Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:15

Tendance schreef:
[naam] schreef:
Laten ze dan eerst eens stoppen met Miljarden weg te geven aan het buitenland...

Deels ook eens, maar dat is een andere discussie.
Klopt, het komt nu alleen beetje over als het mijn schuld (en die van de andere Wajongers) is dat Nederland niet goed voor de ouderen in onze samenleving zorgt omdat ik een uitkering aanneem.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:16

Wellicht gedeeltelijk maar niet volledig.
Daar voorziet onze zorgstaat namelijk ook in

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:20

Citaat:
Er zou volgens mij veel winst te behalen zijn ( in het welzijn van de werkeloze in kwestie, alsook maatschappelijk belang) als er meer gekeken zou worden naar werk op maat.
De werkbelasting en het niveau kan dan worden aangepast worden aan het individu.. Of dit maatschappelijk haalbaar is en of er voldoende werk op maat is de vraag.

Dit kan. Het kan heel erg goed - maar het is een kwestie van "omdenken" en van.... WILLEN.
Puur economisch is zoiets als een basisinkomen voor iedereen gewoon haalbaar. Wie dat wil of moet laat het daarbij - en wie er naast wil werken kan en mag dat.
Erg veel regels kunnen dan de deur uit,uitkeringgsinstanties, recherche: gewoon niet nodig.
En we varen er allemaal wel bij

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:21

Evenals huur en zorgtoeslag die waarschijnlijk ook wordt toegekend

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:22

Brainless schreef:
Zover ik weet krijg je in Duitsland een percentage van je laatst verdiende loon (over een bepaalde periode) en dat tot je pensioen.
Daar komt geen verandering in als je wel/niet gaat samenwonen/scheiden.

Volgens KBK wel en daar baseer ik mijn antwoord op.

Anoniem

Re: Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:23

Ik woon in NL.. :+

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:24

Ik ben het volkomen eens met de mensen die zeggen dat KBK het 'geluk' heeft dat de WAJONG gewoon meegenomen mag worden als ze gaat samenwonen. Als ze daardoor het geluk heeft dat ze het ruimer hebben dan zou ik niet weten waarom ze daar geen paarden van mogen houden.

Dat het misschien niet terecht is dat ze de WAJONG mee mag nemen en dat het inkomensafhankelijk zou moeten worden... is een goed punt. Maar daar hoeft KBK niet op aangekeken te worden. Ze heeft ook nog eens de mazzel om in een goedkope provincie te wonen qua woonlasten.

Een alleenwonende met een bijstandsuitkering in de Randstad zou nooit zomaar een paard kunnen onderhouden. Dan zijn we er toch?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:24

KoudbloedKim schreef:
Klopt, het komt nu alleen beetje over als het mijn schuld (en die van de andere Wajongers) is dat Nederland niet goed voor de ouderen in onze samenleving zorgt omdat ik een uitkering aanneem.

Dat zie je mij nergens zeggen.
Dat ik vind, dat de staat iets aan regelgeving zou moeten doen, waardoor sommigen minder krijgen, dat is de schuld van de staat. Niet jouw schuld.
Als je me dat wel letterlijk ziet zeggen,dan hoor ik het graag.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:28

Kriel schreef:
[quote="KoudbloedKim"Er wordt door meerdere gezegd dat ik helemaal geen geld aan 'mag' nemen.
Dat mijn Wajong compleet hoort te stoppen.

Het is niet alleen de uitkering natuurlijk. Ook de GGZ, opnames, psychische hulp, praatgroepen ( wat ik overigens enorm stimuleer)
Ook dat soort kostbare zaken hoeven niet uit eigen zak betaald te worden.
Dat soort hulp kan dan ook als ' verdiend' bestempeld worden toch?
Ook dat is ' schadevergoeding'[/quote]

Daar betaal je toch gewoon voor. Zowel via je zorgverzekering als uit je eigen zak. Mijn hulp heeft mijn ouders veel geld gekost en mij kost het maandelijks ook geld omdat ik een hogere zorgverzekering nodig heb.

coldsummers

Jenny_S schreef:
Ik heb er alleen moeite mee als je misbruik maakt van de WW!

