in dit land. Dat we op een positieve manier laten zien waar een klein land groot in kan zijn. Dat we onze angsten even laten varen en deze mensen het voordeel van de twijfel geven."

Ralph der Kreij

gohya

Re: Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:19

Dat heb ik ook gelezen.Hij zit bij de échte vluchtelingen,en niet in een AZC waar dat uitschot zit.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:23

Toch wordt er negatief gesproken over vluchtelingen in het algemeen. Niet iedereen neemt de moeite daar verder over na te denken.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:28

Waarom gaan ze door zoveel veilige landen heen om hierheen te komen? Dan zoek je voor mij geen veilig heenkomen maar gaat het om financiele redenen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:36

chanicha schreef:
Waarom gaan ze door zoveel veilige landen heen om hierheen te komen? Dan zoek je voor mij geen veilig heenkomen maar gaat het om financiele redenen.

En dat zijn dus geen echte vluchtelingen,maar zakkenvullers.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 19:00

Dat legt Tcm62 op de vorige pagina uit....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 19:42

gohya schreef:
Dus ook de Kindbruidjes Sammie. ;(

Daar is pas een nieuwe wet voor gemaakt. Als t huwelijk hier niet erkend is mogen zij niet (meer). :)

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 19:51

Moos99 schreef:
Het zijn inderdaad allemaal hele lieve en aardige mensen. Hier zit echt geen ISIS tussen.

De gezinnen die vorig jaar naar Syrië vertrokken om zich aan te sluiten bij de IS waren volgens de buren ook hele lieve en aardige mensen...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:06

Sammie schreef:
gohya schreef:
Dus ook de Kindbruidjes Sammie. ;(

Daar is pas een nieuwe wet voor gemaakt. Als t huwelijk hier niet erkend is mogen zij niet (meer). :)

Ow is die wet er al? ik weet wel dat ze die wet idd. gingen aanpassen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:25

vibabu schreef:
40 euro per persoon per nacht :)

Bron?
Waar komt die € 36.000 p/p p/j dan vandaan?

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:33

Moos99 schreef:
We vinden roze slippers met een Disney figuur, de man is er dolblij mee en bedankt me wel tien keer.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat je niet zomaar vrijwilligerswerk daar kon doen, maar een relevant diploma of werkervaring nodig had. Dus neem aan dat deze man dat had?

Ook vind ik het nogal raar dat ze roze kinderslippers in een volwassen mannen maat hebben :')

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:58

Elise_0o schreef:
Ook vind ik het nogal raar dat ze roze kinderslippers in een volwassen mannen maat hebben :')

Misschien leven die Syriërs op kleine voet? :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:12

MarvanTom schreef:
vibabu schreef:

Bron?

Van de overheid :D

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:13

Sammie schreef:
Gezinshereniging is partner en kinderen. Niet opas en omas en broers en zussen etc.

Bronnetje:
http://www.vluchtelingenwerk.nl/feiten- ... en-zijn-er

P

Ja, maar laat de praktijk er nu anders uit zien..als gezinshereniging juist iets is als de ganze familie in een huis woont wat daar erg grbruikelijk is....familie is daar iets anders dan hier...
Natuurlijk zijn er migranten die ook hier een verblijfsstaus krijgen en hun vrouw en kind(eren) over mogen laten komen, migranten niet uit Syrië bv, want die zitten er ook tussen..
.Arabische families zijn in den regel talrijk in het midden oosten..en natuurlijk vraagt bokt zich weer af waar deze bron vandaan komt..

Het is een onderwerp wat de moeite waard is om je in te verdiepen...en dan bedoel ik niet facebook...
Laatst bijgewerkt door Indestal op 12-10-15 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:17

Dat maakt geen flaus aus.. dit zijn ónze regels, ze kunnen hun buurman wel als familie zien :P Wat wel natuurlijk kan is dat er familie illegaal verblijven of in afwachting van een verblijfsstatus of eigen woning bij familie verblijven of noem zoiets maar op. Maar op basis van gezinshereniging hoef je niet te verwachten dat je nicht overkomt. Tenzij je er mee getrouwd bent :=

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:22

Precies, dat heb je goed en dat zal ook geprobeerd worden..

Jij bent oud genoeg om nog te herinneren over de kinderbijslagfraude? Al die Marokkanen die tig kinderen hadden in Marokko en kinderbijsalg konden aanvragen, maar in werkelijkheid niet eens getrouwd waren? Evenzo in, waar was dat Pakistan of zo? Dan moet ik even graven, dit weet ditvan een vroeger vriendje die werkte bij de sociale verzekeringsbank en dit moest controleren..is iets wat 30 jaar geleden al speelden...

Nu met de Hongaren en hun uitkerings en subsisidefraude...

Wat denk je zelf? Dat er niet gefraudeerd wordt als je een taal, alfabet en ver van min bedshow leven hebt, dan kan je toch alles vertellen?

Onze regels zijn lachtertjes, diegenen die ze na moeten leven zijn er nauwelijks en de instanties zijn ambtenaren die het geen flaus uitmaakt.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 23:20

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 23:23

MarvanTom schreef:
vibabu schreef:

Bron?

De overige kosten? Voedsel, medische kosten, kleding, begeleiding, vervoer, etc?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 23:29

Dus even een snel rekensommetje dat de meneer in oranje, het vriendje van Fred Teeven, 40x1000 per dag verdient :) oke afgezien van de 27 euro per persoon per dag. Levert het de gemeente dus 13 euro per dag per persoon op x 1000 mensen is 13.000 euro per dag. Puur het verschil tussen wat de asielzoeker krijgt en wat de gemeente krijgt.

Wat ik me trouwens afvraag, een asielzoeker heeft net zoveel recht oo dezelfde zorg als een Nederlander. Wat als zij aankomen bij een arts met de mededeling dat ze heel ongelukkig worden van te kleine borsten, krijgen zij dan ook een borstvergroting? Hoe ik daar zo bij kom... Ik moest ineens denken aan dat jongetje wat dood op het strand lag. Waarvan het verhaal was dat papa nieuwe tanden wilde maar het geld in Turkije niet kreeg.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 00:28

Moos99, ik begrijp wat je zegt en bedoeld. Maar even simpel gezegd....het geld is op in NL! Het water staat velen aan de lippen door de roofbouw die jaren is gepleegd door witte boorden criminelen (lees politici). Er zijn 600.000 werkelozen en vele Nederlanders gaan jaren op een wachtlijst voor een huurhuis. Dus natuurlijk komt er weerstand. En de media geven erg gekleurde berichtgeving helemaal mee eens. Maar jij moet toch mrt mij eens zijn dat het op zn zachtst gezegd vreemd is, dat men 4 a 5 veilige landen door reist om in Nederland, Duitsland of Zweden te komen?
Dan komen ze in een opvangcentrum terecht, alwaar Christenen en Moslims bij elkaar gezet worden. Vragen om problemen dus.
Gezien de penibele financiele toestand waar vele Nederlanders in verkeren, ben ik best bang voor opstand, aangewakkerd door een zekere politieke partij.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 00:32

En Vibabu, het jongetje wat dood op het strand aanspoelde (Aylan) zijn vader bleek de smokkelaar te zijn! Deze man heeft zijn de levens van zijn eigen gezin op t spel gezet voor geld!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 07:55

Dat is wel iets te kort door de bocht gesteld. ;)

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:28

Teddy321 schreef:
Moos99, ik begrijp wat je zegt en bedoeld. Maar even simpel gezegd....het geld is op in NL! Het water staat velen aan de lippen door de roofbouw die jaren is gepleegd door witte boorden criminelen (lees politici). Er zijn 600.000 werkelozen en vele Nederlanders gaan jaren op een wachtlijst voor een huurhuis. Dus natuurlijk komt er weerstand. En de media geven erg gekleurde berichtgeving helemaal mee eens. Maar jij moet toch mrt mij eens zijn dat het op zn zachtst gezegd vreemd is, dat men 4 a 5 veilige landen door reist om in Nederland, Duitsland of Zweden te komen?
Dan komen ze in een opvangcentrum terecht, alwaar Christenen en Moslims bij elkaar gezet worden. Vragen om problemen dus.
Gezien de penibele financiele toestand waar vele Nederlanders in verkeren, ben ik best bang voor opstand, aangewakkerd door een zekere politieke partij.

Juist

De balans is zoek....dat is het.
En de komt er dus nog een enorme stroom mensen aan.
Normaal is dat in de winter niet zo, maar nu is de verwachting dat de familie van de mannen dus per vliegtuig komen

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:29

Ik heb dat bericht van die Ralph trouwens ook gelezen.
En zo zijn er via facebook wel meer van dat soort acties, waarbij ik vraagtekens zet,
'Kijk MIJ eens goed bezig zijn in een AZC'....( dat gevoel krijg ik er een beetje bij :o ).

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:31

Buiten dat het nu "op "is, baseren mensen ook hun mening op de lessons learned van vorige generaties asielzoekers...Integratie hiervan is nou ook niet bepaald om over naar huis te schrijven.