Hier ben ik het mee eens.

En een paard hebben terwijl je een uitkering krijgt, vind ik geen misbruik. :)

Shadow0

Iris82 schreef:
Dat het misschien niet terecht is dat ze de WAJONG mee mag nemen en dat het inkomensafhankelijk zou moeten worden... is een goed punt

Waarom is dat een goed punt? Waarom is dat uberhaupt een issue? De aanpassingen maken het alleen maar duurder (meer bureacratie en ondoorzichtigheid), onplezieriger, en je maakt mensen afhankelijker. Ik zie werkelijk niet waarom mensen er zoveel moeite mee hebben dat ze willen dat de pech van ziekte voortaan alleen maar bij de partner terecht komt, ipv dat we het met z'n allen dragen. Dat kan immers prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:29

Tendance, Ik zeg alleen dat het een beetje zo overkomt.
Maar je uitleg is duidelijk.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:29

Waarom gaat het nu ineens weer over Kbk. Het heeft toch niet veel zin om over één specifiek geval te blijven discussiëren. Zeker omdat het meeste al wel gezegd is.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:30

Ik denk ook niet dat de uitkering te hoog is. Het hangt er van af waar je prioriteiten liggen.
De gemiddelde mens heeft een eengezinswoning met 2 kinderen, waar je mee dagjes weg gaat en/of op vakantie.

Ik zou genoegen nemen met een klein appartement en een paard.

Er zijn helaas mensen die niet willen werken. Maar er zijn er meer dan genoeg die dit wel willen, maar gewoon niet aan de slag kunnen omdat er te weinig banen zijn.

Ze proberen maar iedereen in de uitkering aan het werk te zetten. Ik begrijp de redenatie dat je daar wat voor moet doen, maar uiteindelijk wordt het alleen maar slechter. Werkgevers nemen nog meer wajongers en andere mensen met een uitkering aan tegen een klein tarief en daardoor verdwijnen er een hoop gewone banen. Banen die weer loon en belastinggeld opbrengen, in plaats van dat het belastinggeld kost en het wegkapen van banen voor de mensen die wél willen werken.

En de mensen die wel willen werken? Die krijgen een klein inkomen waar je net aan alles van kan betalen, werken daar bijvoorbeeld 32 uur voor en voor de resterende 8 uur moet je nog solliciteren en dan zijn er ook nog mensen die vinden dat je geen luxe mag hebben!
Laatst bijgewerkt door LesleyxLinn op 17-05-15 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Jamaar ze moet t niet persoonlijk opvatten Heike :+

Janneke2

Tendance schreef:
Een oplossing voor een deel van de andere problemen waar ons land mee kampt.
Van het geld wat niet overvloedig uitgegeven wordt kunnen weer andere mensen geholpen worden.
Weer die vieze oude mannetjes waar ik het over had, die graag schoon willen zijn.

Het scheen mij, dat als persoon x haar uitkering inleverde, "dat dat een oplossing zou zijn" - en ik vermoed dat dit het antwoord is op mijn vraag "oplossing waarvoor? "

Beste Tendance, mag ik je vragen wakker te worden?
Mensen hebben rechten.
Dat heeft niets maar dan ook werkelijk niets met geld van doen.

Het feit dat iemand recht heeft op goede persoonlijke verzorging in een verpleegtehuis gaat NIET in mindering van het recht van een ander persoon op een uitkering.

Uiteraard zijn er wel politici die dit graag zo voorstellen: de ene minderheid uitspelen tegen de andere minderheid.
Of beter misschien: de ene grosp met weinig macht gebruiken om een nader groep met weinig macht in een kwalijk daglicht te plaatsten.

Uiteraard kun je een euro maar 1x uitgeven: maar dat is een kwestie van eerlijk delen - of zo je wilt: economische keuzes maken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:31

Shadow0 schreef:
Waarom is dat een goed punt? Waarom is dat uberhaupt een issue? De aanpassingen maken het alleen maar duurder (meer bureacratie en ondoorzichtigheid), onplezieriger, en je maakt mensen afhankelijker. Ik zie werkelijk niet waarom mensen er zoveel moeite mee hebben dat ze willen dat de pech van ziekte voortaan alleen maar bij de partner terecht komt, ipv dat we het met z'n allen dragen. Dat kan immers prima.

Mag ik nog editten?

Iris82 schreef:
Dat het misschien niet terecht is dat ze de WAJONG mee mag nemen en dat het inkomensafhankelijk zou moeten worden... is een goed punt om over na te denken

Ik heb werkelijk nog niet lang genoeg nagedacht om de voors en tegens daarvan helder te krijgen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:34

Er wordt van een hoop oudjes de kont niet gewassen omdat de kinderen op het spaargeld zitten.
Dat heeft op dat moment niets met oneerlijkheid van het systeem te maken.
Mijn moeder heeft het eea aan bejaarden verzorgt (vrijwillig) en het is schrijnend hoeveel mensen gewoon niet aan hun eigen geld kunnen komen ivm bezitterige kinderen en in een zo goedkoop mogenlijk tehuis gezet worden.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:35

Heike schreef:
Waarom gaat het nu ineens weer over Kbk. Het heeft toch niet veel zin om over één specifiek geval te blijven discussiëren. Zeker omdat het meeste al wel gezegd is.

Ik voerde gewoon een gesprek met haar hoor en kreeg gewoon antwoord en gaf gewoon mijn reactie. En als je haar laatste reacties op mij leest, dan vergaat alles volgens mij prima.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:37

Iris82: ruim binen blessuretijd :D

Janneke2 schreef:
Uiteraard kun je een euro maar 1x uitgeven: maar dat is een kwestie van eerlijk delen - of zo je wilt: economische keuzes maken.

Eigenlijk is de grap dat je een euro juist heel vaak kunt uitgeven. De klant geeft 'm aan het bedrijf, het bedrijf betaalt 'm aan de werknemer, de werknemer geeft 'm vervolgens weer uit aan een bedrijf. Het zijn niet de euro's die we maar 1 keer uit kunnen geven... wat we vooral maar 1 keer uit kunnen geven is tijd (elk mens heeft gewoon een eindige hoeveelheid tijd, doe je niks aan) en niet-herbruikbare grondstoffen (zoals ons aardgas.)

En sommige andere zaken zijn redelijk gelimiteerd, zoals ruimte, vooral ruimte op bepaalde plekken.

Volgens mij moeten we dan ook veel meer nadenken naar hoe we die zaken (tijd, grondstoffen en ruimte) verdelen en hoe we die kringloop moeten gebruiken. Geld en werk-om-het-werk zijn niet per se de beste manieren om tot een goede verdeling te komen. Dat leidt eerder tot uitwassen zoals nuttelozeverzekeringspolisverkopers.

(Maar dat zijn wel wat lastige gedachten om zo in een postje te vatten. Alleen ons denken over hoe de economie zou werken klopt niet - het denken in 'je kunt het maar 1 keer uitgeven' doet juist geen recht aan hoe het werkelijk werkt.)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:41

Janneke2 schreef:
Tendance schreef:
Een oplossing voor een deel van de andere problemen waar ons land mee kampt.
Van het geld wat niet overvloedig uitgegeven wordt kunnen weer andere mensen geholpen worden.
Weer die vieze oude mannetjes waar ik het over had, die graag schoon willen zijn.

Het scheen mij, dat als persoon x haar uitkering inleverde, "dat dat een oplossing zou zijn" - en ik vermoed dat dit het antwoord is op mijn vraag "oplossing waarvoor? "

Beste Tendance, mag ik je vragen wakker te worden?
Mensen hebben rechten.
Dat heeft niets maar dan ook werkelijk niets met geld van doen.

Het feit dat iemand recht heeft op goede persoonlijke verzorging in een verpleegtehuis gaat NIET in mindering van het recht van een ander persoon op een uitkering.

Uiteraard zijn er wel politici die dit graag zo voorstellen: de ene minderheid uitspelen tegen de andere minderheid.
Of beter misschien: de ene grosp met weinig macht gebruiken om een nader groep met weinig macht in een kwalijk daglicht te plaatsten.

Beste Janneke2, mag ik je vragen wakker te worden en eerst eens goed mijn posts te lezen (sorry maar dat belerende daar houd ik niet van).
Ik ga hier niet wederom uitgebreid op antwoorden, maar zal een korte samenvatting geven.

Ik ben niet tegen uitkeringen, maar vind wel dat een uitkering ook, net als de bijstand wel ergens afhankelijk zou mogen zijn van het inkomen van je partner.
Iemand die alleenstaand is behoort naar mijn idee meer te krijgen dan iemand met een partner met een goede baan.

Ik moet ook meer belasting betalen dan voorheen omdat het economisch minder gaat met Nederland en ik gewoonweg best ruim verdien. Nou ja, ik krijg minder terug dan voorheen (dat leuke bedrag waar ze het in het nieuws over hadden). Dan is het toch ook geen probleem als dit voor mensen geldt, die een partner met een goede baan krijgen?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:42

Sizzle schreef:
Er wordt van een hoop oudjes de kont niet gewassen omdat de kinderen op het spaargeld zitten.
Dat heeft op dat moment niets met oneerlijkheid van het systeem te maken.
Mijn moeder heeft het eea aan bejaarden verzorgt (vrijwillig) en het is schrijnend hoeveel mensen gewoon niet aan hun eigen geld kunnen komen ivm bezitterige kinderen en in een zo goedkoop mogenlijk tehuis gezet worden.

Bij mijn oma en haar beide buurvrouwen geldt het wel anders!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:42

Over nutteloos te werk gesteld worden trouwens. Mijn begeleider bij de werkeloze dienst zei dat sommige mensen omwille van de dagelijkse routine (vooral door veroordelende omgeving waardoor ze zich geintimideerd voelen) een werkplek krijgen in een nepkantoor waar ze niet bestaande voorraden beheren.
Op die manier zijn ze met behoud van uitkering toch dagelijks van 9-6 bezig en gaat de buurman (of de kinderen) geen genante vragen stellen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:44

Daar zeg je nu een serie ware woorden, Shadow!

Ik lëerde nog op het Atheneum dat economie de wetenschap zou zijn van hoe we als mensen schaarse goederen verdelen.
Nou - als dat zo is, dan is het bedroevend met de economie/ de economische wetenschap gesteld!
Zaken als: wat doen we tegen de voedselcrisis, de energiecrisis, hoe om te gaan met hedgefunds - problemen bij de vleet, maar het meeste gekrakeel gaat over randvoorwaarden oid, niet over de grote zaken.....

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:47

Ik voeg me toe aan deze discussie ! Al heb ik lang nog niet alle reacties gelezen , wat soms behoorlijk pittig kan zijn. Ik weet ook dat er mensen bij zitten die misbruik maken van de uitkering in welke vorm dan het ook is. Bijvoorbeeld naar NL toe komen om te werken voor een aantal maanden , dan een uitkering aanvragen en die ze ook krijgen. En vervolgens terug gaan naar hun geboorteland en de uitkering behouden, dat noem ik misbruikers. Dat wordt tijd dat ze daar iets aan gaan doen.

Er zijn ook veel mensen die om wat voor reden dan ook is die niet kunnen werken en rond moeten komen van een uitkering en deze mensen houden zich aan de regels.

Ik ben een alleenstaande moeder en ik woon heel goedkoop en ik heb 2 paardjes die ik ook heel goedkoop kan houden. Mijn paardjes lopen op een gemeente weiland , ik heb geen luxe voor mijn paardjes , geen rijbak , was/poetsplaats en noem maar op.

Soms vraag ik me wel eens af , dat de gewone mens ( met een goed betaalde baan ) eens bij stil staat hoe het is om met een uitkering te moeten leven ? En moeten dan de mensen met een uitkering alles inleveren ?